Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:19

Vientje schreef:
Wat knap van Prazani! Het wordt hem wel héél erg moeilijk gemaakt door de buren :j

Wat heerlijk weer Fransje *\o/* Fijn gebied dan aar als jullie daar zulke stukken kunnen rijden, is toch Randstad dacht ik?

Hele stoere Malik, zeker met die belachelijke wind vandaag *\o/*

Hier moet er even gespuid worden hoor -O-
Mijn les ging nogal zwaar prut, althans zo begon die. Soms baal ik zo van mezelf :o Ivm die spanning met haar tanden laatst ben ik natuurlijk weer te veel afwachtend gaan rijden, tel daarbij op dat het gek weer was vandaag, een hoop stress vanwege een lekke band met de trailer en nog meer wat tegenzat en de samenvatting van hoe we begonnen vandaag was -citaat juf- "waardeloos". Is geen woord aan gelogen overigens :+
Ik klapte echt helemaal dicht (stond al trillend naast paard met opzadelen, en besloot bij het even longeren al bijna om haar weer op de trailer te zetten- ondanks dat ze zich echt wel braaf gedroeg }:0 ), Pinda was daardoor hieperdepiep haar eigen feestje aan het vieren en gezellig haar omgeving aan het bekijken, gas rem en stuur waren weg en ik vraag me serieus af wat ik de afgelopen 34 jaar heb geleerd qua paardrijden want als je had gezegd dat het mijn eerste manegeles was en op een nog niet echt zadelmak paard had het ook nog geloofwaardig geweest }:0 -O-

Beste en terechte schop onder de kont gehad van de juf inclusief dreigement dat als ik nou niet eens wat meer door ga pakken qua rijden ik straks een paard heb wat me een maat te groot wordt (en dan bij hun op stal gaat moeten ter correctie }> ), dat hielp wel. Uiteindelijk dan ook nog wel goed samen aan het werk geweest -gelukkig-, en als ik probeer objectief terug te kijken naar de afgelopen 2 weken hebben we wel alweer stappen gemaakt tov het drama van laatst (een "gewone" les linksom- en rechtsom, zonder enig gepiep vanwege die trigger op de rechterkant, en beide handen fatsoenlijk gedraafd en gegaloppeerd....2 weken terug konden we niet eens meer rechtsom stappen zonder beide in paniek uit te breken :o }:0 ). Dus tja, ergens mag ik absoluut niet klagen, het is alleen zó frustrerend dat dit een niveau is waar ik nu "blij" mee moet zijn wat vervolgens toch zo veel stappen minder is dan dat wat het zou moeten zijn.

Ik voel me zo'n kneus en enorm tekortschieten, heb een mega gaaf, eerlijk, braaf super meewerkend en talentvol paard en loop het dan zelf zo te verprutsen |( Daar zijn een heleboel redenen en achtergrond voor, maar uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat bij mij de bezem tussen de oren door moet qua zelfvertrouwen en ik gewoon moet gaan dóen. Hoe ik dat ga doen zonder mezelf volledig over de emmer te jagen weet ik alleen nog niet...ergens moet er gewoon een knop om. Vroeger heb ik dit ook gewoon gekund, dus waarom nu ineens niet meer?? Dus tja, ik weet het even niet meer. Ik baal gewoon ontzettend van mezelf, en het voelt alsof ik heel veel hulp van mensen aangereikt krijg maar echt alleen maar mensen hun tijd en inspanningen loop te verdoen. Ben van de weersomstuit vanmiddag op Miep gestapt om wat in de bak te gaan stappen met haar, had zo'n behoefte aan dat vertrouwde gevoel van het niet meer moeten voldoen aan de veel te hoge lat die er met Pinda lijkt te liggen en maar gewoon te mogen hobbelen (en ik weet dat dat vooral aan mij ligt hoor, maar toch)...

Stalgenootje noemde het al een "de dood of de gladiolen" moment, ik geloof dat ze de spijker op de kop slaat :') -O- Nou ja, ik sip vanavond dus maar even flink met de ziel onder de arm (een beste jankbui helpt vast :+ ), en dan morgen plan maken en kop d'r maar weer voor.

Knuffel

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:25

Vientje, het is voor jou ook leren, het is toch allemaal anders als een kant en klaar paard, vind ik zelf ook.
Elk paard is al anders maar met een jonkie is het nog meer 'werk'.
Als ik zo hoor wat jouw dag was heb je het dus wel echt goed gedaan.
Je merkt zelf al wat je moet veranderen, dat kost ook wat tijd en vertrouwen, het is niet alleen een knop omzetten, dat zou wel erg makkelijk zijn, het zijn kleine stappen.
Zelf merk ik overduidelijk dat des te ouder en meer ervaring, je ook meer gaat nadenken over alles.
Maar je hoeft helemaal niet zo vreselijk aan de bovenkant van jullie kunnen te zitten, zolang er verbetering in zit is het toch goed.
En jullie zijn al enorm vooruitgegaan dus volgens mij gaat het echt niet ten koste van je paard.
Uiteindelijk gaat het sowieso om het plezier, maakt niet uit op welk niveau.
Dus als je jezelf een schop onder de kont geeft doe dan ook maar gelijk een knuffel want je mag best lief zijn voor jezelf!

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 22:52

Ah vientje gewoon echt een prutdag dus :( knuffel ook van deze kant

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:01

:(:)
Als je na een les met zo een gevoel zit zegt dat wat over de instructie. Je leert beter met beloningen en dat telt niet alleen voor paarden. Hoop dat ze ook wel benoemd heeft wat allemaal wel goed gaat?!
De lat kun je zelf ergens neer leggen, dat bepalen andere niet!
Veel kleine stapjes vooruit zijn uiteindelijk ook meters.
Dus wees ook lief voor jezelf! Kijk naar wat er wel goed gaat .
Enne al zit jij achterstevoren en loopt Pinda als een giraffe...Jij bent degene die voor haar betaald dus het mag :j

We waren nu met de trailer naar de randstad maar vanaf stal heb ik zo een 100 kilometer aan ruiterpad om te rijden met maar een twee keer een 80 weg over te steken. Woon 5 kilometer van strand en duinen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:28

Dank jullie wel! Jullie berichten en virtuele knuffels doen zeker goed :) :+: En jullie hebben ook zeker gelijk, fijn om even herinnerd te worden dat het geen "werk" is dat op een bepaalde manier/niveau móet geleverd worden :j

Instructrice treft geen blaam hoor, die heeft puur een broodnodige dosis "tough love" uitgedeeld zullen we maar zeggen. Pinda is een slimmerd en is nu wel nog braaf, maar als ik zo afwachtend blijf gaat ze zich zelf bedenken wat er moet gebeuren en dan gebeuren er ongelukken. Dus het was zeker terecht. Toen ik die schop onder de kont oppikte en inderdaad aan het rijden ging schakelde ze heel snel ook weer om in constructieve feedback, dus dat is precies hoe het ook zou moeten :)

Ik kreeg net filmpje doorgestuurd van stalgenootje van tegen het einde van de les, dat relativeert ook weer een heel stuk. Daar zijn we echt dikke prima braaf aan het werk, en krijgen we ook gewoon complimenten om de oren. Onze eerste stukjes "wijken", ik was zó onthutst in het algemeen dat ik me dit stuk niet eens meer herinner :oo Dat tekent wel hoe erg ik in de kortsluiting ben gegaan zeg maar :o Dus ben héél blij dat stalgenootje gefilmd heeft, was een positief stukje wat ik echt even nodig had :+: (ondanks een hele lelijke pluk-slinger midden pal voor in beeld, oepsie arme Pinda). Heb hem maar wel geupload, op verzoek zonder geluid :P

En nou ja goed, ik doe het ook een beetje zelf natuurlijk. Ben maar een heel gemiddelde ruiter, niet erg getalenteerd maar ook niet een die het echt nooit zal leren uiteindelijk, en instructrice is een enorm gedreven doorgewinterde dressuurder op hoog niveau dus dan wil ik me ook bewijzen :+ Bij haar in opleiding ging Pinda natuurlijk keihard vooruit, bij mij een stuk minder. Dat voelt voor mij dan als falen, en frustrerend voor haar. Maar inderdaad, mijn paard, mijn geld, mijn keuzes, en als zij het niet zou zien zitten kan ik er bij haar ook wel vanuit gaan dat ze aan zou geven dat ik een ander moet zoeken. Die verdoet haar tijd niet graag en is echt niet te beroerd om te zeggen waar het op staat dus dan had ik het wel te horen gekregen :)

Ik ben zo jaloers op jouw uitrijmogelijkheden dan Fransje, geweldig! <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:07

Ziet er toch helemaal niet slecht uit! Gaat prima!
In het begin gaat sowieso alles snel maar goed doorrijden kost meer tijd. Die tijd heb je toch, dat is geen probleem!
Probeer ook niet teveel tegen mensen op de kijken,iedereen is ooit ergens begonnen. Het eindresultaat komt niet niet zonder tijd en veel oefenen.
Belangrijkste is dat jij en Pinda plezier hebben. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:14

Vientje, ik weet niet wat jij verwacht van een jong paard maar volgens mij gaat het erg goed en denk ik eerder dat jullie wat meer tijd mogen nemen dan dat het niet vlot genoeg gaat. _O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:30

Joh Vientje, niet zo streng voor jezelf hoor! Ik vind dat je het echt hartstikke goed doet! En het filmpje ziet er toch prima uit? Jullie moeten nog groeien als combinatie onder het zadel, en dat mág. En groeien gaat soms gepaard met groeipijn. En dat is soms hartstikke rúk. Maar dat maakt niet dat je geen goede ruiter of geen goede combinatie bent.

Pinda is een hartstikke knap paard, en jij bent een hartstikke goed baasje voor haar. Punt! :D Uiteindelijk rijden we allemaal paard omdat we dat léuk vinden. En daarin vindt de een weer wat anders leuk dan de ander maar at the end of the day is dat wel waar het om draait. Probeer wat goeds/leuks in elk moment te zien, hoe klein ook. Dus ook in deze les, kijk eens hoe jullie samen rond gaan! En dan is het maar niet perfect en ging de les misschien niet helemaal zoals je verwacht maar je rijdt er wél!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:29

Inderdaad, dag later denk ik: Miep niet zo, kijk die puppy toch eens lopen zo aan het einde van de les...mens waar maak je je druk om :roll: Dus inderdaad, relativeren...Pinda is net 3 maanden onder het zadel waarvan ik zelf welgeteld 6 weken nu echt met haar bezig ben geweest, muppet doet het super.
Neemt niet weg dat ik echt veel doortastender moet gaan rijden tov het begin van de les hoor, daar is geen beeldmateriaal van maar dat was een heel ander beeld dan dit hoor ;)

Dus nu de ziel weer onder de arm uit en plan gemaakt, morgen gaan we weer aan het werk met alleen even hulp bij het opstappen. Maar wel mensen op de boerderij die me als ik er toch aftief even op kunnen rapen :+ Ik denk dat ik het nodig heb wat zelfstandiger met haar aan het werk te gaan, dan rijd ik ook meteen meer proactief :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:29

Waarom zou je er af tiefen? :D
Als ik je instructrice was zou het alleen opstappen op een paard wat netjes stil blijft staan je eerste werkpunt zijn. Goed begin is het halve werk, en bij het opstappen begin je.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:41

Ja ben ik ook eens met Fransje, rust en ontspanning.
Kleine stapjes, als dat goed gaat volgende stap. :)
Gaat het niet allemaal te snel voor jou?
Je kan er misschien ook voor kiezen om eerst wat meer op het beleervlak te lessen en dan volgend jaar bij deze instructrice?

Kijk nou hoe Malik vanmorgen weer lag met zijn 'veulentje'.. <3

Afbeelding

Op buienradar zeiden ze dat ik best even droog kon longeren maar de praktijk was anders. _O-
Hij heeft wel lekker gelopen dus maakt niet uit, de regen hebben we hard nodig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:43

Schattig zo, MM!

De regen is zeker welkom!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:50

Oh maar dat doet Pinda wel hoor, die speelt standbeeld met opstappen :) dat gaan we nu dan ook uitbouwen naar hetzelfde zonder dat iemand haar vasthoudt, waarbij ik eigenlijk geen problemen verwacht. En dat is dus ook precies de reden waarom ik zelfstandiger moet worden, we hebben de hulp eigenlijk helemaal niet meer nodig maar ik blijf te lang hangen in het leunen op andere mensen. (En dan dus in 'moeten' plannen wanneer ik ga rijden, proberen de omstandigheden vervolgens te controleren wat natuurlijk niet lukt, enzovoort enzoverder. Op de een of andere manier levert at spanning op, terwijl ik weet dat als ik gewoon spontaan kan gaan besluiten dat ik zin heb om te gaan rijden en dat dan ook kan doen dat er niet is). Daardoor dus ook een beetje in "oeh spannend jong paard zadelmak maken" modus ondanks dat we echt al wel verder zijn dan dat en Pinda ook duidelijk om wat meer uitdaging in denkwerk vraagt. En terwijl ik weet dat het voor mijn zelfvertrouwen beter is om wanneer het kan ook gewoon mezelf te gaan redden ermee ipv alle vertrouwen altijd alleen maar van buitenaf te halen. Het is dus een beetje dubbel, aan de ene kant 'moet' er te veel te vlug voor mijn gevoel maar aan de andere kant besef ik me ook dat ik wat brutaler moet gaan worden zodat mijn paard mij niet boven het hoofd groeit, want zij heeft de uitdaging in het werk wel nodig om niet zich te gaan vervelen. Het is ook niet zozeer dat ze nu moeilijke oefeningen moet gaan doen, maar ik moet wel met haar bezig zijn als ik met haar wil werken ipv te zitten afwachten, daar kan zij nu niks mee nu ze her basis spelletje snapt en het haar wel makkelijk afgaat. Dus nu is het de kunst om in kleine stapjes inderdaad uit te gaan bouwen qua zelfredzaamheid, dat is stap 1 iig. Al met al is het echt een mentaal dingetje bij mij nu, waar ik wel even uit moet om mijn hobby leuk en ontspannen te houden (zodra ik serieus geconcentreerd aan het werk ben met haar is er namelijk 0,0 spanning, bang ben ik dan niet en hoef ik ook niet te zijn).

Er af tiefen zou me voornamelijk kunnen gebeuren als ik niet gewoon eraan rij en haar bezig houd met opdrachten ipv simpel rondjes kachelen over de hoefslag, dan verveelt ze zich snel en gaat ze haar eigen feestjes vieren om zich wel te vermaken :)F :') snap ik ook wel, je bent vier en je wilt wat :+

*edit: ahhh wat lief :+:

Hier ook last van een liegende buienradar :P Vies weer!! Maar wel top voor de bak en plantjes :)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 24-05-20 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:15

Ja misschien is het dan wel handig om alleen bezig te zijn, dan ben je je meestal wel beter bewust waar je mee bezig bent.
Eraf vallen kan altijd natuurlijk dus het is wel goed als er iemand in de buurt is.

Grappig he Malik met Cleo, die hebben elkaar wel gevonden. :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:17

Ja heel grappig! Leuk als ze zich zo opzoeken :j

Eraf vallen kan altijd idd, ik lag gisteren nog bijna van mijn ouwe moeke af want die had de weersomslag in de bol :)) dat is ook niet erg, als er indien nodig maar iemand thuis is die dan even weer op weg kan helpen indien nodig.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:49

Ja het kan snel gaan, ik heb bij mijn vorige paard wel eens gehad dat hij schrok en één sprong opzij maakte, toen stond ik er zo naast, ik viel niet eens maar kwam zo op mijn voeten terecht! :D
Ging zo snel, dacht bijna dat ik nog niet opgestapt was.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:09

Gewoon oefenen inderdaad, je kan het vast alleen! Pinda helpt je wel :j
Maar is lastig als je beren op de weg ziet!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:53

Het gaat inderdaad zo vreselijk snel dan! Maar tegelijkertijd ook weer heel langzaam af en toe, soms kun je een hoop denken in de paar seconden dat de grond op je af komt :')

Pinda helpt me zeker, ben echt wel gezegend met zo'n braaf dier wat zo haar best doet :+: Dus moet goed komen, het zijn mijn eigen beren dus ik kan ze ook zelf oplossen. Vandaag lekker geknuffeld, morgenavond weer even kort erop en dan idd zelf aan de slag :)

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:23

Dat filmpje van pinda! Ik vind het superknap na 3 maanden, zie dr lopen! <3 <3

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:39

Kan jullie niet goed bijhouden, maar probeer steeds bij te lezen.

Zie dat er hier best veel westernruiters zijn, dat is toch echt wel een toffe tak van sport! Heb een paar maanden een jonge quater gereden, de eigenaresse was er bang van. Bijzondere ervaring.

Verder lees ik in de laatste posts vooral over Pinda van Vientje, begrijp wel hoe je je voelt. Het is allemaal zo nieuw en je moet elkaar ook goed leren kennen. Ik stap er na de gruwelijke rodeo die ze een paar keer deed paar weken terug ook wat minder onbevangen op.

MirandaMalik, haha wat grappig, is het een geit?

Hier gaat het rijden wel oke, of eigenlijk moet ik zeggen goed. Nadat ze zo uit der dak gegaan is, is het daarna niet meer gebeurt. Ik denk dat het uit onzekerheid gebeurt is. Afgelopen donderdag alleen opgestapt en alleen even gereden en dat ging goed. Tis zo'n lief dier maar een binnenvetter.

Ze is inmiddels naar de smid geweest en dat ging super. Hartstikke braaf, wel wat onzeker maar door de rust ging het goed.

Afgelopen vrijdag mijn zadel terug, helemaal aangepast en nu ligt het heel redelijk. Perfect leggen ging niet, ze is zo mager dat wanneer het nu perfect passend zou liggen het (hopelijk) over 8 weken niet meer zou passen.

Vrijdagmiddag de cranio sacraal geweest. Even 1,5 uur relaxen voor haar. Ze vond het heerlijk. Volgende maand nog een keer. Even een beetje resetten en relaxed worden. Ze is best al wat aangekomen in de afgelopen 3 weken, hopelijk zet dit door en wordt dat nog beter als ze wat relaxter is.

Morgen weer rijden, ben benieuwd of ik verschil in haar lijf voel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:02

Och wat sneu toch dat ze zo mager en gestressed is. Je kunt er ondanks haar slechte staat wel op rijden? Kan me voorstellen dat een zadel op een magere rug niet heel fijn voelt :=

Feyre haar zadel is ook nagekeken en goed bevonden :D
Afbeelding

Voorlopig nog even lekker op de grond aan de slag. Zelf vindt ze dat ze maar een zwaar leven heeft :P
Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:13

So dat is een flinke dame! Heerlijk dier!

Jawel, zo erg is het niet gelukkig. Ze trekt enorm bij, wormenkuur gehad, veel voordroog van fijne kwaliteit van eigen land en vooral ook rust.

Ze loopt 3x pw onder het zadel, 5 min longeren, 15 min rijden en 1x pw aan de longe.

Dat werkt goed en zo kan ze een bovenlijn gaan ontwikkelen. Zolang ze blijft door ontwikkelen kan ze het allemaal goed aan.
We hebben geen haast gelukkig.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 09:12

Berdien schreef:
Och wat sneu toch dat ze zo mager en gestressed is. Je kunt er ondanks haar slechte staat wel op rijden? Kan me voorstellen dat een zadel op een magere rug niet heel fijn voelt :=

Feyre haar zadel is ook nagekeken en goed bevonden :D
[ [url=m/DI6Ra5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voorlopig nog even lekker op de grond aan de slag. Zelf vindt ze dat ze maar een zwaar leven heeft :P
[ [url=m/P6ADHV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh berdien wat ziet die er knap uit zeg <3

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:39

mag ik ook meebabbelen, heb een 4 jarige staan die dit jaar ingereden wordt. heb er inmiddels al een aantal knopjes en een stuur op, en van de week de eerste keren opgezeten en rondgestapt. Vind ze allemaal prima. :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:03

Wat knap dat prazani zo rustig blijft met zulke buren!

Fijn dat je er weer wat positiever instaat Vientje! Zelf heb ik eigenlijk nooit zo'n last van zulke dingen, maar dat komt denk ik ook omdat ik geen geweldige resultaten ambieer. Ik vind het gewoon heel leuk om samen kleine stapjes te maken, te genieten van het proces en we zien wel hoe het gaat. Zolang hij goed in zijn vel zit en we samen plezier kunnen maken vind ik het allemaal wel prima :D Daardoor staat er weinig druk op. Wat ik zie en hoor van jullie doet Pinda het supergoed en jij ook! Het is een jong paard en jullie hebben nog alle tijd om samen te groeien en een prachtig team te worden :o

Ah wat lief Malik en zijn vriendje!

Wat is Feyre toch knap <3

Hier zijn inmiddels de poel en heuvel aangelegd, poel staat nog leeg ivm lage grondwaterstand. Paarden vinden het nog wel een beetje gek allemaal. Kudde is ook samengevoegd en dat zorgt voor wat onrust, merk aan Koda dat hij heel veel stress heeft. Gelukkig heeft hij veel steun aan zijn vriendinnetje, merk ook dat hij heel sterk op haar gericht is nu en hele korte spanningsboog heeft. Even rustig wachten tot de rust terugkeert, hopelijk duurt het niet al te lang voordat hij weer wat minder gestrest is.