Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Polar schreef:Ik vind mijn gedachtegang absoluut niet extreem.
Ben het er ook niet mee eens dat een paard dat met zijn hals laag mag lopen, niet in balans is.
Ik vind sporen/stang&trens niet samen gaan met diervriendelijk rijden.
Polar schreef:Dat is jouw keuze, dat wordt niet van jou gevraagd door een ander.
Even gechargeerd gezegd, niemand stopt een berg ijzer in je mond, trekt jouw kin op je borst, prikt met sporen in jouw buik om je die oefeningen te laten doen.
CharleyT schreef:Polar schreef:Dat is jouw keuze, dat wordt niet van jou gevraagd door een ander.
Even gechargeerd gezegd, niemand stopt een berg ijzer in je mond, trekt jouw kin op je borst, prikt met sporen in jouw buik om je die oefeningen te laten doen.
Ach gossie toch, gechargeerd of niet, dit doet me altijd denken aan kleuterschool kinderen die ruzie hebben. Als je geen beter argument/uitlegt hebt dan dit reageer dan niet.
sasja0705 schreef:[
Lange tijd was een paard een luxus ,men wilde zo lang als mogelijk van zijn paard genieten en met hem sporten, met hem leren.
Alleen al als ik "normale" wedstrijden zo zie... zo wat van triest
Warm rijden, dresuurproef in, nig net even de punten afwachten en weg wezen.
Springen hetzelfde ... nul-ronde? Dan direct barrage en wegwezen... waarbij de volgende ruiter al zijn rondjes draait .
Polar schreef:CharleyT schreef:
Ach gossie toch, gechargeerd of niet, dit doet me altijd denken aan kleuterschool kinderen die ruzie hebben. Als je geen beter argument/uitlegt hebt dan dit reageer dan niet.![]()
Deze is wel heel apart ja.
Volgens mij haal je het bericht waarop ik reageerde enorm uit context.
Ik ben van mening dat je een paard niet met 2 bitten en sporen (en LDR) hoeft te rijden, om hem/haar correct door het lichaam te laten lopen.
En ik vind het een gebrek aan kunde als je dat alleen op die manier voor elkaar krijgt.
GabberGill schreef:Iedereen mag van mening verschillen en ondanks dat ik een vrij vriendelijke ruiter ben vind ik dat je je paard als een atleet moet trainen als je het wedstrijdpad bewandelt, maar ook als je er gewoon een ronde mee wilt rijden. Het paard moet goed in het lijf zitten om ons te dragen.
Ldr wordt in vele gevallen als negatief gezien terwijl je net een stukje rug kan "aanzetten" zodat het dier uiteindelijk beter draagt en heel blijft.
We hebben het hier dus over stukjes en niet aanhoudend en weet wat je doet. Weet wat je vraagt, hoe je het vraagt, wanneer je het vraagt en dat je weet wat je voelt als je er bent.
Dit is niet per definitie slecht. Wij mensen worden ook wel eens aan oefeningen gezet om ons lijf beter te gebruiken en zo dus minder lichamelijke klachten zouden moeten hebben/krijgen.
Het stukje dwang vind ikzelf altijd een nare benaming voor dit onderwerp omdat ieder paard dat een zadel opkreeg of gevraagd werd met een ruiter te lopen heeft als veulen nooit gevraagd om gereden te worden of gehouden te worden door de mens. Ieder stukje wat wij dus met ons dier doen kan je als dwang opvatten en neerzetten.
Dat een rijstijl verkeerd gebruikt wordt ben ik het zeker mee eens, maar dressuur in de basis is nog steeds een vragend iets waar we met een beetje inkijk in de biomechanica van een paard zeer veel kunnen.
Ik las ergens dat dressuur trucjes rijden is? Ik denk dat je je dan nooit in de dressuur geïnteresseerd hebt en dus alleen het slechte van de dressuur hebt. Dressuur is namelijk een hele mooie methode van het gymnastiseren van het paardenlijf en het soepel en goed te houden voor alles wat wij van ze vragen.
Dat iemand ze er liever doorheen slaat of naar dat punt toe trekt staat daar volledig los van.
Elisa2 schreef:Niemand zegt dat, net als dat ik niet zeg dat men het alleen op die manier voor elkaar krijgt.Polar schreef:Ik ben van mening dat je een paard niet met 2 bitten en sporen (en LDR) hoeft te rijden, om hem/haar correct door het lichaam te laten lopen.
En ik vind het een gebrek aan kunde als je dat alleen op die manier voor elkaar krijgt.
Maar wie zegt dat iemand het alleen op die manier voor elkaar krijgt?
Ik kon dezelfde paarden zowel met trens en zonder sporen prima aan het lopen krijgen als met S&T en sporen. Reedt vroeger juist vaak zonder spoor, maar vond het soms toch wel prettig in de zijgangen. Sommige paarden vinden S&T fijner, toch wisselen de meeste ruiters S&T en trens af.
LDR ook zoiets, had een paard in training om te corrigeren die reedt ik expres LDR..waarom? Dier was altijd in een valse knik gereden, dit was voor dat paard de enige houding waarin ze daadwerkelijk helemaal kon ontspannen en nageven.
Jij vult echt een heleboel in voor een heleboel ruiters zonder de in's en outs te kennen.
Veronica2 schreef:Keuzevrijheid is voor een paard niet altijd verstandig. Voor de paarden die ik rij is het heel simpel, ze mogen mij rustig vertellen wat ze wel en niet fijn vinden qua bit, zadel, zadeldek, singel, sporen etc. Je merkt namelijk vanzelf waar de voorkeur naar uitgaat en dat hoeft niet per se te betekenen dat achterwege laten het enige antwoord is. Ik laat ze dus het liefst lopen met een zo optimaal mogelijke mix van benodigdheden. Hetzelfde qua voer, maar daar zijn wel grenzen. Ik weet vrij zeker dat mijn paard met alle plezier een kilo appeltjes zou verorberen, maar ik voer hem liever een enkele appel en voldoende hooi en krachtvoer. Hij weet het namelijk niet altijd beter dan ik, zo simpel is het.
Veronica2 schreef:denisesilver schreef:Waarom ik er zo over zeur, is omdat er hier te makkelijk wordt gesproken dat een dergelijke manier van trainen bij sommige paarden even kan mee worden gepakt. Echter wordt dit in de praktijk door sommige ruiters bij alle paarden (constant) meegepakt en dan ga je mi het doel voorbij.
Dus excuus dat ik erover door zanik, maar ik ken de valkuil van mensen die eventueel meelezen en verder geen goede onderbouwing kunnen krijgen van de methode. Been there done that, en ik ben blij dat ik tegenwoordig op een andere manier les krijg. Niet gezegd hebbende dat ik deze methode als geheel slecht neer zet. Het is niet zo zwart-wit.
Dus, dan moet je het er maar niet meer over hebben? Bedoel je in de tweede alinea dat je zelf deze methode bent gaan imiteren nadat je erover had gelezen op bokt? Goed dat je bent bijgedraaid, maar er is op bokt altijd kritiek op geweest vanuit verschillende invalshoeken.
Zowel San87 als Elisa2 hebben uitgelegd hoe je LDR toe kunt passen voor beter ruggebruik.
mce schreef:Dan maar eens met extra aandacht naar deze docu kijken, lijkt me, kijken of daar opheldering komt hoe hij LDR inbrengt
[VN] Nieuwe docu-serie ‘De Wereld van Luiten’
Tijdens deze masterclass zal hij, samen met Monique Peutz en Susanne Baarup, jou meer vertellen over hoe je een puntje meer kan scoren bij de jury. Ga er goed voor zitten tijdens de masterclass want de première zal ook dan plaats vinden en er na zullen de eerste beelden online te zien zijn.
ergens anders op bokt - steeds meer mensen tegen paardensport - lees ik dat Peutz ook fors kan zijn, kijken of dat ook in beeld komt
Phonix schreef:Paardrijden is gewoon echt heel moeilijk om goed te doen. Maar verbaas me hoe veel wereldruiters we hebben op Bokt. Of het verbaas me niet, maar denk dat weinig mensen zichzelf heb gefilmd tijdens het rijden en dan wel verbaast zou zijn…
sasja0705 schreef:Alleen al als ik "normale" wedstrijden zo zie... zo wat van triest
Warm rijden, dresuurproef in, nig net even de punten afwachten en weg wezen.
Springen hetzelfde ... nul-ronde? Dan direct barrage en wegwezen... waarbij de volgende ruiter al zijn rondjes draait .
Waar is het kijken en leren van anderen gebleven ?