[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 12:15

Achterom schreef:
Het gaat nog steeds allemaal om geld bij jou hè...
:')
Really denk je dat echt?

Dierenarts 1 vraagt zelf voor castratie 300€, dierenarts 2 vraagt 150€, maar beide doen het niet nu.
Wat de stal dierenarts vraagt weet ik niet.

ALs het om geld ging nam ik ook geen 2x per week les met limo Ala 310 euro/5weken.
Dat het zwaarder is momenteel is wel een feit, ik heb namelijk 2e helft van het zadel ook moeten betalen zo'n 1000 euro. Maar dat is niet de reden van castratie uit stellen.

Leo

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:16

Mijn vierjarige is destijds voor 200 euro in de kliniek gecastreerd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:18

Leo schreef:
Mijn vierjarige is destijds voor 200 euro in de kliniek gecastreerd.

Hier kostte het 350,- incl slaapfeestje voor het paard.
Mocht ie ook fijn een nachtje uit logeren, pyjama party voor paard.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:23

Castreren gaat gewoon hoor, zelfs nu met dit weer..zo koud of slecht weer is het niet. Heb 3 jaar geleden rond deze tijd eentje laten ruinen en toen was het pas koud..paard merkte niets en genezing is gewoon goed verlopen.Wat ik wel kwalijk vind van je pensioneigenaar is dat Spirit nu helemaal niet buiten mag, op een uurtje (of minder) in de piste na. Want vorige week was hij zelfs enkele dagen gewoon niet buiten gekomen..daar doe je een paard geen plezier mee, zeker niet zo'n jonkie! En zelfs een hengst kan gewoon samen staan met andere paarden, desnoods zelfs met Limo. Hier staan 5 hengsten samen, waaronder ook 3 volwassene die dekken en ik heb nog nooit zo'n rustig groepje gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:23

Art_Ificious schreef:
Achterom schreef:
Het gaat nog steeds allemaal om geld bij jou hè...
:')
Really denk je dat echt?

Dierenarts 1 vraagt zelf voor castratie 300€, dierenarts 2 vraagt 150€, maar beide doen het niet nu.
Wat de stal dierenarts vraagt weet ik niet.

ALs het om geld ging nam ik ook geen 2x per week les met limo Ala 310 euro/5weken.
Dat het zwaarder is momenteel is wel een feit, ik heb namelijk 2e helft van het zadel ook moeten betalen zo'n 1000 euro. Maar dat is niet de reden van castratie uit stellen.

Die lessen zijn een stuk goedkoper dan wegbrengen. En je gaat ook nog eens de confrontatie uit de weg, wel zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:26

Oh wow, shocking je hebt er een tweede paard bijgekocht. :=

Had mij niet de meest handige aankoop geleken maar goed.

Ik vind dat je wel erg veel redenen zoekt om maar onder dat castreren uit te komen.

Leuk verder dat je zo aan het lessen bent met Limo hoor

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:30

Jongens iets aardiger kan ook wel. Y;( als een dierenarts nu niet wil castreren kun je wel van alles willen maar als ze het niet willen doen nu ben je klaar toch. -O-

Maar eel een vraag Art, wanneer heb je voor het laatst die twee bij elkaar geprobeert? En wat heb je gezien dat je dacht dat de kleine bang was? Een jong paard zal van nature respect hebben voor een ouder dier en wat terughoudend zijn in het begin, is volstrekt normaal. :j zolang ze elkaar niet helemaal tot gewond aan toe stukslaan of door de draad jagen kun je het rustig aankijken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:42

Ja, dit topic ontaardt steeds meer in een: 'als je niet exact doet wat wij hier zeggen, dan ben je slecht bezig'.
Geef tips en adviezen, maar TS bepaalt nog steeds wat ze daar mee doet. Kan je de mate van amateurisme en onkunde niet aan? Voor je eigen bloeddruk: ontstip dit topic dan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:45

Gini schreef:
Ja, dit topic ontaardt steeds meer in een: 'als je niet exact doet wat wij hier zeggen, dan ben je slecht bezig'.
Geef tips en adviezen, maar TS bepaalt nog steeds wat ze daar mee doet. Kan je de mate van amateurisme en onkunde niet aan? Voor je eigen bloeddruk: ontstip dit topic dan.

Ik vul het even aan met het verzamelen van ja-knikkers (dierenarts, stalbaas, instructrice), het ontwijken van de confrontatie en beknibbelen op zaken waar je niet op moet beknibbelen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:52

Mijn tweejarige is destijds op 12 januari geruind. Thuis op stal. €195. Bel hem maar, hij zit in Heverlee. Stijn Vynckier.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:18

Oakland1990 schreef:
Mijn tweejarige is destijds op 12 januari geruind. Thuis op stal. €195. Bel hem maar, hij zit in Heverlee. Stijn Vynckier.

Stijn is echt een geweldige vent. Hier ook vaste DA.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:33

Hoe ga je het straks aanpakken met bijvoorbeeld een koliek aanval?
Je kunt beter nu met hem gaan trainen ivm het vervoer naar de kliniek. Ik neem aan dat je dat niet doet omdat je bang bent of dat hij bang is? Of wat is de precieze reden?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:34

Maar moet eerlijk zijn dat ik het ook triest vind voor het paard. Zelfs een week alleen staan is te lang. Maar zeggen wat je moet doen kunnen we niet, maar voor paarden welzijn kan je het echt niet goedpraten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:50

Ik snap niet dat mensen nog de moeite doen om tips te geven, we weten toch inmiddels allemaal wel dat TS haar eigen plan trekt? En dat is haar goed recht, ondanks dat het enorm zonde is.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:55

Als je hem nu ruint is die ook echt ruin in gedrag zodat die Maart probleemloos ingeschaard kan worden in de opfok. Mijn merrie heeft 2,5 in de opfok gestaan met 1 ouder dier. Gaat vanzelf, ze leren luisteren maar zelfs zonder ouder dier leren ze wat sociaal gedrag is. Mijn ponyhengst heeft lang bij mijn rijpaard gestaan, die hoefde maar met zijn oor te draaien en die hengst schoof 20m op. Die wist heel goed wie baas was en dat hebben die beesten nodig. De zomer daarna werd die weer tussen alleen leeftijdsgenoten gezet en dat ging ook goed. Gevolg was met 3 jaar een sociale hengst, die eenmaal geruind overal bij kon. Naar mensen toe kon die wel echt hengst zijn, maar paardengedrag kende die haarfijn. Hij is ook nooit getrapt oid door de oudere dieren, die voelen ook wel aan dat het op een jonkie gaat en passen zich aan zonder soft te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:59

Als de DA het nu te koud vind dan is het in Maart of met wat pech in April ook nog te koud. Dan zit je al aan 5 maanden in z‘n uppie op de paddock waarin hij alleen maar lastiger gaat worden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:03

Sizzle schreef:
Als de DA het nu te koud vind dan is het in Maart of met wat pech in April ook nog te koud. Dan zit je al aan 5 maanden in z‘n uppie op de paddock waarin hij alleen maar lastiger gaat worden.

Het is niet te koud... dikke onzin hoe kouder hoe beter vanwege vliegen en andere zooi. Veel DA raden aan nu te castreren vanaf nachtvorst...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:05

Wij lieten ze ook altijd juist in de winter of najaar castreren ivm minimale kans op vliegen en ander ongedierte.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:07

anne_bento schreef:
Ik snap niet dat mensen nog de moeite doen om tips te geven, we weten toch inmiddels allemaal wel dat TS haar eigen plan trekt? En dat is haar goed recht, ondanks dat het enorm zonde is.

Dit :( .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:12

Wij lieten ook niet castreren in de winter door de modder en het feit dat ze toch minder bewegen (in de wei is minder te scharrelen, ze staan net iets minder lang buiten,...) De vroege lente vind ik ideaal. Wanneer het al wat warmer en droger is, maar de insecten er nog niet zijn.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:16

Gini schreef:
Wij lieten ook niet castreren in de winter door de modder en het feit dat ze toch minder bewegen (in de wei is minder te scharrelen, ze staan net iets minder lang buiten,...) De vroege lente vind ik ideaal. Wanneer het al wat warmer en droger is, maar de insecten er nog niet zijn.

Dat hangt van je locatie af natuurlijk. Mijne stond nog gewoon op gras. Bovendien vroor het best hard en was er op dat ogenblik geen modder.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:19

Gini schreef:

Als je op een pensionstal staat dan is het wel handiger dan op een wei. Hij heeft (of is) enkele dagen op stal gestaan zonder buiten te komen, omdat hij niet bij andere kan staan..dan lijkt het mij handiger om zo snel mogelijk te ruinen, zodat hij wel de beweging kan krijgen die hij nodig heeft. Uiteraard is het aan TS de keuze wat ze doet, maar ik vind het vreemd dat er altijd wel iets is waardoor iets niet tot de mogelijkheden behoort..kijk eens ruimer dan enkel het eerste wat in je opkomt. :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:30

Buiten de discussie dat je hem nu moet laten castreren of in het voorjaar. Snap ik niet waarom je naar je vorige ervaring met castratie thuis nu weer daarvoor kiest. Zou lekker voor de kliniek gaan waar het in een veilige omgeving gebeurt.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:33

In België is thuis castreren heel gebruikelijk. Op kliniek wordt heel weinig gedaan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:45

genja schreef:
Buiten de discussie dat je hem nu moet laten castreren of in het voorjaar. Snap ik niet waarom je naar je vorige ervaring met castratie thuis nu weer daarvoor kiest. Zou lekker voor de kliniek gaan waar het in een veilige omgeving gebeurt.

Klopt. Ik zou hem ook wegbrengen maar aan huis is gebruikelijker. Alleen volwassen hengsten worden op kliniek gedaan ivm risico op bloedingen omdat alles verder ontwikkeld is dan bij een jaarling