De paarden krijgen eten als mijn les begint!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flabbergast

Re: De paarden krijgen eten als mijn les begint!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:54

Maar het gaat hier dus om kuilvoer en niet om brokken ?

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:31

aerdenhout1 schreef:
MMMM...rare stal als ik eerlijk ben! Normaal gesproken mag je een uur na het voeren pas weer rijden.Dat is hier in elk geval de regel. ( en dan heb ik het niet over het hooi, maar het krachtvoer) Vreemd ook dat die dieren dus nooit eens rustig van hun eten kunnen genieten omdat ze dan gezadeld worden. Je past normaal gesproken als manege je voertijden aan, aan de lesuren.
Hier gaat het met de pensionklanten in overleg. Als ze toevallig een keertje net willen rijden onder voertijd, dan krijgen ze een klein beetje en word de rest klaargezet voor na het rijden.

ze kunne op Zondag uhmm.. donderdag vrijdag en nog een dag van hun eten genieten hoor!
Alleen mijn les is helaas nu onder etenstijd ik denk dat ik gewoon heel goed moet gaan worden en dan over een jaartje zit ik wel weer in het tweede uurtje ik ben bang dat ik er maar mee moet leren omgaan he Boos!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:32

Ezumii schreef:
Maar het gaat hier dus om kuilvoer en niet om brokken ?

een bakje Biks + kuilvoer!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:34

tjalk schreef:
dus 10 uur volgens jou achter elkaar lopen ik denk dat geen een paard dat lang vol houd. Lijkt me onwaarscheinlijk

er zit misschien 1/2 uurtjes tussen! vaak is het van 09:00 u t/m 22:00 u dat ze moeten rijden!!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:38

Ineke2 schreef:
Het is ook wel logisch dat de paarden het niet leuk vinden om gezadeld te worden tijdens het voeren. Hoe zou jij het immers vinden om terwijl je aan het eten bent weggesleurd te worden omdat je moet gaan werken?

Het is wel lastig omdat jij er zelf niets aan kunt doen.

Kun je niet een uur eerder of later gaan lessen?

eerst zat ik 1 uurtje later dat was ideaal!! waren ze lekker suffig maar die groep werd een beetje groot! en aangezien ik een hoop dingen weer moest oppakken (na 2 jaar niet meer hebben gereden!) vonden ze dat ik maar 1 uurtje terug moest gaan Verdrietig

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:43

Hoe lang duurt het voordat je paard zijn bakje biks heeft leeggeten? Als je nu zorgt dat je je paard voor het eten al hebt gepoets, tijdens het eten zet je het paard terug in de stal en ga jij alvast jezelf helemaal klaar maken en het zadel en hoofdstel halen. Tegen de tijd dat jij zover bent heeft het paard zijn eten op (of je moet misschien nog even wachten) en je pakt het paard uit zijn stal en opzadelen maar.

Als ze wat later zijn met voeren dan geef je je paard gewoon een paar handjes (laat het paard buiten de stal staan) en legt desnoods wat kuil op de grond en gaat verder met zadelen.

Probeer gewoon om de tijden heen te poetsen en zadelen ed Lachen

Ik heb ook altijd om 9 uur les (=voertijd) en ik vraag altijd of ze mijn pony een beetje willen geven voor het idee en dan geef ik ze na het rijden de rest. Nu is het voor mij makkelijk omdat het mijn eigen pony is.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:43

eerder komen.
Rustig poetsen, dan laten eten en als ze klaar zijn op zadelen.

Maar vind het heel raar dat ze krachtvoer krijgen vlak voordat ze de les ingaan.
Hoe laat krijgen ze voer en hoe laat moet je dan lessen??

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:49

zap schreef:
Hoe lang duurt het voordat je paard zijn bakje biks heeft leeggeten? Als je nu zorgt dat je je paard voor het eten al hebt gepoets, tijdens het eten zet je het paard terug in de stal en ga jij alvast jezelf helemaal klaar maken en het zadel en hoofdstel halen. Tegen de tijd dat jij zover bent heeft het paard zijn eten op (of je moet misschien nog even wachten) en je pakt het paard uit zijn stal en opzadelen maar.

Als ze wat later zijn met voeren dan geef je je paard gewoon een paar handjes (laat het paard buiten de stal staan) en legt desnoods wat kuil op de grond en gaat verder met zadelen.

Probeer gewoon om de tijden heen te poetsen en zadelen ed Lachen

Ik heb ook altijd om 9 uur les (=voertijd) en ik vraag altijd of ze mijn pony een beetje willen geven voor het idee en dan geef ik ze na het rijden de rest. Nu is het voor mij makkelijk omdat het mijn eigen pony is.

Ik kom 5 minuten van te voren en dan meestal ben ik al bijna klaar en dan krijgen ze eten dat werkt opzich best goed maar als je een paard hebt die gewoon er al niet van houdt z'n stal uit te halen dan wil ik heb er niet weer inzetten en er weer uithalen! das wel lastig wat ik wel doe is het kuilvoer geven en dan alles al behalve hoofdstel en hoofdstel 5 min van te voren om doen maar vaak worden ze dan ook best wel onrustig van de geurtjes om hen heen!
en bij de meeste paarden is het zo dat ze ontzettend koppig zijn en dan verwacht je wel een trap en das echt heel irri ik denk dat ik er maar aan moet wennen!het is helaas niet anders!

en ach nog ff 2 jaartjes volhouden en dan heb ik waarschijnlijk mijn eigen paard al dus tjaah mee leren leven is een GOEIE!!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:53

Snappen die manege-eigenaren dan niet dat het slecht is om hun paarden te laten lopen met hun volle maag? Rolleyes

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:57

geen idee!! maar eerder voeren is ook niet echt een oplossing want dan hebben ze wel honger hoor!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:57

ik kom altijd min. een halfuur van te voren,
hoe krijg je het voor elkaar te poetsen en op te zadelen in 5 min?

je moet denk ik gewoon komen voordat de paarden gevoerd worden,
en m dan bijv. op een poetsplaats vastzetten (dus niet bij het voer)..

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:00

hihi Pling je moet peosten om half 5 dan rijden we om 5 uur tot 6 uur dan deken omgooien en dan naar de stal

maar vóór dat we rijden ongveer om 5 minuten of precies half 5 krijgen ze eten!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:01

Idd wat TE5 zegt, op de poetsplaats/aan de muur zetten.

Of de manege-eigenaren moeten iets meer rekening houden met de tijden van de lessen. Stel ze worden rond kwart over 4 gevoerd en jij hebt om half 5 les.. Is dat niet handig. Kunnen ze om half 5 voeren terwijl jij net de rijbak in loopt.

Paarden willen graag rond de zelfde tijd gevoerd worden, maar over dat kwartiertje doen ze heus niet moeilijk hoor.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:02

Nou jah ik leg me er maar bij neer tenzij iemand een gigantisch goed idee heeft natuurlijk Knipoog

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:04

Hebben jullie geen poetsplaats? Iedereen is gemiddeld wel een half uurtje bezig met zadelen/poetsen. Dus als je hem om half 5 op de poetsplaats zet en lekker met hem gaat rommelen, hebben jullie beide geen last van dat er gevoerd word toch Lachen

(jij geen last omdat je dan je paard niet hoeft te storen tijdens zijn maaltijd)
(hij geen last van zijn buikie)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:11

Nou kijk!
je haalt het paard uit de stal maakt een rondje en zet hem vast(aan z'n stal)
dan komt er iemand aan met een gigantisch lekker ruikende kar met kuilvoer dan hoor je overal om je heen biks in de bak gegooid worden en dan beginne ze onrustig te worden en dat half uurtje van te voren poets ik hem ook hoor maar ze krijgen het altijd voor elkaar om te voeren als wij aan het poetsen en zadelen zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:14

VSW --> MA.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:34

heel irritant..
ik voel het nu al x]

je kan aan een andere tijdstip denken, of aan de bedrijfdleider vragen of hij pas wil voeren terwijl jullie al aan het rijden zijn, gebeurd op mijn manege ook!
En anders je paard eerder van stal halen als hij echt gevaarlijk gaat doen, ik vind schoppende paarden eigenlijk vreselijk onveilig.. Terwijl het best wel logisch is, het is immers ook niet leuk voor die paarden.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:38

Nogmaals:
dan doe je dat poetsen & zadelen toch niet in de buurt van zn voerbak?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:58

Op mijn oude manege was dit ook zo; liepen ze twee minuten voor de les te voeren Scheve mond Ik zou er even over praten met je instructrice/eigenaar; verzamel een groepje meiden dat het met je eens is en leg uit waarom jullie het zo vervelend vinden dat er vlak voor de les gevoerd wordt. Vertel ook dat het gevaarlijke situaties oplevert. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:56

Wat een geneuzel dat er een uur tussen voeren en lopen moet zitten... Vroeger ja, toen men nog dacht dat je kilo's brok in zo'n dier moest douwen. Maar als je goed voert (en dat is ruwvoer als basis en krachtvoer als aanvulling, alsmede EERST ruwvoer en pas een uur later krachtvoer) dan kun jij na dat kleine beetje brok dat ze maar eten gerust gaan rijden hoor...
Uur ertussen is alleen noodzakelijk bij paarden die idioot veel brok eten.

Voor deze manegesituatie zou ik zeggen: voor voertijd poetsen en evt. zadel er al op (nog niet aansingelen uiteraard), dan paard rustig laten eten, en pas als je naar de bak gaat het hoofdstel erom.
Je kan een probleem ook zo groot maken als je zelf maar wilt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:55

Of ze nou veel of wienig brok krijgen, een uur wachten lijkt me toch t beste! Als jij net ( al is het maar een broodje ) gegeten hebt en je gaat hard lopen, lekker gevoel krijg je dan in je zij he? Dat kan dus ook bij een paard!
Ik vind t dus ook raar dat dit op sommige manege's gebeurt! Ik ken dr ook een aantal ( ook in deze omgeving ) waar dit gebeurt!
Ik zou dan toch andere voertijden handteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:57

Is denk ik niet te doen voor maneges... Laatste ponylessen zijn hier bv om 18.15 afgelopen, en om 19.00 beginnen de avondlessen al weer.
Dus het is zéker 18.30 voor de laatste ponies eens op stal staan en afgezadeld zijn. Dan nog even afborstelen en hoeven krabben...
En manege-eigenaren hebben de nare gewoonte om zelf ook nog te willen eten voor ze aan het avondprogramma beginnen Haha!

Overigens vind ik de vergelijking met een mens wederom niet opgaan. Wij zijn geen vluchtdieren. Een paard in het wild dat net een rustpauze heeft op een 'vette' plek en dat even flink fourageert dat aangevallen wordt door een roofdier zegt ook niet "excuus wilt u over een uur terugkomen? Ik heb mijn buik nu te vol zitten, is niet goed voor me om nu te gaan hollen" Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:02

dat klopt, maar toch kan een paard er last van krijgen. En een paard in de natuur doet t dan voor het redden van zijn eigen leven ( dat zouden wij ookd owen als we in gevaar zijn ) en op een manege wordt t dier *gedwongen* voor t plezier van de mens.

Wat ik op veel manege's zie is dat er msiddags kinder lessen zijn op de pony's!
Die kan je toch voeren als alle pony's klaar zijn?>
Savonds zie je vaak volwassen lessen op de paarden! En als je dan zorgt dat die al ruime tijd gegeten hebben voor hun lessen beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:03

Je kunt niet een halve stal wel voeren en een halve niet, dat geeft veel te veel onrust...

Plus de pensionpaarden die in de vrije 3 kwartier in de manegebak rijden... Die moeten dan ook nog apart eten? Is allemaal niet efficiënt, dat trekt een stalhouder niet.

Ik denk echt dat poetsen en evt. zadelen voor het voeren, dan laten eten, en dan hoofdstel indoen als ze naar de bak moet het handigst is in dit geval.