Het gevaar van bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:25

Ik snap alleen niet dat iemand zoveel kracht op een paard kan uitoefenen dat t neusbotje breekt. Dat moet dan echt wel heel hard gaan
Overigens met bit netzo Ook daar moet je niet aantrekken want dan trek je t bit ook naar de oren toe.

Maar wat ik denk is dat als je gewoon met zachte hand rijd dat t bitloze fijner is voor je paard, dit omdat een bit altijd druk geeft, constante druk, het bitloze hoofdstel doet dit niet.

( en mensen met een zeer harde hand die neusbotjes breken of t bit naar de oren trekken moeten sowieso niet op een paard stappen Tong uitsteken )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:36

Wat de voor en nadelen zijn.... Even heel diep nadenken..
Paardrijden is uiteindelijk niet natuurlijk, ik weet even niks beters, ik ga er over nadenken iig. Vork

Ik vind de optomingen die zo laag ''moeten'' hangen er trouwens nooit zo fijn uitzien, een beetje eng altijd.
Die van mij hangt echt op de plek waar het op het eerste plaatje staat in dit topic. Ja
Daar heb ik met de aanschaf heel goed op gelet op hoe hoog ze horen, of het aansnoert, zachte neusriem etc.
Ik heb dus een dure marylot puur om de zachte neusriem Clown , ik kon werkelijk geen andere vinden met zo'n zachte neusriem en ik wilde er perse een met een zachte neusriem.
Ik vond heel veel optomingen gewoon er niet fijn uit vond zien, een te scherpe neusriem voor het doeleinde waar ik het voor wil gebruiken.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:45

Cinnepin schreef:
Maar wat ik denk is dat als je gewoon met zachte hand rijd dat t bitloze fijner is voor je paard, dit omdat een bit altijd druk geeft, constante druk, het bitloze hoofdstel doet dit niet.

( en mensen met een zeer harde hand die neusbotjes breken of t bit naar de oren trekken moeten sowieso niet op een paard stappen Tong uitsteken )

Ben het met je eens.
Ik probeer die vriend te laten zien dat bitloos niet gevaarlijk is en hem iets bij te brengen wat hij niet weet en hem af te brengen van zijn gedachtes.
Uiteraard onder mijn toezicht en af en toe een felle kreet Haha!, maar waar een wil is is een weg.
En stukje bij beetje gaat hij het begrijpen en is hij het aan het leren.

Trouwens leuk onderschrift!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:47

goedzo Lachen

en idd waar een wil is, is een weg Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:51

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal "amen" en "eens" reacties verwijderd. Als je niets hebt toe te voegen aan de discussie reageer dan beter helemaal niet Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:55

Ik denk dat de optoming niet zo veel uitmaakt.. het is zo scherp als de hand van de ruiter..

Daarom ben ik het eens met de stelling dat het voor beginnende ruiters en maneges een heel goed idee is. Maar vanaf het moment dat je als ruiter met stille en zachte hand kunt rijden vind ik dat je ook met een bit kunt rijden..

Maar ook met een bitloos hoofdstel kun je je paard ernstig bezeren..

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:06

Ik heb twee pony's: de ene rij ik bitloos en de ander op een pleasurestang... Die keuze heeft meer te maken met het karakter van de betreffende dieren dan mijn eigen voorkeur.In beide gevallen rij ik zonder voortdurend contact en is het dus signaalrijden. Mijn senior pony (24 jaar en nog steeds heel heet) zou ik 99% van de tijd ook net zo gemakkelijk bitloos kunnen rijden, alleen de keren dat z'n volbloed-neurotische karakter opspeelt en het van z'n gehoorzaamheid wint, begin je dus helemaal niets met alleen druk op het neusbeen. Zelfs een (dubbelgebroken) trens heeft hij dan echt niet in de gaten. Met de pleasurestang (met naar achteren gebogen scharen en leren kinriempje) weet hij drommels goed dat ik scherper kán inwerken en dus ziet hij zélf af van de nodige opwinding. En geloof me: dat rijdt zowel voor mij als voor hem een stuk meer ontspannen. Mijn 6-jarige merrie rijd ik gewoon bitloos, omdat ze ver naar voren geplaatste wolfskiezen heeft en een laag verhemelte. Deze pony heeft een laconieke basisinstelling, is veel minder jolig en en heeft minder vluchtreflex. Ik zie dan ook geen reden om bij haar een bit te gebruiken en ze loopt dus als vanaf het beleren op deze manier naar haar en mijn volle tevredenheid. Moraal? Het hangt af van je paard...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:21

@ Cinnepin

Soms wordt ik nieuwsgierig naar degene achter een mening. Vandaar dat ik in jouw profiel keek. Die collage is zeker schokkend. Maar niet alle bitrijders rijden zo.
Maar jij hebt het over lang en laag rijden (wat erg gezond is voor een paard) maar op geen een foto zie ik jou dat doen. Terwijl je zegt dat jouw paard het altijd doet! Dan krijg ik vraagtekens.
Ik zou heel graag van jou foto's willen zien dat jouw paard lang en laag loopt met een actieve, ondertredende achterhand. En dat bitloos. Ik denk dat je daar meer mensen mee bereikt, dan dat je alleen je mening geeft.
Als mensen zien dat een paard (zonder druk) zo goed aan het werk kan, heb je meer kans dat anderen je gaan volgen.

Ik ben heel benieuwd! Want ik vind het verder echt heel interressant.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:26

FitzChivalry schreef:
Ik denk dat de optoming niet zo veel uitmaakt.. het is zo scherp als de hand van de ruiter..

Daarom ben ik het eens met de stelling dat het voor beginnende ruiters en maneges een heel goed idee is. Maar vanaf het moment dat je als ruiter met stille en zachte hand kunt rijden vind ik dat je ook met een bit kunt rijden..

Maar ook met een bitloos hoofdstel kun je je paard ernstig bezeren..

ligt denk ik aan de optoming
zou beginners niet graag met een hackemore of touwhalster zien rijden

doch een zachte sidepull lijkt me zo slecht niet

mijn zoontje bv die heeft leren rijden op zijn shet met een bit
bitloos in die tijd was nog niet bekend
doch zaten zijn teugels wel aan het halster + het bit
zo kon die het bit niet te ver trekken niet te hard zijn met dat bit
bij de hoeken om (jonge shet laat zich nog niet door de zit sturen en ook dat is
iets wat aangeleerd moet worden) hoofdszakelijk op het sidepull effect

verder hangt het per combinatie af
wat fijn rijd

mijn anda rijd ik zonder bit
of op sidepull (waarvan ik weet dat ik in geval van er vandoor gaan geen HOLLLL in te brengen heb
op buiten ritten rijden we op een hackemore
op een touwhalster word die leip
dat losse touwtje vind die niks en als ik m gebruik (rijd hoofdzakelijk op zit maar als dat even niet werkt
word die kompleet gestoord ..

mijn jonkie doet het leuk op een touwhalster doch
heb ik daar mee voor in het openbaar op de weg een te grote stuur afwijking
hem rijden we normaliter of op sidepull of op een billy allan bit
(heeft ook enorm weinig ruimte een door vele als vriendelijk dik enkel gebroken bit bv
zou voor hem een ramp zijn .. past niet tussen zijn kaken)
die laatste hoef ik niet te gebruiken ,, het feit dat die er in hangt is genoeg
met het touwhalster WEET die dat ik niet veel te vertellen heeft
of heeft er maling aan en maakt daar soms graag gebruik van

alsmijn man of andere beginner op een van mijn paarden gaat
rijden deze altijd met de sidepull , puur omdat deze nog geen stille zachte handen
hebben

iedere combi heeft zo zijn ding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:46

VivaLaVida schreef:
Ruiters die trekken aan een bit=zielig.
Ruiters die trekken aan een bitlooshoofdstel is misschien wel zieliger!

Redelijk hopeloze discussie op die manier, dat is wat ik er van denk. Waarom probeer je niet eerst eens een bitloos hoofdstel als je met vragen zit, in plaats van op bokt het zoveelse inhoudsloze bitloos-topic te starten? 3/4 van je antwoorden heb je na 5 minuten bitloos op je eigen paard.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:50

Om even op de beginpost van TS te reageren, ik vind de stellingen die jij van die site citeert erg zwart-wit. Ik denk niet dat bitloos veiliger is, kan me geen reden bedenken.

Ik ben er wel van overtuigd dat bitloos prettiger is voor het paard. De mond is veel gevoeliger dan de neus, denk dan met name aan de lagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:40

Bandida schreef:
VivaLaVida schreef:
Ruiters die trekken aan een bit=zielig.
Ruiters die trekken aan een bitlooshoofdstel is misschien wel zieliger!

Redelijk hopeloze discussie op die manier, dat is wat ik er van denk. Waarom probeer je niet eerst eens een bitloos hoofdstel als je met vragen zit, in plaats van op bokt het zoveelse inhoudsloze bitloos-topic te starten? 3/4 van je antwoorden heb je na 5 minuten bitloos op je eigen paard.

ik heb weleens bitloos gereden met mijn eigen paard.
daarom juist vraag ik me af wat er nou zoveel slechter is aan 'met bit' rijden omdat een bitloos hoofdstel imo net zo schadelijk kan zijn..

edit: die plaatjes van paarden waarbij bitten door de mond heen worden getrokken en een s&t met veeel te strakke kinketting die slaan niet echt ergens op...
mensen die bitten zo gebruiken moeten niet op een paard stappen!
zulke plaatjes zou je toch ook met een bitloos kunnen maken.. veel te laag, keihard er aan hangen, en voila, pure dierenmishandeling!!
snap dat nog steeds niet... je zou die mensen moeten aanpakken die zo rijden, niet het bit!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:15

Iedereen vindt hier zichzelf het beste voor zijn paard zorgen. Alleen overal zitten ook kantekeningen aan. Alleen niet iedereen wil die zien.
Met bit heeft voordelen, bitloos ook. Zelfde geldt voor nadelen.
Net als naturals, die denken dat hun paard het beste leven hebt, terwijl er ook paarden tussen zijn die er fiks beroerd uitzien. Dat hebben sommige niet-naturals ook.

Ik probeer een middenweg te zoeken. Ik heb het gevoel dat mijn pony gelukkig is en doe mijn best om hem zo goed mogelijk te verzorgen, te huisvesten en te rijden.
Natuurlijk zijn er verschillende manieren, maar overal is wel wat op te zeggen. Als iedereen nou zijn best doet, komen we een heel eind. De tijd dat sommige bokkers nemen om achter internet ruzie te zoeken zouden zij beter aan hun paard kunnen besteden. Vork

Misschien zijn in dit topic praktische tips, ideeën beter dan een mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:40

AnnemiekvM schreef:
@ Gast9373

Soms wordt ik nieuwsgierig naar degene achter een mening. Vandaar dat ik in jouw profiel keek. Die collage is zeker schokkend. Maar niet alle bitrijders rijden zo.
Maar jij hebt het over lang en laag rijden (wat erg gezond is voor een paard) maar op geen een foto zie ik jou dat doen. Terwijl je zegt dat jouw paard het altijd doet! Dan krijg ik vraagtekens.
Ik zou heel graag van jou foto's willen zien dat jouw paard lang en laag loopt met een actieve, ondertredende achterhand. En dat bitloos. Ik denk dat je daar meer mensen mee bereikt, dan dat je alleen je mening geeft.
Als mensen zien dat een paard (zonder druk) zo goed aan het werk kan, heb je meer kans dat anderen je gaan volgen.

Ik ben heel benieuwd! Want ik vind het verder echt heel interressant.

je kijkt naar foto's die al ff heel oud zijn Lachen ik heb nog een jonge pony Lachen en ja dan moet je niet gelijk verwachten dat ie zo kan lopen Lachen Nu zijn we wat jaartjes verder en kan t Lachen
Helaas is mijn camera kapot en krijg ik als t goed is volgende maand ( met mijn verjaardag ) een nieuwe, ik ga dan zo snel mogelijk foto's maken van hoe t nu is Lachen
Maar ikzelf ben blij met de vooruitgang van die foto's en hoe t nu is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:41

ow wacht op de hyevs van een vriendin van mij staan als t goed is foto's ik zal ff kijken Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:48

Afbeelding
een drafje

Afbeelding
en nog steeds een drafje

lang en laag genoeg? Helaas kan ik niet meer foto's vinden, die volgen als ik een camera heb!
Helaas was dit nog wel met bit! Maar bitloos loopt ze dus net zo Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:47

Bedankt voor je foto's met toelichting.
Wat mij alleen opvalt is dat je fjord heel erg op de voorhand loopt. En ik vind dat zijn neus er net wat te ver uitsteekt. Ik weet niet of je dat met mee eens bent of dat je er een reden achter hebt.
Ik moet namelijk mijn haflinger vanwege wat lichamelijke problemen, lang en laag rijden met een actief gebruik van de achterhand. Daarmee moet ik zijn buikspieren versterken en zijn rugspieren langer en soepeler mee maken.
Hoe zou jij dit aanpakken? En dan bitloos. Daar ben ik ook wel erg nieuwsgierig naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:51

het bitloze zal je ff op moeten wachten ivb me camera natuurlijk:)
ik dnek dat t zo lijkt dat ze op de voorhand valt want dat doet ze absoluut niet, zij treed goed onder Knipoog
Het uitsteken van de neus vind ik eigenlijk prima, zo kan een paard toch beter ademhalen dan met de neus naar binnen toe, kijk maar eens naar een galopperend paard zonder ruiter, vrijwel altijd steken die de neus vooruit, ( trowuens niet alleen galopperend ).
Mijn paard hoeft iet volgens t boekje te lopen, maar hoe zij het zelf fijn vind. Eigenlijk heb ik hier niks echts voor moeten doen, alleen pur op me zit rijden en zo ontspannen mogelijk, eerst in de stap...(d at deed ze al vrij snel ) in de draf had ze moeite en keek ze eigenlijk altijd sterretjes. Ik ben haar toenw at meer gaan longeren ( vooral los ) en lekekr ontspannen toen is ze t eigenlijk vanzelf gaan doen en toen ging t eigenlijk op een gegeven moment ook vanzelf met t rijden.

Qua veranderring toen ik over ging stappen op bitloos is dat ze vooral ruimer werd in de gangen ( erg appart maar waar ). Het lijkt ook alsof ze er veel meer plezier in heeft, dat voel ik aan, ze is nog ontspannender. maar ze loopt dus nog steeds zo mooi lang en laag. Ik vidn dit rpima, ze loopt mooi over de rug, heerlijk ontspannen en voor mij hoeft dat krulletje niet ivb haar ademhaling. Zij mag lopen zo als zij prettig vind Lachen Dan hebben we allebij plezier in t rijden!
Daarom gebruik ik dus ook geen sporen, mij lijkt t niet fijn voor een paard of je t nou zacht of hard gebruikt. Verfijnde hulpen heb je in mijn ogen pas vanaf de m nodig ofzo en zeker niet eerder, dan moet het vooral zonder spoor kunnen. En stang en trens op hoger niveau vind ik ook niks!
Ik vind t mooi om te zien hoor een Z paard hoe het loopt, maar het lijkt me niet prettig, dan lijkt de manier van hoe ik rijd, lekker vrijheid heel vriendelijk en geen ijzeren dingen veel fijner voor t paard!~Overigens heb ik dus ook geen wedstrijd ambities maar gewoon de ambitie om samen plezier te hebben in t rijden op de manier hoe we samen t fijns vinden! Ik dwing haar in geen enkele houding

( overigens rijd ik nu ook boomloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:54

Oja en nog een belangrijke wat ik vergeet, ik doe ook aan rechtrichten waardoor zij helemaal recht word en daaruit ontspannen kan lopen.
Een scheef paard kan nooit uitzichzelf nageven, 9 van de 10 keer is het dan toch een gedwongen iets.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:44

AnnemiekvM schreef:
Ik moet namelijk mijn haflinger vanwege wat lichamelijke problemen, lang en laag rijden met een actief gebruik van de achterhand. Daarmee moet ik zijn buikspieren versterken en zijn rugspieren langer en soepeler mee maken.
Hoe zou jij dit aanpakken? En dan bitloos. Daar ben ik ook wel erg nieuwsgierig naar.

Afbeelding
dit is een foto van mij met mijn pony.
ik rij op een simpele stalhalster (die hangt hier een gaatje te laag)
probeer zelf goed te ontspannen, en dan gaat dat hoofd vanzelf naar beneden. je kan daarna lang en laag bitloos balkjes draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:57

idd wat ik ookal zei, zelf ontspannen dan gaat t eigenlijk allemaal vanzelf Lachen

leuk om zo te zien iemand met een halster en 1 touwtje, zo rijd ik ook wel eens! Geeft een heerlijk gevoel he?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 03:14

AnnemiekvM schreef:
Bedankt voor je foto's met toelichting.
Wat mij alleen opvalt is dat je fjord heel erg op de voorhand loopt. En ik vind dat zijn neus er net wat te ver uitsteekt. Ik weet niet of je dat met mee eens bent of dat je er een reden achter hebt.

simpele meest vriendelijke sidepull in combi met een linda T Jones balance reins Knipoog

de laatste is een vriendelijke `hulpteugel`

welke buiten het paard vriendelijk verzoekt ook de ruiter leert met een zachtere hand te rijden
kan ook in combinatie met een bit optoming gebruikt worden

verder werkt bitloos eigenlijk het zelfde als met bit
paard kan pas ontspannen laag als deze op eigen benen loopt
daarna ga je meer achterhand er onder rijden en tempo beheersen
(je remt af tot het juiste tempo en laat weer los zoals je al deed met op eigen benen leren lopen)
paard gaat dan buik tillen daarna rug tillen en daarna zelf ! nageven

dan is het kwestie van bepalen waar je dat hoofd wil
laag hoog etc

en voila "het aan de teugel"is berijkt

longeren of lange lijnen werk met een passoa of de goedkopere simpelere combi trainer
kan ook zonder rijden de achterhand wat activeren

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:22

Cinnepin schreef:

niks persoonlijks voor je er weer over begint Haha! maar ik vind jouw houding en de ligging van het zadel er niet comfortabel uitzien. Veel te ver naar voren. Kijk ook eens waar je zelf met het staan in draf boven je paard zit. Is dat nu nog zo met boomloos of niet? Ze is denk ik ook moeilijk om goed zadel voor te vinden denk ik?
Daarnaast loopt ze "gewoon" met gestrekte hals, verder dus niks bezonders aan. Ook niks mis mee verder hoor, kan ook ontspanning zijn.
Verder ben ik het wel met andere bokker eens dat ze echt op de voorhand loopt, komt misschien ook omdat je haar van voren loslaat en ze dus zo met gestrekte hals loopt.

Verder over de discussie, ik vind dat je met alles, sporen, zweepp, bit of zonder, hulpteugels altijd hard voor je paard kan zijn. Het ligt eraan hoe je zelf je paard rijd. Ik kan mijn merrie bitloos en met bit rijden, en op m`n zit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:10

Moderatoropmerking:
En graag weer terug naar het onderwerp "het gevaar van bitloos rijden?" Als iedereen zich daar weer op zou willen richten? Dank u!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:57

Ik begon het topic net interressant te vinden, moeten we weer verder op het 'gevaar van bitloos rijden'. Ik weet dat het eigenlijk wel de bedoeling was van dit topic, maar vond het nu wel een leuke draai krijgen.

Iedereen: Bedankt voor jullie uitleg en foto's. Vind ik erg leuk om te zien.