kuch kuch .. ahum toch niet zo slim aangeleerd ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Re: kuch kuch .. ahum toch niet zo slim aangeleerd ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:00

Ik heb mijn paard aangeleerd dat-ie na het rijden - als ik er nog opzit - een snoepje krijgt. Commando: 'noepie' in combinatie met een ritsgeluid (heb altijd wel een snoepje in mijn jaszak zitten). Omdat ik nu bezig ben met opbouwen na een langdurige blessure, moet ik constant op de tijd letten en dan haal ik regelmatig mijn telefoon uit mijn jaszak om te kijken hoe lang ik aan het stappen of draven ben...je raadt het al: meneer staat dan meteen stil, en gooit zijn hoofd naar achteren om z'n 'noepie' in ontvangst te nemen... Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:40

--> PP

sylvianandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:36

Gigondas schreef:
Mijn oudste mini shet:

Ook voetje geven voor een snoepje doet ie vaak op momenten dat het niet gevraagd wordt.
En hebben hem leren steigeren door z'n voorbeen op te tillen vindt de hoefsmid erg fijn.....

Haha shetlanders hé;)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:39

Maris kan Ja knikken als ik recht voor hem sta het commando "JAAAAAAA"" geef in combinatie met mijn vinger ophoog....... Zo nu en dan staat Maris dus hevig JAAAAAAAA te knikken als een van zn bijrijdertjes dr cap op doet of dr haar in een staart doet terwijl ze voor zn neus staan Haha!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:41

Qimm schreef:
Ik had dat bij Garinka. Voor we op een zandpad er in volle galop vandoor schoten pakte ik altijd een pluk manen vast (madam trok nogal hard op, lekker stevig) Reed er een keer een vriendin van mij op, maar had lang niet gereden en was wat instabiel. pakt ze een pluk manen...

Oei wat grappig ROFL , hoe is het afgelopen?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:42

Zo heb ik een tijdje een paardje bijgereden wat dus een "noepie" kreeg zodra de ruiter was opgestegen. uhh, niemand die mij dat had verteld!
Dus toen dit paard zn hoofd draaide om zn noepie, en hij in plaats daarvan een beenhulp kreeg, kreeg ik een rodeo-effect Vork Sinds die tijd nam ik altijd een snoepje mee voor hem.

Mijn eigen poownie was een beetje schuw toen hij kwam. (lief klein shetveulentje) Dus bij hem in de wei gaan zitten, me zo klein mogelijk gemaakt, en dan kwam hij naar me toe.
Dit blijven gebruiken, ook bij het (aanleren van) longeren, als ik me buk, mag hij komen.
Dus iedere keer dat ik me nu buk om even de gevallen longeerzweep op te pakken, staat mijn paard naast me Clown

Groetjes, Lacuna

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:43

Karenenditty schreef:
gelijk eten krijgen na rijden.... mevrouw is erg boos als het er niet is... Koe

daar heb ik ook last van.. dan blijven ze maar hinikken
ze krijgen eten als ik met alle 3 klaar ben en dat weten ze precies dus als de derde in stal staat gaan ze lopen hinikken, terwijl k soms ook nog even naar de kantine wil. dan voer ik ze en ga ik naar de kantine, loop ik later langs beginnen ze weer want ik ben dan nog niet weg

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:37

chanora schreef:
Karenenditty schreef:
gelijk eten krijgen na rijden.... mevrouw is erg boos als het er niet is... Koe

daar heb ik ook last van.. dan blijven ze maar hinikken
ze krijgen eten als ik met alle 3 klaar ben en dat weten ze precies dus als de derde in stal staat gaan ze lopen hinikken, terwijl k soms ook nog even naar de kantine wil. dan voer ik ze en ga ik naar de kantine, loop ik later langs beginnen ze weer want ik ben dan nog niet weg

heb gister geprobeerd ook weg te lopen en ietsje later pas terug te komen om het haar een beetje af te leren, maar mevrouw maakte een kabaal dat je het in breskens kon horen... en ik kreeg een forse kopstoot in mijn rug van hup schiet op ... ik wil NU eten...

wat moet je daar mee? Clown

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:56

Allemaal heel herkenbaar.

Omdat mijnheer niet stil stond met opstappen hebben we idd het commando.. snoepje verdienen...
Dan staat hij stil, krijgt een snoepje en gaat dan pas aan de kletter Haha!

Als ik klaar ben krijgt hij terwijl ik nog op zijn rug zit een snoepje en als ik dan ben afgestapt... maar die krijgt hij tussen zijn voorbenen dat hij moet buigen... dus je snapt wel al als ik er naast sta staat hij al met zijn neus tussen zijn benen.... Koe

Ik gebruik ook easy als hij rustig moet stappen.

Of in het werk aan de longeerlijn "kom maar je kan het" ... terwijl "kom maar" het teken is als hij klaar is met uitstappen..

Geweldig sommige opmerkingen.... tja als je niet op pas..... ongemerkt leer je ze van alles....

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:51

Toen ik Yuni net had, leek het mij wel leuk om haar te leren kusje geven Nagelbijten / Gniffelen . Dus telkens als ze het goed deed, op mijn commando, kreeg ze een snoepje. Maar vanaf dat moment kreeg ik wel héél veel ongevraagde kusjes van d'r Nagelbijten / Gniffelen . Dus telkens als ze vond dat ze iets braafs deed, gaf ze me een kusje Sigaar . Gelukkig heeft ze nu wel door dat ze dan geen snoepje krijgt Huilen van het lachen . Het geven van snoepjes na een commanndo was ik ook meteen mee gestopt toen Lachen .

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:56

Ik heb mijn pony op commando leren steigeren. Echter waren we nog bezig met het omhoog komen als ik haar been optilde. Alleen denkt Feer nu elke keer als ik haar hoeven uit wil krabben zij omhoog moet komen Rolleyes Whoeps!

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:03

Ik heb mijn pony ook geleerd om harder te gaan op klikken. Vooral ook door het mennen. Maar wij rijden veel buiten en veel mensen voelen zich altijd geroepen als er een paard langs loopt om even naar ze te 'klikken'. Tong uitsteken

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:04

Haha echt weer leuke verhalen!

Ik heb 2 commando's die niet altijd op het goede moment gebruikt worden: JA voor een galopje, en als ik buk dan mag ze vanaf de longeercirkel naar me toe komen (laatste werkt wel perfect Knipoog ze weet dondersgoed dat ze pas mag komen als ik buk, en dat doet ze natuurlijk ook maar al te graag dan haha).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:05

Ben met mijn pony bezig geweest met de spaanse pas, deed dit met een beloningssnoepje... met gevolg dat ze nu dus constant met haar beentje in de lucht staat om maar wat lekkers binnen te krijgen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:06

Yippie geeft een kus op commando en ik heb haar geleerd om haar hoofd beleefd/verlegen af te buigen ipv te schooien. Geeft wel eens vreemde situaties als er een onbekende voor de stal staat die toevallig op zijn wang tikt, heeft dan opeens een dikke kus te pakken en als hij dan verbouwereerd de stal inkijkt staat er een paard verlegen te zijn Nagelbijten / Gniffelen

Verder heb ik mijn commando's bewust aangeleerd: ipv braaf gebruik ik Juist! (om de verwarring met drrraf te voorkomen) of Goed hoor!, ipv ho om stil te staan Halt (hoo gebruik ik voor langzamer), en als ik EUJ! roep dan staat ze als een zoutpilaar stijf omdat ze weet dat ze dan erg stout is en het baasje ook niet meer zo lief als ze ermee doorgaat. Ik hoef dan ook zelden mijn stem te verheffen, maar als ik het doe is het ook wel effectief Duivel Moet zeggen dat de knopjes er stiekum wel errug goed opzitten, moet alleen het knopje blijf nog installeren, zijn we al een tijdje op aant oefenen maar dat wil nog niet echt.. maar de aanhouder wint Haha! Heb er iig nu met het inrijden heel erg veel profijt van dat ik haar volledig op stemhulpen kan doen, en ook erg handig als ik weer eens de longeerzweep vergeten ben te pakken Lachen

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:07

Bij mijn vorige paard, die ook voor de kar liep, 'klikte' ik altijd om d'r wat meer door te laten lopen. Als ik aan het rijden was en er klikte iemand vloog ze dus naar voor...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:08

Ik gebruik ook "la" als ze even goed moet opletten tijdens bijv longeren.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:11

Niet echt schadelijk voor het paard maar meer voor mij:
Ik had een shetlander die wij altijd mo noemden.. Op het teken Ho deed hij altijd weer braaf wat ik zij na zijn shetlander streken. Dus wij lopen buiten ik roep HO MO! waarop ik bijna ruzie had met een langs lopende man die dacht dat ik hem uitschold! Huilen van het lachen

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:18

Haha paix die is goed Haha!
Ik had mijn vorige pony aangeleerd om bij het commando 'voet' een voetje te geven. Daarna kreeg ze natuurlijk een brokje. Maar ze tilde niet alleen zijn voet op met het commando, maar ook als hij brokken hoorde Haha!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:21

Noemen ze dat niet 'conditioneren'? Knipoog

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:51

This_is_me schreef:
Maris kan Ja knikken als ik recht voor hem sta het commando "JAAAAAAA"" geef in combinatie met mijn vinger ophoog....... Zo nu en dan staat Maris dus hevig JAAAAAAAA te knikken als een van zn bijrijdertjes dr cap op doet of dr haar in een staart doet terwijl ze voor zn neus staan Haha!

Briljant! *LOL*

Hij is al vaker voorbij gekomen... ook mijn ponietje tilt regelmatig haar voetje op als ze wat lekkers wil. Ben met mijn paard ook wel eens bezig met de Spaanse pas. Druk bezig zijnde zette ik eventjes m'n bakje met muesli neer... draai ik me een tel later om... staat die kleine pony met d'r neus in dat bakje... hevig zwaaiend met d'r voorbeentje. Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:54

leren steigeren....als ik hem ga longeren,wat hij niet leuk vind,staat hij eerst een kwartier te steigeren....zo van...dat moest toch?

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:02

Die van mij krijgt al jaren een snoepje als ik opgestapt ben, en nu wil ik er eigenlijk vanaf, maar zodra ik opstap staat hij al met zn hoofd gebogen voor een snoepje. En zonder was hij niet van plan om te gaan lopen. Hij stopt dan om de haverklap om te kijken waar zn snoepje blijft. Gelukkig doet hij het alleen bij mij, en niet bij mijn zusjes die er ook op rijden. Hij weet dus wel precies bij wie hij moet zijn.
Maar als je zonder zadel gaat rijden, en ik spring erop en hij draait zn hoofd glij ik er zo weer af Clown

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:01

Qimm schreef:
Ik had dat bij Garinka. Voor we op een zandpad er in volle galop vandoor schoten pakte ik altijd een pluk manen vast (madam trok nogal hard op, lekker stevig) Reed er een keer een vriendin van mij op, maar had lang niet gereden en was wat instabiel. pakt ze een pluk manen...

HAHAHAHAHA geweldig!

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:17

och.. zoveel...

Eerst bij elke WHOA stond hij meteen stil...

als ik iets dronk, kreeg hij het laatste, dus als hij een plastic flesje ziet, gaat hij het meteen halen.

maar ook goede dingen;;
ik hang hem altijd vast met een halster als we tijdens de rit iets gaan drinken.
ik had wel het hoofdstel uitgedaan, maar het halster vergeten aan te doen, hij bleef onwetend mooi stilstaan, terwijl hij zomaar weg kon!