Wel of geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iloveyouJoy

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:31

Ik vindt het scheren van een paard niet nodig ....
Maar een hele dikke wintervacht .. nope.. daar heb ik ook niet echt belangstelling bij .Haha! gewoon een deken opgooien(A)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:50

mijn pony's staan bij slecht weer lekker onder hun regendekentjes en daar lijken ze toch erg blij mee..
veder word 1 van mijn ruinen geschoren , die kan ik uitstappen wat ik wil (gerust een half uur) maar zodra die daarna stilstaat gaat die onwijs na staan zweten , waar die dan weer jeuk van krijgt etc en dat is gewoon geen doen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:58

Dekens...ik zal het nooit begrijpen.
Een wintervacht is functioneel: je paard of pony heeft het lekker warm en regelt zelf zijn warmte (en koude). Prima toch.
Gewoon wat langer uitstappen, eventueel een dekentje op zodat ie daarna niet te snel afkoelt en klaar is kees.
Het begrip 'sport'paard komt hier weer om de hoek, sorry, maar het is in de meeste gevallen toch gewoon hobby? Rijk zullen de meesten van ons er niet van worden. En dan nog, dat kan toch prima zonder deken en met een mooie wintervacht?

En op dit moment zijn de temperaturen overdag nog zeer redelijk, als je nu al begint met die dingen, wat voor zware deken moet er dan op als het gaat vriezen? Of gaat dan de kachel in de stal aan?
Kortom: ik kan me zeer goed vinden in de bevindingen van deze man!

Ik vroeg me nog af waarom een aantal posters in dit topic zeker weet dat zijn/haar paard het koud heeft.
Het scheren en dekens opdoen heeft naar mijn bescheiden mening meer te maken met wat de mensen prettig, mooi en makkelijk vinden en in de meeste gevallen niet zoveel met wat prettig is voor het paard.

lady_owner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:37

ik hou zelf normaal ook niet van dekens maar als het gewoon echt te koud wordt krijgt die van mij ook een winterdeken op maar dan echt alleen als hij het zelf aan geeft

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:40

Beetje jammer dat, zoals gezegd, geen rekening wordt gehouden met mensen die hun paard een deken op doen om de dikke vacht tegen te gaan. Dat is nl de enige reden dat ze bij ons dekens op hebben en niet omdat ze het koud hebben.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:04

Alet74 schreef:
Het begrip 'sport'paard komt hier weer om de hoek, sorry, maar het is in de meeste gevallen toch gewoon hobby? Rijk zullen de meesten van ons er niet van worden. En dan nog, dat kan toch prima zonder deken en met een mooie wintervacht?

En op dit moment zijn de temperaturen overdag nog zeer redelijk, als je nu al begint met die dingen, wat voor zware deken moet er dan op als het gaat vriezen? Of gaat dan de kachel in de stal aan?
Kortom: ik kan me zeer goed vinden in de bevindingen van deze man!

Even op het eerste stukje: Ik vin het als ik eerlijk ben werkelijk waar geen gezicht als je zo'n harige teddybeer in de ring ziet hoor. Prima dat een ander dat doet, maar bij mij zal je het nooit zien. En ja ik doe het idd omdat het functioneel is, maar ook zeker omdat ik het gewoon mooier vind. Voor een andere misschien geen goede reden, maar ik wil dat mijn paarden er netjes uitzien. Ik zeg dan niet meteen dat ik een wintervacht onverzorgd vind, maar ik zie op wedstrijd liever een mooi gladgeschoren paard.

En op het tweede stukje:
Ja mijn paarden staan nu al onder een 300 grams deken, en ik heb nog een 560 grams liggen. Mocht het van de winter koud worden gooi ik rustig twee winterdekens op. Ik zie daar het probleem niet van.

Prima dat een ander mijn mening mischien niet deeld en ik vind het ook echt geen probleem als een ander zijn paard niet scheert of onder dek zet. Maar mijn mening is gewoon dat een paard pas optimaal kan functioneren als het geen dikke wintervacht heeft. Ik vind het ook niet prettig als ik met een dikke winterjas aan moet sporten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:08

Nu al een 300grams Bloos! Het is nog dik boven de 10 graden... dat snap ik dan weer niet Maar goed ieder zijn ding.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:02

Aukelizzy, waar baseer je op dat een paard niet kan functioneren als het een wintervacht heeft? Mijn pony kon prima een M2-proef lopen met een wintervacht, haalde zelfs wel winstpunten. Ik denk ook niet dat je een wintervacht met een winterjas kunt vergelijken, een vacht is iets wat er van nature is, een winterjas (en dus ook een deken) is dat niet.
Je paarden zullen het nu inderdaad wel bloedjeheet hebben.

Vraag aan dekenleggers: temperaturen jullie de paarden ook om er achter te komen of het dier het ook koud (of warm!) heeft?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:15

Dekens, tja, ik zie er het nut niet zo van in mijn paard een deken tegen de kou op te doen Clown . Hij krijgt elke winter een hele dikke vacht en redt zich prima buiten zonder deken. Koud heeft hij het echt niet, hoor Knipoog . De natuur heeft dat heel mooi bedacht en ik vind het schitterend, dat wollige elk jaar. Haha!
Ja, ik weet dat er mensen zijn die ervan gruwelen en dat moeten ze dan ook vooral maar doen. Tong uitsteken
Een paard is nou eenmaal een paard en krijgt nou eenmaal een dikkere vacht.

Ik stap gewoon lang uit en pas me gewoon aan in de winterperiode. Ik doe dan bv ook heel veel grondwerk i.p.v. rijden. Alleen bij extreem veel gure nattigheid haal ik de ongevoerde regendeken wel eens uit mijn zadelkast uit het stof, maar dat gebeurt heel, heel weinig. En dan ook alleen in de koude periode. Mijn paard heeft een hele goede weerstand, wordt goed gevoerd en verzorgd en doet het al zijn hele leven prima zo. Lachen

Bovendien belemmerd een deken zijn bewegingsvrijheid toch een beetje (hij speelt en ligt graag op het land) en dat doe ik hem niet liever niet onnodig aan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:20

Alet74 schreef:
Vraag aan dekenleggers: temperaturen jullie de paarden ook om er achter te komen of het dier het ook koud (of warm!) heeft?

Nogmaals... bij mij hebben ze geen deken op voor de kou Puur ter voorkoming van veel haar.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:27

Als mijn paard het onder een 300 grams niet warm heeft, maar gewoon lekker is, waarom zou ik hem dan niet opdoen? Omdat een ander het toevallig niet doet?

En MIJN paarden lopen niet fijn als ze zon dikke wintervacht hebben. Dat geld voor mijn paarden, misschien voor die van een ander niet. En het klopt dat een winterjas wat anders is dan een wintervacht. Maar wanneer ik de wintervacht ( winterjas ) weghaal, zal ik het moeten aanvullen met wat anders en dat wordt dus een deken. En als mijn paard aan het werk is kan die deken dus af en hebben ze geen last van een dikke vacht. Overigens vind ik niet dat jij kunt bepalen of mijn paard het warm heeft. Ze is net geschoren en zo warm is het niet. Ik kom 4 keer per dag bij mijn paard en voel dan of ze het warm heeft, en tot nu toe is dat nog niet het geval geweest hoor. Maar nogmaals dat is mijn mening en dat hoef jij gerust niet delen hoor. Knipoog

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:33

En toch krijgen die van mij lekker een dekentje op! Niks geen bui regen en kou lijden, lekker warm onder een deken! Heb nu trouwens de 200 grams dekens opliggen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:41

Miep heeft een hele mooie dikke vacht, die er prachtig uitziet. Pas als de winter zo warm wordt dat ze op stal s'nachts staat te zweten scheren we haar licht en krijgt ze dus een fleece-deken op, alleen omdat ze s'nachts in de winter niet op het land mogen. (en dat heeft hier goede redenen)

Dat ze wat meer zweet kan geen kwaad, zolang het zout dat ze uitzweet maar goed aangevuld wordt en ze niet drijfnat op stal gezet wordt, maar daar zorgen we wel voor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:54

Hier staan ze ook onder een deken ter voorkoming van een pak haar. (en om de witte een beetje wit te houden)
De oude merrie heeft een deken om het warm te houden, die heeft het bij guur weer anders gewoon echt koud. Ondanks onbeperkt ruwvoer valt die in de winter zonder deken behoorlijk af. Met een deken blijft ze veel beter op gewicht.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:08

Aukelizzy schreef:
Als mijn paard het onder een 300 grams niet warm heeft, maar gewoon lekker is, waarom zou ik hem dan niet opdoen? Omdat een ander het toevallig niet doet?

En MIJN paarden lopen niet fijn als ze zon dikke wintervacht hebben. Dat geld voor mijn paarden, misschien voor die van een ander niet. En het klopt dat een winterjas wat anders is dan een wintervacht. Maar wanneer ik de wintervacht ( winterjas ) weghaal, zal ik het moeten aanvullen met wat anders en dat wordt dus een deken. En als mijn paard aan het werk is kan die deken dus af en hebben ze geen last van een dikke vacht. Overigens vind ik niet dat jij kunt bepalen of mijn paard het warm heeft. Ze is net geschoren en zo warm is het niet. Ik kom 4 keer per dag bij mijn paard en voel dan of ze het warm heeft, en tot nu toe is dat nog niet het geval geweest hoor. Maar nogmaals dat is mijn mening en dat hoef jij gerust niet delen hoor. Knipoog

Ik bedoelde het niet boos. Daarnaas wist ik niet dat ze geschoren waren, dan is het direct een heel ander verhaal.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:12

Vraag: wat heeft een paard eraan (gewoon een hobby-paard met een paar wedstrijdjes in de maand zeg maar) dat ie geschoren wordt en/of met een deken op staat? Ik snap best (begrijpen doe ik het niet, maar a la) dat het voor de ruiter veel voordelen heeft, dat het er wat flitsender uitziet met een strak velletje i.p.v. een teddyberenvel, maar noem eens een paar voordelen voor het paard op.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:25

Alet74 schreef:
Vraag: wat heeft een paard eraan (gewoon een hobby-paard met een paar wedstrijdjes in de maand zeg maar) dat ie geschoren wordt en/of met een deken op staat? Ik snap best (begrijpen doe ik het niet, maar a la) dat het voor de ruiter veel voordelen heeft, dat het er wat flitsender uitziet met een strak velletje i.p.v. een teddyberenvel, maar noem eens een paar voordelen voor het paard op.

Paard kan beter presteren als er wat gevraagd wordt op sportief gebied, zeker in een binnenmanege. Minder kans op ziek worden na inspanning en hoeft zich niet ongans te vreten om warm te blijven. Hij houdt dus energie over om te presteren maar ook om te dollen in de weide.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:52

Paard kan zijn temperatuur niet meer goed zelf regelen, wedstrijden zijn ook in de winter niet altijd binnen en zowiezo wordt het paard door die dekens aan grote temperatuursverschillen blootgesteld, wat weer slecht is voor pezen en spieren en juist doordat ze hun jasje missen kunnen ze zich daar slechter op aanpassen. Een paard dat een goede wintervacht heeft hoeft zich zowiezo niet ongans te vreten om op temperatuur te blijven, dat is nou het mooie van de natuur. Die regelt dat soort dingen zelf.

En beter presteren? Dat is op het nivo van de meeste mensen helemaal niet aan de orde, op B, L, M-nivo moet een paard met een dikke winterjas gewoon normaal kunnen presteren, en is het dus luiigheid van de ruiter die anders zoveel moet poetsen.

Bij ons op stal staat iemand die Z1 rijdt, en die haar paard lekker zijn eigen winterjasje laat houden. Paard presteert er niet minder op, en is nooit ziek. Hooguit als het heel erg regent en zij les of wedstrijd heeft krijgt ie een regendeken om, niet meer en niet minder.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:25

mick75 schreef:
En beter presteren? Dat is op het nivo van de meeste mensen helemaal niet aan de orde, op B, L, M-nivo moet een paard met een dikke winterjas gewoon normaal kunnen presteren, en is het dus luiigheid van de ruiter die anders zoveel moet poetsen.

Ik denk dat dat juist per paard verschild. Ik rijd met mijn paard M1 en moet daar best hard met hem voor trainen en als hij niet geschoren wordt en dus een dikke wintervacht heeft kan hij zijn warmte niet kwijt en loopt hij niet fijn. Verder krijg ik hem ook slecht droog omdat hij erg nazweet dus voor mij is scheren en een dikke deken dus een eenvoudigere oplossing.

En luiigheid, ja daar zit aan de ene kant wel wat in, maar aan de andere kant, Ik ga overdag naar school of ik zit op stage/werk en dan moet ik s' avonds nog drie paarden rijden. Als ik ze dan eerst allemaal uitegbreid moet gaan poetsen ga ik dat niet op 1 avond redden. Nu kan ik er gewoon een borstel over halen, zadel eropleggen, trainen, uitstappen een borstel erover en een deken er weer op. Dit scheelt me zeker een half uur per paard, dus dan is voor mij een deken en geen wintervacht dus veel handiger.

Dus dat verschilt weer per mens en per paard.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:36

Tis een mooi stukje van TS. Leuke discusiie ook.
ik zit hier te twijfelen, wel of niet scheren en dan zou er idd een deken opmoeten..
Mijn haf heeft ieder jaar een heerlijke wintervacht gehad waar hij erg mee ging zweten en die niet droog te krijgen was. Nu is het wel extreem. Ik heb hem net gereden en meneer heeft eerst 30 minuten uitgestapt, stukje op de trailer, rollen in de bak, nog 30 minuten in zonnetje gestaan en pas toen kon ik er een borstel overheen trekken (En was hij op veel plekken nog steed zeiknat) ik merk dat zijn prestatie's en conditie achteruit gaan. Daarbij rijd ik hem nu intensiever dan voorgaande jaren, nog geen wedstrijden (soms inderling) maar wel 2x lessen in de week, 2x in de maand springconcours en 1x in de week een strandrit van 3,5u..
Wat hier gezegd word over natuurlijke vacht en geen deken. Ben ik het mee eens, ik heb ook altjd geroepen geen deken. En hoop nog steeds dat ik een scheermodelletje vind waarop meneer wel zijn extreme warmte kwijt kan maar geen deken ophoeft. Maar of dat bestaat??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:24

Er zit een heleboel waarheid in het stukje tekst van TS. Ik denk ook dat er veeeel te veel paarden onnodig met een deken rondlopen.
Maar wat vergeten wordt is dat de meeste nederlandse paarden het grootste deel van de dag in de stal staan, daarbij nauwelijks bewegen en maar een paar porties ruwvoer krijgen in plaats van onbeperkt. Beweging en ruwvoer zijn ook belangrijk voor een paard om zich warm te kunnen houden!

Mijn pony staat ook de hele winter onder een gevoerde en waterdichte deken. Ze hoeft niet te werken, mag best een dikke berenvacht krijgen, maar ik merk dat zij beter functioneerd als ze door een deken warm gehouden wordt. Ze is 22 en heeft cushing en artrose, waardoor ze na een regenbui snel verkouden is en na een koude nacht erg stijf. Helaas wordt ze in de winter ook altijd wat magerder. Met deken zijn die probleempjes een stuk minder (vooral de stijfheid), dus ze krijgt er mooi eentje op Lachen

lady_owner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:31

maar die van mij is net ziek geweest en drm heb ik voor de zekerheid een winterdeken gekocht zodat als ze nog niet helemaal lekker is en dan gewoon s´nachts aan het vriezen is om het dan ff om te doen zodat ik zeker weet dat ze dan niet verkouden of weet ik veel wat weer krijgt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:49

Dat er dekens op gaan is toch omdat we die dikke wintervacht niet willen? Dus nodig of niet, we willen die vacht niet en dan heeft het paard wel een deken nodig.
Tjah, als je een beetje mee wilt doen in de sport kun je niet aankomen met een paard met dikke wintervacht...

@lady_owner; verkoudheid/ziek wordt een paard niet van de kou, net als mensen. Verkoudheid komt door virussen die worden overgedragen in warme vochtige ruimte's, binnen dus Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 02:01

Ik persoonlijk ben ook geen voorstander van dekens, ik vind het geen probleem om wat langer warm te stappen en uit te stappen. Er zijn genoeg rij oefeningen waarbij je je paard niet zo in het zweet laat lopen. Ook als je paard zweet: daarop is de vacht van een paard gebouwd, als je paard niet door en door nat is natuurlijk he Knipoog

Van de andere kant ben ik me er ook van bewust dat sportpaarden beter functioneren met een kortere vacht, dus als die naar buiten gaan, zullen ze ook een deken op moeten.

Tuurlijk begrijp ik ook dat er paarden zijn die ziek zijn geweest, of oudere paarden die zich niet goed warm kunnen houden etc., en zoals Ireen al zegt: er komt meer bij kijken. Om te zorgen dat ze niet verkouden worden, moet de stal ongeveer buitentemperatuur hebben, paarden moeten genoeg ruwvoer krijgen, ook ten alle tijden water, ze moeten de hele tijd rond kunnen blijven lopen....

Maar eerlijk blijft eerlijk, als we paarden volledig natuurlijk willen houden, moeten we ze in een kudden op een giga stuk land zetten en verder niets doen dan kijken of ze gezond zijn en evt. bijvoeren Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 06:14

khirshanta schreef:
Maar eerlijk blijft eerlijk, als we paarden volledig natuurlijk willen houden, moeten we ze in een kudden op een giga stuk land zetten en verder niets doen dan kijken of ze gezond zijn en evt. bijvoeren Knipoog

Daar ben ik het nou mee eens.
Bij ons in Nederland kun je je paard niet helemaal natuurlijk houden.
We hebben er de ruimte niet voor in ons kikkerlandje.
Dit staat los van het feit dat ik paarden heb om te rijden, en ze krijgen bij mij echt een prima verzorging.
Elke dag lekker weidegang en voldoende ruwvoer.
Een hond hoort van nature ook in een roedel rond te zwerven op jacht naar voedsel maar komt tegenwoordig 3 keer per dag een rondje om het blok......