Maar een hele dikke wintervacht .. nope.. daar heb ik ook niet echt belangstelling bij .
gewoon een deken opgooien(A) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gewoon een deken opgooien(A) 
Alet74 schreef:Het begrip 'sport'paard komt hier weer om de hoek, sorry, maar het is in de meeste gevallen toch gewoon hobby? Rijk zullen de meesten van ons er niet van worden. En dan nog, dat kan toch prima zonder deken en met een mooie wintervacht?
En op dit moment zijn de temperaturen overdag nog zeer redelijk, als je nu al begint met die dingen, wat voor zware deken moet er dan op als het gaat vriezen? Of gaat dan de kachel in de stal aan?
Kortom: ik kan me zeer goed vinden in de bevindingen van deze man!

Het is nog dik boven de 10 graden... dat snap ik dan weer niet
Maar goed ieder zijn ding.
. Hij krijgt elke winter een hele dikke vacht en redt zich prima buiten zonder deken. Koud heeft hij het echt niet, hoor
. De natuur heeft dat heel mooi bedacht en ik vind het schitterend, dat wollige elk jaar.

Alet74 schreef:Vraag aan dekenleggers: temperaturen jullie de paarden ook om er achter te komen of het dier het ook koud (of warm!) heeft?
Puur ter voorkoming van veel haar.

Aukelizzy schreef:Als mijn paard het onder een 300 grams niet warm heeft, maar gewoon lekker is, waarom zou ik hem dan niet opdoen? Omdat een ander het toevallig niet doet?
En MIJN paarden lopen niet fijn als ze zon dikke wintervacht hebben. Dat geld voor mijn paarden, misschien voor die van een ander niet. En het klopt dat een winterjas wat anders is dan een wintervacht. Maar wanneer ik de wintervacht ( winterjas ) weghaal, zal ik het moeten aanvullen met wat anders en dat wordt dus een deken. En als mijn paard aan het werk is kan die deken dus af en hebben ze geen last van een dikke vacht. Overigens vind ik niet dat jij kunt bepalen of mijn paard het warm heeft. Ze is net geschoren en zo warm is het niet. Ik kom 4 keer per dag bij mijn paard en voel dan of ze het warm heeft, en tot nu toe is dat nog niet het geval geweest hoor. Maar nogmaals dat is mijn mening en dat hoef jij gerust niet delen hoor.

Alet74 schreef:Vraag: wat heeft een paard eraan (gewoon een hobby-paard met een paar wedstrijdjes in de maand zeg maar) dat ie geschoren wordt en/of met een deken op staat? Ik snap best (begrijpen doe ik het niet, maar a la) dat het voor de ruiter veel voordelen heeft, dat het er wat flitsender uitziet met een strak velletje i.p.v. een teddyberenvel, maar noem eens een paar voordelen voor het paard op.
mick75 schreef:En beter presteren? Dat is op het nivo van de meeste mensen helemaal niet aan de orde, op B, L, M-nivo moet een paard met een dikke winterjas gewoon normaal kunnen presteren, en is het dus luiigheid van de ruiter die anders zoveel moet poetsen.
khirshanta schreef:Maar eerlijk blijft eerlijk, als we paarden volledig natuurlijk willen houden, moeten we ze in een kudden op een giga stuk land zetten en verder niets doen dan kijken of ze gezond zijn en evt. bijvoeren