Bokt alternatief voor dierenarts.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Bokt alternatief voor dierenarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:21

zilvermoon: genoeg.....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:27

Het is zelfs zo erg al dat je op de opleiding in bedekte termen gewaarschuwd wordt. Ooit eens een docent gehad die bij een paard gerelateerde casus bijna het woord 'bokt' liet vallen en het gevaar van de informatie via het internet.

Aan de andere kant denk ik dat het juist wel weer goed is voor het uitwisselen van informatie en ervaringen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:28

Tuurlijk vraag ik ook wel eens ervaringen over een bepaald ziektebeeld. Of lees ik ervaringen. Maar dan staat mijn paard al wel onder behandeling bij DA.

Mijn DA legt mij ook altijd heel veel uit. Net als mijn hoefsmit. Dit omdat ik het interessant vind. Niet met de bedoeling hun werk over te nemen. En zo ervaren ze dit ook bij mij. Ik vraag ze ook regelmatig of ze mijn vragen niet irritant vinden. Maar ze weten dat ik het gewoon leuk vind en er verder niks mee doe. Ga niet zelf lopen aankl.oten en als het niet lukt ik nog eens opbel.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:40

[quote="Kendra"]Natuurlijk zijn er een heleboel onnozele topics, maar vaak (in mijn geval ook) wil je 'het er gewoon even over hebben'. Als je bv kijkt naar topics over peesblessures, vind ik dat daar vaak waardevolle informatie staat. De ene da zegt op stal, de andere vindt dat je het paard wel op de wei kunt gooien. Om je eigen mening te vormen kunnen ervaringen van anderen nuttig zijn.

hier ben ik het er volledig mee eens. maar dan zet ik het er bij dat ik graag ervaringen wil uitdelen. maar als ik een topic voorbij zie komen waarin staat mijn paard is onregelmatig wat kan ik doen, dan word ik altijd wel pissig hoor, dan bel je toch een dierenarts. enne iemand zei iets over een dierenarts komt niet alijd direct?? nou sorry hoor, dan heb je een verkeerde dierenarts. als ik 'smorgens bel en ik zeg ik zou heel graag willen dat de dierenarts komt kijken bij mijn paard dan heb ik altijd nog dezelfde dag een afspraak geregeld.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:49

Ik ben het met TS eens maar heb ook het gevoel van en nu? Wat is de oplossing hiervan? Knipoog

Ik verbaas mezelf vaak over het heen en weer getennis dat het desbetreffende paard geen pijn heeft, niet kreupel (of af en toe en alleen als....) maar wel onregelmatig is... en ga zo maar door.

Ook begrijp ik absoluut niet waarom er wel tijd is voor allerlei foto's van paarden (soms in benarde posities) maar geen tijd om even de dierenarts te bellen. Die van mij kan ik altijd even bellen, vragen en overleggen, zonder kosten. Hij weet dat ik hem laat komen als er echt iets is en bij twijfel laat ik hem beslissen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:50

Ik kan me er soms ook aan ergeren,aan die topics van " mijn paard is kreupen,wat moet ik doen ? "

Maar soms vind ik het ook wel leerrijk om sommige topics te volgen.Zoals bv de peesblessurestopics enzo.
Het grote probleem is dat de mensen met ervaring onder ons wel weten hoe ze sommige info moeten filteren en ik vrees dat de mensen die nog niet zoveel ervaring hebben dat nog niet kunnen.Daar bestaat wel echt de mensen die met de tuinslang de slokdarmverstopping willen oplossen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:53

suleilitha schreef:
De titel zegt het al. En natuurlijk is Bokt geen alternatief voor een dierenarts. Dokter Bokt is een samenraapsel van leken en zo hoort het ook te blijven.

Toch gaat mijn haar de laatste tijd regelmatig rechtop staan. Of het nou de bankcrisis is, de inflatie, de kredietcrisis, ik weet het niet, maar je ziet steeds vaker topics opduiken als: "mijn paard ligt de hele tijd en is dramatisch aan de schijt" of: "mijn paard loopt onregelmatig en is kreupel en ik weet niet wat ik moet".

Pffffft, de dierenarts bellen natuurlijk. Ziek is ziek en kreupel is kreupel en in beide gevallen is deskundige hulp noodzakelijk.

Het zal wel weer liggen aan mijn oude dag, maar mij is altijd geleerd dat je bij ziekte en kreupelheden de dierenarts moet raadplegen. Volgens mij is dat nog steeds zo, of ga ik nu toch echt achter lopen?

Je hoeft niet voor elk wissewasje de DA laten komen. Er is best een grijs gebied.
Voorbeeld; ik heb mijn DA eens gevraagd of het inderdaad nodig is om bij elke vorm van kreupelheid te bellen. Hij zei dat als een paard in stap niet kreupel is, alleen in draf, je het rustig een paar dagen mag aankijken.

Ook met ziekte is er een grijs gebied. Want wat is ziek? Een paard dat niet helemaal 100% fit is maar geen koorts heeft, hoest of andere ziekteverschijnselen heeft, dat zou ik ook even een paar dagen aankijken. en ook met kleine kwaaltjes zoals mok of kleine wondjes kan je best even zelf proberen te smeren.

Aan de andere kant kan je natuurlijk bij twijfel de DA gewoon bellen en de vraag aan hem voorleggen, of hij het nodig vindt om te komen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 15-11-08 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:54

MarcoBorsato schreef:
Even offtopic: Mijn tante heeft om diezelfde reden juist voor veearts gekozen, ze vond de mensen met kleine huisdieren juist eigenwijzer Huilen van het lachen

veearts is wat anders dan paardendierenarts... totaal andere studierichting. Boeren zijn tot op heden de "makkelijkste eigenaren", is tenminste de algemene opvatting (onder DA's, docenten en studenten iig). Gezelschapsdiereneigenaren (hond en kat e.d. dus) zijn zeker ook mondiger maar over het algemeen wordt er minder zelf gedoktert, zijn ook gewoon minder middelen voor vrij te verkrijgen.
Zoals RianneH al zegt, er wordt min of meer op de opleiding al voor gewaarschuwd, met name zodat je niet vergeet eventuele behandelingen na te vragen aangezien er nogal vaak al zelf van alles is gedaan.
Toch zitten er zeker ook voordelen aan:
men weet bij sommige aandoeningen dat het ernstig is en bellen sneller de DA. Maar andersom kan dus ook! Dat is het gevaar, dan denkt men een diagnose te hebben dankzij internet en oh het is niet zo erg. Blijkt het totaal wat anders en paard is er heel wat ernstiger aan toe dan gedacht...
Maar met zeldzame aandoening is het soms inderdaad wel prettig en erg handig. Sowieso is ervaringen uitwisselen erg fijn maar het gevaar hierbij is dus dat je diagnoses gaat stellen (of vermoed) die totaal niet waar hoeven te zijn. Daar zit het grote gevaar en jammergenoeg zijn er genoeg mensen die internet eerder geloven dan de DA...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:56

Daarom zal ik nooit dat soort topics openen, ik bel mijn dierenarts die zelfs 's avonds en in het weekend binnen een kwartier er zijn.
Ze kennen mij goed genoeg om te weten dat ik niet voor de kat zijn viool bel.
Hoe kun je in hemelsnaam via internet zien wat een dier mankeert, of zoals bij mensenwelzijn een mens mankeert.
En vaak als de een iets blert, blert de tweede hetzelfde zonder enige schroom en deskundigheid.

De opmerking over HAW vind ik ook zoiets, vandaar dat ik daar nooit foto's plaats, zou ik gelijk een dierenbeul zijn Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:03

Ik irriteer me er niet aan. Maar ik begrijp het ook niet altijd, soms is het zó logisch dat je gewoon de DA belt....

Vaak zijn het jonge meiden die misschien ouders hebben die niets van paarden weten. Die willen bij een dik been soms niet direct een arts erbij halen. Op zo'n moment ben ik alleen maar blij dat ze een topic openen. De verstandige bokker geeft dan de juiste tips. En meestal zijn er naast de onverstandigen, voldoende verstandige bokkers in een topic. Dus wordt alsnog een DA ingeschakeld, of krijgt TS andere tips.

Best wel nuttig vind ik hoor Ja. En ik denk niet dat iemand die zo'n topic opent dat doet IN PLAATS VAN een dierenarts bellen. De dierenarts was vast zowiezo nog niet ingeschakeld.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:13

Tja... Over ernstige dingen, ja daar heb je gelijk in. Maar er zijn ook zoveel dingen waarvoor je echt niet gelijk de dierenarts hoeft te bellen, maar gerust even mag rondvragen over hoe andere dit doen.

Bijvoorbeeld met wondjes, ik ga echt de dierenarts niet bellen voor een wondje hoor. Van de week had mijn paard ook een heel dik ei op zijn been zitten... daar bel ik de da echt niet voor hoor. Ik kijk het aan en als het niet dunner wordt dan bel ik dan de dierenarts wel, is imo vroeg genoeg Ja. En wat is er dan mis om even op bokt te vragen hoe andere dit oplossen?

Ook met kreupelheid, de da komt daar bij mij echt niet voor hoor . Ja, als het heel ernstig of als het niet over wilt gaan of als ik het niet vertrouw.

Persoonlijk vindt ik dat mensen overdreven reageren als hun paard wat heeft. Natuurlijk zijn er ernstige gevallen, maar 9 van de 10 keer zegt de da iets wat je zelf ook al had bedacht (afspuiten en stappen, of koelen).

De dierenarts hoeft echt niet voor elk wissewasje te komen hoor, laat hem zijn tijd maar gebruiken voor de echte gevallen Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:14

Ik hoop dat als er echt iets aan de hand is dat mensen dan beseffen dat ze echt direct een DA moeten bellen (koliek, verstopping, acuut op 3 benen staan, wond die gehecht moet worden).

Daarnaast is er een heel groot grijs gebied waarbij je het nog even kunt aankijken voordat je een DA belt (en wellicht alvast wel op Bokt wat informatie kunt inwinnen).

Tenslotte kan ik me ook nog voorstellen dat mensen het fijn vinden om gewoon wat ervaringen uit te wisselen, ook als het dier al onder behandeling van een DA staat. Gewoon kijken of er vergelijkbare verhalen zijn en hoe dat is afgelopen Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:14

Yinari schreef:
Ik irriteer me er niet aan. Maar ik begrijp het ook niet altijd, soms is het zó logisch dat je gewoon de DA belt....

Vaak zijn het jonge meiden die misschien ouders hebben die niets van paarden weten. Die willen bij een dik been soms niet direct een arts erbij halen. Op zo'n moment ben ik alleen maar blij dat ze een topic openen. De verstandige bokker geeft dan de juiste tips. En meestal zijn er naast de onverstandigen, voldoende verstandige bokkers in een topic. Dus wordt alsnog een DA ingeschakeld, of krijgt TS andere tips.

Best wel nuttig vind ik hoor Ja. En ik denk niet dat iemand die zo'n topic opent dat doet IN PLAATS VAN een dierenarts bellen. De dierenarts was vast zowiezo nog niet ingeschakeld.

Ben ik het helemaal mee eens Ja

Al vind ik ook hier: een dik been is hier ook niet iets waar je gelijk een da bijhaald . Even aankijken en ondertussen wat rondvragen is toch helemaal niet erg?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:19

de simpele dingetjes hebben jullie totaal gelijk in. Je DA roepen voor elk simpel dingetje is zeker niet nodig!
Ervaringen uitwisselen kan er nuttig en leerzaam zijn.
Er werd net gezegd dat het heus niet ter vervanging van de DA is en als er echt wat is dat je heus de DA er bij haalt... jammergenoeg is dit dus niet altijd zo! Ik denk dat elke DA wel voorbeelden kan noemen van gevallen waarbij men dacht dat het wel meeviel door te zoeken op internet. Blijkt dan achteraf toch erger te zijn. En jammergenoeg zijn dit geen zeldzame gevallen... Dus dat de DA er wel bij komt indien nodig gaat niet op, tenminste niet altijd. Dat is het gevaar en tevens dus mijn bezwaar van "internetdiagnoses".

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:20

Ik ben het ook wel heel erg eens met Yinari, het zijn vaak 'penny-achtige' meisjes, vaak is het paard / de pony niet van hun zelf, maar maken ze zich gewoon zorgen. Vaders en moeders schijnen er ook niet altijd verstand van te hebben en dan komt Bokt om de hoek kijken. So be it. Bokt als éénoog in het land der blinden, zullen we maar zeggen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:22

Alleen dan vraag ik me af of dit nu meer voorkomt door internet Lachen. Het komt nl ook voor dat je met wat clubgenoten/stalgenoten/mensen waarvan je denkt dat die ervaring hebben met paarden/etc. aan het praten bent irl en dat dan besloten wordt nog niet de DA te bellen terwijl dat achteraf wel had gemoeten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:24

volgens de faculteit en de DA's wel dus... schijnt echt een ontwikkeling te zijn van het internettijdperk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:28

suleilitha schreef:
De titel zegt het al. En natuurlijk is Bokt geen alternatief voor een dierenarts. Dokter Bokt is een samenraapsel van leken en zo hoort het ook te blijven.

Toch gaat mijn haar de laatste tijd regelmatig rechtop staan. Of het nou de bankcrisis is, de inflatie, de kredietcrisis, ik weet het niet, maar je ziet steeds vaker topics opduiken als: "mijn paard ligt de hele tijd en is dramatisch aan de schijt" of: "mijn paard loopt onregelmatig en is kreupel en ik weet niet wat ik moet".

Pffffft, de dierenarts bellen natuurlijk. Ziek is ziek en kreupel is kreupel en in beide gevallen is deskundige hulp noodzakelijk.

Het zal wel weer liggen aan mijn oude dag, maar mij is altijd geleerd dat je bij ziekte en kreupelheden de dierenarts moet raadplegen. Volgens mij is dat nog steeds zo, of ga ik nu toch echt achter lopen?

nou, je weet toch zelf ook wel dat mensen op bokt het BETER weten dan de da? dus waarom dat eerst naar de da? is wel net zo goedkoop om gelijk op bokt te vragen... Knipoog

nee geintje natuurlijk. ik zie bokt ook als een bron om informatie te krijgen. ervaringen uit te wisselen etc. als er iets is wat ik niet weet vrag ik het mensen die mijn paard zien en de situatie kennen. daar heb ik meer aan dan heel bokt die het wel denkt te weten Knipoog en natuurlijk als ik iets niet vertrouw bel ik de da. liever een keer te veel dan te weinig.

ik kan wel een heel stom voorbeeld noemen. ik heb namelijk mijn da een keer in t weekend zeer ongerust opgebeld dat mijn paard constant liep te plassen... Bloos veeeel meer dan als ze hengstig was, en imo ook heel anders... t bleek achteraf toch gewoon hengstigheid te zijn Bloos o wat voelde ik me dom. kennissen van mij gaven de verklaring, en de da ook aan de telefoon. wel zei hij dat als het erger werd of aan bleef houden of als ik het niet vertrouwde dat hij dan wel langs wilde komen. was achteraf dus niet nodig Knipoog mevrouw wordt gewoon extreem hengstig bij een hengst in de buurt. erg gek is t achteraf niet, maar als je er niet bij nadenkt en te erg op alle vreemde dingen bij je paard gaat letten maak je wel eens blunders Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:30

Apple, ik denk dat iedereen wel eens een verkeerde beslissing neemt. Ik zit al jaren in de paarden, en probeer altijd via goed kijken, nadenken, praten, internet, boekje er bij, tot een voorlopig oordeel komen (wel/geen DA) en natuurlijk pakt dat ook wel eens verkeerd uit. Niet vaak gelukkig. Maar ik stel me zo voor dat zo'n gemiddelde penny (sorry) geen mensen met verstand in de buurt heeft en vaak niet goed weet waar ze op moet letten. Vraag is dus: wat deden deze meiden toen er nog geen Bokt was?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:31

Ik vrees niks of misschien praten met vriendinnetjes?

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:33

ja ik denk dat er een ontwikkeling is in het internet tijdperk. Een hoop onzin! ik hoop altijd dat mensen nooit alles geloven wat op internet staan. De meest doen dat ook niet maar toch krijg je ook veel verkeerde invloeden... (En dat is niet alleen op medisch gebied denk aan hoefsmid, gedragsproblemen, tandarts, rij-technies...)
Voor de rest ben ik het met ikenindi eens! Lachen
Beter een keer te veel de da dan een keer te laat. Je kan toch ook gewoon informerend bellen?!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:34

Ik denk ook dat ze niks deden - waarschijnlijk maakte men zich ook minder snel zorgen omdat er weinig informatie beschikbaar was. Ik zie het nog wel eens hier, dingen die gebeuren waarvan ik toch al lang volledig in de stress was geschoten en bij de DA had gestaan, maar waar door onwetendheid niks aan wordt gedaan. Wat dat betreft is het dus wel weer goed dat internet/Bokt er is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:36

waar ik niet goed van wordt zijn de topics met: SPOED! in de titel.

Komop, bij echte spoed had je al 10 keer de DA gebelt!

Ik ben vrij gemakkelijk in het bellen van de DA, ik ken mijn paard. Als mijn paard kreupel is dan is er echt wat aan de hand en moet er een da bij komen.

Maar ook ik heb welis een topic geopend op medisch. Zo heb ik een paard gehad met Einschuss, en is het toch wel handig om tips te krijgen hoe je het been dunner kan krijgen zonder het paard te verplaatsen en het been aan te raken.

En ervaringen van mensen die eenzelfde aandoening hebben meegemaakt is ook handig! Maar dingen als spoed, nee sorry.Had dan lekker de DA gebelt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:41

bokt is een enorme kennis............ echt, hier zitten zoveel disciplines en opleiding............... en levenservaring...... er zit een schat aan kennis hier........

maar laten we heel eerlijk zijn, wat kunnen we nou in hemelsnaam vanaf een beeldscherm beoordelen???? we kunnen slechts hele standaard antwoorden geven op heel standaard problemen. en we kunnen zeker niet in de schoenen van een va gaan staan......... zeker niet met de info van een TS die vaak al heel erg gekleurd is.

Ik moet zeggen dat ik me er ook ernstig aan erger van rijtechnisch tot medisch Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:54

En dus roept iedereen dan: bel een dierenarts!!!
En dan maar hopen dat ze het doen, toch?
En dat ergeren..ja ja ja ja. Maar soms ook wel weer een heel klein beetje prettig omdat we heel even kunnen laten zien wat voor grote verstandige meiden wij wel niet zijn Knipoog .