secricible schreef:mariska32 schreef:hmmmmmmmmm,nog geen reactie van arabesk...![]()
Je bent me NET voor, want ik dacht echt precies hetzelfde!!
Ook mijn eerste gedachte

Ik vind het echt een ge-ni-aal stuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
secricible schreef:mariska32 schreef:hmmmmmmmmm,nog geen reactie van arabesk...![]()
Je bent me NET voor, want ik dacht echt precies hetzelfde!!
Citaat:De traditie van het bekappen en beslaan van paarden is al eeuwen oud. De inzichten stammen uit een tijd waarin gedegen wetenschappelijk onderzoek nauwelijks voorhanden was. Het was een tijd van aderlatingen en schedelboringen. Men gebruikte wel paarden, maar enig benul over de leefwijze van wilde paarden was er niet, laat staan over het functioneren van de hoeven.
Jzer was destijds een gangbaar beschermmateriaal, maar niet noodzakelijkerwijs het beste materiaal: Men had nou eenmaal niets anders. Zo werden ook wagenwielen van een ijzeren band voorzien; dit werd beslist niet gedaan omdat ijzer zo goed schokdempend werkt of zo lekker rijdt, maar omdat men nou eenmaal niets beters had.
Inmiddels mennen we met wagens die soepel geveerd zijn en rijden op moderne comfortabele luchtbanden, maar de paarden ervoor moeten het nog doen op schoeisel van voor de middeleeuwen.
Het is nog niet zo lang geleden dat er voor het eerst op wetenschappelijke wijze grootschalig onderzoek is verricht op wilde paarden: Tot de ontsteltenis van de onderzoekers was de hoefvorm en het gebruik van de hoef totaal anders dan wat men altijd had aangenomen. Bij alle onderzochte paarden was de vorm van de hoeven hetzelfde, maar beslist anders dan het model dat we bij onze gedomesticeerde paarden nastreven.
Interessant was dat alle paarden op de zool en straal liepen, en de hoefwand hoofdzakelijk voor de bescherming "rondom" diende. Brokkelhoeven, hoefkatrolontsteking en dergelijke hoefziekten kwamen bij geen van de paarden voor, zelfs niet bij de kadavers die men vond. Paarden in de natuur gaan wel dood, maar doorgaans niet aan hoefproblemen. In Nederland is het net andersom: De meeste paarden komen voortijdig aan hun eind door hoef- en beenproblemen.
Dit zette sommige onderzoekers aan het denken: Als de hoefvorm van wilde paarden anders is dan bij gedomesticeerde paarden, en wilde paarden hoeven hebben die bestand zijn tegen dagelijks 50 kilometer over rotsgronden en daarbij uiterst gezond zijn, wat zou er dan gebeuren als we gedomesticeerde paarden dezelfde hoefvorm en een vergelijkbare levenswijze geven als hun wilde soortgenoten? Tot hun vreugde ontdekten ze dat de hoeven dan na verloop van tijd even gezond en onslijtbaar werden als die van de wilde paarden...
Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.
Echte wilde paarden bestaan niet meer. In het Engels wordt er gebruik gemaakt van de term 'feral horses' ipv 'wild horses', wat zoiets betekent als 'opnieuw verwilderd'. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.
Sinds deze ontdekkingen zijn er een aantal nieuwe stromingen ontstaan, waarbij uitgegaan wordt van de natuurlijke vorm en functie van de hoef. Deze methoden van bekappen hebben hun doeltreffendheid inmiddels ruimschoots bewezen: Het blijkt dat alle paarden na een overgangsperiode zonder ijzers kunnen lopen, dat ziekten als hoefkatrolontsteking en hoefbevangenheid kunnen worden voorkomen en genezen, dat de paarden veel beter gaan lopen dan voorheen. Wereldwijd ontdekken steeds meer mensen de natuurlijke bekapping en passen deze toe in alle vormen van paardensport.
Bonita_Bon schreef:Pfoei relax Ikima! Voel ej niet aangevallen, vaak als mensen zo defensief reageren zien ze wel iets van waarheid in het vermeldde... Mijn ervaring tot nu toe is dat homeopathie noch bij mij, noch bij mijn paarden aanslaat. Prima als anderen er wel voor kiezen, ik zal niemand daarover veroordelen. Dit stukje vind ik erg leuk geschreven (zelfs de vertaalde versie!)
laura1986 schreef:Ok, het stukje heeft wel wat, maar het stoort me dat er vanalles op een hoop wordt gegooid enzo.. ik mis de nuancering.
Als iedereen nou eens gewoon zn gezonde verstand gebruikt, dan zijn dit soort voor-tegen verhalen ook niet nodig.
Een DA kan soms nuttig zijn, maar kan ook fouten maken, dat moet ook niet vergeten worden.
Dat ijzers vaak meer kwaad dan goed doen is naar mijn mening wel onderbouwd, hoefmechanisme etc... mag hopen dat de schrijver van het bericht dat ook wat zegt.