Enkele gedachten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:04

En ik ben het voor de afwisseling alweer helemaal met Kawa eens *LOL*
Moet even nadenken of ik nog iets zinnigs toe te voegen heb, maar op dit moment niet.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:08

Craignethan schreef:
..........Ik had in een p.b. naar iemand al geschreven dat ik het soms gewoon leuk vind om een uur naar m'n paard te KIJKEN Bloos . .......

Daar moet je niet een Bloos bij zetten. Dat is toch helemaal niet gek? Ik vind het heerlijk om te zien hoe een paard zijn gras/hooi staat te kauwen. En het geluid er bij Dromen

Wat jammer is, dat mensen elkaar altijd in hokjes willen drukken. Want een ieder moet doen wat ie leuk vind. En misschien moeten we niet kijken naar WAT een ander doet, maar naar HOEVEEL plezier diegene beleeft!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:11

Het duurde even voordat ik doorhad wat jullie met NH bedoelde.
Maar ik ben erachter.

Idd denk ik dat veel mensen al aan NH doen zonder het zelf door te hebben. Als ik mijn paard loslaat en vervolgens opjaag maak ik mij automatisch groot. Als ik vervolgens wil dat ze naar mij toe komt maak ik mezelf weer klein. En dan loopt ze vanzelf achter mij aan.

En bij longeren en je houding komt ook al veel van NH kijken.
Alleen heb ik het ook op school gehad en daar gingen ze me toch echt te ver.

Binnenkort is er bij ons op stal een parelli. Het leek mij wel leuk om mee te doen of in ieder geval te gaan kijken.
Maar het kost ong 300 euro voor een pakket om mee te KUNNEN doen. En kijken kost 60 euro. En dat is dan het eerste deel, waar je leert om je paard achter je aan te laten lopen, en nog meer dingen die mijn paard al doet. En ik denk veel paarden die een goede band met hun baas hebben.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:12

Eigenwijze mensen zul je helaas altijd hebben Boos! . Ook voor het luisteren en kijken om je heen moet je een 'open mind' hebben.

Ik zit hier trouwens niet om het NHS wereldje te promoten, kan het ook niet helpen dat die naam er aan gegeven is Haha! . Ik rijd gewoon klassiek, altijd al gedaan, vanaf het begin gedegen basisles gehad. Ook nu nog twee 'klassieke' instructeurs.

Ik vind het alleen jammer dat er zoveel vooroordelen zijn over het 'anders' met paarden omgaan. Getut, gefruts, je kunt/durft niet te rijden etc.

Zeg nu eens niet gelijk bot NEE als iemand je iets wil uitleggen over die 'andere' manier (durf geen NHS meer te zeggen Haha! ), maar probeer ook daar iets van te leren, mee te doen of vergeet het wat mij betreft zo weer, maar vlieg elkaar niet zo in de haren erover.

Discussies (goed onderbouwd, met voors en tegens op een normale manier uitgelegd) zijn daarentegen zeer leerzaam Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:23

Kijk het is natuurlijk leuk en aardig om te zeggen dat het om rijkunst gaat, maar sommige rassen hebben gewoon de lichaamsbouw niet om sommige oefeningen te doen.

Hardstikke leuk dat je perse met een fjord of tinker wedstrijden wil rijden, maar ga niet zeuren dat je lage punten rijdt. HEt is namelijk zo dat bijv. de fjord altijd gefokt is op het trekken van bomen uit het bos, en een trekpaard moet een stuwend achterbeen hebben, en een rijpaard een dragend achterbeen. Daar komt dan je eerste probleem al, dan krijg je het volgende dat soort rassen zijn gefokt op kracht, en niet op souplesse. Hoe kun je verwachten dat je dan juist de dingen waar ze niet op gefokt zijn, wel eruit rijdt??? Verward

Prima dat je geniet van je paard, maar verwacht geen onmogelijkheden, en zeur niet dat je niet normaal in de sport kunt rijden, op wedstrijd verwachten ze een bepaald plaatje, en als je daar niet aan kunt voldoen kun je iedereen de schuld geven, maar je kiest zelf voor het ras.

Een klein mollig meisje met korte beentjes zal ook nooit snel een hordenren kunnen lopen, dat is gewoon onmogelijk!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:26

Tegen wie heb je het Pipo ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:40

Tegen de topicstarter, omdat ik lees dat ze er moeite mee heeft dat mensen beoordeelt worden op hun rassen, en dat iedereen toch gewoon de klassieke rijkunst probeert uit te voeren.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:55

Ik denk niet dat het Abby het zo bedoelt,maar dat is mijn mening.

De dressuursport is nu eenmaal een jurysport. Ik kan me vaag een interview met Ankie herinneren, weet alleen niet meer precies waar het instond (Bit, Hoefslag of een boek van haar), waarin ze zei dat in de begin tijd dat ze op Bonfire reed (de eerste paar jaar dus) dat de jury erg aan de combinatie moest wennen en de combinaties die ze meer gewend waren (de Duitsers vaak), hogere punten gaven.

Pas nadat de jury gewend was aan de combinatie Anky/Bonfire kreeg ze de punten die ze verdiende. Al dus Anky. Heeft zij dan gelijk of is ze ook aan het zeuren en had ze gewoon beter moeten rijden Knipoog ?

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:59

Pipo schreef:
Kijk het is natuurlijk leuk en aardig om te zeggen dat het om rijkunst gaat, maar sommige rassen hebben gewoon de lichaamsbouw niet om sommige oefeningen te doen.

Pipo, vind je de gangbare sportpaarden wel de lichaamsbouw hebben om mooie klassieke piaffes uit te voeren? Ik persoonlijk vind het een lachwekkende vertoning wat ons op olympisch niveau voorgeschoteld wordt. Dat mag geen rijkunst heten. Je kunt het niet menen dat ze de daarmee behalende punten daadwerkelijk verdienen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 10:40

Pipo schreef
Citaat:
...
Prima dat je geniet van je paard, maar verwacht geen onmogelijkheden, en zeur niet dat je niet normaal in de sport kunt rijden, op wedstrijd verwachten ze een bepaald plaatje, en als je daar niet aan kunt voldoen kun je iedereen de schuld geven, maar je kiest zelf voor het ras.

Pipo schreef in een ander topic
Citaat:
Tegen de topicstarter, omdat ik lees dat ze er moeite mee heeft dat mensen beoordeelt worden op hun rassen, en dat iedereen toch gewoon de klassieke rijkunst probeert uit te voeren.

Pipo, ik rijd geen KNHS-wedstrijden met -inderdaad- mijn Tinker, dus hoor je mij ook niet klagen over te lage punten of het feit dat ik daar beoordeeld wordt op het ras van mijn paard.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat in de sport uitgegaan wordt van een sportpaard -dat inmiddels een soort standaardmodel is geworden- en dat paarden met een iets ander bewegingsmechanisme of een andere bouw het daardoor moeilijker hebben in de sport. Dat vind ik jammer omdat mijn gevoel bij dressuur anders is: namelijk het gymnastiseren en sterker maken van een paard door het uitvoeren van oefeningen die naarmate het paard sterker en soepeler is zwaarder zullen zijn. Of je dat nu in wedstrijdverband uitvoert om te kijken wie zijn paard dus het beste heeft gegymnastiseerd (slecht Nederlands, maar de betekenis is duidelijk) of dat je dat thuis in de bak doet puur voor het paard en jezelf, zou niet moeten uitmaken is mijn mening!

Jouw conclusie dat ik er moeite mee heb dat iedereen toch de klassieke rijkunst probeert uit te voeren, begrijp ik niet helemaal. Ik zou wensen dat meer mensen zich verdiepen in de meer klassieke wijze van africhting omdat je met het werken aan de lange lijnen, het werken aan de hand (en dan bedoel ik hier de wijze waarop in oa. Jerez en Wenen gewerkt wordt en niets anders) omdat -wederom- naar mijn mening je met deze wijze van trainen en africhten heel effectief en zonder het paard te belasten met ruitergewicht veel kunt bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:38

Aella"]
[quote="Pipo schreef:

Pipo, vind je de gangbare sportpaarden wel de lichaamsbouw hebben om mooie klassieke piaffes uit te voeren? Ik persoonlijk vind het een lachwekkende vertoning wat ons op olympisch niveau voorgeschoteld wordt. Dat mag geen rijkunst heten. Je kunt het niet menen dat ze de daarmee behalende punten daadwerkelijk verdienen.
[/quote]

En wat vind jij wel normaal nivo dan? En wat vind jij zo slecht aan het huidige olympische nivo wat we hebben?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:07

Waarschijnlijk ziet Aella liever Rafael Soto met zijn Andalusische hengst?
Persoonlijk vind ik dat meer richting 'act' gaan en heeft dat met gymnastiseren niet zo veel meer te maken.
Maar nu krijg ik vast weer iedereen over me heen Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:27

ik ben ook wel erg benieuwd met welk voorbeeld aella komt. maar het moet haast wel iets spaans (gezien haar naam) of iets uit de richting van lipica komen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:52

Eigenlijk wel jammer dat het in dit topic weer een rassenkwestie aan het worden is. Er zijn ook meer dan genoeg kwpn-ers met wat "minder talent" oftewel paarden die iets minder achterbeengebruik hebben door de bouw of wat dan ook.

Het gaat er toch om of je iets laat zien in een proef. Een middendraf is een middendraf. Het ene paard zal die ruimer kunnen laten zien dan het andere paard puur door de bouw. Maar op het moment dat een paard een middendraf of een uitgestrekte draf toont in een proef gaat het er toch niet om hoeveel meter hij bestrijkt met een pas maar of dat paard, naar zijn capaciteiten, laat zien wat er gevraagd wordt?

Tegenwoordig wordt alles (lijkt het mij althans) naar de zeer hoge maatstaven van de dressuurgefokte paarden gemeten en dat klopt toch niet helemaal want het ging er toch juist om dat het paard de gevraagde oefeningen laat zien (hoe staat het ook alweer beschreven in het proevenboekje).

Dit schrijf ik niet omdat ik nu toevallig een Tinker heb, ik heb ook kwpn-ers gehad maar ik rij voornamelijk recreatief op het moment en toevallig kwam ik dit paard tegen en ik vond dat hij een geschikt paard voor me was. En dat is hij inderdaad Haha!

Ik heb ook een Welsh K staan. Bij ITP staan foto's van hem aan de longe. Het is overduidelijk dat hij zeer ruime gangen heeft. Als het ooit zover komt in de toekomst dat mijn dochter met hem wedstrijden gaat rijden en ze komt een kind met een Fjord tegen dan hoop ik toch dat beide paarden beoordeeld worden op wat ze laten zien naar beste kunnen en niet dat onze pony automatisch hoger beoordeeld wordt omdat hij nu toevallig ruimere gangen heeft.

Ik heb het hier misschien wat simplistisch gesteld maar ik hoop dat julie begrijpen wat ik in essentie bedoel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:24

Percy schreef:
Een middendraf is een middendraf.

En dat is juist waar het om draait, Percy. Een paard moet mooi verruimen, de achterhand verder onderbrengen en het voorbeen wegzetten zonder te versnellen (niet onbelangrijk)
En een Fjord of een minder begaafde KWPN-er laat dat nu eenmaal niet zien, dus kun je ook geen hoge cijfers daaraan kwijt.
Maar nu draait het weer om die middendraf, terwijl ik nog zo benadrukt heb dat een proef uit 26 onderdelen bestaat, dus nog onderdelen genoeg waar je je punten wel in kunt halen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:36

Nee hoor, wat mij betreft draait het niet om de middendraf maar het was gewoon een gemakkelijk voorbeeld.

Ik ben het helemaal met je eens alleen zie ik vaak dat wanneer twee paarden het precies doen zoals het hoort, het paard wat ruimer is hogere punten haalt en daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Een paard wat alleen maar harder gaat lopen verdient inderdaad geen voldoende.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:37

Lovely schreef:
szomers zit ik gewoon bij de wei met een boekje en een flesje drinken, stom he??

Ik vind dat helemaal niet stom! Ik zit 's zomers ook graag bij mijn hengst in het land, het is zo'n elastisch en atletisch dier, ik vind het fantastisch om te zien hoe hij soepel heen en weer draaft of galoppeert, maar ik vind het ook leuk als hij lekker naast me komt grazen. 's Winters zit ik het liefst een poosje bij mijn merrie in de box te lezen, wanneer ik toch moet wachten tot ze weer droog is. Dravers mogen dan wel gezien worden als puur voor het geld verdienen, maar ik heb voornamelijk gewoon plezier van ze...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:58

Ook ik kan genieten van mijn paarden in de wei. In de zomer relaxt in mijn achtertuin, die grenst aan de wei. In de winter door mijn raam in de kamer. Vooral het spel van de paarden is iets waar ik geloof ik nooit genoeg van kan krijgen.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:29

Pipo en SuperPepeijn, het gaat er niet om wat ik vind maar wat er -niet zonder reden- in de reglementen beschreven staat, dat kunnen jullie zelf ook nalezen. Bekijk de 'plaatjes' die je zo normaal of supergoed vindt eens met een neutrale bril en ontdek hoe het vaak al aan ontspanning, regelmaat en takt ontbreekt. Het komt zelfs voor dat een paard kreupelend door de piaffe heen strompelt en daar nog punten mee scoort ook. En dan staan jullie op de tribunes bravooo te roepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:14

Aella schreef:
Pipo en SuperPepeijn, het gaat er niet om wat ik vind maar wat er -niet zonder reden- in de reglementen beschreven staat, dat kunnen jullie zelf ook nalezen. Bekijk de 'plaatjes' die je zo normaal of supergoed vindt eens met een neutrale bril en ontdek hoe het vaak al aan ontspanning, regelmaat en takt ontbreekt. Het komt zelfs voor dat een paard kreupelend door de piaffe heen strompelt en daar nog punten mee scoort ook. En dan staan jullie op de tribunes bravooo te roepen?

Kreupelend door de Piaffe? Sorry hoor maar die dieren zijn veel te waardevol om kreupel mee door de baan te crossen. Daarbij worden die in de veterinaire keuring er direct uitgehaald.

Tuurlijk zitten er tactfouten in, maar ik vind dat je echt wat te hoog van te toren blaast, je hebt het hier over het hoogste nivo van de paardensport. En dan zie je dat zelfs daar dingen mis gaan, maar over het algemeen, vind ik het bijzonder knap wat die mensen daar presteren!! En dan zo'n opmerking Verward Vreemd heel vreemd....

Je denkt toch niet werkelijk dat ze dat soort proeven winnen, als er geen regelmaat tact ed is?

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:51

Nou nu jullie het er toch over hebben.

Ik heb meerdere keren gehoord dat Ferro ook niet zo geweldig was. Ten eerste liep hij op het losrij terrein zelfs wel kreupel.

En dat hij zonder zijn zwarte kleur nooit zo ver was gekomen. (dit lijkt mij een mening)

Dit is wat ik gehoord heb, ik heb het zelf niet kunnen zien.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:55

ik denk dat als je ergens heel erg lang naar kijkt best wel eens iets zou kunnen vinden, zeker als je al niet al te positief naar het geheel kijkt. maar kreupel? kom nou. kan je geen concrete voorbeelden geven?

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:09

Ik zeg ook niet dat het zo is, ik zeg alleen dat ik het gehoord heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:32

Antoinette schreef:
Ik heb meerdere keren gehoord dat Ferro ook niet zo geweldig was. Ten eerste liep hij op het losrij terrein zelfs wel kreupel.

En dat hij zonder zijn zwarte kleur nooit zo ver was gekomen. (dit lijkt mij een mening)

Dat Ferro niet zo geweldig zou zijn, tja dat is ook altijd een kwestie van smaak. Hij beweegt heel anders dan de paarden van Anky, het is maar net wat je graag ziet. Toch voldoet dat nog steeds aan de eisen die in de topsport worden gesteld. Maar kreupel op het losrijterrein? Nee, dat kan er bij mij niet in hoor.

En die zwarte kleur heeft hem zeker geholpen als dekhengst maar toch niet in de ring. Je mag veronderstellen dat juryleden professioneel genoeg zijn om door een kleur heen te kijken.

Ik vind het erg kortzichting om een beetje af te gaan geven op de topsport en dat de ruiters daar hun paarden niet lekker ontspannen voor elkaar zouden hebben. De ene combinatie spreekt je misschien meer aan dan de andere. Maar als je er op gaat zitten afgeven dan heb je duidelijk niet in de gaten wat er allemaal komt kijken bij het africhten van een dressuurpaard tot op het hoogste niveau. En dan vraag ik me ook af welk zelfbeeld je daarbij hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:37

Zo heb ik zelf ondervonden dat als mijn bloedpaard heet is en hij daardoor gespannen gaat lopen dit ook als kreupel gezien word.
Alleen had hij dat niet op het voorterrein toen hij wel ontspannen was.

Dus wat die mensen als kreupel gezien hebben aan Ferro Verward

Lijkt mij dat zo'n duur paard dan echt wel terug getrokken word.
Als zou het alleen al om de naam gaan die je anders krijgt.
En een kreupele haalt toch geen wp's, ook niet op dat nivo
of misschien beter gezegd, juist niet op dat nivo.