"Paardeneigenaren zijn echt niet achterlijk, of toch wel?"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjammie

Re: "Paardeneigenaren zijn echt niet achterlijk, of toch wel?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 02:20

secricible schreef:
mariska32 schreef:
hmmmmmmmmm,nog geen reactie van arabesk... Nors opkijken Haha!

Je bent me NET voor, want ik dacht echt precies hetzelfde!!

Ook mijn eerste gedachte Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind het echt een ge-ni-aal stuk ROFL Huilen van het lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 05:48

tsja Haha! Haha! wat mot je zeggen Lachen Lachen

ik zeg altijd tegen mensen "als je wil beginnen in de paarden plak in hemelsnaam een hoolikiboo naam voor je functie" Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:06

"ja ja reactie van arabesk"

Tja zal ik wel, zal ik niet.. Sigaar

Natuurlijk Bekappen & alternatieve geneeswijzen worden jammer genoeg vaker op één hoop gegooid. Jammer genoeg zijn er veeartsen in NL die natuurlijk bekappen én aan zweefgeneeswijzen doen, ook zijn er natuurlijk bekappers die natuurlijke ontwormingsmiddelen verkopen.

Ik ben voorstander van geneeswijzen die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Homeopathie vind ik onzin, je gooit geen aspirine in een zwembad en neemt daar een slokje van als je hoofdpijn hebt. Water heeft ook geen geheugen, anders zouden waterzuiveringsinstallaties geen zin hebben. Over cranio sacraal therapie en fotoreadings zal ik het maar niet hebben Sigaar

Citaat:
De traditie van het bekappen en beslaan van paarden is al eeuwen oud. De inzichten stammen uit een tijd waarin gedegen wetenschappelijk onderzoek nauwelijks voorhanden was. Het was een tijd van aderlatingen en schedelboringen. Men gebruikte wel paarden, maar enig benul over de leefwijze van wilde paarden was er niet, laat staan over het functioneren van de hoeven.

Jzer was destijds een gangbaar beschermmateriaal, maar niet noodzakelijkerwijs het beste materiaal: Men had nou eenmaal niets anders. Zo werden ook wagenwielen van een ijzeren band voorzien; dit werd beslist niet gedaan omdat ijzer zo goed schokdempend werkt of zo lekker rijdt, maar omdat men nou eenmaal niets beters had.

Inmiddels mennen we met wagens die soepel geveerd zijn en rijden op moderne comfortabele luchtbanden, maar de paarden ervoor moeten het nog doen op schoeisel van voor de middeleeuwen.

Het is nog niet zo lang geleden dat er voor het eerst op wetenschappelijke wijze grootschalig onderzoek is verricht op wilde paarden: Tot de ontsteltenis van de onderzoekers was de hoefvorm en het gebruik van de hoef totaal anders dan wat men altijd had aangenomen. Bij alle onderzochte paarden was de vorm van de hoeven hetzelfde, maar beslist anders dan het model dat we bij onze gedomesticeerde paarden nastreven.

Interessant was dat alle paarden op de zool en straal liepen, en de hoefwand hoofdzakelijk voor de bescherming "rondom" diende. Brokkelhoeven, hoefkatrolontsteking en dergelijke hoefziekten kwamen bij geen van de paarden voor, zelfs niet bij de kadavers die men vond. Paarden in de natuur gaan wel dood, maar doorgaans niet aan hoefproblemen. In Nederland is het net andersom: De meeste paarden komen voortijdig aan hun eind door hoef- en beenproblemen.

Dit zette sommige onderzoekers aan het denken: Als de hoefvorm van wilde paarden anders is dan bij gedomesticeerde paarden, en wilde paarden hoeven hebben die bestand zijn tegen dagelijks 50 kilometer over rotsgronden en daarbij uiterst gezond zijn, wat zou er dan gebeuren als we gedomesticeerde paarden dezelfde hoefvorm en een vergelijkbare levenswijze geven als hun wilde soortgenoten? Tot hun vreugde ontdekten ze dat de hoeven dan na verloop van tijd even gezond en onslijtbaar werden als die van de wilde paarden...

Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.

Echte wilde paarden bestaan niet meer. In het Engels wordt er gebruik gemaakt van de term 'feral horses' ipv 'wild horses', wat zoiets betekent als 'opnieuw verwilderd'. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.

Sinds deze ontdekkingen zijn er een aantal nieuwe stromingen ontstaan, waarbij uitgegaan wordt van de natuurlijke vorm en functie van de hoef. Deze methoden van bekappen hebben hun doeltreffendheid inmiddels ruimschoots bewezen: Het blijkt dat alle paarden na een overgangsperiode zonder ijzers kunnen lopen, dat ziekten als hoefkatrolontsteking en hoefbevangenheid kunnen worden voorkomen en genezen, dat de paarden veel beter gaan lopen dan voorheen. Wereldwijd ontdekken steeds meer mensen de natuurlijke bekapping en passen deze toe in alle vormen van paardensport.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:21

En weer slaat Arabesk de plank mis, als je zo dom over homeopathie zit te kletsen dan weet je er blijkbaar geen bal van. Het gaat niet om de hoeveelheid die ze binnenkrijgen maar om de prikkel wat het lichaam krijgt om zichzelf dan te herstellen, dus jou verhaal met je aspirine in een zwembad gooien slaat nergens op. Je bent zo goed in alles te onderzoeken, ga dan eens onderzoeken hoe homeopathie werkt en geef dan pas je oordeel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:32

Amen, Ikima, ik sta je volledig bij! Knipoog
Geweldig dat ik mijn dieren soms weer aan de gang heb gekregen met een stujke aspirine in een zwembad. Cool

En mbt het topic: Ja, het cynistere ondertoontje vind ik geweldig, al denk ik wel aan de gouden woorden van Steffi:

"Hey Wil, blijf vooral op jezelf vertrouwen mbt het beoordelen van je paard: Kijken en een boerenverstand leer je nl niet in de wetenschap!"
Tsjakka! Duivel

Dus hulp schakel ik in als ik denk dat het nodig is, maar heb ook geleerd meer op mijn eigen visie en inschattingsvermogen te mogen varen en laat me minder makkelijk afpoeieren cq koeioneren, zo ook door betweters, want de beste stuurlui staan immers aan wal. Clown
Laatst bijgewerkt door detour op 05-10-08 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:33

Pfoei relax Ikima! Voel ej niet aangevallen, vaak als mensen zo defensief reageren zien ze wel iets van waarheid in het vermeldde... Mijn ervaring tot nu toe is dat homeopathie noch bij mij, noch bij mijn paarden aanslaat. Prima als anderen er wel voor kiezen, ik zal niemand daarover veroordelen. Dit stukje vind ik erg leuk geschreven (zelfs de vertaalde versie!)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:35

Bonita_Bon schreef:
Pfoei relax Ikima! Voel ej niet aangevallen, vaak als mensen zo defensief reageren zien ze wel iets van waarheid in het vermeldde... Mijn ervaring tot nu toe is dat homeopathie noch bij mij, noch bij mijn paarden aanslaat. Prima als anderen er wel voor kiezen, ik zal niemand daarover veroordelen. Dit stukje vind ik erg leuk geschreven (zelfs de vertaalde versie!)

Soms reageren mensen zo defensief omdat ze juist wel baat hebben bij homeopathie, Bonita, (of in mijn geval twee jaar studie heb gewijd aan een stukje aspirine in een zwembad op HBO- nivo en al zoveel plezier en resultaat heb mogen beleven in het behandelen van voornl paarden, die soms uitbehandeld waren bij de regulier Clown ),

Het is jammer als mensen het dan zo respectloos benaderen.
Bloos (Maar goed, Ikima, we weten wie het zegt idd, dus don't worry Ach gut )
Laatst bijgewerkt door detour op 05-10-08 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:39

Ok, het stukje heeft wel wat, maar het stoort me dat er vanalles op een hoop wordt gegooid enzo.. ik mis de nuancering.
Als iedereen nou eens gewoon zn gezonde verstand gebruikt, dan zijn dit soort voor-tegen verhalen ook niet nodig.
Een DA kan soms nuttig zijn, maar kan ook fouten maken, dat moet ook niet vergeten worden.
Dat ijzers vaak meer kwaad dan goed doen is naar mijn mening wel onderbouwd, hoefmechanisme etc... mag hopen dat de schrijver van het bericht dat ook wat zegt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:55

Ik snap wel, detour, dat ze haar standpunt wil 'verdedigen' maar ontspan! Ik geloof ook echt wel dat er mensen/paarden/andere dieren zijn die er baat bij hebben en natuurlijk word alles in dit verhaal op 1 hoop gegooit, maar je moet niet over het sarcasme heen lezen. (over de post hierboven).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:56

* Is alweer met wat anders bezig, don't worry, Bon. Knipoog

Ik denk maar zo: Als je weet wie het zegt, gaat het het ene oor in en de andere weer uit. Ieder zijn ding. Toch? Laten we elkaar beetje respecteren, that's all... Ach gut

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:58

I love het stuk van de TS!!! heerlijk!
Druipt van het sarcasme.
En laten we eerlijk zijn colums zijn bedoeld om verder te denken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:37

Haha! ennuh! Wie de schoen past trekt 'm aan!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:55

Super geschreven stukje! Haha!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:29

Dank je detour. Ik voel mij niet aangevallen hoor, heb goede ervaringen met homeopathie maar ben wel zo nuchter om te zien dat het niet altijd helpt en daarom heb ik ook nog een dierenarts. Ieder moet zelf weten waar hij/zij in gelooft en baat bij heeft en niet je eigen mening een ander opdringen. Mijn reactie was eigenlijk op een bepaald persoon die denkt dat alleen haar manier en visie de juiste is zonder zich in iets anders te verdiepen. Ze zal het stukje dus ook niet begrijpen. Zelf vind ik het stukje heel goed geschreven.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:54

een column gaat niet over nuancering, en dat negerende, mooi!! Ja
De reactie van Arabesk is inderdaad ook weer typisch.
Vooral de zin "een tijd van aderlatingen en schedelboringen" is echt om de slappe lach van te krijgen. Ook het vergelijken van wilde paarden en bereden paarden... enfin dat gaat een beetje off-topic. Inderdaad een mooie wake-up call...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:15

laura1986 schreef:
Ok, het stukje heeft wel wat, maar het stoort me dat er vanalles op een hoop wordt gegooid enzo.. ik mis de nuancering.
Als iedereen nou eens gewoon zn gezonde verstand gebruikt, dan zijn dit soort voor-tegen verhalen ook niet nodig.
Een DA kan soms nuttig zijn, maar kan ook fouten maken, dat moet ook niet vergeten worden.
Dat ijzers vaak meer kwaad dan goed doen is naar mijn mening wel onderbouwd, hoefmechanisme etc... mag hopen dat de schrijver van het bericht dat ook wat zegt.

De pest is dat niet iedereens verstand gezond is. In een aantal gevallen lijkt het zelfs geheel afwezig.....

Ik vind het een erg humorvol stuk.

@ Katleen: Op dat punt heb ik idd bijzondere gaven.....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:10

Inderdaad, wie de schoen past, trekke m aan, ikima... Knipoog

Fijn dat er hier op bokt eindelijk eens gezegd mag worden dat de Keizer geen kleren aan heeft.

wat Arabesk betreft: die verkoopt een alternatieve (en onwetenschappelijke) hoefbekapmethode, dus volgens mij past ook haar voetje wel ergens in die schoen hoor...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:18

Wat een prachtige stukjes worden er vandaag gepost op Bokt! Lekker sarcastisch de waarheid gezegd. Oké, sommige zaken moet je met een korreltje zout nemen, maar het is allemaal zo herkenbaar en treffend!

Als ik tegen sommige mensen zeg dat ik de DA laat komen omdat m'n paard kreupel staat of om z'n tanden te doen, dan kijken ze me al raar aan. Ik schaam mij bijna omdat ik niet zeg dat er een osteopaat komt of een "gediplomeerde" tandarts! Van de DA weet ik tenminste dat hij voor paardendierenarts heeft geleerd, zijn certificaat hangt uit in z'n bureau (misschien heeft hij het wel zelf afgeprint Haha! )

CLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:44

Haha hij is erg goed