paardenzoektocht: zijn mijn eisen te hoog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: paardenzoektocht: zijn mijn eisen te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:17

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:27

De paarden/pony zoektocht is gewoon echt niet makkelijk.
Ik ben nu sinds 3 maanden opzoek naar een nieuwe pony, ik moet voor bijna allemaal wel meer dan een uur rijden en bij veel pony's worden 'gouden bergen' beloofd en puntje bij paaltje loopt het dier voor geen meter. Ook liggen de prijzen inderdaad allemaal onwijs hoog, maar ik ben dan ookwel echt naar een pony opzoek die mij wat kan leren en waar ik echt de sport mee in kan. maar ze durven gerust voor een net zadelmakke pony/paard 5000 euro te vragen.

Afgelopen maanden heb ik van al die pony's die ik gereden heb er 2 gehad die helemaal klopte, en ja je raad het al beide afgekeurd No Cheer

Je budget lijkt voor wat je wilt denk ik echt genoeg, maar je moet hem er ook nog voor vinden en er word heel hoog ingezet als ze er op gezet worden maar ik heb ook al gezien dat sommige mensen na een paar weken zomaar 2000 euro zakken
Laatst bijgewerkt door Jill_ op 21-10-08 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:30

Ik vind 7000 euro helemaal niet veel voor wat jij zoekt, 5000 lijkt me zat.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:45

Het lijkt mij dat het ook wel mogelijk moet zijn. Al moet ik wel zeggen dat ik vaak schrik van de bedragen die zeker voor jonge paarden worden gevraagd. Gewoon een 4-5 jarige op L-niveau met naar mjn idee gewoon normale nette gangen die een leuke koppie heeft wordt al snel omschreven als 'topper voor de hogere dressuur' en moet dan meteen 15.000€ kosten.
Misschien zou je kunnen kijken voor iets oudere paarden? Ik denk dat ze vanaf een jaar of 9-10 betaalbaarder worden en braver. Die van mij wordt volgend jaar 17, je zou het absoluut niet zeggen, ik heb hem in september voor het eerst Z gestart en dat gaat ook best goed. Ik heb hem als 12,5 jarige voor iets meer dan de helft van jou budget gekocht, en ik denk echt dat ik er nog heel lang plezier van zal hebben.
Als laatste zou ik eerder bij particulieren dan bij handelsstallen gaan kijken. Particulieren zijn meestal betrouwbaarder en goedkoper. De mijne was ook een stuk goedkoper omdat ik hem een goed tehuis kon bieden, de vorige eigenaar eerste recht van terugkoop heeft en ze altijd nog mag komen kijken. (als ze ver weg wonen staan ze heus niet iedere week op de stoep anders is het best makkelijk dat wanneer je op vakantie gaat het vorige baasje zich over je paard ontfermd).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:02

Ik denk dat jouw grootste probleem je geduld is...
Je hebt een behoorlijk eisenpakket en dat is prima,mooi budget ook...maar verwacht niet dat hij/zij op 5 december door de schoorsteen wordt gedrukt Clown .
Dit kost tijd...soms loop je er zo tegenaan...soms ben je wel een jaar aan het zoeken.
Mijn ene paard heb ik ruim een half jaar over gedaan om hem te vinden,de andere een kleine maand.

Dus geduld...jouw super sportpaard kom je wel tegen.Misschien kun je tijdelijk een ander leuk paard rijdenen ondertussen rustig verder zoeken.

Sterkte trouwens met je paardje en succes met zoeken.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:23

LGarabians schreef:
Ben ik nu de einige die vind dat het budget van de TS makkelijk toereikend moet zijn? De TS is toch niet op zoek naar een paard wat straks grandprix moet lopen? (of zie ik dat nou verkeerd)

Voor de basissport moet je makkelijk een paard voor dat geld en die eisen kunnen vinden. Ik heb mijn merrie te koop. Ook een KWPN en ze voldoet op één punt niet aan de eisen. (TS haar ongedult, zij heeft een ruiter met gedult en heel veel respect voor het paard nodig) en ik vraag voor haar 6500. Paardje heeft harstikke veel beweging al moet je er dat wel uitrijden, super leuk papier, zou ook nog voor de fok kunnen. 6jr oud en loopt L2 wedstrijden Dressuur zijn met de M oefeningen bezig. Ik zeg niet dat mijn paard ooit in de grandprix oid zal lopen, maar het Z dresssur moet ze makkelijk kunnen halen, en waarschijnlijk zal ze bij de juiste ruiter meer ook nog wel kunnen.

Ik werk in paardenland en ik weet wel zeker dat er zoals mijn paard nog veel meer zijn dus ik vind dat het budget van de TS toereikbaar moet zijn.

Ik ben het ook met je eens! als je om je rond en kijkt en goed zoek komt er vanzelf wel een paard die aan je wensen voldoet. Veel suc6 met je zoektocht. en natuurlijk met je paardje!

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:25

Wauw, ineens weer veel reacties. Hartstikke bedankt allemaal!! Ik heb mijn eisen al wat bijgesteld en ben nu ook door heel Nederland aan het kijken en ook naar wat oudere paarden. Dit is ook een mooi leermoment, ik ben in veel dingen ongeduldig (ik geef het eerlijk toe haha). Ik leer hier geduldig van te worden en ben gelukkig wel zo verstandig dat het echt wat moet zijn, moet 'klikken' en anders doe ik het niet. Ik heb er niks aan als ik snel een paard koop en achteraf blijkt hij of zij helemaal niet bij mij te passen en andersom. Ook weer zielig voor het paard, moet ie weer de verkoop in. Dus het gaat vast nog ff duren, maar ik hou jullie op de hoogte!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:39

Ts we kunnen elkaar een handje geven.
Ik zoek vanaf maart dit jaar. Op de foto staan de paarden er vaak prachtig op (er lijkt wel een heel team voor te zijn uitgerukt) en als je de verkopers aan de telefoon hebt dan, is alles gezond en zonder gebreken!

Laatst was ik ergens wezen kijken, precies wat ik zocht, in de buurt, prijs kwam overeen, onbeleerd, lekker wakker en volledig goedgekeurd. Ik had al gevraagd zonder bemerking? Jawel, hoor. Toen ik kwam en weer vroeg of het paard was goed gekeurd zonder bemerking, kwam de aap uit de mouw... er was toch wel iets kleins wat de DA had genoemd.
Prima, maar zeg het van te voren eerlijk. Dan kun je weloverwogen een keuze maken.

Je te besteden bedrag is wat ik vaak zie voor onbeleerde paarden... Maar als je inderdaad de tijd neemt kan hetzelfde paard twee maanden later voor 2000,00 euro minder staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:09

Louise...geduld kan erg moeilijk zijn en dat je zegt pas een keuze te gaan maken als het echt klikt is denk ik een van de meest belangrijke zaken Ja
Er is immers heen hand vol maar een land vol paarden Knipoog ennnnn...je leert geduld te hebben Knipoog

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:11

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:14

Na een paar maanden zoeken heb ik mijn droompaard gevonden.
Wilde eigenlijk een wat jonger paard (net zo als jij wil ong. 8 jaar) Maar die waren er niet (of onbetaalbaar)
Mijn KWPN ruin is 13 jaar. M dressuur getraind en kan een beetje springen wat hij overigens erg leuk vindt.
Zelf ga ik in januari officieel starten in de B, en dat moet makkelijk gaan.
Ze konden me niet vertellen of hij verkeersmak was, want zij waren er nooit mee over straat gegaan. (Gelukkig bleek hij dat wel te zijn) En een voordeel van een 13-jarige vind ik dat hij het waarschijnlijk allemaal al een keer heeft beleefd.
Hij is gewoon super en past behoorlijk in jouw lijst.
Dus blijf zoeken, voor jou is er ook één.
En de prijs, lag net 1500 onder die van jou (met zadel/hoofdstel dekens, andere (heel veel) spullen en nog een maand stalling)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:16

Heb je een pbtje gestuurd Knipoog
Voor jouw budget moet je best een heel leuk paard kunnen vinden hoor!!
Zelf heb ik pas geleden ook een nieuw paard gekocht, ondanks mijn eisen en budget (minder als de jouwe!). Gewoon veel zoeken, gaan kijken en uitproberen.
Vraag je vriendinnen om mee te zoeken op internet!! Kijk niet alleen naar foto's, die zijn vaak misleidend...mooie plaatjes vallen tegen maar andersom kan het ook!!
Vooral ook laten keuren door een dierenarts!!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 02:42

het lijkt mij niet te hoog.
misschien kan je kijken naar niet alleen KWPN'ers maar ook naar mengelmoesjes of andere rassen dan word de keuze al groter.
Je kan ook de maximale leeftijd iets verhogen naar een jaar of 10 ofzo.
En kijk dan eens verder toen ik mocht helpen met het zoeken van paarden tikte ik bij marktplaats niets in en klikte op paarden of pony's bij dieren en toebehoren en dan ging ik een avondje kijken.
Het is veel werk maar niet heel vervelend en dan kijk je alles een beetje door en dan zet je de leuke bij je favorieten en dan kijk je als je klaar bent weer bij je favorieten en ga je keuzes maken welke je leuk(er) lijkt en dan ga je bellen of het ook zo leuk lijkt als je denkt en dan ga je een keer een dagje paarden langs en als het nog niets is kan je altijd nog even wachten tot er weer nieuwe paarden te koop zijn.
Of je kijkt op sporthorses, marktplaza etc. of daar wat tussen zit Knipoog succes!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:55

Ik heb vorige week dus ook een nieuw paard gekocht en die voldeed voor een groot deel aan d eeisen.
Behalve dan dat ik eigenlijk geen jong paard wilde.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:43

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 22:14

Hallo allemaal,

Nou ik ga morgen voor het eerst voor een 2e keer kijken bij een paard. Gaat om een 5 jarige grote ruin, schijnt al M te lopen. Ben vandaag wezen kijken en rijden en vindt hem errug leuk!! Het is bij stal Kuiper (joke vd post) in Bennekom. Erg aardige dame, vindt goed tehuis erg belangrijk en ze komt op mij eerlijk over. Duim maar voor me..... wordt vervolgd.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:41

Ik vind jou budget helemaal niet aan de lage kant eigenlijk. Ik den dat het mogelijk moet zijn om daarin een paard van jouw voorkeur te vinden. MAAR, dan zul je wel waarschijnlijk wat langer moeten zoeken. Jij zoekt een "ideaal" paard, en de kans dat een oude eigenaar daarvan afwilt is sowieso al klein. Is het voor jou geen idee om gewoon een onbeleerde 3-jarige te kopen en deze proffesioneel te laten inrijden? Dan ben je waarschijnlijk wel even duur uit, maar kun je hem wel helemaal naar jou hand zetten. Idee?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:03

LouiseB schreef:
Hallo allemaal,

Nou ik ga morgen voor het eerst voor een 2e keer kijken bij een paard. Gaat om een 5 jarige grote ruin, schijnt al M te lopen. Ben vandaag wezen kijken en rijden en vindt hem errug leuk!! Het is bij stal Kuiper (joke vd post) in Bennekom. Erg aardige dame, vindt goed tehuis erg belangrijk en ze komt op mij eerlijk over. Duim maar voor me..... wordt vervolgd.

Spannend.. Lachen
Ben benieuwd of het wat wordt!!
Ik vind dat je trouwens al een flink budget hebt. Zo'n groot budget had ik niet, maar heb wel mijn paardje gevonden!!
Was goed zadelmak, kon leuk springen, moest alleen nog doorgereden worden.
Tijdens mijn zoektocht heb ik wel geleerd dat het perfecte paard niet bestaat.. Zelfs IPS Salinero niet !!
Maar bij jou komt het met dit budget ook wel goed !!
Laatst bijgewerkt door HelgaV op 02-11-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:08

sjakie schreef:
In het kort zoek je gewoon een braaf, wat meer ervaren paard wat je zowel recratief als in de sport kan inzetten. Moet voor 7000 euro makkelijk te vinden zijn Ja
Had dezelfde eisen en het budget lag nog een heel stuk lager. Genoeg leuke dieren gezien. Soms werkt het prettig om een derde persoon voor je te laten zoeken of her en der wat pootjes uit te zetten.

Je eisen zijn niet te zwaar, het is alleen een kwestie van veel en goed zoeken. In mijn ogen moet je genoeg aan 7000 hebben , er lopen er genoeg rond van een betaalbare prijsklasse die aan jou eisen voldoen.
Alleen voor dat rustige en dat brave moet je gewoon heel goed kijken en veel geduld hebben met zoeken, en uiteraard niet de eerste beste nemen en vaker dan een keer te kijken bij hetzelfde paard + derde persoon meenemen Knipoog

Felinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:19

ik vind het belachelijk dat als je niet op je paard kan rijden, gelijk een nieuwe te nemen.
dat heet nou niks over hebben voor je paard en het alleen maar om rijden gaan.
en nee ik vind de eisen niet te hoog.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:23

Felinee schreef:
ik vind het belachelijk dat als je niet op je paard kan rijden, gelijk een nieuwe te nemen.

Dan weet je vast nog niet wat het kost om een paard te houden Knipoog dat er een nieuw dier komt wil niet zeggen dat de oude afgedankt is
Daarnaast draait een groot deel van de hobby toch om het rijden... hoe leuk poetsen, wandelen en kijken ook is Knipoog

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:28

nee je eisen zijn niet te hoog! maar hou er wel rekening mee dat het moeilijk word om precies zo'n paard te vinden. Bedenk dus voor jezelf wat je het belangrijkste vind en wat minder belangrijk. Zo word het zoeken makkelijker! maar succes met je zoektocht Cool

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:33

Felinee schreef:

Jij moet nog een hoop leren.

Maar even ontopic, een vraagprijs is heel wat anders anders als de prijzen die ze er daarwerkelijk voor krijgen. Ik denk dat je voor 7000 euro een leuk paardje kan krijgen. Ookal heb 15.000 euro de zoektocht blijft net zo moeilijk. Een goed paard wat bij jou past is niet makkelijk te vinden.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:05

Felinee schreef:

Waarschijnlijk heb je mijn verhaal niet goed gelezen. Ik doe mijn merrie niet weg, nooit van mijn leven! Ik wil wel graag rijden, dat wel. Ik had er ook voor kunnen kiezen om haar echt op te rijden en dan waarschijnlijk in moeten laten slapen, maar juist omdat ik haar een zo lang mogelijk pijnloos leven gun, is ze nu met vervroegd pensioen. Ik hou haar erbij, en is nu een zeer tevreden grasmaaier geworden, die gewoon elke avond naar haar mooie ruime stal gaat en 's ochtends weer in de wei kan van 3,5 ha. Clown Heel af en toe wordt er een zadel opgelegd, maar voluit rijden wil ik niet meer (al zou dat mss best kunnen), want ik wil dat ze nog lang meegaat. Vandaar de keuze voor een paard erbij.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:14

LouiseB schreef:
Hallo allemaal,

Hoe is het eigenlijk afgelopen!?