Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 00:40

Is het proberen waard. Gelazer is dat we 5-10 jaar achter de feiten aan hobbelen en de overheid ook niet echt van de kont komt. Veel zaken als goede omheiningen, meer ontheffingen, etc. voor schuilstallen en veekerende heggen hadden er al lang moeten zijn. Dan was Nederland al een stuk minder aantrekkelijk geweest om te blijven. In plaats daarvan lopen we nu achter de feiten aan en heeft de wolf al genoeg succes gehad hier om blijven aantrekkelijk te maken, dubbel omdat het ook in Duitsland al veel dingen geleerd heeft van de ouders over omheinigen en vee.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 00:46

Veekerende heggen? Vertel :D
Ik heb thuis meidoornhaag geplant en overweeg om die ik de toekomst (als de planten geoot genoeg zijn) de haag te laten vlechten. Moet ik in die richting denken? Of bedoel je iets anders?

En inderdaad nul niks nada aan subsidies voor ons paardenmensjes helaas -O- ik heb dit jaar al meer dan een maandsalaris aan Gallagher uitgegeven :o
En ik zie het ook nog niet snel gebeuren dat er subsidie voor paardenhouders komt helaas. Bij de schapen houders is het al een drama met aanvragen en wie het wel/niet krijgt hoor ik hier in de buurt…

tamary

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 00:52

Die bedoel ik. Stekels, niet/slecht doorheen te kijken, dieren die ivm de visuele barriere die het is er niet doorheen willen uitbreken ... Vereist meer kundig onderhoud dan een hek met wat gaas en stroomdraad, maar qua kosten (als je het zelf kan), biodiversiteit en levensduur zeker interessant. Deels zijn zulke heggen verdwenen door industriele revolutie en ontwikkeling van trekker (grotere percelen zijn dan makkelijker) en makkelijk te maken metalen draad, maar het zou mij niks verbazen als het uitsterven van de wolf ook een factor geweest is. Maakte een stuk beschermingsfunctie ervan overbodig.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 09:49

In de winter is de meidoorn wel kaal. Vandaar dat ik overweeg de haag te (laten) vlechten, dan is het in de winter ook dichter. De stekels werken denk ik wel, daar ga je niet voor je plezier doorheen haha. Vogels, lieveheersbeestjes en van de zomer zelfs een jonge fazant! Vinden het een heerlijke schuilplaats <3

Van de zomer heb ik er een weitje bijgekocht, ongeveer 300m lopen vanaf mijn huis. Die was al helemaal omheind met het gaas en beukenhaag en hebben we nog extra omheind met schrikdraad en lint zoals op eerder geplaatste foto.
Daar lopen sinds een week mijn twee veulens. Met die twee langs de weg lopen vind ik doodeng, maar ze buiten laten dus ook met die wolf -O-
Eigenlijk heb ik de afgelopen week amper geslapen :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 09:54

Kaal ja maar de stekels blijven gewoon. Als je die hoog en breed genoeg houdt desnoods met een tweede hek ervoor of achter wordt het al een stuk lastiger. "Vroeger" had de maaswei die we gebruiken ook meidoorn en mijn ontsnapgrage pony is daar nooit uitgebroken. Alle andere soorten heining was hij weg maar hier bleef hij netjes achter.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 09:56

Welke planten wil jij er bij in doen voor een wintergroene haag? Wij gaan ook (oa) inzetten op de wolfwerende haag, al moet die wel GOED dicht zijn; onze hond klettert al gewoon door bramenstruiken en meidoorn heen dus dat zal een wolf ook niet nalaten.

Ik heb een paar jaar geleden een cursus gedaan bij Paard en Plant en die bieden een paardenhaag aan waar ook meidoorn in zit, en hondsroos (schattige bloempjes en rozebottels aan het eind van het seizoen!), maar zal even op moeten zoeken wat er nog meer in zit.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 10:44

Thuis heb ik enkel meidoorn rondom de paddock, bak en wei. Ik heb laatst van iemand te horen gekregen waar hier in de buurt wat vlechtheggen staan om te bekijken in het echt. Er zijn verschillende manieren om een meidoornhaag te vlechten, zelf vind ik dit er erg mooi uitzien

Afbeelding

Rondom mijn wei aan de overkant zeg maar, staat enkel beukenhaag. Dat kun je volgens mij niet vlechten.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 10:50

Ik heb ook een meidoorn boompje met roze bloemen. Daarvan schijn je ook een haag te kunnen maken, wel veel duurder dan de ‘normale witte’
Afbeelding

Afbeelding

‘Normale’ witte bloemetjes in. Meidoornhaag

Afbeelding

Nog een mooi voorbeeld van een vlechthaag gevonden

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:11

Prachtig Vivat!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:24

Het fijne van hagen is dat de wolf de dieren niet zo snel ziet en niet van afstand getriggerd wordt door bewegingen. Misschien kan daar met omheining ook iets mee worden gedaan, ondoorzichtig maken tm ooghoogte van de wolf, op 1 of andere manier.

Dat van die stekelhagen had ik eerder moeten weten, wellicht was dat dan de manier geweest om onze pony (rip) ergens niet uit te laten ontsnappen. Ik ga het onthouden voor het geval ik toch ooit weer een shetlandertje op mn pad krijg. :)*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:28

Maar doen ze alles op zicht dan?
Die neus werkt zo enorm goed.

Je leest ook dat ze stallen in zijn gegaan, over halve deuren heen. Dat lijkt me dan net zo uit zicht als een haag.

Zelf wil ik overigens nooit een meidoornhaag.
Mijn moeder had die om haar tuintje staan. Wat een vies vuil verschrikkelijke onding. En soms snoeien zal toch echt wel eens moeten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:31

Niet alleen op zicht maar het neemt wellicht een trigger weg waardoor meer kans dat de wolf doorloopt ipv aanslaat op je vee.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:57

DuoPenotti schreef:
Maar doen ze alles op zicht dan?
Die neus werkt zo enorm goed.

Je leest ook dat ze stallen in zijn gegaan, over halve deuren heen. Dat lijkt me dan net zo uit zicht als een haag.

Zelf wil ik overigens nooit een meidoornhaag.
Mijn moeder had die om haar tuintje staan. Wat een vies vuil verschrikkelijke onding. En soms snoeien zal toch echt wel eens moeten.

Haha ja wij moeten inderdaad twee keer per jaar snoeien met goed stevige handschoenen aan ;) snoeiafval moet je ook goed opruimen want kruiwagen en fiets banden zijn zo lek als je erover rijdt.
Goed om over na te denken mocht je zo’n soort haag overwegen.
Met nu een tweede wei erbij met een paar honderd meter beukenhaag en de flinke meidoornhaag die we al hadden overwegen we wel een tuinman of hovenier in te schakelen voor onderhoud :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 15:04

Zo'n vlechthaag is prachtig, maar wel een kunst op zich om aan te leggen denk ik?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 16:29

Mac schreef:
Zo'n vlechthaag is prachtig, maar wel een kunst op zich om aan te leggen denk ik?

Dat weet ik dus nog niet hihi want hier staat de meidoornhaag gewoon nog rechtop ;) je kunt de haag pas vlechten als deze wat ouder is. Als we de haag gaan vlechten denk ik dat we dit laten doen door ervaren mensen. Ik zou het zonde vinden als ik het verkeerd doe en het niet mooi wordt of de haag dood gaat ofzo :+
Voor de geïnteresseerden een mooi filmpje over vlechtheggen
https://www.npostart.nl/heggevlechten/1 ... RO_3295938

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 16:45

Jullie verliezen uit het oog dat een wolf ook graaft. Om dat te verhinderen , moet je draad min. 40cm ingraven.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 18:19

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 18:21

Lukasje schreef:
Jullie verliezen uit het oog dat een wolf ook graaft. Om dat te verhinderen , moet je draad min. 40cm ingraven.

Nou nee, wij gaan voor "en en" ( en en en)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:36

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/399 ... wakker-van
Citaat:
Volgens ecoloog Glenn Lelieveld van de Zoogdiervereniging gaat het hier zeker om een wolf. "Zeker als je kijkt naar het uiterlijk van het dier en ook het gedrag. Die wolf loopt gewoon door een menselijke omgeving en op het midden van de straat. Niet op de stoep zoals een hond."

Ah ok, dus loslopende honden lopen altijd op de stoep? :')
Nooit geweten :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:43

Die Lelieveld is de Engel van de wolven. Net zo'n wappie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:50

Niet op de stoep, ha ha ha, de man is niet wijs.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:54

Nou ik ken Gwen wel een beetje in het echt, het is een normale en aardige man, niet leuk dat jullie zo over hem doen.
Hij zegt gewoon, beelden gezien en ja dat is wel een wolf.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:58

Ik denk zeker dat het een wolf is. Daar heeft hij gelijk in.
Maar waar haalt hij vandaan dat een hond netjes op de stoep loopt en een wolf niet?
Dat is gewoon een een vreemde bewering en dat viel wel op :j
Verder ken ik de beste meneer niet en heb dus ook niets tegen hem.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:01

Ik geloof best dat 't een aardige man is maar hij heeft hier dus wel een idiote uitspraak gedaan met die stoep. Ik ken geen enkele hond die onaangelijnd netjes op de stoep loopt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:05

Kijkende naar hoeveel loslopende honden verkeersongelukken veroorzaken, is dat op zijn minst een vreemde uitspraak.