ze zijn niet van suiker!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: ze zijn niet van suiker!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:37

naja op de stal blijft de temp. wel beter hangen dus zal het al gauw warmer zijn.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:45

mijn Tuiger staat overdag van 9 uur tot vier uur buiten. Ik heb niet het idee dat ze het buiten het nu koud heeft. Bij ons de pensioenstal mag je wel aangegeven of je je paard naar buiten wil hebben.

het enige wat ik eng vindt die bevroren grond. Mijn merrie doet namelijk geen stap zachter dan normaal, ze rent en bokt net zo hard als anders, ben wel een beetje bang dat ze valt.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:50

Hallo dit is geloof ik al topic nr 15.000 over het onderwerp paard wel of niet buiten het ene paard is het andere paard niet net zoals het ene mens deze temperatuur fijn vind en de ander vreselijk (ik dus..)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:55

Om iets kort te maken, bij elk paard verschilt het.
Wij hebben ze eigenlijk snachts altijd binnen, ze willen ook naar binnen, dat zie je aan hun gedrag.
En ze hebben (nog) ijzers, en aangezien het in de wei, spekglad is...
Nee, ik laat ze liever nu binnen Ja

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:12

het gaat niet over wel of niet buiten, maar over dat sommige hier, door de kou, de neiging krijgen om hun paard een deken over te doen, terwijl ze dat normaal nooit hebben.

dus niet over hoe ze normaal staan, maar over hoe iedereen op de kou reageerd...

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:23

Mijn pony staat al lang en breed bij het hek als ik haar naar haar toe ga om haar binnen te zetten. Dus die zal het zelf dan ook wel niet zo fijn vinden dat het zo koud is.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:26

Nou ik heb liever dat mijn pony lekker op stal staat met een winterdekentje op. Mijn vzpony vind het niet eens leuk om in deze kou buiten te staan. En ik denk er liever over wat verantwoordelijk is, wel of niet naar buiten?

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:28

Het gaat mij niet om de kou , maar om de bevroren grond. Straks schrikt er 1 van het vuurwerk en struikelt en een dikke blesure daar heb ik geen zin in Tong uitsteken

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:31

Haha, zelfs ik heb het niet koud met dit weer en mijn paarden ook niet. Mijn oersterke Russische merrie heeft zelfs amper vacht aangemaakt en maakt het prima. Ik wordt er zo moe van, het wordt min 5 en iedereen maakt zich druk of het paard het niet koud krijgt... Nee, paard heeft het niet koud, paard heeft vacht. Laat de rest van de wereld de paarden maar op stal zetten, ik weet dat die van mij dan de volgende dag als een vuurpijl door de bak heen gaat en dat doe ik de pezen van mijn paard liever niet aan. Paarden die anders gewoon bloot staan, laat ze lekker zonder deken buiten staan, ze zijn inderdaad niet van suiker . Ik heb juist het idee dat het veel schadelijker is om een paard nu met die kou een deken aan te trekken en hem weer af te doen als het niet meer vriest...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:32

's nachts gaan ze bij ons naar binnen.... ze staan flink op de wind, en kunnen geen beschutting zoeken.
De temp is dan wel -10, maar met de wind is de gevoelstemp wel -20... en da's pittig koud, ook dat kunnen ze best hebben... maar dan moeten ze wel onbeperkt ruwvoer hebben en uit de wind kunnen staan.
Ik wordt pas goed naar van al die paarden die de hele winter binnen staan in hun eigen pisgeur met stalbenen en een verveelde kop....
Lekker laten uitwapperen buiten iedere dag vh jaar, gezond lijf en een gezonde kop!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:33

Bloos! hallooo!!
als ik naar buiten ga in mijn winterkleren heb ik het nog koud, dan heeft mijn paard het toch ook nog koud met zijn wintervacht!?

*LOL* haha sorry heel flauw, ben een beetje melig

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:34

Ninx, maar heb je ze ook op stal staan als het niet min 10 staan??
bedoel, dan pas je het ook al niet meer extra aan omdat het zo koud is.

@ lieniminnie, maar dat is helaas wel de reactie van sommige Tong uitsteken

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:36

siskeh schreef:
het gaat niet over wel of niet buiten, maar over dat sommige hier, door de kou, de neiging krijgen om hun paard een deken over te doen, terwijl ze dat normaal nooit hebben.

dus niet over hoe ze normaal staan, maar over hoe iedereen op de kou reageerd...

Dan heb ik er over heen gelezen.
Naja, ik werk zelf niet met dekens.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:40

Gisterenavond zag ik voor het eerst de vacht van mijn drachtige Tinkermerrie opstaan tegen de kou. Tot dan toe kon ze het gewoon af, of stond ze zelfs te zweten!

Zij en haar vriendin staan dit jaar voor het eerst 24/7 buiten, maar met véél hooi 's avonds en ruim kuil 's morgens redden ze het prima! En ze zijn ook gewend aan de bevroren ondergrond - ik zou het veel gevaarlijker vinden als een stalpaard nu naar buiten zou moeten voor een uurtje luchten!

Het enige lastige is het wateren: ze krijgen 's morgens en 's avonds voldoende vers water, maar dit is maar beperkt beschikbaar in verband met bevriezen...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:45

lieniminnie schreef:
Bloos! hallooo!!
als ik naar buiten ga in mijn winterkleren heb ik het nog koud, dan heeft mijn paard het toch ook nog koud met zijn wintervacht!?

*LOL* haha sorry heel flauw, ben een beetje melig

Jij maakt dan nog een grapje, maar er zijn echt mensen (tenminste eentje) die midden in de nacht naar stal racen om er een extra dek op te leggen omdat zij (dus niet paardlief) het koud hadden...

Bij ons staan ze gewoon bloot (naja, bloot...zoooo'n vacht hebben ze) overdag buiten en ook 's nachts op stal krijgen ze alleen krachtvoer en extra hooi om zich warm te houden. Ik moet zeggen dat ik nog niet aan ze gemerkt heb dat ze het echt koud hebben, ze gedragen zich niet anders dan anders. Alleen de snelheid waarmee ze naar buiten lopen, die veranderd wel naarmate de grond meer bevroren is. Vanochtend liepen ze heel netjes heel rustig het landje op, ipv op een vlotte draf zoals anders...

Ergens kan ik me wel indenken, nu het net wat kouder is dan normaal (voor de laatste paar jaar dan en anders komt het wel door de ijskoorts), dat mensen zich afvragen of ze wel goed bezig zijn met hun dier. Op zich prima toch? (alleen idd jammer dat niet in alle gevallen eerst even de zoekfunctie wordt gebruikt) Ik houd de paardjes ook wel wat extra in de gaten, gewoon, just in case en ze krijgen wat extra ruwvoer d'r bij, dat wel...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:46

Onze paardden staan nachts binnen en overdag buiten dus die zullen geen last hebben van de kou denk ik.

Onze shets staan normaal 24u pd buiten, maar de laatste 2 nachten willen de 2 oudste van 17 en 20 jr maar wat graag met de paarden mee naar binnen, ze staan te dringen voor de staldeuren.
Daarom de 2 oudjes maar naar binnen gehaald, ik had de staldeur nog niet van het slot en de dames stonden al keuvelend hooi te vreten, niet vanwege het hooi want dat lag ook buiten.
De andere shets die allen wat jonger zijn staan buiten met een schuilstal, waar ik extra dikke laag bedekking in heb gegooit, zal wel weinig uitmaken maar voor het idee heb ik mn best weer gedaan hihi.

Met dit koude weer verander ik eigenlijk vrij weinig aan de verzorging, geef ze alleen wat vaker hooi overdag en ze krijgen wat meer brokjes, het water is wel lastig want dat moeten we om de paar uur breken. savonds voor het naar bed gaan nog een keertje breken en evt wat bijvullen, meer kan ik niet niet doen denk ik.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:51

Citaat:
Jij maakt dan nog een grapje, maar er zijn echt mensen (tenminste eentje) die midden in de nacht naar stal racen om er een extra dek op te leggen omdat zij (dus niet paardlief) het koud hadden...

echt waar!!
oww echt het toppunt!

zelf heb ik ook het idee dat ze het best warm hebben eigenlijk, met regen zie ik ze meer problemen hebben

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:00

Tja, ik ben van mening als je een goede schuilstal hebt, een waar het paard uit de wind staat, en je paard een goede wintervacht heeft dat hij prima zonder deken kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:05

Niet van suiker nee, maar vanavond word het wel heel erg koud.
Eigenlijk vind ik het juist postief dat mensen zich er druk over maken, en over nadenken.
Beter dan wanneer niemand zich er druk over maakt. Bovendien vind ik -1 of -10 nogal een groot verschil...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:07

daar ben ik het wel mee eens Charlotte Ja ik vind het toch altijd best moeilijk in te schatten, maar dat licht denk ik ook heel erg aan het paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:20

siskeh schreef:
Ninx, maar heb je ze ook op stal staan als het niet min 10 staan??
bedoel, dan pas je het ook al niet meer extra aan omdat het zo koud is.

@ lieniminnie, maar dat is helaas wel de reactie van sommige Tong uitsteken

Hahaha, nee hoor.... zelf zou ik ze graag 24 uur pd vrije uitloop geven.
Maar ik heb op dit moment geen eigen paard, dus voeg me natuurlijk naar wat iedereen prettiger vind.... en gelukkig is dat niet 24-7 binnen, want daar kan ik echt niet mee leven.....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:11

die van mij staan gewoon dag en nacht buiten...ze zijn nog nooit ziek geweest of verkouden..

maar het ligt ook vooral aan het ras wat je hebt.
die van mij zijn welsh mountain pony,s dus die kunnen prima tegen de kou...en ze hebben een hele dikke wintervacht

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:33

Idd, dat vind ik ook, nu staat die van mij momenteel wel op stal, maar als ik de mogelijkheid had, zou ik haar lekker op de wei laten.
Nu, omdat alle anderen ook binnen staan, staat ze heel graag binnen hoor (boxje is lievelingsplaatsje Clown ) maar een deken of stal heeft ze eigenlijk niet echt nodig (schuilstal op wei natuurlijk wel Knipoog )

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:59

Ze zijn inderdaad niet van suiker.
Toch gaan de haf en Frieslinger wel s'nachts naar binnen.
Volgens mij heeft de haf geen problemen met het weer(Ondanks ze nog een aardig dunne vacht heeft).... Ze lopen overdag ook dekenloos op het land
Het irritante is alleen dat de waterbak bevriest... Dus net een paar emmers in stal gezet

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:49

mieske schreef:
Nou mijn hafjes staan toch liever binnen met dit weer hoor Knipoog

Inderdaad. Mijn haffies hebben dan een dikke vacht. Maar liever dat ze binnen staan. Dit geld ook voor mijn shetlanders. Het is niet dat ze het koud hebben, maar ze vinden het toch wel lekker dat ze elke middag om een uur of 4 half 5 naar binnen kunnen. Niet dat ze s'ochtends niet staan te popelen dat ze naar buiten willen. Clown