Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Suuszels schreef:Bij ons worden bijna geen paarden of pony's verkocht, de meesten gaan als ze te oud/ziek zijn naar het Olde Manegepeerd, dat is een soort rusthuis.
Vind ik wel heel goedals je ziet hoe er met die manegeponys soms wordt omgegaan mogen ze zeker wel van hun oude dagje genieten
calippolover schreef:Suuszels schreef:Bij ons worden bijna geen paarden of pony's verkocht, de meesten gaan als ze te oud/ziek zijn naar het Olde Manegepeerd, dat is een soort rusthuis.
Vind ik wel heel goedals je ziet hoe er met die manegeponys soms wordt omgegaan mogen ze zeker wel van hun oude dagje genieten
Jaa
Avenance schreef:Als er bij ons een manege paard echt op is, dus geen paardwaardig bestaan meer heeft, dan gaat hij naar de graaskampioenschappen in Belgie.
Anders wordt er vaak getracht nog een leuk baasje voor te vinden.
Overigens zijn er van de 40 manege paarden en pony's, maar vier 'echte' manege paarden, meerendeel is voor de handel.
brego2003 schreef:@ melanie-B
De paarden van Frans gingen in het verleden wel weg hoor. Larca is verkocht aan een meisje uit mijn oude les bijvoorbeeld. Kamilla was een manege paard maar daar heeft frans toch een leuk bedrag voor gekregen. Ik moet wel toegeven paarden zoals Ge waar frans wat mee heeft doet hij veel voor. (zie ongeluk wat ge jaren geldedn gekregen heeft). Ik zie op de site toch nog best veel wisseling in zijn paarden. (bedoel dit niet aanvallend)
Klopt helemaal, weet daar zal ook nog vanaf.Bonita_Bon schreef:Chrissy_93 schreef:
Inderdaad! Bij een eigen baasje hebben ze het altijd beter!
Zooo vreselijk niet waar! Als ik kijk naar mijn oude manege, waar de ponies en paarden s'ochtends in groepen een uur los stonden, drie uur per dag lekker afwisselend (springen, zonder zadel, dressuur, recreatie, buitenritten) mochten bewegen, tussendoor gepoetst werden en als er eens een paddock leeg was lekker daarin konden, ze hadden het prima!!
En dan de vergelijking met een pensionstal bij mij in de buurt, waar ze geen wei of paddocks hebben, alleen een binnenbak. Paarden staan 23/7 op stal (als ze mazzel hebben, eigenaars slaan ook wel eens een dagje over), worden gepoetst in 10 minuten, iedere dag dressuurmatig gereden want de eigenaar vind springen niet leuk en is bang buiten. En paard lief word dan ook nog eens in de krul getrokken met een slof en niemand die er wat van zegt want het is HAAR eigen paard.
Natuurlijk is dit een extreme vergelijking, maar zo gaat het wel veel vaker dan je denkt. Zo slecht hebben manege-paarden hetg niet!
En ja, te oud, te 'vervelend' of te kreupel om te werken is gewoonweg goodbye. Dan een andere eigenaar of als het niet anders kan de slacht (humaner dan inslapen vind ik persoonlijk). Begrijp me niet verkeerd, ik vond het vroeger vreselijk als mijn favoriet opeens weg was maar goed een manege moet omzet maken...
Ze hebben het vaak beter. Want het grotendeel van de paardenbaasjes zorgt wel hartstikke goed voor zn paard, en ook op de manier dat het paard er tevreden mee is! En voor veel paarden is het toch heel stressend om elk uur een ander kindje op hun rug te hebben, maar dat verschilt inderdaad nogal
Juul schreef:Als er bij ons een paard of pony verkocht wordt aan een nieuwe eigenaar ben ik altijd blij.Beter een eigen baasje dan een manegeleven.. Alleen als ze naar handelaren of erger gaan, tja, dan niet..
Bonita_Bon schreef:Welke zijn dat niet dan? Maneges die paarden weg doen omdat ze alleen maar kreupel zijn? Nah, dan maar kreupel door laten lopen toch? Maneges die paarden op hun oude dag niet naar een rusthuis sturen maar naar de slacht? Paarden die dagelijks gewend zijn te werken zitten vaak niet te achten op een rusthuis (uitzonderingen daar gelaten), 1 van onze oude maneges lesponies was na een week dood (heeft alleen maar bij het hek gestaan en at slecht). En de slacht is wat mij betreft nog altijd de humaanste oplossing.
Nee dan gaat ie egt heen. 
calippolover schreef:Wat je nu zegt vind ik echt dierenbeulderig![]()
Maarjaa das mijn mening![]()
Het blijven dieren een konijn kan ook zomaar dood gaan zonder dat je weet wat er was.
Dat kan gewoon vanzelf gaan.
Kreupel door laten lopenNee dan gaat ie egt heen.
Juul schreef:Als er bij ons een paard of pony verkocht wordt aan een nieuwe eigenaar ben ik altijd blij.Beter een eigen baasje dan een manegeleven.. Alleen als ze naar handelaren of erger gaan, tja, dan niet..
lailapri schreef:Juul schreef:Als er bij ons een paard of pony verkocht wordt aan een nieuwe eigenaar ben ik altijd blij.Beter een eigen baasje dan een manegeleven.. Alleen als ze naar handelaren of erger gaan, tja, dan niet..
helemaal mee eens....
alleen koopt de manege gewoon weer een nieuwe die het zelfde leet moet ondergaan...