Rihno breidt zich massaal uit...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:36

Jos schreef:
hoe bedoel je, een kwartier actief?

Het virus heeft een levensvatbaarheuid van 15 minuten (of is het een bacterie??)
Dus na 15 minuten kun je het niet meer doorgeven.

Tasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:33

Is het nu al bekend waar het precies is uitgebroken. Mijn merrie staat in Stompetoren en is 8 maanden drachtig dus zit ik wel in de zenuwen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:17

Lieve mensen,
Bel gewoon even met je DA. Die weet precies of er ergens rhino is geconstateerd of niet.

Rhinopneumonie wordt veroorzaakt door een virus. Dat van paard naar paard wordt overgebracht (een afstand van enkele meters kan het al niet overbruggen) en ook via mensen, dmv van snot of vruchtdelen (ook -water) aan handen, kleding ed.

Heb morgen een gesprek met degene die op de uni zich hiermee bemoeit, dus dan ben ik weer helemaal up to date.
Ook is er op medisch al in diverse topics over geschreven, dus daar kan je ook alles vinden over het virus.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:19

ik ken ook degene die anneke bedoelt,het is niet haar eigen paard maar een paard die ze voor anderen rijd,en het is NIET met zekerheid dat het ook echt rhino is,natuurlijk is er wel zeker een hele aardige kans daarop,sluimert toch hier en daar,maar paarden gaan toch net als mensen soms ook dood door iets heel anders,plotselinge hartstilstand enz.Tot nu toe waren er geen paarden daar die ziek waren of snotterde dus het is gewoon even in spanning afwachten.
Hopen dat het toch wat anders was...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:51

Ik heb nog niets gehoord en normaal spring ik altijd in heerhugowaard, maar de les ging vanavond niet door(niet door Rhino hoor).
Ik ben benieuwd of het Rhino was en af ze nu de wedstrijden ed stop gaan zetten Verward

Houdt ons een beetje op de hoogte als je wat meer weet anneke...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:08

Ik heb het al eens eerder geschreven en nu schrijf ik het weer:Wat zou het toch fijn zijn als er als er Rhino ergens heerst dat dan de betrokken stalhouder of eigenaar van een paard duidelijk aangeeft dat dat bij hem of haar het geval is.Je krijgt nu zoveel onduidelijke verhalen en paniek die misschien helemaal niet nodig is.Ook zouden veeartsen duidelijk antwoord moeten geven op vragen over Rhino en of het ergens heerst!Mensen zijn tegenwoordig eerlijker over het hebben van aids dan over het hebben van Rhino op stal Verward

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:50

wij hebben wat anders in de omgeving hangen DROES.rinho is naar mij weten gelukkig nog niet bij ons opgwdoken.

wpooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:59

ben het volledig eens met flairs, er gaan inmiddels zoveel geruchten rond, dat je niet meer weet wat waarheid is en wat niet, en helaas zijn er nog steeds bedrijven die het liever voor de buiten wereld willen verstoppen en doen of hun neus bloed

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 00:03

En ik vraag me dan ook nog steeds af :Waarom?Het lijkt wel of iemand terdood veroordeeld word als het op stal ontdekt is.Het is al erg genoeg als het zo is,maar door duidelijkheid kun je een hoop leed besparen.Ook de wedstrijdorganiserende verenigingen zouden duidelijkheid moeten geven.De ene wedstrijd gaat niet door:de andere wel.Heel vreemd

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 00:26

Volgens mij is er in het Waarland geen Rhino, maar sluiten ze uit voorzorg hun manege voor wedstrijden, zodat ze zelf niet de kans lopen het te krijgen. Er zitten nog niet zo lang nieuwe mensen op die stal en ik kan me voorstellen dat ze beter een dag wedstrijdinkomsten kunnen missen, dan misschien allemaal zieke paarden op stal krijgen. Je moet er namelijk door hun stallen naar de inrij- of wedstrijdbak, dus ik kan me voorstellen dat ze uit voorzorg de boel afblazen.

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:18

wel
Laatst bijgewerkt door Sampie op 06-02-03 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tibetaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:23

ik heb gisteren dierenarts de Jong gebeld in Heiloo en daar wisten ze zeker dat er in de buurt geen Rhino is! Dus ik ben weer redelijk gerust gesteld.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:54

Fitzroy"]
[quote="marel schreef:

Mmm als het virus mutatiegevoelig is heeft vaccinatie ook weinig zin. Heb er hier nog helemaal niets over gehoord btw.

Dan heb je toch niet helemaal opgelet. Het eerste geval van Rhino was in Lijnden/Hoofddorp en dat is toch akelig dichtbij.
Hier in de buurt zijn ook wedstrijden afgezegd vanwege rhino.
[/quote]

Mmm ja inderdaad, vreemd was gisteren nog in Lissebroek op een pensionstal aan het trainen en ook daar geen nieuws gehoord. Ik heb sowieso mijn winterstop, ik ga met de paarden nu niet van (ver) van het terrein af.

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:27

Heb de DA gebeld in Slootdorp. Volgens hun is er Rhino in de Beemster en zeer waarschijnlijk in HHW. Maar er lopen nog bloedonderzoeken, dus nog niet zeker.

Volgens kun kan het alleen via neuscontact overgebracht worden en kan je wel op wedstrijd gaan, wel uitkijken natuurlijk zei ze.

Tasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:07

Anneke schreef:
Eerst was het al een hele poos in de Beemster, hier vlakbij.
Zondag werden een aantal concours afgezegd, ivm Rihno, in Waarland en nog ergens.
Nóg dichterbij dus...

Nu kwam mijn instructrice gister langs, en kwam met een vreselijk nieuws...
Haar paard (drachtig van Rubels dacht ik) is overleden aan Rihno. Binnen een paar uur was ze dood, zomaar.
Ze was niet helemaal lekker, stilletjes etc. Na een tijdje ging ze dekens verwisselen, en daar lag ze, dood in haar stal... Verdrietig
Volgens de veearts bijna zeker aan Rinho. De stal is nu afgesloten.

Afschuwelijk, ik weet nog dat ze een poosje terug nog tijdens de les een fotootje liet zien van een echo, een heeeel klein stipje moest toen al haar 'dressuurtopper'voorstellen. Lovers
Nu heeft ze beiden niet meer...

Wat een vreselijke nare ziekte, en wat breidt het zich snel uit!!! Boos!

Even een vraagje aan Anneke jij heb dit bericht geplaatst maar is het 100% zeker dat het Rhino is en in welke plaats is dat paard overleden en hoop mensen zijn in paniek terwijl diverse DA's zeggen dat ze van niets weten hoe kan dat nou. Mijn Da van Kennemerland weten ook nog van niets. Als je zo'n bericht plaats moet je het echt voor 100% zeker weten. Ik heb hierdoor een vervelende nacht gehad omdat mijn merrie ook drachtig is en vlakbij Alkmaar staat, gr. Tasja

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:12

Sampie schreef:
wel

Wat wel Verward

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:35

Ik kom net van de uni, heb een gesprek gehad met degene die zich daar met rhino bezig houdt. Hij weet uit betrouwbare bron dat er in de Beemster geen gevallen van rhino zijn/ verdacht worden.

Een paard dat aan rhino overlijdt is eerst verlamd, en ligt. Een paard dood op stal vinden gebeurt niet door rhino.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 15:29

he gomir, ik was vorige week ook nog in HHW, woensdag zou clubgenootje gaan springen
bij hans dan!
en over 2 weken zijner kampioenschappen in Wormerveer.....

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 15:51

Tasja"]
[quote="Anneke schreef:
Eerst was het al een hele poos in de Beemster, hier vlakbij.
Zondag werden een aantal concours afgezegd, ivm Rihno, in Waarland en nog ergens.
Nóg dichterbij dus...

Nu kwam mijn instructrice gister langs, en kwam met een vreselijk nieuws...
Haar paard (drachtig van Rubels dacht ik) is overleden aan Rihno. Binnen een paar uur was ze dood, zomaar.
Ze was niet helemaal lekker, stilletjes etc. Na een tijdje ging ze dekens verwisselen, en daar lag ze, dood in haar stal... Verdrietig
Volgens de veearts bijna zeker aan Rinho. De stal is nu afgesloten.

Afschuwelijk, ik weet nog dat ze een poosje terug nog tijdens de les een fotootje liet zien van een echo, een heeeel klein stipje moest toen al haar 'dressuurtopper'voorstellen. Lovers
Nu heeft ze beiden niet meer...

Wat een vreselijke nare ziekte, en wat breidt het zich snel uit!!! Boos!

Even een vraagje aan Anneke jij heb dit bericht geplaatst maar is het 100% zeker dat het Rhino is en in welke plaats is dat paard overleden en hoop mensen zijn in paniek terwijl diverse DA's zeggen dat ze van niets weten hoe kan dat nou. Mijn Da van Kennemerland weten ook nog van niets. Als je zo'n bericht plaats moet je het echt voor 100% zeker weten. Ik heb hierdoor een vervelende nacht gehad omdat mijn merrie ook drachtig is en vlakbij Alkmaar staat, gr. Tasja
[/quote]

Zie reactie van Paulanda !!!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:59

Sampie schreef:
Heb de DA gebeld in Slootdorp. Volgens hun is er Rhino in de Beemster en zeer waarschijnlijk in HHW. Maar er lopen nog bloedonderzoeken, dus nog niet zeker.

Volgens kun kan het alleen via neuscontact overgebracht worden en kan je wel op wedstrijd gaan, wel uitkijken natuurlijk zei ze.

Diezelfde dierenarts uit Slootdorp adviseerde mij om mijn merrie die midden tussen de zieke Rhino paarden stond naar huis te halen (waar ik 2 drachtige merrie + 2 veulens heb lopen) en om haar meteen te enten !
Terwijl je dus nooit mag enten als er al rhino op stal heerst , als ik dat had gedaan was ik haar en mijn veulen waarschijnlijk kwijt geweest.
Via direct neuscontact maar het kan ook bij ieder willekeurig paard opduiken !

Zolang een bloedonderzoek nog loopt geen berichten plaatsen !

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 19:35

Het paard is naar mijn weten s'middags niet helemaal lekker geweest en toen iemand deken wou wisselen werd ze dood aangetroffen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 20:22

Ik heb gezegd waarschijnlijk, en het is zeker weten in de Beemster geconstateerd.
Vraag me af waarom al die VA elkaar zo tegenspreken? Volgens de eén wel, volgens de andere niet. Verward
Ik ga er vanuit dat de informatie die ik krijg, waar is.
Het is niet zeker idd of het Rhino is, dat staat er ook. Maar hoogstwaarschijnlijk wel vertelde ze.

Als ik een drachtige merrie had, zou ik ook erg in de zenuwen zitten, dat zit ik nu al een beetje.
Waarom is Rhino zo moeilijk te stoppen?
Ik denk omdat mensen o.a. niet voorzichtig genoeg zijn, en het zich zo zo stiekem kan uitbreiden.
Vind het hoogst vervelend dat alle veeartsen van mening verschillen, wie moet je idd dan nog geloven?

Ik hoop snel meer duidelijk info te hebben, ik kan me voorstellen dat een aantal flink onzeker raken.
Het spijt me als ik iemand mischien onnodig ongerust maak, maar ik denk dat het belangrijk is hier erg rekening mee te houden.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 21:41

Nogmaals: een paard dat niet lekker is en dan even later dood in de stal ligt, dat heeft niet als oorzaak rhinopneumonie.
Was dat wel het geval dan zou er eerst ataxie optreden, zo ernstig dat het paard niet meer kon staan. Van daar gaat het verder. Vaak overlijden de paarden die er niet tegen kunnen dat ze niet kunnen staan het eerst. Die putten zichzelf erg uit, waardoor ze eerder komen te overlijden. Dat duurt dus even, dat gaat niet binnen een halve dag.
Daarnaast zal je verdere diagnostiek moeten toepassen voordat je diagnose rhino zeker is. Dat kan je niet op het oog zeggen.

Ik weet uit zeer betrouwbare bron (vanuit de faculteit, DA's in het veld die participeren in een grootschalig onderzoek) dat er in de Beemster GEEN rhino is geconstateerd is. Ook is er geen materiaal ingestuurd om onderzocht te worden op rhino.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 22:51

Omgeving OBDAM heerst geen Rhino. Vanmorgen DA gebeld!!! Zij hebben 2 praktijken, 1 in Obdam en 1 Spierdijk.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:28

Ik heb gisterochtend mijn DA gebeld. Die zei dat het al 7 weken rustig is in de Beemster. Er was idd 7 weken geleden een geval van Rhino, maar dat betrof een fokmerrie op een fokkerij..... Die paarden komen hun eigen erf niet af. Volgens mijn DA was er helemaal geen reden tot paniek en kun je dus gewoon wedstrijden rijden. Dat er een geval in Lisse is geconstateerd wist ie wel, maar hij gaat ervan uit dat de betreffende stal daarop ook de deuren zal sluiten.