Ik ben het echt SPUUGzat nu...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 21:51

Je zegt het zelf al, dat hielp wel goed als je gaat galoperen, ga dan ook veel meer galoperen, je stapt naar de bak toe, stapt niet los en draaft meteen aan en dan lekker doorrijden, stappen hoef je alleen maar te doen om even de adem te controleren en hem even op adem te stappen, op het moment dat de adem zo is dat je weer verder kunt rijden rijd je weer fanatiek verder! Niet lopen trutten, daar worden ze alleen maar 'lastiger' van!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 21:54

Als jij al problemen hebt als je naast je paard staat, dan is dat een dominantieprobleem en een teken van gebrek aan respect tegenover jouw. Ik zou eerst eens vanaf de grond de verhoudingen rechtzetten, en ik denk dat je dan met rijden al een stuk gewonnen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 21:59

mopper op haar als ze iets doet wat niet mag.
Ben daar erg streng in.
Ook met poetsen, de stal in uit enz.
Ben daar al baas.

Als je opstapt moet ze luisteren.
gaat ze al wat boven haar tempo, neem haar terug, zo veel als kan op je zit.
Zeg ook iets van nee (of wat je zelf graag zegt)
Komt ze terug, beloon haar met je stem.

Ook in stap al alle aandacht bij jou proberen te krijgen.
Als je draaft, meteen jou tempo bepalen, dus niet net dat tikkie hoger omdat het koud is, nee jou tempo.
zet haar op een volte als ze harder wil.
beloon haar als ze braaf is.

Galoperen aan 1 stuk is erg leuk, maar voegt weinig toe.
galopeer een stuk met voltes erin.
draaf weer een volte, galopeer weer aan enz enz.
ook in draf veel overgangen naar stap, weer draf enz enz.
veel voltes, slangevoltes, alles wat je maar kunt verzinnen, als ze maar geen tijd heeft om te gaan verzinnen.

Spreek haar vriendelijk toe als ze braaf is, mopper op haar als ook maar kleine beetjes fout doet.
Daardoor leert ze wat jij van haar wilt.

Gaat ze bokken dan trek zo hard als je kan haar hoofd omhoog.
Zodat het hoofd niet naar beneden kan.
dat is 1 van de weinige momenten dat je best eens grof met je handen in mag komen.
Lukt om dan ook nog te praten, dan mopper maar flink.
Soms geef je je daarbij zelf ook nog moed Lachen
En drijf je zelf opdat moment maar helemaal suf.

Is ze klaar met bokken, beloon haar weer, maar ga niet stappen, maar zet haar nog steeds aan het werk.

Sluit af op een moment dat het goed ging.
ook al zit je er dan nog niet lang op.
Stap niet te lang droog. Dan kan ze weer van alles verzinnen.
Maar ga bv maar ff afzadelen zweetdeken op, wat lekkers geven en dan aan de hand uitstappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:02

runningkawa schreef:
Is ze klaar met bokken, beloon haar weer, maar ga niet stappen, maar zet haar nog steeds aan het werk.

Runningkawa, ik ga in veel dingen met je mee, maar dit niet. Door te belonen na een bokpartij bevestig je dat het goed is geweest wat ze heeft gedaan.
Niet belonen. Streng zijn, desnoods een tik erbij, en voorwaarts houden. Een paard dat voorwaarts is en zijn hoofd hoog heeft, kan niet bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:03

ow sorry
staat er idd wazig
ik bedoelde eigenlijk als het bokken echt klaar is, dus als hij dan weer een stukje braaf is.

Onduidelijk, mijn fout

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:05

Bij ons op de manege stond eerst ook een groot paard. Die was door een meisje net gekocht en die was ook nog jong. Ze kon hem écht niet aan, en hij kon ook flink hoog omhoog komen en echt héle erge naaistreken uithalen. Toen kreeg ze daarna les van de dochter van de eigenaren van de manege. Zij kan écht goed lesgeven, en ze weet ook zeker waar ze het over heeft. Zij liet haar in het begin van de les 10 minuten lang galoperen.. En daarna was dat paard zo mak als een lammetje, het ging steeds beter. Dat meisje was wel nog steeds bang ervoor en ze heeft hem uiteindelijk weer verkocht..

Ik zeg niet dat dit ook kan werken bij camilla. Ik weet er verder ook niet veel vanaf. Maar ik sluit me ook aan bij wat bovenstaand al gezegd is, vantevoren longeren en de hele les actief bezig blijven, zonder pauzes.

Je vertelt dat dit onder de les gebeurt. Geeft jou instructeur/instructice jou dan geen aanwijzingen? Vertelt die jou dan niet wat je op zo'n moment moet doen?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 22:15

Het gebeurt altijd, dus idd ook in de les. Afgelopen maandag was mijn les nog niet begonnen, maarja ik hoor dan natuurlijk wel van iedereen "blijven zitten".
Ik houd haar zoveel mogelijk voorwaarts, maar wanneer ze zon bokpartij gehad heeft ben ik wat angstiger en rijd ik haar iets meer terughoudend dan dat ik normaal doe. En daar kan ik niet zoveel aan doen, want dan ben ik gewoon even geschrokken, maar vlak daarna zet ik haar wel weer aan het werk.
Inprincipe is het geen dominantie probleem. Ze luisterd ontzettend goed naar me, maar nu met die kou wanneer ik met haar ga wandelen en een stukje wil draven of wat harder doorstappen krijg ik gelijk vreemde sprongen. Verder, ik ben altijd concequent vanaf de grond, dus ik denk niet dat dat het probleem is. Ze ziet me wel echt als baas zeg maar. Als ik Ho zeg staat ze stil, als ik Terug zeg loopt ze naar achter. Als ze wat doet wat niet mag en ik zeg UH! Dan doet ze het niet (al is dat de laatste tijd ook wat moeilijker, maar dat komt vast omdat ze aan het puberen is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:20

Citaat:
al is dat de laatste tijd ook wat moeilijker, maar dat komt vast omdat ze aan het puberen is

Geen smoesjes verzinnen Knipoog

Nee ff serieus.
Pak zoiets met een jong paard meteen aan.
Juist met een jong paard.
Puberen doet ze maar in de wei.

Dus blijf consequent.
Niet zeggen. oh mag wel, het is nu zo koud.
mag wel, ze is pas jong.

Nee is nee.

Klinkt enorm hard, maar dat moet je echt doen. Lachen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 22:23

Thanks voor de tips allemaal. Lachen
Wat denken jullie over het straffen TIJDENS een bokpartij?
Ik hoor namelijk van verschillende mensen dat ik een tik met de zweep moet geven wanneer ze aan het bokken is... Al lijkt mij dat zelf absoluut geen goed idee, maar vraag me toch af wat jullie daarvan denken.
Al is het wel een goed idee, waarschijnlijk denk ik daar niet eens meer aan dan. Schijnheilig Het enigste wat ik denk bij zon moment is "Blijven zitten.."

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:25

Naar voren schoppen...ik weet niet of je met sporen rijdt. En inderdaad een jets met je zweep.

Misschien is een westernzadel wat voor je? Heb je nog een knop om je aan vast te houden...

Heb je trouwens al een "Oh Sh.it" riempje aan je zadel? Of een beugelriem om haar hals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:26

Als je het kunt is het wel een poging waard.
Maar als eerst kun je beste aan jezelf denken, dus proberen te blijven zitten. Ga niet vallen omdat andere zeggen dat je een tik moet geven.
Als het wel gaat mopper dan op haar.
Maar soms ben je zo bezig met blijven zitten, dat dat ook niet eens meer lukt Lachen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 22:29

Ik zal je vertellen, meestal als ze aan het bokken is, dan floepen er automatisch wat vervelende woorden uit... Schijnheilig Ik heb laatst een keer gehad dat ik aan het rijden was in de bak, en er waren kleine kinderen.. En toen riep ik ontzettend hard "G*dverdomme Kl*te Ho*r" Haha gewoon automatisch.
Ze schudt bijna altijd emt haar hoofd voordat ze begint, dus vaak kan ik wel ingrijpen. En dan mopper ik ook op haar.. Maar als ik op haar bokkende bolle rug zit, dan denk ik er niet meer aan om op haar te mopperen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:32

Knap vervelend dat je zó moet rijden. Probeer eens of iemand anders erop wil, iemand die goed kan rijden zoals instructeur(trice). Kijken of tie het dan ook doet. Misschien probleem met zadel, knelt??
Anders is het denkelijk een rangordeprobleem, uitproberen hè. Paardje voelt misschien aan dat je wat angstig bent. Die van mij doet het dus (soms) ook, op buitenritten. Ik ging al met tegenzin rijden maar als ze nu haar hoofd naar beneden trekt geef ik een flinke buikpor zodat haar hoofd omhoog schiet en het is over. Ik laat haar flink draven en dan is het een lammetje voor de rest van de rit, ook galop geeft geen problemen meer. Die van jou is nogal wat feller zo te lezen. Ik zou er dus eerst eens iemand anders op laten rijden en als dat ook niet lekker gaat zadel en rug controleren. Sterkte en houd moed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:32

hihi, dat heb ik ook als ze vevelend zijn, dan floept er van alles uit.
God is dan meestal ook van de partij Lachen
Maar vaak helpt het wel.

Op het moment dat ze met haar hoofd gaat schudden, kun je haar dan niet extra aan het werk gaan zetten?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:35

sorry nathalie maar ik denk dat dit echt helemaal je eigen schuld is!!

eerst zien we een topic dat je niet meer durft te rijden, dan weer een topic dat je geen zin meer hebt om te rijden en zelfs soms geen zin hebt om naar stal te gaan en dan nu weer een topic dat je het helemaal zat bent.

rijden!niet zeuren!en ook al doet je rug pijn, ga toch gewoon rijden! je stelt het nu alleen maar uit, en dan als je er uiteindelijk opgaat dan ben je zelf gespannen en dat voelt ze en ja hoor, dan gaat ze weer bokken...kan ik je nu alvast zeggen!

je moet nu bedenken wat je doet, besluit je dat dit niet de juiste pony voor je is, verkoop haar dan en zoek iemand die wel met jonge paarden om kan gaan! net wat runningkawa zegt, jonge paarden rijden is een vak apart en daar moet je erg stevig voor in je schoenen staan!

of je moet nu stoppen met zeuren, en echt gaan rijden!geen smoesjes meer, niet dat je moe bent of t is koud of je hebt geen zin of je hebt last van je rug of ze is vervelend, gewoon erop en rijden!!dat is het enige wat helpt!

ik zeg niet dat ik nooit wanhopig van Quentin ben afgestapt, je wil niet weten hoe vaak ik heb gedacht dit was de laatste keer, dit nooit meer(hij gaat met zn voorbenen op de bakrand staan als ik aan wil draven....heeft zich ook 2x om laten vallen)maar ik heb toen voor mezelf besloten om er 200% voor te gaan, nu rij ik M2, nogsteeds heb ik dagen dat ik er weinig mee kan, maar ik zoek geen uitvluchten meer om niet te rijden, ik ben al vanaf het poetsen duidelijk tegen hem, nee is nee, en hij moet dat ene uurtje per dag naar mij luisteren en niet zelf dingen gaan bedenken om te doen!
dan vanaf het moment dat ik er op zit ben ik consequent en vooral heel duidelijk naar hem, been is voorwaarts met zit rijd ik hem terug en als ik iets van hem vraag verwacht ik dat hij het doet.

als jij op camilla gaat zitten, of je haar nu wel of niet hebt gelongeerd van te voren, vanaf het moment dat je erop zit zet je haar aan t werk, niet dat gedoe met dekentje op dekentje af, rondje stappen enzo, nee erop zitten betekend werken!

hou dat hoofd omhoog en als ze gaat bokken kan ze een flinke trap krijgen of een mep met de zweep!als je niet met zweep rijdt dan lijkt het me slim om die vanaf nu wel erbij te pakken!

ik heb deze zomer een 3 jarige ingereden, die haalde bij de eigenaars dezelfde geintjes uit als camilla bij jou, bij mij haalde ze het niet in dr hoofd, ja 1x maar dat heeft ze geweten!

consequent zijn, duidelijk zijn en stoppen met dat gezeur!! ben blij dat je een pony hebt!! dus geen smoesjes meer maar rijden!!

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:48

Hai,

Weet je zeker dat het dier van buiten en van binnen in orde is,na een veulen werpen hebben de buikbanden behoorlijk lang de tijd nodig om te herstellen en moet er in het begin dus rustig aan gedaan worden.
Ik weet niet wanneer ze is begonnen met bokken.
Het kan dus in het begin wel degelijk met pijn te maken hebben gehad en daarvanuit kan het een gewoonte worden omdat ze toch misschien jouw angst wat voelt.

Je schrijft dat ze al begint als je naar de bak toe loopt,vindt dit toch vreemd gedrag zeker als ze verder met alles wel braaf is en gehoorzaam.

Ook is ze nog erg jong en ik neem aan erg groen.
Heeft ze geen last van haar bespiering waardoor ze gaat protesteren door middel van de bokpartijen die ze geeft.

Ik zou dit dier niet zomaar roekeloos achter elkaar laten galoperen,haar spieren kunnen hier alleen maar meer onder te lijden krijgen.
Als je zeker weet dat het dier verder goed is en dat het kattekwaad is en pubergedrag dan zal je haar inderdaad aan het werk moeten zetten maar doe dat wel zo dat het verantwoord is voor een jong dier.
Met heel veel afwisseling en het versoepelen van haar spieren.
Dus overvraag haar niet maar maak haar wel duidelijk dat goed gedrag beloont wordt door eerder te stoppen,zodat ze niet opnieuw aanleiding vind om bv door spierpijn alsnog in protest te komen en daar dan de volgende keer als je wilt gaan rijden een bepaalde herinnering aan over heeft gehouden en het protest dus al eerder begint.

Succes Smousje.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 22:51

Fijn dat jij dat kunt dan...
Maar met ontzettend veel pijn in mijn rug, terwijl ik amper kan lopen ga ik dus echt niet op mijn pony zitten.
Misschien dat jij dat zou doen, maar IK niet.
Ik rijd dus wel altijd met zweep maar ze is er heel gevoelig op, en ik heb het lef niet om haar een flinke tik te geven wanneer ze begint.
Ik denk dan aan mezelf en niet aan mijn pony, ik wil graag blijven zitten....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 22:53

Het bokken is begonnen sinds ze geschoren is en het kouder werd. Dus het lijkt mij dat het echt de kou is.
Toevallig heb ik een week geleden haar rug en eht zadel na laten kijken omdat ik dacht dat dat er wat mee te maken had, en ik ook dacht dat ze drukkingen had (waardoor ik dus 2 weken niet gereden heb) maar dat bleek Brand te zijn.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:03

Als je wilt kun je een hele hoop hoor!

En als ze het koud heeft, dan zet je hem aan het werk? Je kunt hier wel honderd keer neerzetten hoe moeilijk ze doet en hoe eng je het vind, maar daar schiet je echt niets mee op. Rijden, daar schiet je wat mee op!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:07

Als je zelf niet kunt rijden, dan zoek je een ander die het voor je doet. Desnoods zet je haar tegen betaling in training. Kost even wat, maar als dit je door de problemen helpt, waarom niet?
Waar ik van sta te kijken is dat je zegt dat je er nog nooit iemand anders op hebt gehad. Als dat nodig is om een vicieuze cirkel te doorbreken, dan moet je dat doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:07

En kan Brand niet voor irritatie zorgen? En komt Brand dan niet door een slecht passend zadel?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:12

Nathalie schreef:
Fijn dat jij dat kunt dan...
Maar met ontzettend veel pijn in mijn rug, terwijl ik amper kan lopen ga ik dus echt niet op mijn pony zitten.
Misschien dat jij dat zou doen, maar IK niet.
Ik rijd dus wel altijd met zweep maar ze is er heel gevoelig op, en ik heb het lef niet om haar een flinke tik te geven wanneer ze begint.
Ik denk dan aan mezelf en niet aan mijn pony, ik wil graag blijven zitten....

is dit voor mij bedoeld?

zo ja, sorry maar met deze instelling kan je beter met een wat oudere verder doorgereden pony gaan rijden ipv een 3,5 jarige!!

en ja ik heb met een whiplash en met verschoven ruggewervels gewoon gereden, en er toen ook vanaf gevallen, en toch weer verder gereden, dat is je niet aan te raden want als er echt iets mis is kan je uiteindelijk dan een hele tijd niet rijden, maar als je een klap in je rug hebt gekregen na flink bokken, dan is dat de dag erna(en na een hete douche enzo) een heel stuk beter, en juist als je dan stil blijft zitten wordt je rug stijf, als je beweegt komt je rug weer los en zal je merken dat t beter gaat.

dus ik blijf erbij, gewoon rijden! en als ze bokt, dan meteen been geven en/of een mep met die zweep!als ze gevoelig is op de zweep is dat alleen maar een voordeel! als zij bokt, geef je haar een tik met de zweep, op haar kont/hals/schouder maakt niet uit, durf je dat echt niet, dan zorg dat je haar met je been naar voren schopt, als je dat bokken niet aanpakt dan stopt ze er echt niet mee!

als je er zelf in gelooft dan komt dat echt wel over bij je pony en zal ze normaal gaan doen, blijf je een beetje angstig en niet duidelijk&overtuigend tegen haar, zal ze zo bezig blijven!

ga er zelfverzekerd opzitten, alsof je de hele wereld aankan, dan gaat het echt veel beter!ga dus niet zitten afwachten, maar zet haar aan het werk!jij bent de baas en niet zij!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 23:18

Cassidy schreef:
En kan Brand niet voor irritatie zorgen? En komt Brand dan niet door een slecht passend zadel?

Brand komt door teveel eiwitten.

Maargoed, blijkbaar is het allemaal mijn eigen schuld.
Waar ik, en mijn instructie het niet mee eens zijn...
Misschien ben ik wel een watje, dat ik nu niet ga rijden met zeer aan mijn rug... Maar ik heb geen zin om straks wéér een klap in mijn rug te krijgen (dit is de 2e x) en dat ik straks nog meer last van mijn rug heb.
Maarja dat zal wel aan mij liggen dan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:20

Als je op een gegeven moment echt bang wordt voor je pony, dan moet je haar misschien verkopen.
En heeft je instructrice er al eens op gezeten? Want dat kan ze wel doen.
Oh nee, je zei dat er nog niemand anders op had gezeten.
Volgens mij ben jij nog niet alle mogelijkheden langsgeweest. Als je niet zelf kunt rijden, dan laat je het een ander doen.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:23

Nathalie schreef:
Het bokken is begonnen sinds ze geschoren is en het kouder werd. Dus het lijkt mij dat het echt de kou is.

Nou dan is dit toch al duidelijk een onderdeel van het probleem.
Rijden die hap, als je de bak in komt meteen aan het werk zetten en geen oneindige stukken galoperen of instappen. Ga meteen figuren en overgangen rijden op een manier dat ze haar kop er wel moet bij houden en geen tijd heeft om andere dingen te verzinnen. Dat los stappen met deken en dan nog eens met een ander deken is het zoeken bij een jong paard. Ze krijgen het koud gaan zich vervelen en allerlei dingen verzinnen zoals bokken, klieren en ga zo maar door.
Als je de bak in komt stap je een rondje in en dan ga je meteen aan de slag, veel figuren (zowat constant) zoveel mogelijk overgangen, hou haar hoofd bij het werk!

Als ze er toch in slaagt om eruit te naaien dan zet je ze meteen op een volte. Ruk die kop tussen haar benen uit (in zo een geval is het beter dat je kracht zet op 1 teugel zodat je ze "om" trekt, als je aan beide teugels gaat trekken heb je geen moer te zeggen) geef ze enkele schoppen zodat ze meteen weer voorwaarts is en verruim en versmal je volte diverse malen op een goed tempo. Als je dat goed doet krijgt ze geen kans om er weer uit te naaien.
Als je het snel genoeg doet zal ze geeneens door hebben wat er nou net is gebeurd.
Niet lopen frullen, WERKEN!