2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:37

No Cheer Waarom moet alles zo snel gaan in onze maatschappij No Cheer.

Waarom kan men niet wachten tot het paard helemaal volgroeid is...
En dat is een paard op 3 jarige leeftijd zelfs niet...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:21

lindake schreef:
No Cheer Waarom moet alles zo snel gaan in onze maatschappij No Cheer.

Waarom kan men niet wachten tot het paard helemaal volgroeid is...
En dat is een paard op 3 jarige leeftijd zelfs niet...

Ping ping levert bling bling en daar leeft de mens voor. Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:36

Hier gaan mijn haren ook van overeind staan ja, al jaren, want dit gebeurd al jaren...wie die regel ingevoerd heeft dat alle paarden per januari voor een jaar ouder door mogen gaan?!
Alles is gebasseerd op geld, ingereden, zadeolmak? vaak meer waard, huppa, deur uit, centen in de pocket en weer ruimte voor een nieuwe..bah!
Onze draver liep vrpeger met 2(en een half, maar blijft 2) jaar al in de manegelessen mee, afschuwelijke gedachte..maarja, zolang iedereen eraan mee blijft doen, levert het geld op en zal dit zo door blijven gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:21

troi schreef:
Op sporthorses staan zelfs 1 jarigen met niveau B, dus ik denk eigenlijk dat verkopers dit doen om meer aandacht te trekken en dat het niet direct betekend dat ze al ingereden zijn. Nu stonden er geen foto's van 1 of 2 jarigen met zadel op.. Moet wel zeggen dat het vreemd blijft..

Ik had er 2 gevonden waar foto's bij staan van onder het zadel, en niet gewoon ff zitten.
Als er alleen bij staat niveau B en een foto van paardje in het land, ja, dan maak ik me ook niet druk maar een 2 jarige onder het zadel, in draf, aan de teugel en zonder longeerlijn...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:29

Urielle schreef:
De meeste zadelmakke tweejarigen die ik ken worden ergens tussen mei-oktober zadelmak gemaakt, tegen het eind van het jaar lopen ze dan netjes in de drie basisgangen, pasje verruimen, pasje wijken en nette figuren. Veel spectaculairs is dat verder niet dus. Ik ken tot dusver nog maar een paard die vroeg niet meer te rijden was (achtjarige leeftijd), dat paard had een chip.

Tussen mei en oktober, dat houd dus in dat ze dan rond 2 jaar en 3 maanden al bereden worden. En als ze tegen het eind van het jaar 'netjes in de 3 basisgangen lopen, pasje verruimen, wijken en nette figuren lopen' dan is daar echt een half jaar lang training voor nodig geweest van minstens 3x per week een half uur rijden (wss vaker). Sorry maar dat vind ik niet kunnen voor een 2 jarige.

Als je je 2 jarige aan de longe leert lopen en een keer een zadeltje op gooit, bitje in oke. Keertje erop zitten is ook nog prima maar een keer erop zitten is wat anders dan wedstrijdklaar zijn nog voor ze 3 zijn.

Ik laat 2 jarigen vooral wennen aan zoveel mogelijk dingen, dus bitje, (deken)singel, peesjes, deken, trailer, longeerlijn enz. Erop zitten doe ik zeker niet voor ze 3 zijn en heb daar ook geen haast mee dus het gebeurt ook geregeld dat ik er pas voor het eerst op zit als ze al bijna 4 zijn.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:38

ben het wel eens met urielle... een paard wedstrijdklaar maken duurt geen maanden, een kundige ruiter lukt dit wel redelijk snel. Zelf maak ik mijn eigen paarden ook niet zadelmak voor hun derde jaar, heb geen haast, maar sommige paarden lijden er niet onder als ze als 2,5 jarige onder het zadel komen.... Eerder zou ik ook niet doen, maar als 2,5 jarige moet kunnen en als je maar niet iedere dag veel aan werk zet kan het opzich wel....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:46

Maar wat is redelijk snel? Je kunt 2 maanden lang elke dag een uur rijden of een half jaar 3/4x per week een half uur, ik vind beide teveel.
Waarom zou je het doen? Ze mogen toch pas op concours als ze 3,5 zijn dus waarom zou je een 2,5 jarige wedstrijdklaar willen hebben?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:48

nou je hoeft niet iedere dag te rijden om een paard in 2 maand zadelmak te krijgen... paar keer per week half uurtje lukt het ook wel.. misschien voor de verkoop wel handig als ze klaar zijn? Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:54

Waarom zou je als koper een 2,5 jarige kopen die al wedstrijdklaar is? Als je snel op concours wilt koop je meteen een 3,5 jarige.

En je hoeft misschien niet elke dag te rijden maar je moet toch die km maken om het paard de ervaring, ontspanning en vertrouwen te geven, alleen daarin zit al een maand werk.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:58

heb je nog een maand voor de rest Knipoog daarnaast is een 3 jarig paard wel gewild, aangezien kopers nog even willen wennen aan het dier en dan kunnen starten...

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:00

wij hebben ook net een 2 en half jarige hengst binnen gekregen die al wedstrijd klaar is ik vind het niet kunnen omdat ze nog helemaal niet uitgegroeit zijn hier komt ie zoiezo nog een tijdje het land in om bij te groeien

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:01

Roos_s schreef:
heb je nog een maand voor de rest Knipoog daarnaast is een 3 jarig paard wel gewild, aangezien kopers nog even willen wennen aan het dier en dan kunnen starten...

We hebben het over 2 jaar, niet over 3 dacht ik. 2 maanden lang 4x per week een half uur, vind ik nog steeds teveel.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:04

Er stond laatst ook een veulen ( ja je leest het goed VEULEN ) te koop. Er lag al een zadel op het ruggetje en een hoofdstel met bitje in. Met de tekst goede leerpony, heel rustig, netjes ingereden. Ik word daar echt gewoon misselijk van. Boos!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:39

Ik vind dat je pas je paard zadelmak moet gaan maken, als het paard er zelf ook klaar voor is, en 2,5 vind ik ook nog erg jong hoor! Op sporthorses staan idd 2 paarden van 2 met zadel op en in de krul, echt jammer hoor!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:50

tjah.. ikzelf heb m'n merrie voor het eerst met een oefen wedstrijd laten meedoen toen ze net 3 weken 3 jaar oud was. Kregen van de jury een uitfoetering dat het belachelijk was dat we waren gestart, paard hoorde op een officiele wedstrijd thuis en dit was te laag voor haar.
na uitleg ivm leeftijd snapte ze het wel uiteraard, maar dit laat zien dat een jong diet met slechts een half uurtje training per week ook best leuk kan lopen en gewoon klaar kan zijn voor concours technisch gezien.
( natuurlijk niet realistisch en eerlijk, ben uiteraard pas in oktober een keertje gestart en tussentijds niet vaker dan 2/3 keer per week gereden, zelfs nu als 3.5 jarige doe ik er weinig mee en staat ze veel op de weide)

zolang je het rustig aan doet en niets verwacht maakt de "heilige leeftijd 3 jaar" niets uit van in hoeverre je je paard aan puin helpt Knipoog
ken zat dieren die ouder zijn ingereden en waarvan de boel aan flink aan gort is geholpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 04:00

@ Lowara, wanneer ben jij begonnen met inrijden dan?

Voor mij is de leeftijd niet heilig maar meer de mate waarin het gebeurt.
Probleem is dat de meesten mensen (als ze wat met een jong paard willen gaan doen) het paard op stal zetten en dan moet ie natuurlijk elke dag aan de bak want waarom staat ie anders op stal te niksen.
Evengoed ben ik het ook niet eens met mensen die hun 3,5 jarige zó van de weide plukken, op stal zetten, er meteen de volgende dag een zadel op gooien en 3 weken later loopt ie braaf zijn rondjes, tussendoor natuurlijk ook nog even castreren dan.

Op zich ben ik juist voor vroeg beginnen, zo doe ik de meeste veulens hier ook ff een dekensingeltje om, jaar later doe je dat nog een keer en gooi je er een keer een deken bij op. Dat maakt dat als je ze als 3 jarige uit de weide haalt je meteen bezig kunt met het 'echte' werk omdat ze alles eromheen al kennen.
Mij maakt het echt niet uit of je er een week voor de 3e verjaardag of een week na de 3e verjaardag op zit, gaat erom dat ze als 2,5 jarige al compleet concoursklaar zijn en dat vind ik echt teveel van het goede.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 07:20

Eevj schreef:
Er stond laatst ook een veulen ( ja je leest het goed VEULEN ) te koop. Er lag al een zadel op het ruggetje en een hoofdstel met bitje in. Met de tekst goede leerpony, heel rustig, netjes ingereden. Ik word daar echt gewoon misselijk van. Boos!

was dit niet meer als grap bedoelt Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:45

anneliesdj schreef:
Waarom zou je het doen? Ze mogen toch pas op concours als ze 3,5 zijn dus waarom zou je een 2,5 jarige wedstrijdklaar willen hebben?

- Om ze sterker en meer in balans te hebben als driejarige op wedstrijd
- Om ze goed te kunnen presenteren op de driejarigen competities (VSN, Prinsenstad etc.)
- Om de bespiering rustig op te bouwen
- Als voorbereiding op verrichtingstesten
- Voor de verkoop

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:45

Roos_s schreef:
Eevj schreef:

was dit niet meer als grap bedoelt Knipoog

Vind ik dan wel beetje een veel te ver gegaan grapje, om een bit en zadel op een veulen te leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:56

Ach, eerst zien en dan geloven, er zijn Bokkers die in de veronderstelling verkeren dat een paard van twee jaar of ouder ook nog steeds een veulen is. Verder kennen we allemaal wel de grap van Detour, die haar Esprit van anderhalf voor een fotoshoot even voorzag van een zadeltje en hoofdstelletje en echt, daar gaat een paard niet dood van.

garuudaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:05

ik vind dat je een paard pas in mag rijden als hij echt volgroeit is dus 3 jaar of ouder eerder vind ik niet kunnen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:14

Urielle schreef:
anneliesdj schreef:

- Om ze sterker en meer in balans te hebben als driejarige op wedstrijd
- Om ze goed te kunnen presenteren op de driejarigen competities (VSN, Prinsenstad etc.)
- Om de bespiering rustig op te bouwen
- Als voorbereiding op verrichtingstesten
- Voor de verkoop

Enige wat evt nog een goed argument zou zijn is de driejarigen competitie's maar ik neem aan dat die eind van het jaar verreden worden, heb je dus de hele zomer om ze voor te bereiden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:40

Ze zien de paarden ook graag al in de bespiering dan en dat is gewoon niet 123 opgebouwd. Verder denk ik, met alle respect verder, niet dat het aan jou is om te bepalen wat voor een ander een goed argument zou zijn, dat kun je hoogstens voor jezelf bepalen Lachen . Dat jaar voorsprong in opleiding dat leeftijdgenoten, als tweejarigen ingereden, hebben tov mijn paarden die een jaar later ingereden worden merk ik echt wel op wedstrijd en in de training thuis, die paarden staan er toch wat beter aan, zijn al sterker en beter in balans en er kan meer van gevraagd worden, dus ik kan me goed voorstellen dat de ruiters van ferme tweejarigen daar al mee aan de gang gaan. Ik heb blijkbaar een zwak voor traag ontwikkelende nestkuikentjes Clown dus ik moet het altijd uitstellen maar ik vind dat best jammer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 02:22

Ik bepaal niet wat voor een ander een argument is, ik geef mijn eigen mening. Dat geldt ook voor bespiering, die kun je er ook wel aan trainen met longeren en dat is minder belastend dan rijden.

Je kunt wel proberen om het goed te praten maar het is gewoon een feit dat een paard pas uitgegroeid is rond zijn 5/6 jaar en te vroeg te zware belasting is niet goed. Het is ook niet voor niets dat een paard pas mee mag doen aan concoursen als ie 3,5 is, dat is puur om het paard te beschermen, zou dat niet zo zijn dan zouden er dus ookal 2 jarigen op concours rondlopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:17

Cirkeltjes lopen is anders ook niet zo best Haha! Menig ruiter die probeert zsm van het longeren af te komen omdat je met rijden meer rechtuit kunt gaan werken Knipoog

Paarden zijn pas uitgegroeid rond de zeven/acht jaar zelfs, dus ook met een driejarige zit je dan fout Knipoog Nog erger: paardrijden beschadigt uberhaupt de rug van een paard, dus eigenlijk moeten we er met ons dikke kont helemaal niet op gaan zitten!
De KNHS zegt me daarin bijzonder weinig, jaaaaaarenlang mochten prille driejarigen starten in de B. Tweejarigen niet omdat mensen dan wellicht uitgelokt worden met jaarlingen te gaan rijden.