Flink toeteren als je langs paard rijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Flink toeteren als je langs paard rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:30

Tallie_Ho schreef:
Jaaaa, leuk die grappenmakers die toeteren naar je..
De eerste keer was het trouwens wel heel erg grappig Huilen van het lachen Auto rijd achter mij en paard, auto toetert.. Paard tilt staart op en poept gewoon vlak voor de bumper van auto.. Huilen van het lachen

De auto was aan het toeteren omdat we door een smal weggetje reden en hij er niet langs kon..

HAHAHA< nou dat vind ik toch wel de meest passende reactie!!!
Hoe heb je je paard dat geleerd? Ga ik ook doen Haha! Haha! Haha!

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:47

Hoi luitjes
nou het is toch overal wel hetzelfde!!!
ik heb het al meegeaakt dat ik langs geparkeerde auto's over straat liep en dat ze vanuit een cafe plots een autoalarm lieten afgaan precies op het moment dat ik met mijn pony langs kwam!!
een groot geluk dat mijn pony niet zo erg schrok want precies op datzelfde moment werd in ingehaald door een vrouw op de fiets en een vrachtwagen!
En wat je ermee kunt doen?qua aangifte natuurlijk niks want er moeten eerst weer erge dingen gebeuren dan pas komt er aktie.
mijn manier met ermee omgaan is: rustig blijven en denken ze komen vanzelf wel stil zulke staatsdebielen!!!
oja en nog maar te zwijgen van alle scheldsalvo's die ik moet aanhoren als ik ergens te paard oversteek waar ik ook nog eens voorrang heb!
pfffffff word er soms wel es moedeloos van.

_SunriSe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:26

komt mij ook erg bekend voor
heb een keer meegemaakt dat we met de kar over een landweggetje gingen langs het kanaal.komen er 2 scooters aan met 2 ouder mensen erop en daar voorop jonge kinderen.
net toen ze langs ons kwamen gingen drukte een van die oude mensen hard op de toeter.paard schrok er gelukkig niet van maar ze zou maar schrikken en in het kanaal komen.
en dan rij ik met mijn ponytje langs een 80km weg waar de auto's toeterend langs stuifen.
echt niet normaal!!

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:53

Komt mij ook bekend voor, is blijkbaar erg leuk om te doen, kijken of het paard schrikt...
Gelukkig is die van mij er niet bang voor, maar vind het alsnog niet goed dat mensen dat doen.
De volgende keer dat ze dat doen is het bij een paard dat wel schrikt, en dan zijn de gevolgen soms niet te overzien.
Daar denken de mensen die dat doen helaas niet aan.....

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:58

Kenteken opschrijven/proberen te onthouden en doorgeven aan de politie, hier doen ze echt iets mee!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:03

Ik ben ze ook ooit een keer tegengekomen, helaas hadden we het nummerbord niet.
Ik vraag me altijd af wat de humor ervan is. Of is het echt onwetendheid?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:09

Tancreda4 schreef:
Eevita; Sorry hoor, maar je paard verkeersmak maken op het erf is heel wat anders dan je paard leren te wennen aan ECHT verkeer. Domweg in een landje zetten waar autos langs komen is niet genoeg. Ja, dan zullen ze er wel wat aan wennen, maar dat is nog hele wat anders dan autos die van achteren en voren aankomen en redelijk dicht langs inhalen en langskomen. Een vrachtwagen op het erf is ook heel wat anders dan eentje die je tegemoed komt op de weg. Je kan misschien je paard idd voorbereiden op verkeer door 'thuis' te oefenen, maar zeker niet verkeersmak maken. Thuis is het toch vertrouwder en sneller minder eng.

En hoe bereid je je paard voor op getoeter??? Door met een auto toeterend het erf over te gaan?? ook dat is heel wat anders dan in werkelijkheid gebeurd op de weg. Vaak zijn juist de toeteraars ook de snelheidsduivels. Gelukkig (of misschien jammer genoeg omdat je je paard er niet heel erg bekeend mee kan maken) gebeurd dat niet heel vaak. En dus kan je je daar ook niet echt op voorbereiden.

Ik vind wel dat je niets op een paard buiten te zoeken hebt als je vertrouwen en leidingschap mist. Als je je paard niet onder controle kan houden, moet je niet buiten zijn. Als het je niet volledig vertrouwd waardoor je hem langs enge dingen kan loodsen,m heb je buiten niets te zoeken. Verder denk ik dat het ook kan helpen wat 'stalen zenuwen' te kweken, met enge dingen en rare geluiden thuis, dan kan je ze wat stoerder maken, maar dat is alleen voorbereiden. Verkeersmak maken kan alleen ook echt in het verkeer.

Je kunt je paard met een heel aantal zaken bekend maken op het eigen erf, daar heb je de omstandigheden redelijk in de hand en kun je dus dingen oefenen. Juist die claxon kun je inderdaad op eigen erf goed oefenen, doe wij ook gewoon als het zo uitkomt. Het eerste deel van verkeersmak maken doe je echt bij voorkeur op het erf, er aan wennen dat auto's, trekkers, vrachtwagens, fietsen, brommers kunnen gaan bewegen, dat gaat haast vanzelf. Daarna bouw je het uit met een (of meer) vertrouwd paard erbij op een rustig moment van de dag en zo kun je dat steeds verder uitbouwen. Hier moet je gewoon bewust tijd voor nemen om te zorgen dat je de omstandigheden naar je hand kunt zetten. Op een gegeven moment zijn ze wijs genoeg om ook met echt onverwachte zaken om te kunnen gaan.
En wat betreft dat schrikken van toeterende auto's: je houdt het verkeer toch in de gaten? Dan weet je dat er een auto aankomt en kun je een inschatting maken van hun rijgedrag en dus ook van het te verwachten gedrag als ze je passeren. Neem zelf initiatief om te zorgen dat de situatie zo veilig mogelijk is.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:22

beste waratje
een toeterende auto blijft onverwachts!
als ik buiten rij dan draaid mijn kop als een sattelietschotel op mijn romp juist om alles te zien aankomen!!!
en vaak als die gekken zien dat jij ze gezien hebt moeten ze perse toch nog effe op die toeter rammen!
dat is geen onwetendheid van dat soort gasten das gewoon asociaal,iets waar de meeste tegenwoordig behoorlijk goed in zijn,nml aso gedrag vertonen!!!
verder vind ik idd ook dat je je paard op eigen terrein heel goed bekent kunt maken met allerlei dingen.Maar in het verkeer zelf blijft het een risico als er te dicht langs een paard word gereden of als men toetert!
Ik dacht al dat het hier erg was maar het schijnt helaas overal zo te zijn!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:09

ponypret schreef:
beste waratje
een toeterende auto blijft onverwachts!
als ik buiten rij dan draaid mijn kop als een sattelietschotel op mijn romp juist om alles te zien aankomen!!!
en vaak als die gekken zien dat jij ze gezien hebt moeten ze perse toch nog effe op die toeter rammen!
dat is geen onwetendheid van dat soort gasten das gewoon asociaal,iets waar de meeste tegenwoordig behoorlijk goed in zijn,nml aso gedrag vertonen!!!
verder vind ik idd ook dat je je paard op eigen terrein heel goed bekent kunt maken met allerlei dingen.Maar in het verkeer zelf blijft het een risico als er te dicht langs een paard word gereden of als men toetert!
Ik dacht al dat het hier erg was maar het schijnt helaas overal zo te zijn!

Jij weet dat er verkeer aankomt, jij zorgt dat je paard dat ook weet, jij schat in wat die automobilist doet en jij zorgt dat je niet klem gereden wordt. Anticiperen noemen ze dat ook wel. Zorg dat JIJ de omstandigheden naar JOUW hand zet en dat je niet afhankelijk bent van andermans goede manieren.
En dan zal ik wel in een heel fatsoenlijk deel van het land wonen en ook als ik elders rij precies die tijdstippen en wegen uitzoeken dat er geen gekken rondrijden, want ik maak maar heel weinig van dit soort situaties mee. Duivel

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:52

ja ach zo hoe jij praat zo praatte ik vroeger ook!
en theoretisch heb je ook helemaal gelijk maar in de praktijk ziet het er vaak anders uit!

maar een dier wat zenuwachtig is en vervolgens de kans niet kan krijgen om te kalmeren omdat er alweer een andere ekel zo lollig moet zijn om weer op te vallen in het verkeer is dan best moeilijk om voor te bereiden op dat wat wéér gaat komen!

en als je een paardje hebt wat redelijk goed te houden is of snel uit zichzelf kalmeerd dan is het idd peanuts om over straat te rijden!
Maar als je dier om welke reden ook een potje druk staat te doen en probeert weg te vliegen dan is het niet makkelijk en leuk om dan ook nog met het razende verkeer rekening te moeten houden!

Dan sta je er op dat moment helemaal alleen voor en ben je afhankelijk van het "gedrag" van een ander.

Maar zo gaat het helaas ook als je in de auto zit of op de fiets enz.Als je zelf fatsoen hebt en altijd netjes rijd en je aan de regels houd dus geen aso gedrag vertoont dan kom je juist zulke eikels tegen!
De enigste manier zodat het niet meer opvalt is door zelf als een idioot te gaan rijden en dat vertik ik in alle eeuwigheid!
Ik denk dan ook altijd: zulke mafkezen komen vanzelf stil!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:20

ponypret schreef:
ja ach zo hoe jij praat zo praatte ik vroeger ook!
en theoretisch heb je ook helemaal gelijk maar in de praktijk ziet het er vaak anders uit!

Lieve schat, ik rij waarschijnlijk al langer buiten dan dat jij zelfs maar bestaat. De praktijk is dat veel mensen niet zelf verantwoordelijkheid willen nemen voor hun eigen en andermans veiligheid. Als je met een paard naar buiten gaat zorg je dat dat veilig kan, dus opleiding paard, opleiding ruiter en omstandigheden waarin je gaat rijden zijn met elkaar in overeenstemming.

ponypret schreef:
maar een dier wat zenuwachtig is en vervolgens de kans niet kan krijgen om te kalmeren omdat er alweer een andere ekel zo lollig moet zijn om weer op te vallen in het verkeer is dan best moeilijk om voor te bereiden op dat wat wéér gaat komen!

en als je een paardje hebt wat redelijk goed te houden is of snel uit zichzelf kalmeerd dan is het idd peanuts om over straat te rijden!
Maar als je dier om welke reden ook een potje druk staat te doen en probeert weg te vliegen dan is het niet makkelijk en leuk om dan ook nog met het razende verkeer rekening te moeten houden!

Dan sta je er op dat moment helemaal alleen voor en ben je afhankelijk van het "gedrag" van een ander.

Dan heb je dus het paard niet voldoende voorbereid op de omstandigheden waarin je rijdt. Een paard dat zenuwachtig is en tijd nodig heeft om te kalmeren geef je bijvoorbeeld de steun van een rustiger paard of je kiest een rustiger tijdstip uit om ermee buiten te rijden. Zondagochtendvroeg is bijvoorbeeld een ideaal tijdstip om rustig langs de weg te gaan, de aso's slapen dan namelijk uit Haha!

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:38

nou waratje ben je al zo'n ouwe doos dan?hahaha

ik vind het ook allemaal heel aannemelijk hoe je het beschrijft en met veel dingen ben ik het ook absoluut mee eens.Het is nu ook niet zo dat ik alleen maar over de straat vlieg en totaal geen controle over mijn paardje heb hoor want dan hoor ik absoluut niet met het dier in het verkeer te komen.
maar als je alles alleen moet doen en in je hoofd ook wel alles weet of kunt bedenken maar je paardje op dat moment er anders over denkt en verkeersdeelnemers niet met je mee denken nou dan word het wel eens spannend hoor!

en helaas heb ik niemand waar ik samen mee kan rijden dus moet ik het maar alleen opsoppen hahaha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:00

ponypret schreef:
nou waratje ben je al zo'n ouwe doos dan?hahaha

Niet verder vertellen, hoor, maar ik ben 45 Knipoog (en rij vanaf m'n achtste buiten)

ponypret schreef:
ik vind het ook allemaal heel aannemelijk hoe je het beschrijft en met veel dingen ben ik het ook absoluut mee eens.Het is nu ook niet zo dat ik alleen maar over de straat vlieg en totaal geen controle over mijn paardje heb hoor want dan hoor ik absoluut niet met het dier in het verkeer te komen.
maar als je alles alleen moet doen en in je hoofd ook wel alles weet of kunt bedenken maar je paardje op dat moment er anders over denkt en verkeersdeelnemers niet met je mee denken nou dan word het wel eens spannend hoor!

en helaas heb ik niemand waar ik samen mee kan rijden dus moet ik het maar alleen opsoppen hahaha

Het is jammer als je niet met iemand samen kunt rijden, dat maakt een aantal zaken zo veel gemakkelijker. En ja, de theorie is simpel, maar toepassen in de praktijk is best wat anders. Die vaardigheid komt wel met oefening, dus gewoon blijven nadenken over waar je mee bezig bent en steeds bedenken wat je een volgende keer beter zou kunnen doen.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:20

en ik maar denken dat ik de "ouwe" ben hier tussen de jonkies hahaha.
zit maar 9 jaar tussen dus qua ervaring scheelt het niet veel!
en ervaringen heb ik zat haha krijg er elke dag weer bij hier en zeker als ik buiten rijd met mn horsie.
ik vind het alleen heel vermoeiend als ik steeds op de rem moet gaan voor een ander die niet oplet of gewoon niet wil opletten!
Das soms zo vermoeiend en dan heb ik vaak geneens meer zin om een buitenrit te maken.

En dan sta ik weeres met mn goed gedrag in mijn hempie!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:27

Ah, ik had je ook jonger geschat Clown
Kom gewoon een keer gezellig hier rijden, het is hier erg goed buitenrijden Cool

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:01

dat heb ik weer!Wil iemand eindelijk mee buitenrijden woont ie heel ver weg sniksniksnik.
wel bedankt voor het aanbod hoor!
wat voor een paard heb je waratje?ik rij een fjord.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:48

nou waratje, bij jou in de buurt gebeurt het ook hoor!!! ik weet niet waar je rijd maar wageningen hoog en bennekom achter het (oude)ziekenhuis wordt je regelmatig voor je sokken gereden hoor!! stelletje idioten!
en ja je kunt je paard een hoop leren in de wei/bak. ballonen, vlaggen autoos, toeteren en veel veel meer maar verkeersmak maken is toch ook een stukje ervaing opdoen in het verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:51

heel irritant is dat.. ik laat mijn pony er nu al aan wennen, als ik naar huis ga op de scooter, en ik rij langs hem (staat aan het fietspad) dan toeter ik even flink, hij kijkt er niet meer van op, en went zo er iig aan.. ik doe het niet elke keer, maar af en toe, toch wel handig dat ie aan het fietspad staat Ja

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:15

Mijn pony heeft geleerd hoe hij moet toeteren, dus als de auto in de wei staat omdat ik water bij aan het vullen ben. Dan staat meneer te toeteren, met zijn neus door het raampje. Hij verblikt of verbloosd er gelukkig hierdoor ook buiten niet van.

mis_honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:19

ik had dat laatst ook. terweil ik netjes aan de kant reed, en toen begon die bestuurder heer hard te toeteren en gas te geven:S

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:29

Ik had dat vanmiddag nog .
Ik had les gehad en mijn vriendin die reed terug op mijn pony
en op eens kwam er zo'n man keihard aanrijden en die remde niet eens dus ik maakt een schijnbeweging in de hoop dat hij zachter ging rijden want het was nogal een smalle weg , niet dat mijn paard er bang voor is maar voor het zelfde geld komt er iets uit de bosjes en dan lig je er wel onder.
maar ik maakte de schijnbeweging en het is maar goe dat ik zo snel reageerde want anders had ik er zelf onder gelegen hij reed zo hard, en dan heb je ook nog van die grappenmakers die keihard aan komen rijden en gaan toeteren, of met de motor achter je aan en dan steeds gas geven en weer remmen enzo.
Ik kan niet zo goed tegen zulk soort mensen Clown

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:41

Ik kan ook behóórlijk agressief worden van dergelijke lui.

Ik moet ook niet de randdebiel tegenkomen die er bijna voor zorgde dat ik, mijn vriend en mijn schoonouders samen met mijn paard verongelukte doordat meneer zo nodig een derde auto in moest halen op een weg waar dat niet mag. Hij wás al gewaarschuwd na de eerste auto, haalde er toen nog 1 in en toen nog 1. Mijn schoonouders reden in de auto met de trailer, ik reed achter de trailer samen met mijn vriend. Als mijn schoonvader niet zo goed had opgelet en niet had geanticipeerd op het weggedrag van deze idioot, had hij mijn schoonouders doodgereden door een frontale botsing met 80 en 100+ km per uur, waardoor ik me met mijn vriend te barsten had gereden op de trailer waar mijn paard in stond. Stoom uit je oren Het is maar goed dat ik niet weet waar hij woont, want ik hij was van mij geweest! Dat was nog bijna gebeurd ook, want mijn schoonvader werkt bij de RDW en was heus wel achter zijn huisadres gekomen als we zijn kenteken hadden gehad Extreme duivel

Gelukkig is mijn paard behoorlijk bomproof en niet onder de indruk van fratsen. Ooit eens een langsscheurende, toeterende auto op 25 cm afstand gehad tijdens een buitenrit waar ook nog een leukerd uit hing die op een stadionhoorn blies; ik kreeg van schrik bijna een hartverknettering, mijn paard keek bijna niet op of om. Ideaal en in de praktijk waarschijnlijk het enige probate middel tegen dit soort hersenloze sociopaten....

Altijd het kenteken noteren is eigenlijk het enige dat je kan doen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:48

ponypret schreef:
dat heb ik weer!Wil iemand eindelijk mee buitenrijden woont ie heel ver weg sniksniksnik.
wel bedankt voor het aanbod hoor!
wat voor een paard heb je waratje?ik rij een fjord.

Jammer, waar zit je ergens? We komen af en toe wel eens elders...
Ik rij gewoonlijk op een (luxe) HTK-merrie en soms op een Welsh Cob ruintje.

suuzepuus schreef:
nou waratje, bij jou in de buurt gebeurt het ook hoor!!! ik weet niet waar je rijd maar wageningen hoog en bennekom achter het (oude)ziekenhuis wordt je regelmatig voor je sokken gereden hoor!! stelletje idioten!
en ja je kunt je paard een hoop leren in de wei/bak. ballonen, vlaggen autoos, toeteren en veel veel meer maar verkeersmak maken is toch ook een stukje ervaing opdoen in het verkeer.

Ik heb op beide lokaties gereden paard heeft een jaar in Wageningen gestaan vlakbij het bos, daarvoor en daarna in Bennekom waar ik vaak via het vroegere ziekenhuis naar het bos ging en nu staan we aan de noordkant van Ede. Toch vind ik het opvallend dat zoveel mensen er last van hebben en ik zo weinig. En het is echt niet dat ik weinig buitenrij, of op hele vreemde tijdstippen.
Inderdaad moet je een stukje ervaring opbouwen langs de weg, maar daarbij kun je ook heel erg veel naar je hand zetten zodat er weinig risico's zijn. De Welsh Cob is bijvoorbeeld van een ongelooflijke angsthaas nu een zeer braaf buitenrijpaard geworden. Een kermis bezoeken is voor hem nog wat hoog gegrepen op dit moment, maar geef hem nog een jaar de tijd..... Tong uitsteken

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:52

ik rij daar nu al een tijdje niet meer (verhuisd naar drente) maar reed 4 a 5 keer per week daar en heb wel regelmatig wat meegemaakt. ik ging ook op alle tijden en dagen dus daar ligt het niet aan hoor. maar hier is het net zo....

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:48

ik vind het erg dat het overal zo is met het verkeer!
en het is bij niet de ergernis over iemand die door onwetendheid effe toetert maar het zijn die beklopten die expres toeteren en uit het raam hangen te gillen of gewoon héél dicht achter je blijven rijden!!!
Meestal zet ik mijn pony dan even aan de kant en zorg dat ze door rijden maar het is elke x zo dat ik weer moet stoppen en zelf moet zorgen dat de ander ophoud met die ongein!
Als je het mij vraagt hebben zulke mafkezen teveel tijd anders kom je toch niet op zulke waan-ideeën?
Wij wonen aan een straat waar 50km/h gereden mag worden en regelmatig rijden ze met 100km/h voorbij echt waar,laatst waren ze eindelijk weer eens snelheidscontroles aan het doen en toen hadden ze een te pakken smiddags om 3 uur die kon zijn rijbewijs inleveren!!!Meneer reed met 150km/h door de straat das toch van de zotte?en laatst bij de buren had er eentje tegen hun gevel gereden,uiteraard snel ervandoor en hun de schade!de grote zwarte veeg was lang te zien.
voor zulke dingen zal ik nooit begrip kunnen hebben en ik vind dat zulke mensen ook nooit meer achter een stuur mogen kruipen!