Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:46

pffttt, nog steeds in spanning dus Koekie. Ik snap dat je hebt liggen malen vannacht, daar weet ik helaas alles van. Vorig jaar ook zo'n stress over Owen gehad.

Maar begrijp ik nou goed dat op de MRI eigenlijk ook alleen dat plekje bij de kogel laat zien en dat dat dan toch misschien de oorzaak van de kreupelheid is? SMDC is wel supergoed met beeldvorming, dus hopelijk kunnen zijn duidelijkheid geven hoe nu verder. Je bent er in ieder geval wel supersnel bij en hebt meteen goed doorgepakt toen je het niet vertrouwde en bent niet door blijven modderen. Hoe eerder jij handelt, hoe beter de kansen voor je paard en hiermee geef je Ellie in ieder geval alle kansen die er maar zijn. Heeft de DA nog iets gezegd of dit ook in verband kan staan met de overvulling van de hakken die je eerder al opgemerkt had?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:31

Hier kwam een flinke plek tevoorschijn! Voor nu moet het gewoon uit gaan groeien, dus komt gelukkig weer goed!

Afbeelding

@Koekie73 weet je inmiddels al meer?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:34

Ziet er goed uit Leedebee!
Dat zal pijn gedaan hebben.
Ze heeft wel dr zool gekneusd zie ik. Mss op een steen gestaan?
Zoolkneuzingen veroorzaken vaak ook wel zweren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:09

Fijn dat het eruit komt Leedebee! Door noodweer gisterenavond de les van gisterenavond naar morgenavond verzet. Omdat meneer dan tussendoor 5 dagen niets zou doen hebben we vanmiddag ook de bak opgezocht. 1,5 kilometer enkele reis overbrugt met lange lijnen en dus achter mijn paard aan naar de bak. Door het gras want meneer is hoefijzer loos momenteel. In de bak los werken gedaan via de parelli methode. Afgelopen winter 1x 1 les gehad en warempel meneer was er nog niets van vergeten en deed het zo fantastisch! Heerlijk om mee samen te werken. We gaan absoluut nog veel lol beleven met grondwerken komende winter. Morgen in elk geval geen bommetje paard maar hopelijk fijne les. Hoewel ik toch niet zelf hem rijdt haha. We hadden het paard van mijn man vandaag ook mee gewoon als gezelschap en even eruit zijn voor hem. Vind hij prima
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 10-07-24 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:11

Babootje schreef:
Ziet er goed uit Leedebee!
Dat zal pijn gedaan hebben.
Ze heeft wel dr zool gekneusd zie ik. Mss op een steen gestaan?
Zoolkneuzingen veroorzaken vaak ook wel zweren.

Hij :P
Ja waarschijnlijk combinatie van de extreme nattigheid en steen(tjes). Hij loopt 24/7 in een pp, dus dan worden die hoeven toch zachter, ondanks dat ze niet in de "drek" lopen.
Gelukkig heeft hij er nu geen pijn meer aan.

@dierenfan leuk, grondwerk is ook zeker waardevol!

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:12

Oei @leedebee daar heeft hij vast last van gehad. Dat komt idd gewoon goed gelukkig!
Een beste plek.

We zijn met even bij Ellie geweest. DA heeft meteen weer even gekeken maar de uitslag van SMDC was nog niet binnen. Nog een dag wachten.
Ellie was nogal gestressed in dr stal. We zin een stukje met haar gelopen en ze schrok echt van alles. Niet echt een ontspannend wandelingetje haha. Daarna haar lekker even gepoetst, dat kon ze wel waarderen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:04

Ik duim ook mee voor Ellie. Wat ontzettend vervelend allemaal zeg.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:13

Flink gat leedebee jeetje zal erg zeer gedaan hebben zeg.

Koekie
Tis ook wel veel voor zo.n dier he.
Gelukkig was een lekker poets beurtje ook fijn.
Dat ze eens opschoten met wat ze nou toch mankeerde zou fijn zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:48

Ik heb net de uitslag gekregen. Ze heeft een OCD bij haar kogel RV. Ze gaat morgen geopereerd worden. Dan kijkt hij meteen ook in haar kogel LV omdat ze daar ook iets gevoelig leek.

Ben heel erg opgelucht omdat het goed te behandelen is.
Maar financieel allemaal wel echt een aderlating.
En… dat wordt weer een hele dag in spanning zitten morgen :+

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:58

O dat is redelijk goed nieuws toch,er is iets aan te doen!

Hoop dat ze nu klaar is voor je, met die dure grapjes.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:59

@leedebee oef ziet er pijnlijk uit, gelukkig komt het weer goed.

@koekie, hè balen zeg ookal is het goed te behandelen. Hopelijk gaat alles goed bij de operatie.

@dierenfan leuk hè dat grondwerk. Vind dat ook altijd leuk om te doen als afwisseling.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:59

Pffff jeetje koekie! Weer tien grijze haren verder. Wil nog niet te vroeg de vlag uithangen want dat brengt ongeluk, maar los van het feit dat je even wat minder dekjes kan kopen, ben ik “blij” voor je! Hopelijk is LV ook alles goed!!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:08

Oh Koekie, wat fijn dat het iets behandelbaars is. En ja de stress van de operatie en de financiële strop weet ik alles van, maar ik weet ook nog hoe verschrikkelijk opgelucht ik was toen ik eenmaal wist wat er aan de hand was met Owen en ik wist dat het na een operatie weer helemaal goed met hem ging komen. En ja ik ben een jaar niet naar de kapper geweest, heb al een jaar niets aan nieuwe kleding gekocht, heb serieuze cuts in mijn bestedingspatroon gemaakt om de financiële schade te beperken, geen vakantie dit jaar, maar ik heb weer een blije en gezonde Owen en dat is het allemaal dubbel en dwars waard! Want oh wat geniet ik nu van dat mannetje!
Is de OCD door trauma ontstaan? Omdat het bij de aankoopkeuring nog niet gezien is? Of was het omdat de aankoopkeuring was toen Ellie nog heel jong was en dit gewoon in het groeiproces is ontstaan?

Die hoefzweer ziet er idd ook wel heel pittig en pijnlijk uit Leedebee...maar gelukkig ook iets dat weer helemaal goed gaat komen.

Leuk Dierenfan dat grondwerk idd. Ik ben ook van plan het werken aan de hand met Owen weer op te gaan pakken. Had daar toen Owen op de revalidatiestal stond ontzettend veel lol mee en merkte ook dat het heel goed voor hem was. Daarna is de klad er een beetje ingekomen omdat hij zoveel dingen weer moest oppakken (longeren, rijden, leren omgaan met alles op een grote pensionstal, weer opnieuw leren trailerladen etc etc) maar nu ga ik er weer mee aan de slag. In juli en augustus worden er bij ons op stal ook clinics in werken aan de hand georganiseerd, dus ook leuk om daar aan mee te doen met Owen om het weer een goede boost te geven en om onze vaardigheden bij te schaven. Want hoewel we een aantal privé lessen hierin hebben gehad zijn wij beiden op dat gebied nog hartstikke groen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:59

Koekie73 schreef:
Ik heb net de uitslag gekregen. Ze heeft een OCD bij haar kogel RV. Ze gaat morgen geopereerd worden. Dan kijkt hij meteen ook in haar kogel LV omdat ze daar ook iets gevoelig leek.

Ben heel erg opgelucht omdat het goed te behandelen is.
Maar financieel allemaal wel echt een aderlating.
En… dat wordt weer een hele dag in spanning zitten morgen :+

Dat wordt een extra krantenwijk :+
Wel fijn dat hdt behandelbaar is. Op naar een snel herstel en een goede nachtrust!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:17

Wat een opluchting Koekie73 hoewel het nu niet fijn is financieel gezien, de spanning en komende revalidatie. Hopelijk krijgen jullie vele fantastische jaren hier na!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:23

Oji hier net zo met grondwerken. Echter z'n hoeven zijn enorm gegroeid en 3 losse hoefijzers. Alle hoefijzers nu verwijderd door mijn man om ellende ermee te voorkomen. De smid kan pas maandag dus moest week blootvoets overleven. Grondwerken is dan wel fijn, geeft de minste belasting

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:56

OCD klinkt relatief gunstig! Zat die zo verstopt dat die niet op de foto te zien was? Nog even eerder duimen dat hij er ook netjes uitgehaald kan worden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:14

Dank allemaal, het is iig een van de meest positieve uitkomsten mogelijk.
@oji precies dat dus. Ben natuurlijk weer te laat met haar verzekeren dat had ik nog willen uitzoeken maar kwam er maar niet van. Daar heb ik nu natuurlijk spijt van ;-) Maar het zal voor mij ook betekenen even geen kleding, kapper etc. Ga ook de sportschool voor nu opzeggen en maar gewoon even hardlopen.
Spaarpotje was net weer iets aangevuld na alle ellende met de pony's.
Maar goed, dan idd bezuinigen op alles en dat is Ellie me ook echt wel waard.

Of het door trauma komt; wij denken het niet. Het zit gewoon op een wat verstopte plek inderdaad. Ook op de nieuwe RX van maandag is er wel iets te zien maar niet zo dat er echt een OCD te zien was. Op de MRI beelden schijn je wel te kunnen zien dat het echt een flap is.
Ik heb de beelden zelf nog niet, maar ik wil het best delen als ik het binnen heb.

Ze is trouwens wel enorm gestrest op de kliniek. Gisteravond toen we er waren stond ze met opgetrokken buik. Dus heb gevraagd of ze haar deze dagen omeprazole willen geven.
Wat dat betreft zie ik straks ook tegen het moment op dat we moeten stappen na boxrust. Die gaat weer met 4 benen de lucht in bij alles waar ze normaal niet op reageert.

Als jullie nog tips hebben om de weken met boxrust straks door te komen.... Ik ga iig wat wilgentakken snoeien ergens. En ik heb 2 van die kleine hooinetjes waar van die geperste ruwvoer blokken in kunnen.
Heb stal al even gesproken en ze mag wel even in een andere stal waar ze iig de rest van de paarden kan zien (die staan momenteel 24/7 buiten)

Wel sneu trouwens; Ellie d'r vriendin schijnt de hele dag bij het hek te staan terwijl ze gewoon met dr vrienden de wei op kan. Ze staat echt op Ellie te wachten.

@leedebee ik heb mijn dochter opdracht gegeven vuilnisbakken af te gaan voor blikjes en flesjes :)) ;-)

@dierenfan jaaaa ik kan ook genieten van grondwerk hoor.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:59

Dat zal een pak van je hart zijn dat het de meest positieve uitkomst is!
Ha ja, de sportschool. Ik ging voor Owens ongeluk naar een personal trainer en abbo sportschool...daar ben ik dus ook mee gestopt. Personal trainer komt echt pas weer aan bod als spaarpot weer goed is aangezuiverd...maar resultaat van dat stoppen en emo/stress eten is dat ik wel bijna 10 kilo ben aangekomen afgelopen jaar |o Die moeten er wel weer af de komende maanden. Hardlopen mag ik helaas niet met mijn kunstheup.

Wat sneu dat ze zo'n stress heeft. Tips voor de boxrust en stappen....tja ik heb om die reden voor Lelymare gekozen, maar dat is wel een hele dure tip. Ik was gelukkig wel verzekerd voor de DA en de operatie, daarom had ik budget over om de revalidatiestal en alle aquatraining en begeleiding te betalen (dat valt niet onder de verzekering). Als ik de DA en operatie zelf had moeten bekostigen, was daar echt wel minder geld voor geweest en had ik een andere oplossing moeten zoeken. Uiteindelijk heeft de revalidatie alles bij elkaar nog wel een keer alle DA en kliniek kosten erbij gekost.

Van Ellie vriendin is ook sneu. Paarden kunnen ook zo aan elkaar hechten. Als ik mijn merrie even uit de wei met pensioenadoos haal, dan staat haar vriend ook te gillen, terwijl er gewoon nog dik 20 andere paarden bij hem staan. Maar dat zijn ook echt Jut en Jul elke keer als ik bij haar kom.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:49

Hey @oji gedeelde smart....
Ja Lelymare heb ik nav jouw berichten ook wel even over nagedacht maar ik kan het helaas niet betalen idd, naast de mri, operatie en verblijf op de kliniek.
Het rotte is wel dat ze bij ons op stal alleen op stal komt. Ze kan dan wel naar een stal waar ze ze allemaal kan zien buiten. Ben alleen bang dat ze omdat ze alleen staat rondjes gaat lopen of erger.
Kan natuurlijk ook een bericht op facebook gooien of iemand een plekje heeft bij een ander paard dat ook op boxrust staat, maar dan blijf ik ook dubbele stalling betalen. Ik weet het even niet.
Misschien moeten we eerst even ervaren hoe het gaat.

Die kilo's eraf krijgen is ook een uitdaging he? ;-)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:31

Op YouTube staan veel workouts. YouTube premium is een eurootje per maand dus dan kun je de reclames skippen. Chatgpt kan ook helpen met je voedingschema. En dan kun je hem ook zo een boodschappenlijstje laten maken :j

Even voor de dames die moeten besparen door de financiële tegenvallers. Wel met jullie te doen! Even door de zure appel heen bijten maar hopelijk zitten jullie snel weer op het goede spoor

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:49

Ik zou de dierenarts denk ik ook gewoon om raad geven. Vroeger gooide er dan dagelijks wat muisjes in. Misschien niet helemaal wat je zoekt maar als dat net het randje eraf haalt is het voor iedereen fijner en veiliger.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:55

Bedankt voor de tip @Raineri :)

@manic ja overweeg ik ook wel hoor. Met onze pony heb ik toen tranquigel meegekregen pmdat het stappen aan de hand anders niet te doen was na weken rust op een mini paddock.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:19

Ik lees af en toe mee op dit topic omdat er bij ons twee paarden worden getraind, van daar mijn reactie.

Even over de röntgenfoto, dat is een 2D foto van een doorsnee, niet altijd is alles zichtbaar, omdat je een doorsnede maakt onder een bepaalde hoek, daarnaast moet de DA dan in zijn hoofd er 3D van maken( bij mij in het ziekenhuis tot twee keer een breuk over het hoofd gezien door de eerste hulparts)

Dus helemaal 100% is de uitslag niet

Mijn 3 jarige merrie is pas geopereerd aan twee ocd chips, waarvan er 1 in het keuringsrapport stond. De tweede werd voor de operatie door de chirurg gezien.

Hier na de operatie een zeer opstandige merrie. Ik heb van iemand een merrie gekocht met een peesblessure en ze hebben naast elkaar gestaan.
Ze heeft wel kalmerende gel gehad de eerste week, ze schopte steeds met de geopereerde benen tegen de wand.

Ze staan op rubberen tegels, maar ik heb stroo gekocht en daar luzerne door heen gedaan zodat ze wat te zoeken had. Gelukkig mag ze nu beperkte weidegang en hebben we het ergste gehad.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:22

@moner dank voor het delen van jouw ervaring.
Waar ik het meest tegenop zie is dat ik er geen ander paard naast kan zetten.
Ik kan wel in de stalapp vragen of er vrijwilligers zijn die hun paard af en toe een paar uurtjes naast Ellie willen zetten.

Ben net gebeld. Ze is door wakker geworden en staat in de stal. Een ander stal zodat ze wat meer zicht op alles heeft en ze krijgt ulcer gold.

Hij heeft alles goed weg kunnen halen en er is geen enkele schade verder aan het kraakbeen ed. Heel blij mee.
We gaan na mijn werk naar haar toe en morgen kunnen we haar meenemen naar huis *\o/*