ik was zo blij, kan nu wel janken...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:02

ik schrik me het apelazerus maureen! we kletsen er samen nog verder wel over.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:03

orri schreef:
Balen, maar blij toe dat je er nu achterkomt dan ellende naderhand.
Sterkte en succes.

zo idd dan heb je helemaal de poppen aan het dansen. Wees blij dat jullie wel de moeite en geld erin hebben gestoken om erachter te komen of het een goed paard is. Wel verontrustend dat TWEE artsen dat niet eerder constateerde!! vast goeie vriendjes van de vorige eigenaar?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:06

Prima schreef:
vast goeie vriendjes van de vorige eigenaar?

Je mag er toch van uitgaan dat die dierenartsen wel verstand van zaken hebben èn integer zijn. Daar vertrouw je op. Zo'n opmerking lijkt me niet echt relevant. Scheve mond

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:15

Wat een raar verhaal... Ik dacht dat de mensen van de verzekering die langs komen om te kijken helemaal geen dierenartsen waren. Zal dan wel zo zijn bij de AMEV dan.

Op zich vind ik het niet zo raar dat een verzekering het paard door een eigen arts laat keuren, zij moeten immers uitkeren als het niet goed is..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:18

Jeetje wat erg!
Ik dacht dat het voldoende was om het rapport van de keuringen op te sturen naar de verzekering. Was de keurende DA dan niet voldoende bevoegd?
Heb je net een leuk paard gevonden en dan dit......

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:22

Jeetje, dat is balen zeg! Veel succes bij het zoeken naar een nieuw paard.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:35

Karin"]
[quote="Prima schreef:
vast goeie vriendjes van de vorige eigenaar?

Je mag er toch van uitgaan dat die dierenartsen wel verstand van zaken hebben èn integer zijn. Daar vertrouw je op. Zo'n opmerking lijkt me niet echt relevant. Scheve mond
[/quote]

Hoe bedoel je, niet echt relevant? Scheve mond

dan heb je het toch verkeerd. Gebeurt veel vaker dan je denkt. Is bij ons namelijk ook gebeurt. Bovendien, mijn vriendin in dierenartsassistente bij een paardendierenartspraktijk en die hoort ook nog wel eens wat. Niet zozeer over haar eigen kantoor, maar wel in het algemeen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:40

Het woord 'vast' in jouw uitspraak komt nogal stellig over, Prima. Als in 'het zal wel zo zijn'. Daar val ik over, ik vind het jammer als mensen meteen denken aan vriendjespolitiek bij dit soort kwesties.

En voor Maureen is het al vervelend genoeg allemaal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:43

en ik heb mijn twijfels aan de eisen van AMEV, misschien zijn ze extreem, misschien zien ze spoken. KAn deze OCD schadelijk zijn op den duur? Het paard zou geopereerd kunnen worden.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:44

neem aan dat die vraagteken het ook weer ontkracht en het dus een vragende zin is? als ware het een veronderstelling is? Zie niet in wat dat woord voor maureen een impact heeft dus. Ik weet dat je me liever bant hier op het forum, maar als je over elke punt en komma gaat vallen kan ik helemaal niets meer zeggen :/ .
Mag ik weten waarom jij het jammer vind als ik denk aan vriendjes politiek bij dit soort kwesties? Lijkt me niet relevant indeze kwestie. Stuur je reactie maar via pb, anders gaan we teveel off topic.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:48

Vriendjespolitiek is bloedlink voor een veearts in deze kwestie Prima. Ze kunnen heel slecht te boek komen te staan bij verzekeringsmaatschappijen, zodat hun keuringsrapporten waardeloos zijn. Dat durven ze niet aan hoor. Ik heb ooit met een veearts gehad over het euthanaseren van een koliek paard. Ik zou het paard gewoon doodverklaren en euthanaseren zodat het dier niet tot de dood hoeft te lijden, en de mensen TOCH hun verzekeringsgeld uitbetaald krijgen waar ze al die jaren premie voor hadden betaald. MAar dat durfde hij niet aan. Dat paard heeft toen langzaam dood moeten gaan.

Misschien handige tip; als je een paard wilt verzekeren, laat de verzekeringsmaatschappij dan een veearts voor je aanwijzen, zodat ze achteraf niet hoeven te checken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:48

Er is pas nog een uitzending geweest over dierenartsen die "soepel" keuren in het voordeel van de verkoper. Het ging hier over dierenartsen voor kleine huisdieren, maar het gebeurt bij de paarden dierenartsen ook. Ik heb het toevallig in 2001 op twee gerenomeerde dierenklinieken, met twee verschillende paarden zelf meegemaakt.

Maureen, hoe triest het nu ook is, wees maar blij dat de AMEV zo streng is. Wanneer je veel tijd en liefde in dit paard gestopt had en je was er dan na maanden pas achter gekomen was het veel erger geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:56

Prima schreef:
Gebeurt veel vaker dan je denkt. Is bij ons namelijk ook gebeurt. Bovendien, mijn vriendin in dierenartsassistente bij een paardendierenartspraktijk en die hoort ook nog wel eens wat. Niet zozeer over haar eigen kantoor, maar wel in het algemeen.

Even niet om het een of ander, maar met dit soort opmerkingen wek je wel een beetje een vreemde indruk over de praktijk waar je vriendin werkt. Als ik jou was, zou ik iets voorzichtiger zijn in je uitlatingen over de kliniek en de mensen die er werken, tenzij je de baas van je vriendin in diskrediet wilt brengen Verward.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 18:18

muckypup"]
Wat een raar verhaal... Ik dacht dat de mensen van de verzekering die langs komen om te kijken helemaal geen dierenartsen waren. Zal dan wel zo zijn bij de AMEV dan.
[/quote]

Eerst heeft er een dierenarts (die aangesloten is bij de Amev) gekeken naar de foto´s die wij na de keuring moesten opsturen, aangezien onze dierenarts niet is aangesloten bij de Amev. De arts van de Amev heeft toen fragmenten geconstateerd, die onze arts en de arts in december van de vorige eigenaar niet hadden opgemerkt.

Vervolgens wilde ze ook de buigproef rechtsvoor opnieuw doen (daarvoor is de inspecteur gekomen), omdat deze als ± stond op het keuringsrapport. Die buigproef is gisteren dus nogmaals afgenomen en ikzelf heb gekeken en zag ook duidelijk dat Silvi op de harde bodem heel kort liep, en in het bijzonder rechtsvoor gevoelig was. Hiervoor is ze dus ook uitgesloten, dus op 2 benen hadden ze wat aan te merken.

[quote="prima schreef:
Wel verontrustend dat TWEE artsen dat niet eerder constateerde!! vast goeie vriendjes van de vorige eigenaar?

Wat betreft vriendjespolitiek, dat lijkt me sterk, de arts die voor de vorige eigenaar het paard heeft laten keuren was bevriend met hun en zou hun dus niet een paard in de maag splisten wat niet goed was, de arts die wij in de hand hebben genomen was voor hun niet bekend, dus ook hierin waren geen verstengelde belangen. Zoiezo vind ik het heel gevaarlijk om dat soort suggesties te maken, indien je daar geen bewijzen toe hebt. Je beschuldigd iemand namelijk niet van iets kleins, alhoewel ik weet dat het helaas wel kan voorkomen. Ik heb alleen nu geen reden om hieraan te denken.

Wat ons belang nu is, is op korte termijn deze zaak afhandelen (hoe rot ik het ook vind). Wat gebeurd is is gebeurd, ik hoop alleen dat we dit op een nette manier met de vorige eigenaar kunnen oplossen, zodat wij ons geld weer aan een ander paard kunnen besteden. Wat ik wel weet, is dat ik nooit meer een paard laat keuren door een arts die niet rechtstreeks is aangesloten bij de verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:47

Ik hoop dat je deze zaak snel en op een nette manier achter je kunt laten. Het is een vreselijke teleurstelling maar dat is beter dan een paard met ellende te kopen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:39

Lovely"]
[quote="Prima"] Gebeurt veel vaker dan je denkt. Is bij ons namelijk ook gebeurt. Bovendien, mijn vriendin in dierenartsassistente bij een paardendierenartspraktijk en die hoort ook nog wel eens wat. Niet zozeer over haar eigen kantoor, maar wel in het algemeen.
[/quote]

Even niet om het een of ander, maar met dit soort opmerkingen wek je wel een beetje een vreemde indruk over de praktijk waar je vriendin werkt. Als ik jou was, zou ik iets voorzichtiger zijn in je uitlatingen over de kliniek en de mensen die er werken, tenzij je de baas van je vriendin in diskrediet wilt brengen Verward.
[/quote]

Ik zou dit niet zeggen als ik wist dat deze praktijken zich ook voordeden bij tessa haar praktijk. Ik kan stellig verklaren, ook juist omdat ik ze ken en dingen hoor van Tessa, dat het een integer bedrijf is. Voor zover als ik kan inschatten is het 1 van de meest goed ten boek ( Verward ; goed geschreven?) staande praktijken.
Ze keuren paarden daar heel streng volgens Tes. Zij zou er ook zeker niet werken als ze wist dat er de kantjes afgelopen werd. Maar wat ik net schreef is gewoon gemeengoed en er gewoon vaak sprake van. Zo ook bij ons paardje. De verzekeringsmaatschappijen hebben zelf een zwarte lijst. Hierop staan dierenarten. Als paarden door die arts(-en) zijn gekeurd, dan komen ze zowiezo kijken.
Bij ons waren conveniantly alle gegevens over ons paard verdwenen bijd ie betreffende praktijk......

[quote="Mause schreef:

Zoiezo vind ik het heel gevaarlijk om dat soort suggesties te maken, indien je daar geen bewijzen toe hebt. Je beschuldigd iemand namelijk niet van iets kleins, alhoewel ik weet dat het helaas wel kan voorkomen. Ik heb alleen nu geen reden om hieraan te denken.

Ik bedoelde het ook absoluut niet beschuldigend. Ik denk ook dat je hier intuint, zoals wij, als je er nog niet zo ervaren in bent.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:38

Ok, ik kan niet nalaten om even een reactie te plaatsen.

Ten eerste wil ik even kwijt dat je nooit maar dan ook NOOIT een paard moet laten keuren door een "bevriende" dierenarts van de eigenaar. Ook zogenaamde "vrienden" kunnen een slecht paard goedkeuren. Neem altijd een onafhankelijke dierenarts, zo voorkom je eventuele problemen op dit gebied.

Ten tweede: een paard dat zogezegd niet helemaal goed liep na een buigproef maar een veearts die het wel acceptabel vond en hem dus goedkeurde ........... FOUT heel fout. Niet goed lopen, ook al is het nog zo nihil is afkeuren of over twee weken terugkomen en opnieuw de buigproef doen. Weer niet helemaal goed lopen is dan toch weer afkeuren!

Weldegelijk komt het vaak voor dat dierenartsen een vriendjespolitiek onderling hebben en dat ze niet allemaal integer en te vertrouwen zijn. Er zit ook een hoop gespuis tussen!

Uit eigen ervaring weet ik dat gegevens van een paard "zomaar" weg kunnen zijn, dit was nadat er bij Nappes artrose is geconstateerd en ik de desbetreffende arts opbelde die hem 3 jaar geleden heeft gekeurd (klinisch en rontgenologisch) en ineens alle papieren en bestanden niet meer aanwezig waren en hij zich niets meer kon herinneren........ Toch vreemd als je paard zogezegd "kind aan huis was" bij die kliniek.

Er zijn zogenaamde "zwarte lijsten" bij verzekeringsmaatschappijen, zodra een verzekeringspapier binnenkomt van een arts die op deze lijst staat, wordt er een afspraak gemaakt om het paard nog eens te laten keuren door een arts van de verzekering (o.a. werkt dit zo bij de AMEV, kwam ik later ook pas achter, heb namelijk precies hetzelfde gehad!) Uiteraard wordt de eigenaar van het desbetreffende paard niet hiervan op de hoogte gebracht dat er twijfels zijn en ook niet altijd wordt het nagekeken, maar er zijn wel gevallen bekend waarbij dit gebeurt.

Als laatste wil ik even zeggen dat ik voor een zeer discrete en professionele kliniek werk die keuringen heel serieus nemen. Niet goed is niet goed, hoe vervelend of verdrietig soms voor de eigenaar. Uiteindelijk schiet je er niets mee op om de boel te belazeren..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:10

Maar mijn ervaring zegt inmiddels ook dat vele klinieken erg makkelijk zijn met keuring, zo ken ik een handelaar die paarden verkoopt met een goed keuringsrapport, laat je de fotos weer door een andere veearts bekijken dan is er altijd wat mee, zo heb ik het met meerdere paarden van dezelfde handelaar ( en keuringsarts) gezien.

Het vervelende van dit verhaal is, dat Mause zelf een keuringsarts gezocht heeft, en eentje die toch behoorlijk goed aangeschreven staat. Hoe de eigenaar hierop gaat reageren, moeten we maar bekijken, maar als 2 veeartsen een paard goedkeuren, en de inspecteur niet???????? Dan weet ik het nog niet zo snel als eigenaar. Want je zit dan met een paard wat en wel goedgekeurd is, maar niet door de verzekering? Heel vreemd verhaal vind ik het. Ik weet dat er foute klinieken zijn, en de desbetreffende kliniek heeft mij ook door een grove fout veel geld gekost. Maar als eigenaar zou ik dit ook niet zomaar laten gebeuren. Dit zijn fouten die niet gemaakt mogen worden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 00:03

Een paard hoeft niet 100% goed te zijn als een da toch een POSTIEF koopadvies afgeeft,
want daar gaat het tenslotte om.
Eigenlijk bestaat er niet zoiets als goed- of afkeuren.

Ik heb ook liever geen arts welke op alle slakken zout legt, ik wil gewoon kunnen rijden en als ze daar goed genoeg voor zijn is het ok.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 00:27

napoleon"]
Ok, ik kan niet nalaten om even een reactie te plaatsen.

Ten eerste wil ik even kwijt dat je nooit maar dan ook NOOIT een paard moet laten keuren door een "bevriende" dierenarts van de eigenaar. Ook zogenaamde "vrienden" kunnen een slecht paard goedkeuren. Neem altijd een onafhankelijke dierenarts, zo voorkom je eventuele problemen op dit gebied.
[/quote]

En ik kan het ook niet nalaten op hier weer op te reageren... Knipoog Wij hebben niet een bevriende arts uitgezocht toen wij haar kochten, onze DA was geheel onafhankelijk. Ik vertelde alleen dat de vorige eigenaar bij hun aankoop van dit paard een arts hadden die zij altijd gebruiken voor de keuring van nieuwe paarden, waarmee zij dus goede ervaringen hebben.

[quote="napoleon schreef:
Er zijn zogenaamde "zwarte lijsten" bij verzekeringsmaatschappijen, zodra een verzekeringspapier binnenkomt van een arts die op deze lijst staat, wordt er een afspraak gemaakt om het paard nog eens te laten keuren door een arts van de verzekering (o.a. werkt dit zo bij de AMEV, kwam ik later ook pas achter, heb namelijk precies hetzelfde gehad!) Uiteraard wordt de eigenaar van het desbetreffende paard niet hiervan op de hoogte gebracht dat er twijfels zijn en ook niet altijd wordt het nagekeken, maar er zijn wel gevallen bekend waarbij dit gebeurt.

Even rechtzetten: onze DA was dan wel niet aangesloten bij de Amev, hij stond ook zeer zeker niet op "een zwarte lijst" oid. De inspecteur was erg verbaast over zijn rapportage, omdat ook onze arts als goed aangeschreven stond.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 12:42

Ik wil hier ook even op reageren, ik ben bevriend met 2 dierenartsen, en mijn paard heeft ook gezondheidsproblemen op het moment. Mijn 'echte' dierenarts geeft een iets andere diagnose dan mijn vriendin die dus ook dierenarts is. Zij is gewoon minder objectief en wil mij meer helpen om het paardje weer op de been te krijgen. Uiteraard wil mijn dierenarts dat ook, maar je merkt gewoon op een andere manier. Daarom was Prima's opmerking wel degelijk relevant bij dit topic! Zulke dingen gebeuren wel degelijk en je weet maar nooit of het jou gebeurd! Het hoeft niet altijd kwaadaardig uit te pakken, maar wat meer op je hoede zijn is nog niemand slechter van geworden. Als het om paarden gaat is er altijd emotie aanwezig en reageren mensen nou eenmaal anders.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:30

Wat erg voor je! Lekker stom dat ze in de eerste instantie alles over het hoofd zagen! Ga je nou nog een ander paard kopen? (misschien heb je het al gezegt,maar ik heb de 2e blz. niet bekeken.)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:24

napoleon schreef:

Hier ben ik het over het algemeen wel mee eens, maar ik heb juist ook wel uitzonderingen gehoord. De eigen dierenarts van de verkoper zal het paard en zijn geschiedenis beter kennen en kan daarom best eens een veel betere keus zijn als een onbekende dierenarts. Bijvoorbeeld een paard waar iemand een oogje op had, maar die een negatief koopadvies kreeg van de dierenarts van de verkoper (maar dus in opdracht van de koper) met de mededeling dat met de kennis die hij van het dier had, hij geen positief koopadvies kon geven, ongeacht dat het paard verder goed liep.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:33

Ik zou je paard nu niet laten verzekeren bij een andere verzekering hoor!!
Maar gewoon terrug naar de vorige eigenaar.
Je moet het aangeven als je een andere maatschappij kiest dat ze afgekeurt is bij amev.
Daar krijg je anders problemen mee.
Het is heel erg vervelend maar ik zou geen paard meer willen hebben waarvan je weet dat ze aan 2 benen iets heeft.
Kan in de toekomst alleen maar slechter worden.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 15:17

napoleon schreef:
Bijvoorbeeld een paard waar iemand een oogje op had, maar die een negatief koopadvies kreeg van de dierenarts van de verkoper (maar dus in opdracht van de koper) met de mededeling dat met de kennis die hij van het dier had, hij geen positief koopadvies kon geven, ongeacht dat het paard verder goed liep.

nou, daar zal de verkopende partij dan blij mee geweest zijn... Denk niet dat die de DA dankbaar geweest zijn, want indien zij dat zelf ook hadden gevonden was de koop in een al veel eerder stadium afgeblazen.