Euthanasie of slacht i.v.m achterblijvende jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinM

Re: Euthanasie of slacht i.v.m achterblijvende jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:16

Net wat pizza zegt, het is een jaarling, geen veulen meer. Het is doodnormaal dat de jaarling bij de merrie weggehaald wordt om afgespeend te worden. De jaarling hoeft er dus helemaal niet bij te zijn. Erbij zijn is nergens voor nodig. Neem aan dat je jaarling bij andere jaarlingen/paarden blijft lopen en niet alleen?

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:21

Citaat:
Ah okee ik begrijp nu dat er meer aan de hand is dan dat ze alleen op leeftijd is en je der niet meer kunt onderhouden. (daarop reageerde ik of je der niet ergens onder zou kunnen brengen, want het kwam wat oneerlijk over tegenover de merrie)
Ik heb zelf alleen ervaring met euthanesie, wat erg gemoedelijk verliep.
Sterkte met je beslissing.

Ik heb al bijna alles voor haar overgehad. ook na mijn scheiding heb ik in het weekend extra gewerkt (voor zover dat mogelijk was met 2 kleine kinderen)om haar te kunnen onderhouden, elke cent die ik over heb gaan naar de paarden. Op dit moment is de situatie zo dat ik elke maand geld tekort komt om de 2 meiden te kunnen onderhouden en dan moet je toch keuzes gaan maken. Ik heb altijd gezegd; ze mag blijven tot ik het niet meer kan betalen. Lang leve dat stomme geld.

Dank voor je begrip.

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:24

pizza64 schreef:
Lijkt mij geen goed plan om je enter te laten zien hoe haar pleegmoeder inslaapt ! En normaal gesproken haal je een veulen op een gegeven moment toch ook bij de moeder vandaan.

Dat is dus mijn vraag, ik heb namelijk in een ander topic gelezen dat paarden dus heel erg rustig worden als ze afscheid konden nemen van hun maatje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:29

Als die 2 erg aan elkaar zijn gehecht, dan zou ik zeker voor inslapen gaan. Mijn ponymerrie heb ik in de paddock in laten slapen met haar zoon erbij. Deze 2 zijn hun hele leven bij elkaar geweest ( veulen is nooit afgespeend) stonden naast elkaar op stal en als er een weg was dan was het gillen. IK was dan ook bang dat kindlief de hele stal op stelten zou zetten als ze dood was.
Toen de merrie dood was is Shadow naar zijn moeder toe gegaan, heeft geroken en met zijn been geprobeerd haar wakker te krijgen. Daarna was het besef er dat ze dood was en ik heb hem nooit meer horen gillen om zijn moeder. Ik heb het trouwens al vaker zo gedaan met paarden die een hechte band hadden met een ander. En als het netjes word gedaan is het een hele mooie dood. Hier word het in 3 stappen gedaan. Roesje, narcose, en dan pas de overdosis.
De achterblijver word er denk ik inderdaad rustiger van omdat ze niet blijven zoeken.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:32

Ik ben zelf van mening dat paarden (en dieren in het algemeen) niet op dezelfde manier tegen dood zijn aankijken als wij. Heb meerdere keren gezien dat paarden wel even gingen kijken bij een dode soortgenoot, maar, als ze het dier gewoon kunnen zien/besnuffelen, heb ik ze er nooit van overstuur zien raken. Het is een zeer natuurlijk onderdeel van het leven.
Ik denk dan ook dat je de keuze voor jezelf moet maken. Wat wil jij?

Als je kiest voor euthanasie dan kan je veulen afscheid nemen van de merrie. Dat is over het algemeen niet iets heftigs. Ik heb paarden wel afscheid zien nemen (even kort snuffelen, duwen met neus), waarna al snel acceptatie volgt, mijn inziens.
Echter, stress niveaus van andere paarden pikken ze wel feilloos op. Mocht je verwachten dat de merrie nog zo krachtig in het leven staat dat ze gaat vechten en het wordt een heel gevecht, dan levert dat wel stress op voor het veulen...als die dat mee krijgt.

Als je kiest voor de slacht, dan zou ik zorgen dat het veulen een maatje heeft (zoals je ook met afspenen zou doen). Je behandelt dan het veulen alsof je hem afspeent. En, hard gezegd, doen mensen dat eigenlijk altijd nogal plotseling. Dus dat is geen verschil. En hoewel dat tijdelijk misschien wat stress oplevert, zal dat met vriendjes erbij, zo over zijn. Hij (Zij?) heeft de merrie niet meer nodig voor onderhoud.

Voor het veulen is er, mijn inziens, dus geen goede of kwade weg. Welke weg is voor jou de juiste? Of de merrie? Dat is veel belangrijker, denk ik.

Succes met de beslissing.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:38

Ik zou kiezen voor euthanasie. Paarden nemen ook afscheid als ze achteraf het dood dier nog eens kunnen besnuffelen. Maar je moet ook kijken wat je zelf wil, want ik versta uit je verhaal dat je haar al lang hebt. Voor het paard lijkt het me fijn om in te slapen op haar vertrouwde plek. Het veulen zal zowiezo even treuren maar komt er wel bovenop. Hoe stel je zelf je eigen afscheid voor, waar heb je zelf vrede mee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:45

Je zegt dat het door omstandigheden niet meer mogelijk is dat je voor de merrie blijft zorgen. Mag ik even heel onbeschoft vragen wat die omstandigheden zijn? Is er echt geen andere optie dan dat de merrie dan maar dood moet?

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:49

mijn dierenarts had verteld: als een paard ziet/ merkt dat het andere paard dood is, accepteren ze het
ze denken gewoon: ow die is dood
om het maar zo te zeggen

Ik denk dat je voor euthanasie moet kiezen, zodat het veulen het kan accepteren...

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:51

ik zou me paard dan gewoon wegdoen. niet eens tegen veel geld ofzo.. zolang ik maar weet dat ze hem/haar kunnen onderhouden en goed voor hem/haar zorgen.. is toch ook leuker voor jou EN je paard

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:01

Het lijkt me traumatiserend voor het veulen om het eerst met een dode 'moeder' te confronteren, waarna het vervolgens alleen blijft.
Is het geen optie om het veulen eerst te verhuizen naar een nieuw gezelschap? Die kan nadat de merrie weg of dood is toch niet alleen blijven.. zo'n veulen heeft andere paarden nodig om gezond groot te worden, en dat het op een dag van de moeder weg gaat naar een nieuwe groep is gewoon deel van een normaal paardenleven.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:05

vraag anders aan je DA wat je het beste kan doen ivm het veulen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:13

Cassidy schreef:
Je zegt dat het door omstandigheden niet meer mogelijk is dat je voor de merrie blijft zorgen. Mag ik even heel onbeschoft vragen wat die omstandigheden zijn? Is er echt geen andere optie dan dat de merrie dan maar dood moet?

Citaat:
Ik heb al bijna alles voor haar overgehad. ook na mijn scheiding heb ik in het weekend extra gewerkt (voor zover dat mogelijk was met 2 kleine kinderen)om haar te kunnen onderhouden, elke cent die ik over heb gaan naar de paarden. Op dit moment is de situatie zo dat ik elke maand geld tekort komt om de 2 meiden te kunnen onderhouden en dan moet je toch keuzes gaan maken. Ik heb altijd gezegd; ze mag blijven tot ik het niet meer kan betalen. Lang leve dat stomme geld.

Dank voor je begrip.

Dit hierboven schreef ts Cassidy.
Ik vind het een heel begrijpelijke reden.
Ik snap dat je zo'n paard niet wil verkopen trouwens, de kans dat zo'n paard in de handel terechtkomt vind ik te groot. Hoe vaak gebeurt dat niet?
Vaak, ik zelf zou er geen vrede mee hebben als ik mijn paard dan zou verkopen, ik zou me maar zorgen blijven maken.
Heel simpel is het dan gewoon jou paard niet meer en heb je er gewoon geen zeggenschap meer over over wat er met je paard gebeurt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:36

wat een vervelende beslissing.
of je laat euthanaseren of schieten is iets wat je persoonlijk voor je paard kiest.

zelf zou ik voor schieten kiezen,omdat het zo verdraaide snel is gebeurd.

maar het is je persoonlijke keus en ik wens je veel sterkte

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:24

Ik zou hem er gewoon bijlaten eerlijk gezegd. Hij mag in principe wel van de 'moeder' af nu. Maar als ze toch moet ingeslapen worden kun je hem evengoed erbij laten. of nadat ze is ingeslapen er nog even bijlaten. Paarden gaan meestal nog even kijken, duwen met hun been, en meestal hebben ze snel door dat het andere dier dood is. Meestal kijken ze er een kwartier later niet meer naar. Dus dat zal denk ik wel het makkelijkste zijn. Sterkte met je keuze, denk dat ik voor hetzelfde zou opteren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:29

je kan ze tegenwoordig ook door de slager op eigen erf laten schieten. Misschien is dat een optie?

Ik vind het een moedig en goed besluit!! Ik wou dat alle paardeneigenaren de moed hadden om zulke beslissingen te maken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:35

Als je een paard verkoopt kun je de rest toch ook niet eindeloos afscheid laten nemen? Als het veulen een ander vriendje heeft (liefst al voor dat je de merrie weg haalt) is er echt niets aan de hand hoor. Paarden op pensionstallen raken toch ook niet steeds in paniek omdat ze af en toe een wisseling van de buurman hebben. Zou ook wat zijn als je altijd merries moest laten inslapen voordat je een veulen kunt verkopen ivm het afscheid nemen. Bovendien is het niet eens zijn echte moeder.
Mijn advies is datgene kiezen waar jij je beter bij voelt, de directe gevoelens van je veulen die je toch nooit zeker zult weten omdat ze het nou eenmaal niet kunnen vertellen vind ik daar aan ondergeschikt. Jij moet er vrede mee kunnen hebben.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:38

Als de merrie nog gezond van geest is zou ik niet voor inslapen kiezen. Heb nl veel ellende gezien bij paarden die er tegen gingen vechten, zelfs een pony van 42 die er nog geen zin in leek te hebben. Dat wil je echt niet meemaken.
Persoonlijk zou ik voor de slacht kiezen.

Sterkte met je beslissing!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:41

Je kan inderdaad beter voor de slacht kiezen. Ik vind niet dat het noodzakelijk is dat het veulen er bij blijft als het gebeurd. Hoeveel keer worden er geen paarden uit elkaar gehaald door ons mensen... Het is wel belangrijk dat je het veulen dan bij andere paarden zet zodat hij sociale contacten blijft hebben.

Heel veel sterkte in ieder geval.
Het is geen leuke beslissing om te nemen maar in dit geval denk ik dat het de beste beslissing is. Je hebt het paard nog 5 jaar heerlijk laten genieten van een wei leven. En als je het nu niet meer aan kan is deze beslissing de beste. Zo weet je zeker dat je paard niet in verkeerde handen komt.

@ de temmers: er zijn inderdaad heel wat topics over slacht en euthanasie geweest, maar ik vind dit topic toch heel appart omdat de TS ook vragen heeft met betrekking tot het veulen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:51

Goede en moedige beslissing. Een besluit dat al die mensen die hun versleten paarden aanbieden als gezelschapspaard niet durven te nemen. Ik heb beide meegemaakt, slacht en inslapen. Slacht vind ik humaner, want het gaat sneller. Al die verhalen over vechten tegen het inslapen: dan is de procedure niet juist uitgevoerd. Ik heb destijds de weidegenoten bij mijn overleden paard laten snuffelen. Had meer het gevoel dat dat voor mijn eigen zielerust was dan voor de paarden. Wel laat ik een overleden veulen een tijdje bij de moeder, heb al meerdere malen meegemaakt dat deze echt afscheid nemen.
Sterkte.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:24

Het hoeft niet altijd de fout te zijn van de dierenarts. Ik heb al zo vaak een euthanasie meegemaakt, met dezelfde dierenarts en 9 van de 10x gaat het goed, maar soms heb je er een heel sterk paard tussen zitten... Die vechten gewoon door! Dachten we op een gegeven moment dat ie weg was, gingen we naar het hart luisteren, nou, dat klopte gewoon nog, nadat ie dus al een dubbele dosis had gehad. Hoe bedoel je sterk...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:34

KiWiKo schreef:
je kan ze tegenwoordig ook door de slager op eigen erf laten schieten. Misschien is dat een optie?

Ik vind het een moedig en goed besluit!! Ik wou dat alle paardeneigenaren de moed hadden om zulke beslissingen te maken!

Ja volledig mee eens. Je neemt de ultieme verantwoordelijkheid waar veel andere paardeneigenaren die afschuiven op een ander (met alle gevolgen van dien). Vreselijk dapper en enorm moeilijk, ik wens je heel veel sterkte Ach gut

Edit: ik dacht een topic te hebben gelezen over schieten op het erf waarbij andere paarden nog konden snuffelen na afloop maar ik heb even gezocht en kan het niet vinden dus ik vergis me waarschijnlijk. Ik heb wel een ander topic gevonden over thuis laten schieten. Misschien staat er wat nuttigs in voor je: [OPG] Ervaring met thuis laten slachten?
Laatst bijgewerkt door Waves op 05-11-08 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:48

Ik zou kiezen voor de optie die Kiwiko ook al aangeeft... laten schieten op eigen terrein..( voor een goede 'slachter' mag je pb'en)
Het voordeel van 'slachten' , maar toch in de vertrouwde omgeving en ik zou dan de jaarling op dat moment even weghouden en daarna erbij laten... Afscheid nemen is idd vaak even snuffelen en dan is het vaak oké voor de dieren..
Ik wil nog even melden dat ik dit idd een moedig besluit vind en ik met mijn Trekpaard precies hetzelfde zou doen als ik haar om wat voor reden ooit niet meer zou kunnen houden, ze heeft een hoop ellende meegemaakt en is moeilijk, heel moelijk... dit is haar laatste plek, ze is grasmaaier, mijn wandelmaatje en knuffeldier,maar heeft rust en weer vertrouwen, daarna wordt het de slacht..geen ellende meer voor haar!
Heel dapper en eerlijk naar je paard toe, respect hoor!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:57

Persoonlijk ga ik voor euthanasie. Dat is gewoon een gevoelskwestie, niets meer, niets minder.

Ga je eigen gevoel achterna.

Ik vind het ook een heel mooi besluit van je, zouden veel meer mensen moeten doen.

Heel erg veel sterkte met jouw paardje!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:15

Allereerst wil ik even kwijt dat ik dit een heel moedig besluit vind
Je bewijst haar een dienst door ervoor te zorgen dat haar niks erg meer kan overkomen
Het is zeker veel makkelijker om het paard voor een goed tehuis aan te bieden maar beter voor het paard is dat niet altijd..
De kans is nl erg groot dat zo´n paard keer op keer verhandeld wordt, om uiteindelijk alsnog richting Italie te gaan ,en dan niet als rijpaard......

Mij lijkt in laten slapen (zonder dat de jaarling erbij is) een goede optie
Als dat gebeurd is, laat je de jaarling erbij, zodat ze weet dat de merrie dood is
Vechten tegen de spuit is onnodig..
Als de Dierenarts het paard onder narcose brengt en daarna een overdosis geeft, kan een paard nooit vechten (volgens mijn Dierenarts)
Laat je daarom eerst goed voorlichten over de manier waarop het gebeurd
sterkte ermee en nogmaals
Je hebt jaren voor de merrie kunnen zorgen, en als ze op haar 21e rustig aan haar einde komt, heeft ze een fantastisch leven gehad
Hoe triest en moeilijk die beslissing ook zal zijn,
Ik vind het erg dapper van je om zo´n moeilijk besluit te kunnen nemen in het belang van het paard!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:53

het vechten tegen de spuit is helaas wel reeel,het gebeurd weleens helaas.

maargoed bij iedere methode kan wat mis gaan,je moet kiezen wat jij denkt dat het beste is voor je paard.