Dit kan toch niet? (Oude manegepony)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Dit kan toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:22

Is 21 oud dan?

Imo is d'r niks mis mee om zo'n dier beweging te geven, zolang dat paardje 't aankan.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:22

Wij hebben een paard van 29 meelopen. Ze is heel groot, maar loopt ook vaak in de kinderlessen mee omdat ze zo lief is. Ze hoeft in elk geval nooit 2 paardenlessen achter elkaar te lopen, maar ze zou het makkelijk kunnen. Iedereen die bang is om te galoperen mag dat op Sofietje leren!

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:30

Een paard van 21 is zeker niet oud, ik vind het juist geweldig dat dat soort paarden gewoon meelopen met de les. Zolang er maar rekening wordt gehouden met het paard (als het dier wat ouder/stijver wordt geen zware gevorderde lessen laten lopen bijvoorbeeld) dan kan het dier op een mooie manier oud worden. En wat betreft het feit dat het dier uiteindelijk naar de slacht zou gaan, dan is het dier helemaal op en je vraagt je dan af of je het dier wel een plezier doet met grasmaaien. Een manege geeft niet zomaar een goed paard op!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:33

ik vind het naar de slacht brengen vaN Een manege pony ook niet kunnen, vooral niet als ze hun hele leven lang hebben gewerkt

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:32

Op de manege van mijn zoon waren twee 30+ pony's die het werk nog aan konden. Het is een manege voor aangepast rijden, dus het werk is niet te zwaar, veel staplessen. Voor de ene pony is na 25 jaar (!) trouwe dienst een pensioenvoorziening gevonden. Bijna alles wat er aan volwassen ruiters rijdt, had leren rijden op deze pony. Bij de andere pony was de levenslust er helemaal uit en is naar de slager gegaan.

Er zijn dus lege boxen en ze zijn op zoek naar nieuwe, bomproof, 100% betrouwbare paarden / pony's maar geen kostgangers, dus met gezonde werk en levenslust. Misschien kan je dit idee bij je manege opperen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:30

het ligt eraan hoe de pony is. Bij manege Smit in pessen (Waar ik gelukkig niet meer rijdt Haha! ) Reed er zelfs een pony mee van 37 jaar.
Ze hadden hem wel met pensioen gezet, maar toen kwijnde hij helemaal weg. Toen ze weer gingen rijden op hem. Leefde hij helemaal weer op.
Hij werdt toen alleen bij beginnerslesjes gebruikt.
Alleen manege Smit vond k niet zo veel aan. De paarden stonden hele dag in de strond, kleine stands, slechte halsters enzo. Boos!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:36

Wij hebben een klein b ponietje van rond de 20 nog meelopen in de lessen.
Sinds kort gestopt met B niveau van officele springwedstrijdjes met haar eigen ruitertje. Lachen Hij geniet van de aandacht, ookal is ie soms chagerijnig, het rijden vindt ie echt wel leuk.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:42

Nouks schreef:
Ik heb een pony gekend die op zijn 32ste nog iedere maandagmiddag eerst even "warm moest galopperen" (rondje of 10 links, rondje of 10 rechts, dan pas kids er op) met één van de instructrices, anders dan stuiterde hij in de lessen op maandag het hele uur de bak door Haha!

Ik heb ooit het verhaal gehoord van een paard op de Spaanse rijschool dat met zijn 30 jaar nieuwkomers door de piste smeet. Haha!

@TS: ik vind het wel prijzenswaardig dat je extra oplet of het met de manegepony goed gaat. Zoals ik het nu lees, kan hij het werk nog prima aan, maar daar was je inmiddels zelf ook achter. Mocht dat nou minder worden, is er misschien een plan te bedenken om hem te adopteren/ergens een fijne oude dag te bezorgen?

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 17:41

Ik wou dat ik hem kon adopteren Bloos

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:58

21???

Dierenmishandeling hoor! Knipoog
Bij ons gaan de oudste pony's hard richting de 40, en denk maar niet dat ze het pikken als je ze een dag niks laat doen.

Lekker stap ritjes maken, door de polder, met de gehandicapten, beginnerslesjes lopen, en er is speciaal voor hun een verharde paddock, zodat ze lekker buiten kunnen.
(1 van hen heeft een soort astma en kan niet op stal staan.)

Het gehandicaptenwerk is dé oplossing, oude, brave paarden blijken opnieuw nuttig, en het betekend extra inkomsten voor de manege.
Mischien kun je dit bij je manege voorstellen? Er is best vraag naar zoiets, vooral als de mensen bijv. ook nog kunnen "werken" op de manege, dan heeft het nog een extra functie.

Oja, nog een mooi voorbeeld.

Een oudere pony, Baltimore, liep s'ochtends nog een privélesje aan de longe, van een half uurtje, en s'avonds is 'ie in het bijzijn van een medewerker van de manege (die 'm goed kende) en een andere pony in diezelfde box, vredig heengegaan.

Hij had er best nog lol in, maar z'n hartje wou niet meer.
En mooie, en waardige dood. Ja

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:30

Miss_Malfoy schreef:
Het gehandicaptenwerk is dé oplossing, oude, brave paarden blijken opnieuw nuttig, en het betekend extra inkomsten voor de manege.
Mischien kun je dit bij je manege voorstellen? Er is best vraag naar zoiets, vooral als de mensen bijv. ook nog kunnen "werken" op de manege, dan heeft het nog een extra functie.

Op zich leuk bedacht van die gehandicaptenlessen, omdat de oudere/ervaren paarden over het algemeen braaf zijn.
Nadeel vind ik zelf wel dat dat soort lessen voor de paarden in kwestie vaak erg belastend zijn, dus ik zou er zelf niet zo gauw voor kiezen bij zo'n ouwetje. Dan liever wandelingetjes met kleine kinderen.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:41

Sientje schreef:
Nadeel vind ik zelf wel dat dat soort lessen voor de paarden in kwestie vaak erg belastend zijn, dus ik zou er zelf niet zo gauw voor kiezen bij zo'n ouwetje. .

Dit is een dilemma. Op een gehandicaptenmanege hebben ze graag paarden met wat levenservaring. Aan de andere kant hebben ze geen behoefte aan kostgangers die niet alle lessen inzetbaar zijn.

Maar ik zie niet zo wat er erg belastend is. De paarden moeten natuurlijk nog wel de stap, draf en galop aankunnen. het liefst in een erg traag tempo. Maar ze hoeven dit niet in elke les te laten zien, er zijn veel staplessen en wandelingen door het bos. Als er gedraafd wordt, is het maar een enkel rondje -voor de meelopende vrijwilligers moet het ook te doen zijn. Natuurlijk, de ruiters geven vaak niet zoveel mee en leren door hun beperkingen trager.

Behalve dan dat ook gehandicapten overgewicht kunnen hebben maar die zet je op een paard die dat hebben kan. Veel gehandicapte kinderen zijn daarentegen kleiner en lichter dan hun leeftijdsgenootjes.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:04

21 vindt ik niet oud, zolang t paardje lekker mee kan komen gewoon laten lopen, want als ze eenmaal stil staan dan ben je ze ook snel kwijt.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:05

ben het met Miss_Malfroy eens

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:38

21 is niet zo oud hoor die paar beginnerslesjes (ik weet niet welke pony je bedoelt maar heb wel een vermoeden Tong uitsteken ) die hij moet lopen zullen wel niet zo erg zijn,
bedoel je met de pony die naar de slacht moest betty?
die is dacht ik ook echt naar de slacht toegegaan
omdat ze last van haar rug had en dus erg pijn had. (was trouwens niet eens oud)
de paarden op groenendaal krijgen wel dergelijk een pensioen want ze gaan naar de polder op wei,
en een oud manegepaard (helaas vorig jaar overleden) is iets van 46 geworden mocht altijd los op het terein lopen.

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:26

Op mijn oude manege waar ik reed. Was een pony bijna 40. Reed veel bij beginners maar ook nog wel eens bij de gevorderde hoor...
Je moet kijken naar het paard zelf. niet naar zijn leeftijd. Als we die pony stil zouden zetten was het zo over geweest. Zo gewend was die om elke dag wat lesjes te lopen. Die stal was super gezellig (voor de paarden dan Haha! ) het was een groote stal met van die haken aan de muur, met alleen bij hun hoofd tralies die paardjes stonde bijna bil aan bil. die pony's hadden allemaal dikke lol! Haha! was voor ons best lastig om met je zadeltje tussen twee paardenbillen door te gaan. maar dat pony'tje deed vrolijk mee hoor. super veel energie had die.

Over de slacht? ik vind het niet erg. zolang je maar eerst probeert om een andere eigenaar te vinden als "grasmaaier" of "gezelschapspaard" Als dat niet lukt zit er niets anders op. natuurlijk klinkt dat hard, maar je moet wel geld blijven verdienen, Veel paarden snappen toch niet waar ze heen gaan, misschien een voorgevoel maar dan ineens is het over. Een pijnlijke/ongelukkige dood is vervelender. dus ieder ze mening.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:41

xmaddyx schreef:
Op mijn oude manege waar ik reed. Was een pony bijna 40. Reed veel bij beginners maar ook nog wel eens bij de gevorderde hoor...
Je moet kijken naar het paard zelf. niet naar zijn leeftijd. Als we die pony stil zouden zetten was het zo over geweest. Zo gewend was die om elke dag wat lesjes te lopen. Die stal was super gezellig (voor de paarden dan Haha! ) het was een groote stal met van die haken aan de muur, met alleen bij hun hoofd tralies die paardjes stonde bijna bil aan bil. die pony's hadden allemaal dikke lol! Haha! was voor ons best lastig om met je zadeltje tussen twee paardenbillen door te gaan. maar dat pony'tje deed vrolijk mee hoor. super veel energie had die.

Over de slacht? ik vind het niet erg. zolang je maar eerst probeert om een andere eigenaar te vinden als "grasmaaier" of "gezelschapspaard" Als dat niet lukt zit er niets anders op. natuurlijk klinkt dat hard, maar je moet wel geld blijven verdienen, Veel paarden snappen toch niet waar ze heen gaan, misschien een voorgevoel maar dan ineens is het over. Een pijnlijke/ongelukkige dood is vervelender. dus ieder ze mening.

meestal gaan de paarden die met pensioen gaan ook op wei in de polder Ja
alleen, dit paard had gewoon pijn (als het echt betty is) ze is ook een paar maanden op rust gezet, en onderzocht het bleek dat ze iets had aan haar rug wat niet meer te genezen is.
is het dan eerlijk om je paard te laten leven omdat de slacht een beetje zielig klinkt?
(sorry als ik een beetje bot overkom hoor Bloos )

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:20

@Biesbas, dat vind ik ook hoor! je moet gewoon eerlijk tegen over je paard zijn. als ze voor de rest van hun leven pijn hebben, ben ik ook liever dood hoor. Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:23

Wij hadden er 1 van 27 rondlopen, wilde ze pensioen geven, 1e week weide was leuk, daarna brak hij uit, en liep doodleuk de bak in Tong uitsteken dus nee. niet voro alle paarden is 20 jaar pensioen goed Knipoog

Faithfull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:01

Een pony geeft niet snel aan of ie zich wel lekker voelt of niet.. Nog een reden waarom het zulke geweldige beesten zijn: ze vechten maar door en door.. Haha! 25 vind ik een mooie leeftijd om te stoppen voor manegepaard..Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:03

Het ligt heel erg aan het paard zelf!
Ik reed vroeger op een pony'tje van 32. Die heeft uiteindelijk tot z'n 40(!!!)ste manegelessen gelopen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:10

Bij mij op de manege loopt er ook nog een oud pony'tje van in de 30 mee... weliswaar alleen maar een uurtje per dag bij de beginnertjes maar hij loopt nog goed. En bij goed weer mag hij lekker in de wei staan.
Over het slachten heb ik mijn eigen mening maar er gaan geregeld pony's op pension... Dus 21 vind ik nog jong.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:22

Ligt aan het dier. De een is met 18 volledig afgebrand en kan amper nog meelopen, een ander is met 30 nog zo fris als een hoentje. Als het paard het aankan waarom niet dan? Wij hadden vroeger ook pony's van dik in de twintig en sommigen in de 30, ideaal voor de hele kleine kindjes een paar keer per week een half uurtje en verder lekker wandelen. Je hebt er ook 30 jarigen bijzitten die als ze te lang stil staan (op wei of paddock) de tent gaan afbreken omdat ze gewoon mee willen.

Ik zou dus geen leeftijdsgrens willen stellen, maar steeds kijken naar het individuele paard/ pony, of die het nog aan kan en of die er nog lol in heeft. Bij de een is dat voor de 20e verjaardag, bij de ander pas rond de 30 of zo.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 02:25

BrittKitt schreef:
Vraag maar eens na bij de gemiddelde manege, wedden dat er op elke manege waar je het vraagt pony's lopen of hebben gelopen van ruim 30? Bij ons is er ook eentje overleden op 36! jarige leeftijd. Liep op het laatst wel minder, maar maakte nog prima dr rondje hoor! Haha!

Bijn ons zijn er idd ook meerderen van boven de 30 Ja

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:08

het ligt er ook een beetje aan hoe de pony eraan toe is.
Als het gewoon nog een gezonde pony met een goede conditie is kan 2 uurtjes per dag, met het nodige stappen denk ik nog prima Knipoog