Bijrijder laten betalen: dan meer gemotiveerd???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:18

Nou ik heb altijd paarden samen gedaan en dus ook gedeeld in de kosten. Ik heb er dus voor betaald en ik ben ervoor betaald om voor mensen hun paarden te zorgen en te rijden. Ik heb altijd gehad dat als ik een paard vast rij dat ik het dan zie als MIJN paard. Niet in de zin dat ik bepaal maar wel in de zin dat het MIJN verantwoording is dat het paard er goed, netjes, veilig en happy bijstaat of ik er nou voor betaalde of betaald werd. Ik denk dus dat het ligt aan de persoonlijkheid van diegene aan wie jij jouw paard toevertrouwd.

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:19

Vroeger hebben ze mij wel gevraagd om met bijrijden een bepaald bedrag te betalen. Dat heb ik echter nooit gedaan, ook omdat ik het niet kon betalen.

Ik denk dat het ook afhangt van de situatie en wat je met je bijrijpaard gaat doen. Is het puur om beweging te geven of haalt ze nog meer uit je paard. Ik bedoel hiermee op het verhaal van Merilyn. Dat vind ik wel terecht, de een rijdt in de bak/buiten en de ander wil ook wedstrijden gaan rijden.

Zelf denk ik dat betalen in jouw geval niet veel uit zou moeten maken voor de bijrijder. Ik ben nu zelf ook bijrijder, ik heb gevraagd of ik een bepaald bedrag 'moest' doneren. Maar ze willen er niks van weten. Ik had een bepaald bedrag er wel voorover gehad. Ik kan het nu bolwerken (financieel). Ik rij 1 x per week in de les (die betaal ik zelf) & dit werpt zijn vruchten af voor het paardje. Daarnaast train ik haar (voornamelijk) 1 x per week dressuurmatig en ik help het meisje van wie het paard is af en toe. Ik heb altijd gezegd dat ze mij mogen bellen als ze niet kunnen & dat gebeurt met onderlinge afspraken ook. Ik heb vaste dagen dat ik niet kan, dus die dagen houdt het op. Helaas maar waar. Alle andere dagen, ik voel mij verantwoordelijk. Geen probleem om even langs de skeuren zoals dat heet. Ik hoef niet perse te rijden. Als ik constateer dat mijn verzorgpaard de neiging heeft om bijv. verkouden te worden dan ga ik de dag erna nog even checken.

Ik denk dat je geluk moet hebben met bijrijders. Er zijn ook een hoop vage lui ertussen. Van wie ik er misschien wel eentje ben Knipoog

Succes!

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:21

Ik rijd nu bijna 7 jaar bij dezelfde mensen. Ik heb er nooit een cent voor hoeven betalen. Ik heb eerst 5 jaar een paard gereden, zo'n 3x per week, als we wedstrijd hadden 5x. Ik ging er altijd met plezier naartoe, en hij voelde echt als mijn paard (ook als ik niet kon rijden omdat de bak bevroren was, hij niet lekker was, of als ik niet lekker was, ging ik er toch naartoe, desnoods om hem alleen even te poetsen en zijn stal uit te mesten). Nu hij is overleden rijd ik op een ander paard bij dezelfde mensen, ook 3x per week (op het moment wat minder omdat haar dochter er nu ook op rijdt), maar nog ga ik er met heel veel plezier naartoe. Ik betaal er niets voor, maar zorg wel dat ik andere klusjes doe, zoals uitmesten, stal aanvegen, paarden voeren, binnen/buiten zetten als de eigenaar aan het werk is, zadel/hoofdstel invetten, zorgen dat ik er ben als de hoefsmid komt en de eigenaar aan het werk is, ik zorg voor de paarden als ze op vakantie zijn enzv.
Ik heb echt heel veel geluk met mijn verzorgpaarden, dat besef ik me maar al te goed. Maar ik denk niet dat je er serieuzer mee omgaat als je ervoor moet betalen..... Het ligt echt aan de persoon, waarschijnlijk had je gewoon een hele makkelijke tante die alleen kwam als ze zin had, alleen reed als ze zin had...dus meer voor haar zelf dan voor het paard. Ik weet zeker dat er genoeg meiden/jongens zijn die staan te springen om een paard te mogen verzorgen waar ze ook op mogen rijden. Veel mensen zien er toch vanaf als ze zien dat je ervoor moet betalen.
Ik zou zeggen: Zoek nog even door, er zijn meer mensen die blij zijn dat ze voor niets je paard mogen rijden dan mensen die zich er gemakkelijk vanaf maken als puntje bij paaltje komt.

mammasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:32

Ik heb nog nooit geld gevraagd voor het bijrijden van mijn paard. Nu heb ik ook niet een paard waar iedereen graag op weg rijd. Maar toch.. ik heb gekozen om dat paard aan te schaffen en er voor te zorgen. Ik vind niet dat ik van een ander kan verlangen dat ze altijd maar gelijk voor mij klaar staan als ik een keer niet kan. Het blijft mijn verantwoordelijkheid. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je af spreekt. Ik had een fantastische bijrijdster, had vroeger een eigen paard gehad en kon dat niet meer betalen. Ze kwam twee dagen in de week, nam lekker mijn paard mee naar buiten. Omdat ik alleen s'avonds kon rijden zijn we in de wintermaanden alleen in de bak bezig. Zij kon overdag. Ik kon gerust een week op vakantie. Helaas heeft ze ruzie met de staleigenaar gehad en daarom heeft ze afscheid van ons genomen. Aan zo'n fantastische meid ga je toch geen geld vragen!

Magnifique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:10

Ben het helemaal met mammasan eens!
Als je een paard aanschaft maak je een bepaalde keuze, je weet dat er veel tijd in gaat zitten. Heb je niet genoeg tijd om het paard alle aandacht te geven die hij nodig heeft, wees dan blij dat er iemand is die je daarmee wil helpen!
Die persoon zou wat mij betreft eerder geld moeten verdienen dan uit moeten geven.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:22

MirageGidran schreef:
Ik had een bijrijdster die niets hoefde te betalen voor 1 a 2 dagen per week. Ik heb d'r maar 4 weken gehad, maar elke keer als ik belde of ze extra wilde kon ze niet en voelde zich ook totaal niet verantwoordelijk voor mijn paard. Zo van "het is jouw paard, ik kan niet, dus zoek het zelf maar uit"
Nu kan ik me herinneren van mijn bijrijdtijd, dat ik altijd ging als ik extra werd gevraagd, ik voelde me ook verantwoordelijk voor dat het paard eruit kwam en goed verzorgd werd. Ik sprong bij waar ik kon. Nu had zij dat gevoel dus duidelijk niet en juist als je een paard net verzorgt, dan laat je toch wel telkens je goede wil tonen enzo?
Bovendien kwam Mirage er telkens (toevallig?) maar kort uit, 20 minuten longeren, 30 minuten rijden, kortom; veel te weinig beweging kreeg ze.
Nu vroeg ik me af; zouden mensen meer gemotiveerd zijn als ze moeten betalen??? Omdat het ze dan geld kost, zouden ze dan minder makkelijk zijn????
Overigens is ze nu zelf gestopt, want ze vond 1 keer per week te weinig, en ik was er nog geen eens rouwig om............. Frusty

Maar wat denken jullie van bovenstaande?

Ik denk dat het aan de persoon zelf ligt hoor.
Er zijn bosjes mensen die dolblij zijn dat ze een paardje kunnen verzorgen omdat ze geen geld hebben of wat dan ook voor een eigen paard. Denk dat jij gewoon iemand had die paarden wel leuk vond, maar niet snapt wat zo'n beessie nodig heeft en het eigenlijk ook maar weinig interesseert zolang ze zelf maar lol heeft.

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:30

Het ligt er inderdaad aan wat voor type je verzorgster is. Ik heb nu al jaren diverse verzorgpaarden gehad, en heb er nooit voor betaald. en ik zal er ook nooit voor gaan betalen. Ik voel me altijd verantwoordelijk voor het beestje. en vind zijn gezondheid ook van groot belang.

Ik denk dat je de meisjes gewoon even op proef moet nemen. Spreek af dat ze bijvoorbeeld 4 weken proef mogen draaien. bevalt het je niet. dan ga je weer op zoek naar een ander. er zit er vast wel een tussen die gevoel en verantwoordelijkheid voor je paard voelt. Het moet klikken tussen je paard en de verzorgster en tussen jou en de verzorgster. vertel degene van te voren wat er van je verwacht wordt. dan heb je weinig problemen.

Bij mijn huidige paardje leek alles leuk en perfect. ik mag alles met hem behalve te dressuurmatig hard trainen want dan krijgt hij last van artrose in zijn nek. Wat mij echter niet verteld was was dat het een kliertje is waar niemand van stal op wil rijden.... hij kan enorm crossen en bokken. desondanks ga ik iedere dag de uitdaging aan, en plan ik altijd wat tijd voor hem in.

Gewoon afwachten tot je de goede vindt. ze bestaan echt...

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:22

ikzelf heb altijd weinig of niks hoeven te betalen voor mijn bijrijdpaarden (wel in de loop der tijd meebetaald aan dingen of een extra dekje aangeschaft, nieuwe peesbeschermers, voedingssuplement, rijlessen, dat soort dingen).
en dat is maar goed ook, want ik heb ook wel eens terwijl ik op zoek was mensen gehoord met bedragen als 100 euro per maand... nou dat heb ik gewoon niet! (en dat dan voor 2x in de week extra rijden; voor dat geld kun je ook 2x per week een manegepaard huren en dat is dan ook hun argument Verward kan me niet goed voorstellen dat je graag wil dat je paard een soort wandelende manege wordt, zo heb je ook binnen no time een soort poule van een stuk of 5 mensen die allemaal 1 dag per week op je paard gaan zitten...).
ik heb altijd veel verantwoordelijkheidsgevoel vertoond wat betreft afspraken, rijden, voeren, uitmesten, zorg voor het paard en de spullen.

wat vaak wel het geval was, was dat die paarden/mensen wel heel erg afhankelijk van mij waren: als ik het niet deed, deed ook niemand anders het. en dit waren al paarden die sowieso al niet zoveel buiten kwamen en ook waarvan de eigenaren nou eenmaal niet zo'n geweldige zit hadden. gevolg: ik bel ruim een dag van tevoren af door ziekte (dat gebeurt nou eenmaal wel eens), dus ruim de tijd voor hun om iets anders te regelen of om te zorgen dat het paard in ieder geval ff in de wei kan oid, dat gebeurt vervolgens dus niet en de dag erna ligt 1 van die mensen ernaast => gebroken sleutelbeen.

ik ben daardoor heel sterk van mening dat een bijrijder idd verantwoordelijkheid moet tonen en moet komen opdagen wanneer dat afgesproken is (en dus moet doen wat van hem/haar verwacht wordt en dat moet je dus goed van tevoren vastleggen => COMMUNICATIE is het toverwoord), maar ik ben er absoluut niet voor dat eigenaren financieel of voor de verzorging 100% afhankelijk zijn van een bijrijder. ik zal het nooit hardop tegen die mensen gezegd hebben, maar de redenering "wees blij dat ik je paard rijd" vind ik namelijk wel degelijk opgaan op het moment dat die mensen het om wat voor reden dan ook niet redden zonder jou. het spijt me zeer, maar dan hadden ze maar geen paard moeten kopen!

dit is dan misschien een beetje bot uitgedrukt... maar laat ik het zo zeggen: aan mij heb je een goeie verantwoordelijke bijrijder en er is een hoop bespreekbaar (ook qua geld), maar ik weet precies wat ik wel en niet bereid ben om te doen.

ik kan me goed voorstellen dat je als eigenaar ook moeite hebt met het vinden van een goeie bijrijder waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt, en dat jij daardoor ook heel zakelijk wordt. maar ik denk dat het meer een kwestie is van weten wie je voor je hebt en veel overleggen, dan alleen een geldkwestie. voorbeeldje: laat je een meisje/jongen waarvan je aanvoelt (want dat kun je denk ik best een beetje) dat het een goeie bijrijder is, lopen omdat diegene niet genoeg geld heeft?

haha, ik maak me hier vast niet heel populair met deze houding... maar goed, jullie zeggen het zelf allemaal al: voor mij 10 anderen!

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 21:25

Ik heb juist altijd pech met verzorgpaarden. Ik heb er twee gehad. Bij de eerste klikte het (dacht ik) goed met de eigenaar. We deden alles wel op dezelfde manier. Het paardje had vroeger last gehad van manenexceem maar toch wilde zij haar als ze met vakantie was (3 weken) op het weiland zetten. Toen ze nog geen week weg was was het zomerexceem zo erg dat ik in overleg met de staleigenaar en haar het paard van het weiland gehaald had. Dierenarts erbij en spul en pillen meegekregen. Aangezien ik zelf overdag werkte op de beurs en ik dus vaak al om 5.00 uur s ochtends op pad ben was het geven van die pillen een heel gedoe. De staleigenaar wilde ik het niet laten doen dus ging ik elke dag al vroeg op om die pillen te geven (2x per dag). Ze stond gewoon op rust en ik liet haar elke dag even in de bak uitrazen en lekker rollen. Maar ondertussen kreeg ze ook last van haar ademhaling. Toen de eigenaar terug kwam was ze hardstikke boos, ik had niet goed voor haar gezorgd (ging elke dag om 4.00 uur m'n bed al uit!), had haar gereden terwijl dat niet kon (is helemaal niet waar!) en ik had meer moeten bellen. Ik heb haar elke dag gesproken en ze kan mij toch ook bellen. Nou, een normaal gesprek had zelfs geen zin meer. Stank voor dank.
Tweede bijrijdpaard; ik verzorgde het paard al een paar weken en ging samen met de eigenaar buiten rijden want dat vond het paard zo heerlijk. Ik reed, zij op de fiets ernaast. We zijn nog geen half uur onderweg of het paard draait zich om en rent in rengalop richting stal. Gelukkig kan ik wel goed rijden en kreeg ik haar (overigens met veel moeite) terug op mijn zit en stem. Toen pas kreeg ik te horen dat dit paard vroeger mishandeld was en wel vaker zulk gedrag vertoonde. Dit vertel je toch eerst aan je bijrijder, of ligt dat nou aan mij? We reden ook nog eens lang een drukke weg met auto's en fietsers, ik ben nog nooit zo geschrokken. En ze was nog blij ook dat ik haar terug had gekregen want dat was anderen vaak niet gelukt... Frusty

Nee, voor mij alleen een bijrijdpaard als ik er tegenaan loop. Ik heb nu zelf mijn eigen jaarling dus die paar jaar kan ik echt wel wachten. En les is altijd goed (krijg je tenminste van tevoren te horen of er wat met het paard is).

Waarschijnlijk heb ik altijd pech gehad en ik moest nog flink betalen ook! Ik vind het helemaal niet erg dat een paard een gebruiksaanwijzing heeft maar ik wil wel dat daar van tevoren al wat over gezegd wordt!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 21:36

Of laten betalen echt een oplossing is? ik weet het niet maar ik denk wel dat mensen meer gemotiveerd zijn en dat je de pennymeisjes buitensluit.
Wat ik vroeger (een jaar of 9 terug) zelf deed voor mijn toenmalige verzorg/bijrijdpony (waar ik werkelijk alles mee mocht, maar op een gegeven moment werd ik te groot voor d'r) was elke dag mesten en het avondvoer vast in de stal klaarzetten. de eigenaar halde hem dan zelf naar binnen waar dan een schone stal klaar stond en een lekker maaltje. Dit werd mij ook verplicht. kon ik een keertje echt niet komen dan regelde ik met een stalgenootje dat zij dit voor mij deed. ik denk persoonlijk dat zo'n systeem beter werkt en vooral als je dit van te VOREN aangeeft. Zelf vond ik het erg leuk omdat ik hem dan elke dag zag en me niet bezwaard hoefde te voelen om zomaar even te komen knuffelen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:02

ik heb 3 jaar een paard verzorgd. Ben nu zelf gestopt omdat ik een eigen paard heb. MAar kwam altijd elke dag. Omdat het beessie er anders niet uit kwam.
Wat wel verschilde was dat ik de enige was die wat met haar deed, verder helemaal niemand. Ook deed ik altijd haar stal. Alleen de hoefsmid/veearts werd geregeld, en ze werd van daar gevoerd.

Ik denk dat het weinig verschil maakt. Alleen moet je wel de juiste persoon treffen....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:04

Een betrouwbare bijrijder is echt niet afhankelijk van of ze de maandelijkse bijdrage betaalt of niet. Je hebt gewoon pech gehad en een slechte bijrijder getroffen. Ik vraag het me af of een bijdrage vragen echt helpt. Ik ben het ermee eens dat je een soort extra zekerheidje hebt dat ze gaan omdat ze ervoor betaald hebben.

Ik heb vanaf mijn 13de allerlei verschillende verzorgpony's gehad en nog ooit ergens hoeven te betalen. Dat ging altijd prima, nooit gezeik! Ik nam wel eens een nieuw zadeldekje of een zak wortels mee en ik kreeg zelfs soms geld voor de benzine van mijn brommer. Bij mijn laatste bijrijdpony moest ik echter wel na verloop van tijd gaan betalen. Op zich vond ik dat niet zo'n probleem, maar als het niet helemaal naar je zin gaat, ga je toch wel nadenken. Is dit het wel waard om hier iedere maand een X-bedrag aan te betalen? In dit geval bleek had antwoord nee.

Ik zoek dus nog steeds een bijrijpaardje in de buurt van Rijswijk/Den Haag!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:13

'Je wil niet weten hoe gemotiveert ben. Ik verzorg Bunny en Elise super graag en ik betaal niet. Ik bof natuurlijk ook wel heel erg. Maar goed dit ook nog betalen zou er eigenlijk ook niet nog bijkunnen.
Ik ga naar school en stage. Ik verzorg dan 2 pony's en werk 2 avonden in de week, als ik dan meer zou moeten gaan werken zou ik doodmoe zijn.

Ik snap niet dat sommige nou niet super blij zijn met hun verzorg paarden, ik heb daar nooit geluk meegehad.'En nu eindelijk het is eigenlijk nog een soort droom voor mij. Ik ben er zo ontzettend blij mee Lachen

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:22

Nu, als ik dit zo lees schijnen er toch echt nog gemotiveerde emnsen te zijn die graag een paar bijrijd/verzorgpaarden willen hebben. Jammer genoeg heb ik dus schijnbaar pech gehad. Niemand hoefde ook maar iets te betalen, integendeel ik betaalde ook nog de privélessen hier aan huis. Maar helaas. Jammer Cody dat je al verzorgpaarden hebt. Ik woon een stukje verder dan Knollegruun overigens. de volgende kruising links af. Ben nog steeds op zoek naar iemand die het wel op kan brengen minimaal 2x de week te komen rijden. Maar soms wordt je er gewoon moedeloos van.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 09:30

Dat snap ikeigenlijk wel. Ik heb ook een paar vriedin die dan een verzorgpaard hebben maar een bijna nooit heengaan omdat het te ver is of omdat ze toch niet kunnen rijden. Boos!
Maar mijn beste vriedin is ook echt een super verzorgster. Ze heeft 1 jaar lang een pony gedaan, zonder erop te kunen rijden, gewoon meegewandelt en dan ook elke dag. Verder ook nog een paar waar ze niet opkan rijden maakt haar eigenlijk nietzoveel uit.
Ik vind het toch wel geweldig dat ik kan rijden, heerlijk vind ik dat, maar dat is lang langena niet wat het belangerijkste of leukste is!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:08

ik heb zelf altijd haflingers verzorgd, daar kwam en reed ik regelmatig, betaalde ik de kosten voor de hoefijzers, en werd ik veredr helemaal vrijgelaten. ik kocht best vaak wat voor ze, en liet reparaties uitvoeren aan het zadel.
nu heb ik zelf drie haflingers en op vrijdag en zondag komt iemand ze verzorgen. het kost verder niks voor haar, behalve als ze hoefijzers wil, rijlessen wil nemen en iest wil kopen, dat si voor haar eigen rekening.
toebehoren als, zadel hoofdstel, borstels zijn aanwezig.
ik vind het erg gezellig als ze komt, altijd alleen met de paarden is ook niet alles, ze is er om extra aandacht te geven, te brostelen en te rijden, en te wandelen. zelf vroeg ze of ze altsjeblieft mocht uitmesten (nou........vooruit dan) en als ze een keer niet kan meld ze dat, verder komt ze trouw elke vrijdag en zondag.

prima bijrijdster dus!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:11

Citaat:
ik ben daardoor heel sterk van mening dat een bijrijder idd verantwoordelijkheid moet tonen en moet komen opdagen wanneer dat afgesproken is (en dus moet doen wat van hem/haar verwacht wordt en dat moet je dus goed van tevoren vastleggen => COMMUNICATIE is het toverwoord), maar ik ben er absoluut niet voor dat eigenaren financieel of voor de verzorging 100% afhankelijk zijn van een bijrijder. ik zal het nooit hardop tegen die mensen gezegd hebben, maar de redenering "wees blij dat ik je paard rijd" vind ik namelijk wel degelijk [b]opgaan op het moment dat die mensen het om wat voor reden dan ook niet redden zonder jou. het spijt me zeer, maar dan hadden ze maar [/b]geen paard moeten kopen!

Wel een beetje cru. Financieel zijn er geen problemen, de paarden waren er langer dan je kunt denken. Sommige mensen zoals ik bijvoorbeeld. hebben dus iemand nodig om de paarden te rijden omdat ze hetzelf na een zwaar ongeval en 3 jaar revalidatie alleen nu nog net maar presteren een paar rondjes in de bak rond te stappen en dit ook alleen nog maar als er iemand bij is. Let wel, het gaat me niet om mezelf maar om de paarden die graag iets willen doen als alleen maar op het weiland staan en 's nachts in de box. Er hoeft zeer zeker niks anders gedaan te worden, dus geen mesten en dit soort dingen. En om daarom dus de paarden te verkopen, daar peins ik niet over.

Ik vind echter wel, als je een paard aanschaft, dat je ook zeker moet weten dat je het financieel kunt behappen zonder hulp van derden, anders moet je het gewoon niet doen.

De andere opmerking: wees blij dat ik je paard voor je berijdt, kan ik ook omdraaien, namelijk wees blij dat je in de gelegenheid gesteld wordt een paar goede paarden te kunnen rijden op die manier.

Communicatie is inderdaad een toverwoord. Maar als de goede afspraken die je gemaakt hebt, niet worden ingehouden??? Dat geldt overigens voor beide kanten. Je kunt tenslotte de mensen niet in hun hoofd kijken, ondanks de "goede" gesprekken die je meent gehad te hebben. Het ware "ik" leer je pas echt op den duur kennen.

Ik vind het uiterst rot voor diegene die zich een bult werken voor andermans paarden en de eigenaren zich niet aan de afspraken houden of nog erger en omgekeerd is dat ook het geval.

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:58

nee ok dat vind ik wat anders (ik bedoelde het ook helemaal niet persoonlijk!), maar dat leg je dan ook van tevoren uit lijkt me: "in principe zijn de paarden van jou afhankelijk voor iedere vorm van beweging behalve weidegang" (en vervolgens kan de bijrijdster dan besluiten of ze daar akkoord mee gaat ja of nee). daar komt nog bij: jouw paarden GAAN tenminste de wei op (of er nou wel of niet op ze gereden wordt), dus de noodzaak om ze dagelijks te berijden is er al wat minder (dwz als er een dagje niet gereden kan worden door school oid kan er een mouw aan gepast worden). dus ZO afhankelijk ben jij dan niet eens van die bijrijder en die bijrijder hoeft zich dan ook niet ongelofelijk bezwaard te voelen dat ze de kwaliteit van het leven van dat paard verziekt door een dag niet te kunnen komen.

en ik zei ook al van mezelf dat ik idd erg kort door de bocht was, en uiteraard ben ik heel dankbaar dat ik die mensen hun paarden mocht rijden en ik heb ook veel mooie dingen met die paarden beleefd. en ik kan me heel goed voorstellen dat eigenaren zich willen indekken tegen zgn pennymeisjes die geen idee hebben wat een eigen paard allemaal inhoudt. het is toch wel "je kindje" dat je aan iemand anders afstaat... dan is het inderdaad heel vervelend als je er niet op kan rekenen dat diegene zijn verantwoordelijkheden kent. dus wat dat betreft kan ik het me wel indenken.

maar ik blijf erbij dat zodra jij en je paard voor iedere basisbehoefte qua geld of verzorging een derde persoon nodig hebben dat dat geen goeie zaak is. dat was eigenlijk het belangrijkste punt van mijn hele verhaal. als puntje bij paaltje komt, is dat namelijk ook de reden waarom ik nu op dit moment geen eigen paard heb, omdat dat bij mij niet het geval zou kunnen zijn.

nogmaals, ik bedoelde het helemaal niet persoonlijk en ik realiseer me dat ik uberhaupt mazzel heb gehad vergeleken met de andere verhalen hier. ik heb er heel veel van geleerd, van hoe het wel moet, maar ook hoe het NIET moet.

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 16:00

en als ik bij jou in de buurt in drenthe woonde, had ik met alle liefde je paarden gedaan.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 16:02

ik vind niet dat je van een derde persoon afhankelijk moet zijn, maar verder vind ik bijrijders/verzorgers oke.

mssX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 01:54

Ik vind dat het totaal niet uit zou moeten maken of iemand betaald wordt voor het verzorgen/rijden of niet. Ik heb bij een particulier gratis 3 jaar een KWPN-merrie gereden en verzorgd totdat ze verkocht werd, daar heb ik nooit problemen mee gehad. Toen heb ik een paar maanden voor iets van 200/250 gulden (toen) per maand een paardje geleased bij een particulier. De eigenaresse had inmiddels al een ander jong paard, maar dit was dr oogappeltje en de oude bijrijdster (betaalde 400 gulden id maand!!!) stopte ermee. Op zich vond ik het geen probleem, maar het bedrag ging steeds omhoog. Dan weer omdat ze extra kruiden wilde bijvoeren, dan weer omdat ik meer richting het bedrag van dat meisje moest gaan. Op een gegeven moment zijn we daar met instemming van beide kanten (ook door omstandigheden) mee gestopt. Nu rij ik weer bij diezelfde eerste particulier (die toen weer een jong paardje heeft gekocht ) alweer een jaar of wat een jonge Friese merrie. Nooit problemen gehad. Ik hoef verder niet uit te mesten oid, maar ik doe altijd mn best dat ze er netjes bijstaat, goed wordt verzorgd, regelmatig gereden/getraind en dat ze geen wondjes e.d. heeft. Maar t zou totaal niet uit moeten maken of iemand betaald wordt of niet. t Is juist vaak eerder andersom dat bijrijders betalen of een bijdrage leveren. Ik vind het eerlijk gezegd zelf onzin om bijrijders te betalen (zou zelf ook nooit betaald willen worden). Maar dat is mijn mening Lachen

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 01:59

Weet ik wel Sophie18 dat je het niet persoonlijk meende en heb misschien een beetje te emotioneel gereageerd. Zal wel door mijn eigen toestand komen van wel willen maar niet kunnen en ik heb je ook gelijk gegeven dat je niet afhankelijk moet zijn van derden voor het onderhoud van je paard(en), zeker niet voor wat betreft geld. Er zijn ook penny meisjes die heel serieus bezig zijn en zich verdiepen in wat het inhoud een paard te houden, en voor het welzijn ervan te zorgen. Ik ken er eentje die al op haar 7de begon, op haar 13de van de eigenaar een hengst mocht voorstellen op de keuring van de NAs in Ermelo en de wedstrijd die daar aan verbonden is gewonnen heeft. Ze wordt nu binnenkort 16 en ze zorgt nog steeds voor die hengst en ook andere paarden. Zo kan het dus ook. Voor haar komen eerst de paarden en dan de feestjes.
En Sophie18, Den haag is een dikke 2,5 tot 3 uur rijden hier vandaan, lijkt me wel wat moeilijk, bedankt in ieder geval voor het aanbod. Maar je kunt wel eens overleggen een korte vakantie in eigen land te houden, in Drenthe natuurlijk, toch? Bos naast de deur, wat wil je nog meer.
Overigens moet ik wel zeggen dat die dames die ik hier gehad heb geen penny meisjes meer waren, maar volwassen personen waarvan ik wel wat meer had verwacht voor wat betreft laten we maar zeggen continuïteit en dat is netjes uitgedrukt. In zulke gevallen is het slecht voor de paarden, eerst worden ze een paar weken gereden en dan moeten ze weer alleen maar het weiland op. Onregelmatigheid is de pest voor paarden. Voor mij is het alleen maar een ervaring die ik weer rijker geworden ben. En ja, ze zijn stuk voor stuk allemaal heel speciaal voor ons, het zijn de kindjes.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 10:42

Euuuhhhh, Dance, volgensmij zijn we allemaal als "pennymeisjes" begonnen!!!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 10:48

ja hoor, ik ben wel als pennymeisje begonnen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 11:14

Eigenlijk zou er een bond voor bijrijders moeten zijn met een keurmerk of zo.... Natuurlijk is dat maar een geintje, maar als ik al die verhalen lees, dan merk ik wel weer dat er ook zeer slechte bijrijders zijn, die de naam van de bijrijder te grabbel gooien. Maar goed, de goeden lijden altijd onder de slechten.