Hypes in a horses life

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hypes in a horses life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:33

Jannepauli schreef:
Nutteloos, omdat het niks toevoegt. Bokt staat vol met dit gezeur. Vóórstanders, tegenstanders.
Als iedereen nu eens gewoon positief en met respect naar elkaar ging kijken, luisteren en leren, dan schoot het nog 's op.
En, als je dat niet kunt opbrengen, wordt dan gewoon volwassen en ga je eigen gang zonder je druk te maken over wat een ander van je vindt.

Oh, en Suleilitha, mijn inlevingsvermogen bewaar ik voor betere zaken, paarden bijvoorbeeld!

Je kent me niet, dat als eerste.
Ik heb al veel mensen ontzettend veel mogen leren over paarden. Het punt waar ik over struikel, is dat tegenwoordig de nieuwkomers in de paardenwereld, en dat zijn veelal de zelfbekappers en NH aanhangers, alles beter lijken te weten dan diegenen die er al hun hele leven midden in zitten.
Verder mankeert er niks aan mijn inlevingsvermogen voor paarden Knipoog

Nescia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:34

wat een mooi en goed geschreven stukje. briljant Lovers

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:47

Afgod

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:55

Allereerst: het stuk is leuk geschreven, soms een tikkeltje overdreven maar dat maakt het nou juist zo leuk.

En ja er zijn nieuwkomers in de "paardenwereld" die het misschien beter weten. Maar in welke wereld is dat niet? Het is een klein wereldje en voor sommige is een verkeerde opmerking genoeg om die wereld inelkaar te laten storten.

En voor diegene die zeggen dat ze het een nutteloos en zielig stuk vinden: Waarom reageer je?

Bijna half bokt bestaat uit discussies en lekkere gemene reacties en volgens mij vinden sommige mensen hier dat helemaal niet erg.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:06

ROFL prachtstuk!

er staan veel gelijkenissen, zie gevangenis en Canjer zijn herstel enz...
Tjonge soms wil ik geen discussie aangaan want je krijgt een heleboel reacties terug op je dak!
maar bon dat is ff ter zijde...

Mooi verwoord!! Bloos

Ben benieuwd wat we nog te horen gaan krijgen op jouw verhaaltje... hihi...

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:08

Ik ben er nog steeds niet achter wat nou eigenlijk een natural is, maar ik vind je stukje leuk. Beetje van 'vroeger' was alles beter Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:30

Prachtig geschreven en ik kan een heel eind met topicstarter meegaan in haar denkwijze.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:31

Ge-wel-dig!!!!!
En voor de mensen die zich aangevallen voelen, waarom?
Mijn dikbehaarde pony staat ook zonder ijzers buiten, gaat prima, maar niet elke arabier of KWPNer kan dat ook aan.
Niks mis met een ijzer onder een hard slijtende hoef of een dek en een stal voor de kou-lijdende paarden onder de onze. Als iedereen nou eens gewoon naar de behoeftes van zijn/haar eigen paard zou kijken, zoals TS het ook doet en verwoord in haar stukje, zou het een stuk gezelliger zijn!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:38

Heeel mooi geschreven Lachen
Tikkeltje overdreven, misschien, maar mooi!
Ik ga zeker dit topic bijhouden om reacties van mede bokkers (vooral nh-ers) te zien en eventueel nog eens te reageren!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:39

Amen! Je haalt de woorden uit mn mond.
De gene die werken met hun paard en zich naturals noemen..Snappen het niet helemaal..Je bent geen natural als je op een paarden rug klimt simpel zat..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:43

Joto schreef:
De gene die werken met hun paard en zich naturals noemen..Snappen het niet helemaal..Je bent geen natural als je op een paarden rug klimt simpel zat..

Geef ik je gelijk in!!
Ben je dan ook nog natural als je je paard op een weide zet met water een draad zodat hij niet wegkan??
Volgens mij ook niet...
Ik denk dat iedere liefdevolle ruiter idd alle luxe zal geven dat het paard nodig heeft... mmm lekkere warme douche... lekkere wortels... Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:47

Joto schreef:

Natural is zo natuurlijk mogenlijk. Dus iemand die een natural genoemd wordt kan er best een deken op leggen, een boomzadel kopen, ijzers onder de voeten van zijn paard laten slaan.

Ik ben van mening dat er wel meer dingen vroeger beter waren. Vrouwen werkten niet, maar bleven thuis en kregen kinderen. Kinderen kregen een flink pak rammel van de schoolleraar als ze hun tafels niet op konden dreunen. De hond werd naar buiten geschopt als er geen geld meer voor was, en ook de kat was er om mee te smijten. Als zo'n beest dood ging was het jammer, maar ach, er komt toch wel weer een nieuwe. Staarten mochten nog gecoupeerd worden, inenten was nergens voor nodig, net als ontwormen. De hoefsmid mocht je paard teminste nog een flinke klap geven als hij stond te etteren. Ik ben het helemaal met de TS eens, zoals het vroeger ging was het beter.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 06-10-08 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:50

Ja maar dan ben je dus geen natural, en ik ben van mening dat je je ook niet zo mag noemen, als je alsnog op die paardenrug klimt, en hem in een weitje omringt met lint zet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:52

Vjestagirl schreef:
Joto schreef:

Natural is zo natuurlijk mogenlijk.

Ik ben van mening dat er wel meer dingen vroeger beter waren. Vrouwen werkten niet, maar bleven thuis en kregen kinderen. Kinderen kregen een flink pak rammel van de schoolleraar als ze hun tafels niet op konden dreunen. De hond werd naar buiten geschopt als er geen geld meer voor was, en ook de kat was er om mee te smijten. Als zo'n beest dood ging was het jammer, maar ach, er komt toch wel weer een nieuwe. Staarten mochten nog gecoupeerd worden, inenten was nergens voor nodig, net als ontwormen. De hoefsmid mocht je paard teminste nog een flinke klap geven als hij stond te etteren. Ik ben het helemaal met de TS eens, zoals het vroeger ging was het beter.

Nou nou, denk je echt dat alle leraren mepten? Clown
Mijn grootouders waren gek op hun hond, die mee at met de kliek en stokoud werd. Knipoog
Onze buren smijten nog steeds drie nesten katten per jaar dood tegen de muur. nog steeds goedkope aanpak. Cool
Vroeger waren er veel minder paarden in gebruik, die boeren wisten vast wel hoe wormen te voorkomen en nu we zelfs doodgegooig worden met artikelen in paardenbladen over hoe je ontwormt en waarom- worden er nog complete stallen besmet! Clown
Als mijn paard irritant is mag de smid haar ook meppen. Knipoog

Ik snap je ergernis niet zo. Ach gut

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:52

Joto schreef:
Ja maar dan ben je dus geen natural, en ik ben van mening dat je je ook niet zo mag noemen, als je alsnog op die paardenrug klimt, en hem in een weitje omringt met lint zet.

Dan ben je wat de traditionals zelf een natural zijn gaan noemen...

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:53

ik vind het ook echt een goed stuk!
hierdoor ga je wel nadenken over dingen, hoe je met paarden om gaat en alles.
ik denk dat iedereen maar lekker zijn eigen gang moet gaan, als hij/zij er maar plezier in hebben met hun pony of paard.
ik denk dat mensen elkaars keuze kwa rijden en doen gewoon meer moeten gaan respecteren. Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:54

detour schreef:
Vjestagirl schreef:

Natural is zo natuurlijk mogenlijk.

Nou nou, denk je echt dat alle leraren mepten? Clown
Mijn grootouders waren gek op hun hond, die mee at met de kliek en stokoud werd. Knipoog
Onze buren smijten nog steeds drie nesten katten per jaar dood tegen de muur. nog steeds goedkope aanpak. Cool
Vroeger waren er veel minder paarden in gebruik, die boeren wisten vast wel hoe wormen te voorkomen en nu we zelfs doodgegooig worden met artikelen in paardenbladen over hoe je ontwormt en waarom- worden er nog complete stallen besmet! Clown
Als mijn paard irritant is mag de smid haar ook meppen. Knipoog

Ik snap je ergernis niet zo. Ach gut

Ik erger me niet. Ik ben het helemaal eens met de TS, we moeten vooral terug naar de situatie van pakembeet 50 jaar geleden. Toen was alles een stuk beter.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:54

Arwin6 schreef:
ik vind het ook echt een goed stuk!
hierdoor ga je wel nadenken over dingen, hoe je met paarden om gaat en alles.
ik denk dat iedereen maar lekker zijn eigen gang moet gaan, als hij/zij er maar plezier in hebben met hun pony of paard.
ik denk dat mensen elkaars keuze kwa rijden en doen gewoon meer moeten gaan respecteren. Knipoog

Tsjakka! Alleen al door deze reactie lijkt me je topic al helemaal geslaagd, TS!
respect voor de ander. Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:57

Mooi geschreven.
Soms iewat overdreven, maar wel heel mooi geschreven!
Ik zou eens een poging doen bij de hoefslag!

helemaal met je eens detour. Ja

ik ben nergens voor of tegen, als het maar voor jezelf werkt dan maakt het niet uit hoe de rest van de wereld er over denkt.

RESPECT TO ALL.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-10-08 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:00

Ik kan het ook inderdaad helemaal eens zijn met dit stuk. helemaal geweldig. En we zitten in een land waar we ons mening mogen uiten jongens, en het is nu eenmaal zo dat sommige mensen denken dat ze alles beter weten.

Je bent al veroordeelt voordat iemand je echt kent.

"Wat de mens in verwarring brengt zijn geen feiten, maar de dogmatische meningen over de feiten."

"De meeste meningen ontstaan, doordat men vergeet waar men ze gehoord of gelezen heeft."

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:09

Haha! *LOL* Ja Nagelbijten / Gniffelen ROFL

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:20

Vjestagirl schreef:
Joto schreef:

Natural is zo natuurlijk mogenlijk. Dus iemand die een natural genoemd wordt kan er best een deken op leggen, een boomzadel kopen, ijzers onder de voeten van zijn paard laten slaan.

Uiteraard mag jij, evenals de TS misschien wat sarcastisch uit de hoek komen, maar vergeet niet dat er in de loop der jaren dingen veranderd/verbeterd zijn, eenvoudigweg omdat er nu meer kennis is. Inenten en ontwormen zijn idd nodig, (al zou het pas écht natural zijn om dat niet te doen, want in het wild wordt een paard ook niet ontwormd, maar dat terzijde Clown ), en ongetwijfeld zijn er zo nog -tig voorbeelden te noemen.
Dat sluit echter niet uit dat er af en toe (in welke richting dan ook, toevallig is het nu natural) wel doorgeschoten wordt....
EN zolang "de naturals" fel tegen "de traditionals" ingaan, zal dat andersom ook blijven gebeuren.

Van mij mogen overigens al die groepjes op één hoop gegooid worden, onder de noemer: Paardenliefhebber

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:21

Ik heb nog even een puntje wat ik in mijn beginpost had moeten zetten.
Ooit, voor het paard een landbouwhuisdier werd, werden de zwakke exemplaren in de natuur opgegeten door grote carnivoren. Later, toen het paard al gedomesticeerd was, waren er ook paarden die niet geschikt waren voor het werk. Deze werden geslacht.
Heden ten dage wordt er amper meer geselecteerd buiten de stamboeken om dan. Merrie met hoefkatrol of artrose? Pomp er maar een kwak sperma in, dan kan ze nog een veulen krijgen. Fout!
Gedragsproblemen of niet te hanteren op een andere manier? Ach, je kunt er altijd nog mee gaan fokken toch?
Daarmee worden wel alle gebreken in stand gehouden. Ik ben er meer een voorstander van om alles, waar wat aan mankeert, buiten het circuit van vermeerdering te houden, zo waarborgen we de kwaliteit van onze Nederlandse paardenstapel.
En mocht één van mijn knollies iets gaan mankeren, waardoor die niet meer geschikt is voor het werk, dan zal ik me eerst nog wel een aantal malen achter de oren krabben, voor ik besluit dat deze zijn of haar verdere leven mag slijten als grasmaaier "omdat het anders zo zielig is".
Nee, tegenwoordig ben je een crimineel als je een ziek of gebrekkig paard laat doden......

@Sans, ik quoot je even:
Citaat:
Uiteraard mag jij, evenals de TS misschien wat sarcastisch uit de hoek komen, maar vergeet niet dat er in de loop der jaren dingen veranderd/verbeterd zijn, eenvoudigweg omdat er nu meer kennis is. Inenten en ontwormen zijn idd nodig, (al zou het pas écht natural zijn om dat niet te doen, want in het wild wordt een paard ook niet ontwormd, maar dat terzijde ), en ongetwijfeld zijn er zo nog -tig voorbeelden te noemen.
Dat sluit echter niet uit dat er af en toe (in welke richting dan ook, toevallig is het nu natural) wel doorgeschoten wordt....
EN zolang "de naturals" fel tegen "de traditionals" ingaan, zal dat andersom ook blijven gebeuren.

Er zijn inderdaad dingen verbeterd, zoals het ontwormen en inenten van de paarden, verder is de medische kennis omtrent paarden behoorlijk toegenomen.
Tegelijk krijg je wel, dat er amper meer mensen (lees: boeren) beroepsmatig met paarden omgaan, althans niet op de manier van vijftig jaar geleden. De boer die dagelijks met zijn paarden lange dagen maakte, kende zijn dieren dan ook door en door en zag binnen een oogopslag als er iets mis was. Die "kennis" is met de "evolutie" voor een groot deel verdwenen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-08 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:26

suleilitha schreef:
Ik heb nog even een puntje wat ik in mijn beginpost had moeten zetten.
Ooit, voor het paard een landbouwhuisdier werd, werden de zwakke exemplaren in de natuur opgegeten door grote carnivoren. Later, toen het paard al gedomesticeerd was, waren er ook paarden die niet geschikt waren voor het werk. Deze werden geslacht.
Heden ten dage wordt er amper meer geselecteerd buiten de stamboeken om dan. Merrie met hoefkatrol of artrose? Pomp er maar een kwak sperma in, dan kan ze nog een veulen krijgen. Fout!
Gedragsproblemen of niet te hanteren op een andere manier? Ach, je kunt er altijd nog mee gaan fokken toch?
Daarmee worden wel alle gebreken in stand gehouden. Ik ben er meer een voorstander van om alles, waar wat aan mankeert, buiten het circuit van vermeerdering te houden, zo waarborgen we de kwaliteit van onze Nederlandse paardenstapel.
En mocht één van mijn knollies iets gaan mankeren, waardoor die niet meer geschikt is voor het werk, dan zal ik me eerst nog wel een aantal malen achter de oren krabben, voor ik besluit dat deze zijn of haar verdere leven mag slijten als grasmaaier "omdat het anders zo zielig is".
Nee, tegenwoordig ben je een crimineel als je een ziek of gebrekkig paard laat doden......

En als je dat eens ziet van: niet mee geschikt voor het werk, maar nog wel heel erg gelukkig in de wei, en kan daar nog een schitterend leven hebben? Ik vind het idd niet bepaald menselijk om een dier wat nog heel erg gelukkig is af te laten maken, simpelweg omdat je er niets meer aan hebt. Als je kat nog jaren verder kan leven, maar er moet 1 poot geamputeerd worden, laat je hem dan ook inslapen?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:36

Geweldig stuk Haha!
Ik ben het er grotendeels ook wel mee eens Lachen