mening over bijrijders en verzorgers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

krabbeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 12:22

Ik vindt een bijdrijder best wel ok. Maar je moet alleen een paard nemen als je het zelf helemaal zou kunnen doen. Dat vindt ik een absolute voorwaarde voor het nemen van een paard. En dat een bijrijder moet delen in de kosten .... Dat weet ik nmog niet helemaal wat ik daarvan moet vinden. Het is van de bijrijder een service om je paard te rijden en te trainen. Ans=dersom, is het leuk dat je kan rijden en verzorgen, maar ik denk toch dat het wel zo fair is om er niks voor tevragen, of een heel klein bedrag. Zelf wil ik inmiddels niks meer betalen. Vroeger deed ik dat wel.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 13:01

Een bijdrage vragen aan de bijrijdster/verzorgster of werk in ruil ervoor (stallen mesten enz.) vind ik prima.

Echter als iemand een bijrijdster neemt omdat ze het geld van die bijrijdster elke maand nodig heeft om het paard te kunnen betalen... dat zie je dus ook wel eens. Vind ik dus minder. Frusty

Logisch als je een goed paard mag rijden dat je daarvoor betaalt, vooral in gebieden waar zo'n situatie zeldzaam is kan ik begrijpen dat je er geld voor moet neertellen.
Maar... soms zie ik bedragen... Bloos Haha!

Verder kan ik me voorstellen dat iemand die hele dagen werkt, en nog een gezin thuis heeft, niet de tijd heeft om elke dag zijn/haar paard te trainen, zelfs niet een keer of vier per week.
Veel jongedames die nog niet het huis uit zijn, of nog geen kinderen hebben, zien niet in hoe ontzettend veel tijd een gezin inneemt.

Dan wordt er commentaar geleverd op een vrouw met jonge kinderen die haar paard veel te weinig rijdt, en dan denk ik ach...

Voorbeeldje:
Een vrouw rijd Z-dressuur wedstrijden met een paard dat duidelijk nog meer zou kunnen.
Dan wordt ze zwanger, en ze stopt met wedstrijden, 3 jaar lang rijdt ze alleen af en toe lessen en recreatief met het paard, en denkt 'ooit' weer verder te gaan met wedstrijden als de kinderen naar school zijn... Lachen
Ze neemt een bijrijdster voor 2 dagen in de week.

Vraagje over het voorbeeld:
Het paard had duidelijk meer in zijn mars.
Had de vrouw het paard moeten verkopen, aan iemand die hem door kon trainen naar een hoger niveau?
Het is toch zonde want het was een paard met goede mogelijkheden... Knipoog

Of heeft de vrouw er verstandig aan gedaan de boel op een laag pitje te zetten, het paard kon bij haar blijven (waar hij al jaren was), dezelfde stal, heerlijk genieten van buitenritten en elke week les.
Je weet tenslotte nooit waar je paard terecht komt als je hem verkoopt, en daarbij... wat de toekomst brengt. *LOL*

Er zijn dus situaties waarbij een bijrijdster/verzorgster uitkomst brengt, maar er zijn ook situaties waarbij ik denk dat wanneer de eigenaresse iets meer tijd en geld in haar paard zou steken, een verzorgster helemaal niet nodig is.
Ligt er aan dus! Knipoog

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:10

Ik heb er helemaal geen problemen mee, wij hebben ook een bijrijder..
Met name omdat we tijd tekort komen..
Maar het is vaak ook niet verkeerd voor het paard, om eens door een ander gereden te worden.
Wij zijn verder heel kieskeurig in het vragen van een bijrijder/ster.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:29

Dorine schreef:
Een bijdrage vragen aan de bijrijdster/verzorgster of werk in ruil ervoor (stallen mesten enz.) vind ik prima.

Maar wat als je nou én uitmest én een zadel koopt én een bijdrage moet betalen, dat klopt toch niet helemaal?

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:01

Ik kocht destijds voor mijn verzorgpaard een wollen zweetdeken, peesbeschermers, reflecterende beschermers, een shabrakje, en nog een hoop kleine dingetjes.

Een zadel vind ik wat overdreven en in de meeste gevallen rijdt de verzorgster gewoon op het zadel van de eigenaresse.
Maar...
Als je zelf een zadel koopt, ook al gebruik je dit voor een verzorgpaard, blijft het zadel wel van jou.
Als je stopt met het verzorgpaard neem je het dus gewoon weer mee als 't goed is.

Ik vind wel dat je, als je ook nog uitmest, naar verhouding minder hoeft te betalen als bijrijdster.
Echter, als je als bijrijdster met het paard alleen maar over de weg kan en niet in een bak kan rijden, vind ik ook dat je naar verhouding minder zou hoeven te betalen, dan wanneer je van een goede binnenbak en goed les gebruik kunt maken.

Verder is de bijdrage ook afhankelijk van het paard zijn/haar niveau.
Leert het paard van jou? Stel jij hebt al enkele paarden ingereden en uitgebracht in de sport, en je gaat een jong net ingereden paard verzorgen.
Dat paard kan van jou leren, en daar heeft de eigenaar profijt van.
Dus op die manier 'betaal' je weer iets,

Het is dus zo dat de eigenaar 'blij' is met zijn/haar bijrijdster, om bepaalde redenen.
Dat kan zijn:
-het werk dat je doet (stal, paard krijgt beweging, voeren)
-het paard leert van jou
-het geld dat je geeft.
Of een combinatie ervan.

In het westen van Nederland, waar de grond erg duur is, is de stalling duurder en de lessen op maneges ook.
Dat betekent:
als je een grátis verzorgpaard hebt waar je 2x per week op mag rijden, of je neemt les voor 12 euro per week 1 uurtje op een manegepony, waar kies jij voor?

Iedereen zou voor een gratis verzorgpaard kiezen.
Gevolg: verzorgpaarden zijn moeilijk te krijgen, worden schaars, en wat doen de eigenaren... die kunnen er gerust geld voor vragen.
De verzorgsters komen toch wel. Alles beter dan een manege waar je net zoveel geld of meer kwijt bent toch?

Dit is de reden dat in het westen de verzorgpaarden duur zijn en je er zoveel voor over moet hebben.
In het oosten, noorden en zuiden wisselt het nogal eens van wat er verlangd wordt van de verzorgster, ook hier tussen Arnhem en Doetinchem (stadjes dichtbevolkt) zijn de verzorgpaarden niet dik gezaaid, hoewel ze nog niet zo duur zijn als bijv. in Den Haag... Bloos

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:25

Ik vind het eigenlijk heel normaal dat iemand een verzorgster of bijrijdster zoekt. Het enige wat ik wel vreemd vind dat diegene er geld voor vraagt. Ik bedoel, die verzorgster helpt jou om jou paard te verzorgen. ALs die verzorgster er niet zou zijn, zou je paard te weinig aandacht en beweging krijgen. Ik vind het daarbij natuurlijk dood normaal, dat het verzorgen en mesten even veel aandacht krijgt als de rest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:38

Dorine legt het weer perfect uit! Ik heb nog een aanvulling: Ik heb voor Andrew ook een verzorgster. Hij staat in volpension. Het enige wat ze hoeft te doen is bijvoeren na het rijden/verzorgen. We rijden haar met de trailer naar les, nodigen haar uit mee te gaan op buitenrit, en ze heeft veel vrijheid op de dagen dat ze hem verzorgt. Kwa tijd maakt het niet veel uit, omdat Andrew volle dagen in het land staat, ik doe het vooral omdat ik het leuk vind om te zien hoe een ander plezier met mijn pony heeft. Ik wil iemand een kans bieden een verzorgpony te rijden waar ze van kunnen leren en vind het leuk om te zien hoe die meiden (meestal) serieus bezig zijn... Als ik het idee krijg dat niet gewaardeerd wordt wat ik hen biedt, gaat het me ergeren. Als ze niet serieus bezig zijn, of niets van me aan willen nemen ook... Ik heb nog geen 1 verzorgster gehad die een plusje aan mijn pony reed...
Ik denk dat ik dit doe omdat ik vroeger nooit had kunnen rijden als er niet een vrouwtje was geweest waar ik in ruil voor het verzorgen en helpen, mocht rijden en les kreeg tegen een lage prijs... Nu wil ik anderen die kans bieden (al is het maar een paar dagen in de week).

Als je van te voren weet dat je een paard niet kan onderhouden als je geen bijijdster hebt, vind ik dat je een groot risico neemt. Ook vind ik het slecht als je je paard dagen op stal laat staan en hoogstens een kwartiertje losgooit omdat je geen tijd hebt...

Het welzijn van het paard staat voorop... Dus voldoende beweging en een goede verzorging, waarbij er voldoende financiele ruimte is voor overwachte onkosten.

Het is leuk als je gratis een paard kan/mag rijden (voor alleen verzorgen zou ik nooit geld betalen) maar een bijdrage vind ik heel normaal. Niet iedereen hoeft een bijdrage, maar hoe hoger de kosten zijn voor het houden van een paard, en/of hoe minder de eigenaar zelf met het paard doet, hoe logischer en hoger een bijdrage kan zijn.

Ik vraag nu geen bijdrage, maar zou ik een paard erbi nemen en mijn pony dus volledig ter beschiking stellen, dan zou ik een financiele bijdrage toch wel erg waarderen! De reden dat ik mijn pony niet gewoon verkoop is:
a: ik ben er erg aan gehecht
b: mijn pony is lichamelijk niet helemaal in orde, zou daardoor waarschijnlijk moeilijk door een complete aankoopkeuring komen, en heeft ook nog zomereczeem...
c: mijn pony is niet voor iedereen geschikt...

Door mijn pony uit te lenen, blijf ik de controle houden en bepaal ik hoe hij wordt gehouden en eventueel gereden... Toch zou diegene vrijwel een eigen pony ter besschikking hebben. Vind ik toch wel een bijdrage waard...

Zou er niemand deze pony rijden, dan staat hij lekker met vriendjes in het land, en tijd voor een borstelbeurt is er regelmatig. Voor hem geen probleem dus...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:50

Dorine schreef:
Een zadel vind ik wat overdreven en in de meeste gevallen rijdt de verzorgster gewoon op het zadel van de eigenaresse.

Ze had wel een zadel, maar dat paste niet meer. Ze had geen geld voor een ander zadel en ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om met een niet passend zadel te gaan rijden. Vervolgens maakt ze natuurlijk wel gebruik van mijn zadel. Idem met een menhoofdstel.

Citaat:
Ik vind wel dat je, als je ook nog uitmest, naar verhouding minder hoeft te betalen als bijrijdster.
Echter, als je als bijrijdster met het paard alleen maar over de weg kan en niet in een bak kan rijden, vind ik ook dat je naar verhouding minder zou hoeven te betalen, dan wanneer je van een goede binnenbak en goed les gebruik kunt maken.

Ik reed 3x in de week, maar iedere keer was die stal een zwijnenstal. Ik kan dat beestje toch niet in de stront laten staan... ff opstrooien werd dan toch uitmesten. Verder had ik ook geen bak tot mijn beschikking, als ik in een bak wilde rijden moest ik 5 euro huur betalen en verder leste ik ook op het beestje om de week voor 12,50 euro.

Citaat:
In het oosten, noorden en zuiden wisselt het nogal eens van wat er verlangd wordt van de verzorgster, ook hier tussen Arnhem en Doetinchem (stadjes dichtbevolkt) zijn de verzorgpaarden niet dik gezaaid, hoewel ze nog niet zo duur zijn als bijv. in Den Haag... Bloos

3x raden waar ik woon!

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:22

ik ben ook een bijrijder Lachen
ik betaal er niks voor en mag er alles meedoen! (nou ja, in beperkte mate dan...ik mag niet ineens zn staart er af hakken en zn manen wegscheren ofzo Haha! )
de eigenaarese rijd nooit en komt alleen ff om eten te geven maar ze geeft wel heel erg veel om lucky!
ze had hem echt al lang verkocht als dat niet zo was!
toch een beetje apart dat je dan een paard hebt!
ze is trouwens veelste blij dat ik luck bijrijd want ze heeft erg lang naar iemand gezocht! als ze er geld voor had gevraagt had ik het niet gedaan!
ik heb daar gewoon het geld niet voor en vind het belachelijk, ik help haar uit de brand en moet dan nog gaan betaalen ook!
als je echt ervaren mensen van bv. 20+ nodig hebt snap ik het nog wel!
maar ik ben maar een zielig scholiertje van 15 die alleen in het bos enz. rijd, ik heb er dus gewoon simpelweg het geld niet voor om allerlij dingen zoals hoefsmid enz. te gaan bekostigen!

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 23:37

tja ik begrijp het wel dt mensen geld vragen, ikzelf ook. het is gewoon zo duur allemaal, en op een manege moeten ze ook betalen als ze willen rijden toch?
Ik vraag niet veel alleen faf haar voer en dat is zon 30 euro per maand dus dat valt wel mee die vrouw mag daarvoor 3 keer per week rijden!