Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:09

Elisa2 schreef:
LDR staat niet gelijk aan afdwingen hè? Dat is weer een beetje nuance die mist. Het is alleen wat ronder instellen met losrijden, vaak zodat de rugspier meer op rekt. Natuurlijk zijn er daarbij lui die deze houding afdwingen met de hand. Maar dat zijn dezelfde die een houding geforceerd op de loodlijn afdwingen.

En ja, spektakel scoort nog steeds bij fokkers en er wordt ook nog steeds getrixt maar inmiddels wordt daar wel veel beter doorheen gekeken en Bert Rutten heeft zich daar ook tegen uitgesproken. Het op druk rijden.

Ik zeg niet dat het afdwingen is, maar is het überhaupt wel correct? Lijkt me niet de meest handige manier van trainen als je daarna het neusje er weer uit moet rijden. Ik zal niet ineens een techniek neerzetten als per definitie slecht, maar het is wel iets wat ik me dus afvraag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:18

Het ligt aan het paard is mijn ervaring. Bij de ene is het fijn om die wat ronder in te stellen aan de voorkant. Bij de ander totaal niet nodig of wenselijk. De hand moeten ze wel altijd willen blijven volgen naar voren.

Mce, spijker op de kop volgens mij. Vasthouden is imo echt het allerslechtste om te doen. Waar ze dan ook lopen in het frame.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:47

denisesilver schreef:
Veronica, maar is het correct, dat LDR? En zo nee, waarom zou je het op die manier willen, waarom niet je tijd nemen met een paard?

Het kan in individuele gevallen een prima keuze zijn om dat even te doen in de training, maar niet langdurig. Het is voor jonge paarden is het vaak minder geschikt omdat je niet wil dat een paard opkrult om van het achterbeen af te kopen (Elisa2 noemde het al). Maar als een paard meer beheersing heeft over zijn lichaam en de basisvoorwaarden goed begrijpt, dan kan je het meenemen in de training. Dan is een paard dus niet jong meer en heeft de tijd gehad om te groeien in het werk en om te begrijpen wat de bedoeling is.

Even over het wel/niet natuurlijk zijn van piaffe, passage, etc. We kunnen paarden alleen iets leren waar ze van nature toe in staat zijn. We kunnen een paard bijvoorbeeld wel leren om enkele seconden op zijn achterbenen te staan in levade. We kunnen een paard onmogelijk leren om enkele seconden op zijn voorbenen te staan, zoals een olifant wel kan. Wat wij vragen van dressuurpaarden ligt binnen het natuurlijke bereik van hun fysieke mogelijkheden.

denisesilver

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 06:41

Wat is het nut ervan? Dat is een beetje mijn vraag. Wat is het doel?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:14

denisesilver schreef:
Ik zeg niet dat het afdwingen is, maar is het überhaupt wel correct? Lijkt me niet de meest handige manier van trainen als je daarna het neusje er weer uit moet rijden. Ik zal niet ineens een techniek neerzetten als per definitie slecht, maar het is wel iets wat ik me dus afvraag.

Zal ik dan ook maar nooit meer planken, squaten en 'forward fold' doen omdat dat niet de houding is die van mij gevraagd wordt in het zadel?
Ik ga er toch liever wel mee door. Omdat ik dan spiergroepen aanspreek, kan trainen en loslaten die ik later in een andere houding dan beter kan gebruiken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:52

Dat is jouw keuze, dat wordt niet van jou gevraagd door een ander.
Even gechargeerd gezegd, niemand stopt een berg ijzer in je mond, trekt jouw kin op je borst, prikt met sporen in jouw buik om je die oefeningen te laten doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:59

Heeft dat chargeren veel zin voor deze discussie?

Als je ter discussie wil stellen of je uberhaupt mag werken op een paard mag dat uiteraard. Maar dan zit je wel op een ander niveau dan deze discussie. Ik weet niet of dat heel erg helpt.

En ik vind dat als je op die vraag (mag je werken met een paard) ja zegt (wat ik doe) dat je dat dan op een correcte functionele manier moet doen. En die dressuur oefeningen dragen er aan bij om mijn paard beter en sterker te maken (mijn eind doel is niet eens dressuur namelijk, ik wil veilig en harmonieus over hindernissen springen). Ik heb helemaal niet de ervaring dat daar veel dwang bij komt kijken. Maar blijkbaar kunnen we nogal verschillen over de definitie van dwang.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 08:05

Nouja, ik denk het wel, gezien het hoofdonderwerp van dit topic.
Voor teveel mensen is het namelijk helaas niet gechargeerd.

Ik geef toe dat ik een extremere gedachtengang in dit hele onderwerp heb, dus je mag mijn reacties gerust negeren.
Mijn mening is dat (samen)werken met een paard prima kan, maar dat altijd het welzijn en de keuzevrijheid van het paard voorop moet staan, binnen de grenzen van veiligheid.
Ik wil prima op de rug van mijn paard gaan zitten, maar ik wil dat het paard minstens evenveel plezier heeft als ik.
Naar mijn mening heeft een paard dat met twee bitten en sporen wordt gereden in een houding die het niet met hele lichte druk zelf aanneemt (niet omdat het daarvoor met veel druk is aangeleerd), geen plezier daarin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 08:31

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:
LDR staat niet gelijk aan afdwingen hè? Dat is weer een beetje nuance die mist. Het is alleen wat ronder instellen met losrijden, vaak zodat de rugspier meer op rekt. Natuurlijk zijn er daarbij lui die deze houding afdwingen met de hand. Maar dat zijn dezelfde die een houding geforceerd op de loodlijn afdwingen.

En ja, spektakel scoort nog steeds bij fokkers en er wordt ook nog steeds getrixt maar inmiddels wordt daar wel veel beter doorheen gekeken en Bert Rutten heeft zich daar ook tegen uitgesproken. Het op druk rijden.

Het is niet niet correct. Je moet ook rekening houden met het opleidingsniveau en de natuurlijke houding/bouw van het paard.

Voor veel paarden is het heel moeilijk om meteen met de neus eruit te lopen, vooral wanneer ze wat lager worden gevraagd om ze de rug beter te laten gebruiken. Naarmate een paard verder in de opleiding komt, zal het sterker worden en daarmee makkelijker met de neus eruit lopen. Voor sommige paarden zal het altijd moeilijk blijven.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 08:45

Ik heb sinds 2 weken het "resultaat" van te snel ,te veel willen.
Het weidemaatje van mijn merrie is 20. Hij werd met 3 -3,5 verkocht
Na n 3kwart jaar werdt hij teruggebracht met diagnose kissing spines en hoefkatrol en mededeling als niet terug dan slager.
Hierna heeft die de afgelopen jaren altijd op 1 plek gestaan en nooit meer een zadel gezien. Volgens eigenaar waar ik hem opgehaald heb in al die jaren nooit ziek, nooit kreupel.
Zover zo goed. Hij is gezond en ongeloofelijk lenig.
Inmiddels heb ik een foto kunnen zien van hem met ruiter...
Te krappe zadel, ruiter in stoelzit ( en nee geen momentopname, met die zadel kan het niet anders) en daardoor druk op 2 punten, hals doorgedrukt en rug weggedrukt.
Hier verbaas ik mij dus geen moment dat dit jonge paard in staking ging en zijn "kissingspines" dus simpel huisgemaakt zijn. Te vroeg te vewl willen en dan met niet passens harnachement.
Zijn geluk , dat ie terug kon en daar gewoon paaed mocht zijn ,ipv slager of handel in.
Dat is dus dan die wereld van het commerce... top papier en dan moet "het beest functioneren" want anders geen winst bij verkoop.
Ik wil niet weten, hoeveel andere paarden op zo een manier al kapot gereden worden voordat ze überhaupt volwassen zijn.
Groen uit het land, dan snel snel, bah

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:04

Ja en daarnaast zijn er ook tig paarden die gewoon goed met rust en geduld opgeleid worden en op 20 jaar nog gezond zijn. Het is niet zo zwart/ wit.

Er zijn ook genoeg recreatiepaarden die met 20 compleet stuk zijn omdat ze nooit goed fatsoenlijk dressuurmatig gereden zijn omdat baasje denkt dat dat zielig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:05

denisesilver schreef:
Wat is het nut ervan? Dat is een beetje mijn vraag. Wat is het doel?

Dat is toch al een paar keer benoemd? Beter ruggebruik..in die link die ik gepost heb wordt het nog beter uitgelegd. (laatste link van Karin Retera)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:09

Polar schreef:

Ik geef toe dat ik een extremere gedachtengang in dit hele onderwerp heb, dus je mag mijn reacties gerust negeren.
Mijn mening is dat (samen)werken met een paard prima kan, maar dat altijd het welzijn en de keuzevrijheid van het paard voorop moet staan, binnen de grenzen van veiligheid.
Ik wil prima op de rug van mijn paard gaan zitten, maar ik wil dat het paard minstens evenveel plezier heeft als ik.
Naar mijn mening heeft een paard dat met twee bitten en sporen wordt gereden in een houding die het niet met hele lichte druk zelf aanneemt (niet omdat het daarvoor met veel druk is aangeleerd), geen plezier daarin.

Ik denk dat een paard pas plezier kan hebben in het werk als deze geen last van een ruiter heeft, en dus liever die twee bitten heeft dan iemand die niet kan zitten en het paard met een holle weggedrukte rug rijdt. Want daar krijgen ze rugpijn van..ookal lijkt het zo vriendelijk omdat ie compleet uit elkaar loopt.

Een paard is niet gemaakt om een mens te dragen, om dat goed en probleemloos te kunnen is een (basis) dressuurtraining nodig waardoor ze in ieder geval over de rug, nageeflijk en recht gereden worden en in horizontaal evenwicht gaan lopen.

En dat kan allemaal prima zonder dwang of geweld, dat is gewoon een kwestie van goed leren rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:20

Je moet ook gewoon geluk hebben denk ik of je paard de 20 gezond haalt of niet.
Natuurlijk heeft dat ook te maken met training, maar echt niet elk paard wat op 2.5 jarige leeftijd is ingereden is kapot als die 20 is. En andersom zijn er ook die pas op 6 jarige leeftijd ingereden worden en met 10 op zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:28

pol013 schreef:
denisesilver schreef:

Zal ik dan ook maar nooit meer planken, squaten en 'forward fold' doen omdat dat niet de houding is die van mij gevraagd wordt in het zadel?
Ik ga er toch liever wel mee door. Omdat ik dan spiergroepen aanspreek, kan trainen en loslaten die ik later in een andere houding dan beter kan gebruiken.

Het eerste deel van je bericht vind ik irrelevant. Jammer want in het tweede deel zeg je iets waar ik dus op doelde. Het doel van LDR, zoals het mij geleerd is, is om voornamelijk de rug en halsspieren te rekken en strekken. Dat draagt dan automatisch bij aan beter ruggebruik. Overigens heb ik even terug moeten zoeken naar of beter ruggebruik als reden wordt genoemd, en ik kan dat in de berichten hier niet terugvinden. Misschien staat er iets over in het artikel, maar ik vind dat de bijbehorende foto daarvan erg op het randje zit.

Waarom ik er zo over zeur, is omdat er hier te makkelijk wordt gesproken dat een dergelijke manier van trainen bij sommige paarden even kan mee worden gepakt. Echter wordt dit in de praktijk door sommige ruiters bij alle paarden (constant) meegepakt en dan ga je mi het doel voorbij.

Dus excuus dat ik erover door zanik, maar ik ken de valkuil van mensen die eventueel meelezen en verder geen goede onderbouwing kunnen krijgen van de methode. Been there done that, en ik ben blij dat ik tegenwoordig op een andere manier les krijg. Niet gezegd hebbende dat ik deze methode als geheel slecht neer zet. Het is niet zo zwart-wit.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:04

denisesilver schreef:
Waarom ik er zo over zeur, is omdat er hier te makkelijk wordt gesproken dat een dergelijke manier van trainen bij sommige paarden even kan mee worden gepakt. Echter wordt dit in de praktijk door sommige ruiters bij alle paarden (constant) meegepakt en dan ga je mi het doel voorbij.

Dus excuus dat ik erover door zanik, maar ik ken de valkuil van mensen die eventueel meelezen en verder geen goede onderbouwing kunnen krijgen van de methode. Been there done that, en ik ben blij dat ik tegenwoordig op een andere manier les krijg. Niet gezegd hebbende dat ik deze methode als geheel slecht neer zet. Het is niet zo zwart-wit.

Dus, dan moet je het er maar niet meer over hebben? Bedoel je in de tweede alinea dat je zelf deze methode bent gaan imiteren nadat je erover had gelezen op bokt? Goed dat je bent bijgedraaid, maar er is op bokt altijd kritiek op geweest vanuit verschillende invalshoeken.

Zowel San87 als Elisa2 hebben uitgelegd hoe je LDR toe kunt passen voor beter ruggebruik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:18

Polar schreef:

Hierbij ga je ervan uit dat de keuzevrijheid van het paard, altijd een garantie is voor het optimale welzijn van het paard. Dan heb ik nieuws voor je, dat is niet zo. Een paard leeft alleen in het hier en nu, denkt niet vooruit, denkt niet aan welzijn op de lange termijn. De soort paard is een symbiose met de mens aangegaan en het grote voordeel voor de soort paard van deze symbiose, is dat de mens wel vooruit kan denken, wel lange termijn consequenties kan inschatten. En dus dat de mens keuzes kan maken voor het paard, die het paard nooit op dat moment zelf zou kiezen, maar op termijn wel voor veel meer welzijn zorgen. Dus nee, dat paard zal er op het moment van aanleren misschien niet zelf voor kiezen om een bit in zijn mond te stoppen en met een spoor gereden te worden, maar misschien is het wel zo, dat als het toch een mens op de rug moet dragen, dat het uiteindelijk dragen van die mens wel vele malen prettiger is als met dat bit en die spoor het paard zijn lichaam optimaal heeft kunnen ontwikkelen en met het grootste gemak die mens draagt, ipv beetje hangend bitloos met barebackpad zonder lichaamsgebruik de mens op zijn rug als een ongemak blijft ervaren. En ja dit is ook gechargeerd, maar in heel veel jaren paardenervaring moet ik toch zeggen dat ik gemiddeld het sportpaard, die ambitieus en serieus getraind wordt met bit en sporen, vaak veel lekkerder, fitter en happier in zijn vel zie zitten dan al die paarden waar maar niets extraas van gevraagd wordt en het paard maar veel die eigen keuzes laat maken.

Een onderdeel van die symbiose is dus dat wij de mens keuzes maken voor het paard, die op de lange duur het welzijn van het paard ten goede kunnen komen. Dus is het paard altijd maar zelf de keuzevrijheid geven en laten bepalen wat wel en wat niet het paardvriendelijkst? Ik denk het eerlijk gezegd van niet, ik denk dat het paardvriendelijkst is dat wij als mens met de kennis die wij hebben, juist bepaalde keuzes maken voor het paard uiteindelijk vele malen paardvriendelijker is.
Het voordeel voor ons als mens is dat wij uit die investering van al die kennis opdoen en tijd en geld investeren in dat paard, is dat wij plezier met het paard beleven, of dat nou vrijblijvend rondhobbelen of sport is. Dat is het idee van een symbiose, beide hebben voordeel, er is dus niets mis mee dat de mens ook zijn eigen voordeel hierbij heeft. Dat beiden voordeel hebben is juist waarom de samenwerking tussen mens en paard 1 van de meest succesvolle symbioses is.

En ja paardrijden moet voor mij plezier voor 2 zijn, maar hoe je dat plezier voor het paard creëert, daar verschillen we dus wel in van mening.

En ja er gebeurt veel paardenleed, waarbij er teveel gevraagd wordt van het paard. Maar dat gebeurt zowel in (top)sport als in pure recreatie. Ja er zijn sporters die oneerlijk veel van hun paard vragen en waarbij het allemaal maar snel moet, maar ik heb toch ook heel wat paarden gebukt zien gaan onder de pure recreant.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:40

@Denisesilver. Er is gewoon heel veel onwetendheid en kopieer gedrag. LDR kan voor bepaalde paarden heel nuttig zijn, voor andere paarden averechts werken. Bepaalde oefeningen lijken onnatuurlijk, maar dragen wel bij om het paard zijn zwakheden te trainen en uiteindelijk er sterker uit te komen (idd zoals het voorbeeld van planken bij een mens, dat doe je niet om het planken zelf, maar met de core stability die je daamee opdoet zit je na verloop van tijd wel beter in balans op je paard). Of jij juist moet planken of dat jij juist leniger moet worden, dat heeft met jou bouw en natuurlijke aanleg als mens te maken, wat jou het beste gaat helpen om de best mogelijke ruiter te worden.

Er is heel veel informatie op internet beschikbaar tegenwoordig, wat heel gunstig is. Maar de keerzijde van de medaille is wel dat er heel veel mensen zich beperken tot het halen van hun informatie van internet en dat dan, zonder al gevoel te hebben wat jouw specifieke paard ook echt nodig heeft om optimaal zijn lichaam te gaan gebruiken en hoe je moet doseren. Om te weten wat je van al die online trainingen en informatie op internet kunt gebruiken, moet je eerst vele jaren vlieguren hebben gemaakt op verschillende type paarden en onder directe begeleiding ipv begeleiding via het www. Heb je al heel veel kennis en ervaring door de jaren opgedaan, dan kunnen online trainingen echt wel toegevoegde waarde hebben. Maar volgens mij wordt het vooral veel gebruikt door mensen die nog zoekende zijn en het als goedkoper alternatief zien voor heel veel privélessen.

Ik denk echt, dat 95% van de mensen met paarden, in de paarden zitten voor hun hobby en niet om er rijk van te worden. Ik weet in ieder geval dat het mij alleen maar bakken met geld kost, die ik met liefde uitgeef. Alleen die 5% die zich aan de top manifesteert en er wel geld mee moet verdienen, hebben 95% van de exposure. Positief en negatief! Maar dat is dus niet hoe de paardenwereld in zijn totaliteit in elkaar zit.

Die 95% die het voor de hobby doet, daarvan geloof ik echt dat zij allemaal handelen vanuit de liefde voor het paard, allemaal echt het juiste willen doen. Maar ja wat is het juiste, dat is per paard verschillend en om dat voor jou paard te ontdekken moet je investeren in lessen en het opdoen van kennis. Helaas zien veel mensen niet dat het paard zich echt veel fijner gaat voelen als het baasje goed les krijgt, als dat wanneer hij er volgens de laatste mode, elke week in een ander setje loopt en het baasje de info voornamelijk van internet denkt te kunnen afhalen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:42

denisesilver schreef:
pol013 schreef:

Het eerste deel van je bericht vind ik irrelevant. Jammer want in het tweede deel zeg je iets waar ik dus op doelde. Het doel van LDR, zoals het mij geleerd is, is om voornamelijk de rug en halsspieren te rekken en strekken. Dat draagt dan automatisch bij aan beter ruggebruik. Overigens heb ik even terug moeten zoeken naar of beter ruggebruik als reden wordt genoemd, en ik kan dat in de berichten hier niet terugvinden. Misschien staat er iets over in het artikel, maar ik vind dat de bijbehorende foto daarvan erg op het randje zit.

Mijn inziens is dit dan ook net het verschil, de ruiters die het in de praktijk meepakken bij ieder paard zijn vrijwel eigenlijk altijd de rollkur ruiters volgens mij. En die zijn toch wel van het forceren en vasthouden aan de voorkant. En ik denk dat daar dan ook het grootste verschil in zit. het vasthouden en buigen of barsten principe. Of een paard de hals laten vallen waarbij deze wat ronder ingesteld loopt zonder dat het daar vastgehouden wordt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:03

HorsePassion schreef:
@oji
Dat artikel is ook niet erg betrouwbaar.
Ik weet dat Gisella vaak de paarden bij Gert-Jan van Olst kwam behandelen.
Nou, Anne van Olst en Charlotte Fry hebben ook niet zeker geen vriendelijke manier van rijden. Ook bij Bartels is het niet altijd even fijn.
En om dan Academy Bartels als voorbeeld te nemen vind ik echt niet geloofwaardig overkomen.
Gisella weet het mooi te vertellen maar deze klanten zijn wel degenen die haar betalen.

Beetje jammer dat je het allemaal meteen weer zo negatief en vol vooroordelen benadert zonder ook maar enige open mind te houden.

Ik heb Anne van Olst nooit zien rijden en mijn primaire interesse ligt sowieso niet bij de topdressuur, maar ik heb vaker gehoord dat het niet het de meest paardvriendelijke amazone in het zadel is. Dat zegt niets over verder management wat misschien wel heel goed voor elkaar is? Zo zijn er heel veel, ook recreatie, ruiters die niet altijd even paardvriendelijk rijden. Wat positief is als mensen er wel een paardenfysio bij halen om die paarden lichamelijk optimaal te ondersteunen voor het werk dat ze moeten leveren. Dus het feit dat een Gisella Bartels bij een bepaalde topruiter op stal komt, waarvan jij het niet eens bent met hoe ze rijden, betekent niet dat Gisella Bartels niet het welzijn van paarden voorop heeft staan, doet niets af aan haar intenties en capaciteiten als paardenfysio en haar streven kennis over paardenwelzijn te verspreiden. Betekent gewoon dat zij voor alle paarden die zware prestaties moeten leveren, graag hun lichaam optimaal inspecteert en compensatie blessures voorkomt.

Ik ken Gisella Bartels niet persoonlijk, ik ken Fenna wel en weet dat zij welzijn en kennisdeling over welzijn extreem hoog in het vaandel heeft staan. Wel met als uitgangspunt ook het paard als sportpaard en als atleet. Ik heb heel veel van Fenna haar kennis mogen opdoen en daar heb ik dagelijks profijt van bij mijn paarden. Dus dat zij hier podcasts over opnemen en de positieve zaken van de verschillende coryfeeën onder de aandacht brengen, vind ik dat positief en luister ik daar graag naar. En ja er zal bij de stal van Tineke Bartels ook best wel eens iets gebeuren wat minder fraai is, neemt niet weg dat het mensen zijn die veel van de paardenwereld gezien hebben, met veel verschillende trainers en trainingsmethode ervaring hebben opgedaan en dat zo je met zo iemand nou eenmaal een groter publiek bereikt om je boodschap te brengen en je kennis te delen als met een podcast van de manege-instructrice bij jou om de hoek.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:10

Elisa2 schreef:
Ja en daarnaast zijn er ook tig paarden die gewoon goed met rust en geduld opgeleid worden en op 20 jaar nog gezond zijn. Het is niet zo zwart/ wit.

Er zijn ook genoeg recreatiepaarden die met 20 compleet stuk zijn omdat ze nooit goed fatsoenlijk dressuurmatig gereden zijn omdat baasje denkt dat dat zielig is.

Gedeeltelijk met je eens .

Alleen: daar waar commerce begint is het afgelopen met rust en geduld opleiden. En laat het nu zo zijn dat de commerce in de laatste jaren - niet alleen bij paarden de overhand genomen heeft.
Lange tijd was een paard een luxus ,men wilde zo lang als mogelijk van zijn paard genieten en met hem sporten, met hem leren.

Alleen al als ik "normale" wedstrijden zo zie... zo wat van triest
Warm rijden, dresuurproef in, nig net even de punten afwachten en weg wezen.
Springen hetzelfde ... nul-ronde? Dan direct barrage en wegwezen... waarbij de volgende ruiter al zijn rondjes draait .

Waar is het kijken en leren van anderen gebleven ?
Waar is het success-wensen en blij zijn voor een ander als die wint, gebleven?
Dat gevoel van samenhoren ?
Alleen maar nog concurrentie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:17

Nou voor de paarden is het toch beter dat ze gelijk naar huis kunnen en niet zolang op de trailer hoeven te blijven staan?

Ik weet niet hoor, maar 20 jaar geleden toen ik wedstrijden reedt was het niet veel anders alleen moest je verplicht wachten tot het einde van de rubriek voor je coupon en de prijsuitreiking. Kijken en leren van anderen gebeurd meestal als de anderen op hoger niveau rijden.

Ik zie niet zoveel slechts in wat je zegt eigenlijk..de meeste mensen gaan op concour voor zichzelf om een goede proef te rijden of een fijn parcours te springen.

Maar goed, ik denk dat jij bedoeld dat mensen wedstrijden willen rijden en dan een goede basis overslaan en het alleen maar gaat om proefjes en oefeningen rijden. Die zijn er natuurlijk wel en dan is het paard meer een middel om het doel te bereiken ipv de partner waarmee samen gewerkt wordt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:36

oji schreef:
Polar schreef:

Hierbij ga je ervan uit dat de keuzevrijheid van het paard, altijd een garantie is voor het optimale welzijn van het paard. Dan heb ik nieuws voor je, dat is niet zo. Een paard leeft alleen in het hier en nu, denkt niet vooruit, denkt niet aan welzijn op de lange termijn. De soort paard is een symbiose met de mens aangegaan en het grote voordeel voor de soort paard van deze symbiose, is dat de mens wel vooruit kan denken, wel lange termijn consequenties kan inschatten. En dus dat de mens keuzes kan maken voor het paard, die het paard nooit op dat moment zelf zou kiezen, maar op termijn wel voor veel meer welzijn zorgen.

Ik denk dat het paardvriendelijkst is dat wij als mens met de kennis die wij hebben, juist bepaalde keuzes maken voor het paard uiteindelijk vele malen paardvriendelijker is.

En ja paardrijden moet voor mij plezier voor 2 zijn, maar hoe je dat plezier voor het paard creëert, daar verschillen we dus wel in van mening.

En ja er gebeurt veel paardenleed, waarbij er teveel gevraagd wordt van het paard. Maar dat gebeurt zowel in (top)sport als in pure recreatie. Ja er zijn sporters die oneerlijk veel van hun paard vragen en waarbij het allemaal maar snel moet, maar ik heb toch ook heel wat paarden gebukt zien gaan onder de pure recreant.
Hele lange tekst, dus ik haal er een aantal dingen uit.

Ik ga er niet vanuit dat keuzevrijheid van het paard altijd een garantie is voor het optimale welzijn van het paard.
Wel ben ik van mening dat keuzevrijheid een onderdeel is van het optimale welzijn en daarnaast ook een vereiste zou moeten zijn binnen de grenzen van veiligheid.

We zullen als mens daarnaast altijd verantwoordelijk zijn voor de keuzes die het paard niet kan maken, zoals op tijd ontwormen, inenten, hoefsmid, etc.
Dat valt voor mij onder het veilig en gezond houden van het dier en valt dus binnen de grenzen van veiligheid.

Ik vind dat we in die keuzes altijd de mening van het paard mee moeten nemen, voor zover daar ruimte voor is.
Dus niet "Ach schatje, heb je vandaag geen zin in je wormenkuurtje? Nou, hoeft ook niet hoor, als jij dat niet wil."
Maar wel dat je ziet dat het paard duidelijk geen plezier beleeft onder het zadel en dat je daar dan naar luistert en uitzoekt hoe dit kan.
Niet elk paard hoeft bereden te kunnen worden.

We verschillen inderdaad van mening hoe je dat plezier creeërt.
Ik ben namelijk van mening dat iemand die 2 á 3 keer per week met z'n paard een bosrit van een uur maakt en het paard daarbij aan een losse teugel met het neusje 'over de grond' laat lopen, zijn paard zowel fysiek als mentaal minder schaadt dan iemand die 2 á 3 keer per week met 2 bitten en sporen een uur in de bak rijdt.
Daarnaast kun je het dan nog hebben over het aantal uren dat veel sportpaarden (niet) buiten komen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 15-10-24 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:41

Dus dat het paard een uur lang scheef volledig op de voorhand loopt lijkt jou beter?

Ik zie ze dan toch echt liever met bit en sporen gereden worden, jij bent waarschijnlijk ook voor bitloos en bit is standaard zielig?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:43

Elisa2 schreef:
Dus dat het paard een uur lang scheef volledig op de voorhand loopt lijkt jou beter?

Ik zie ze dan toch echt liever met bit en sporen gereden worden, jij bent waarschijnlijk ook voor bitloos en bit is standaard zielig?
Had ik het over scheef volledig op de voorhand lopen?

Jammer van de aannames die je doet ook, als je het op een normale manier had gevraagd, had ik er prima antwoord op willen geven.