Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:20

upendo schreef:
Ik vraag me steeds meer af of dat wel klopt. Heb het ook geroepen, maar het valt me op dat de mensen die een paard gekocht hebben die ik spreek wel ter dege weten hoe tijdsintensief het is.

Corona heeft mensen vooral stil laten staan bij wat ze nou daadwerkelijk belangrijk vinden.

Dus ik vraag me af of de markt echt weer afzwakt.

Ik denk het wel. Hele simpele verklaring: er zit gewoon een natuurlijke cyclus in de markt.
In 2019 riep ik: ik denk dat we over 1-3 jaar weer in een recessie zitten. Iedereen verklaarde me voor gek. Maar dit is simpelweg een natuurlijke beweging. Niets kan oneindig groeien. Meestal zit je 4 jaar in recessie en 7 jaar in een groei periode. Dus ja: de paardenmarkt dondert echt wel in elkaar. Hoe en wanneer geen idee maar gok dat het de arbeidsmarkt zal volgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:22

upendo schreef:
Ik vraag me steeds meer af of dat wel klopt. Heb het ook geroepen, maar het valt me op dat de mensen die een paard gekocht hebben die ik spreek wel ter dege weten hoe tijdsintensief het is.

Corona heeft mensen vooral stil laten staan bij wat ze nou daadwerkelijk belangrijk vinden.

Maar hoe groot is die groep die door Corona daadwerkelijk hun leven omgooit?

Ja, het wordt nooit meer zoals voor maart 2020. Corona heeft ons ook dingen geleerd.
Maar dat is niet hetzelfde als dat de groep die "opeens" een paard koopt daar ook altijd even goed over nagedacht heeft en bovendien is die groep eindig dus afzwakken doet het in ieder geval wel.

Een deel van die groep zal na verloop van tijd ook dat paard weer verkopen, ben ik heel gerust op; precies als wat er met een deel van die nu aangeschafte honden zal gebeuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:30

Luna02 schreef:
Ik ben vandaag bij een 2-jarige merrie geweest en het is in alle opzichten waar ik naar op zoek ben! Ook bij de verkoper had ik een goed gevoel, de recensies die ik had gelezen waren ook positief. Volgens de verkoper is ze 2 a 3 weken geleden klinisch goedgekeurd zonder bemerkingen (papier niet aanwezig, maar op te vragen). Een maand geleden ook RX goedgekeurd inclusief hals en rug (wel gezien). Ik heb deze foto's inmiddels ontvangen voor herbeoordeling door een eigen onafhankelijke dierenarts. Ik merk dat ik op zoek ben naar zekerheid dat het écht klopt en dat ik zo min mogelijk risico loop. Nu komen er morgen echter nog andere geïnteresseerden en het is helaas niet mogelijk om haar tot eventuele herbeoordeling (op z'n vroegst maandag) van de foto's vast te houden. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Hebben jullie nog adviezen?

Dat ruikt mij teveel naar het onder druk zetten van de koper. Als jij zegt het paard te kopen onder voorbehoud van een herbeoordeling van de foto's door jouw DA en een klinische keuring daarna door je eigen veearts, dan heb je in principe een koop gesloten. Dan kan de verkoper de andere partij best laten komen, maar dan ben jij de eerste. Dat is de normale gang van zaken. Dus als het zo gaat, lekker laten staan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:44

ikke schreef:
Punt is dat er op dit moment te veel gekken zijn die niet nadenken maar gewoon 10k aftikken en het paard meenemen.

Het gevolg is dat de groep die over een poos, als er weer ruimte is naar een "normaler" leven, tot de ontdekking komt dat ze er toch niet zoveel tijd/geld in willen steken als nodig, het paard weer verkopen.
Dan spat die opgeblazen zeepbel van veel te dure paarden uit elkaar en is de markt "dood".

Degenen die fatsoenlijke paarden voor meer normale prijzen willen kopen, hebben ze dan weer voor het uitzoeken.

Ja natuurlijk, zo is het ook, maar goed, dan moet je inderdaad of niet in een overspannen markt nu een paard gaan zoeken, of mee doen en daarmee wat meer risico nemen dan dat je zou doen in een niet overspannen markt.

Of genoeg geld bieden dat ze wel bereid zijn om te wachten. Allemaal niet ideaal maar dat is het nadeel van de situatie zoals die nu is, en als je dan (perse) nu een paard wilt aanschaffen.

Ik ben er ook van overtuigd hoor, dat het straks weer allemaal anders is. Van al die mensen die nu ineens aan een paard beginnen, houdt de helft het denk ik maar vol als ze weer óf vol aan de bak moeten elke dag, óf hun geld weer aan een heleboel andere dingen kunnen uitgeven en merken dat dat paard toch wel heeeel veel leuke dingen onmogelijk maakt, óf door economische crisis hun baan kwijt raken. Tijd zal het leren ;-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:56

Ik vind niet dat Luna02 onder druk gezet wordt. Zij wil de foto's laten herkeuren, dat is haar goed recht.
Het paard heeft blijkbaar meerdere kijkers en geïnteresseerden en daarom wil de verkoper het paard nog niet meteen vasthouden/vastpinnen aan 1 persoon, dat is dan weer zijn goed recht.

Eigenlijk moet ik zeggen dat ik dat echt een doodnormaal koopproces vind, als dit al gezien wordt als onder druk zetten, dan weet ik eigenlijk niet hoe je het als verkoper wel goed kunt doen? Moet je dan bij iedere kijker het paard helemaal on hold totdat de koper zetten zijn definitieve keuze heeft gemaakt om dan weer het hele proces aan te zwengelen en naar een tweede kijker te zoeken, waarbij je dan uiteraard ook weer alles on hold zet op het moment dat die interesse toont?

FleurSandro

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:16

Zoektocht pas een week geleden gestart en alles gaat ineens zo super snel! Gisteren meerdere haflingers bekeken en ook meteen de perfecte match gevonden! Nooit verwacht zo snel al een maatje te vinden.
Zojuist de verkoper laten weten dat ik hem wil kopen afhankelijk van een positief koopadvies. Morgen e3n dierenarts regelen voor de keuring en hopen dat hij goed door de keuring heen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:31

upendo schreef:

Mwah, dat vind ik vies tegenvallen. Mensen willen nog steeds alles nu-nu-nu, of het nou een hond, cavia, verre reis of paard is. Met paarden valt het nog wel mee, maar er staan al genoeg jonge (sommige nog geen half jaar oud) huisdieren op Marktplaats waar mensen "toch geen tijd" voor hebben. 8)7

Gini schreef:
Ik vind niet dat Luna02 onder druk gezet wordt. Zij wil de foto's laten herkeuren, dat is haar goed recht.
Het paard heeft blijkbaar meerdere kijkers en geïnteresseerden en daarom wil de verkoper het paard nog niet meteen vasthouden/vastpinnen aan 1 persoon, dat is dan weer zijn goed recht.

Eigenlijk moet ik zeggen dat ik dat echt een doodnormaal koopproces vind, als dit al gezien wordt als onder druk zetten, dan weet ik eigenlijk niet hoe je het als verkoper wel goed kunt doen? Moet je dan bij iedere kijker het paard helemaal on hold totdat de koper zetten zijn definitieve keuze heeft gemaakt om dan weer het hele proces aan te zwengelen en naar een tweede kijker te zoeken, waarbij je dan uiteraard ook weer alles on hold zet op het moment dat die interesse toont?

Mee eens. De mensen communiceren dat imo ook gewoon netjes, dus ik zie het probleem niet. Ze zeggen immers niet dat die foto's niet herbeoordeeld mogen worden, maar dat er wel een kans is dat het dier al weg is tegen die tijd. Dat hoort imo inderdaad gewoon bij handelen. Je kunt andere geïnteresseerden ook niet eeuwig aan het lijntje houden met wel-niet-wel berichten. Bovendien, als iemand hier een bericht zou plaatsen met "ik zou gaan kijken, maar dat werd afgezegd omdat iemand nog de foto's wil laten beoordelen, maar nu kan ik ineens wel," dan zouden de reacties hier zijn dat er vast iets mis is met het paard en dat ze maar snel verder moeten kijken.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:43

Ik vind ook niet dat Luna02 onder druk wordt gezet, snap het wel vanuit de verkoper.

Maar de vraag was geloof ik, wat zouden jullie doen? En ik zou het wel laten gaan als ik niet de kans kreeg zelf te keuren.

Leuk Fleursandro, dat zijn de positieve berichten *\o/*

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:45

esje01 schreef:
Echt heel spannend
Mijn DA heeft de foto's al gezien en kon niets vreemds ontdekken

Instructeurs zijn positief over de filmpjes

Morgen wat cross hindernissen springen en zien wat ie doet op vreemd terrein

Ik heb al wel een nieuwe set van Le Mieux besteld....het is de goden verzoeken maar oh ik hoop het zo

Ik hoop het ook voor je! Laat je weten of het gelukt is? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:12

Het gaat er niet om wat de verkoper doet, maar of luna nu sneller moest beslissen. Nee, dat zou ik niet doen, omdat ik niet onder de druk van het misschien mislopen zonder keuring wil kopen.

En ja, ik heb graag als ik zeg onder voorbehoud van keuring te willen kopen dat er niet alsnog andere kijkers komen. Dan ben ik dus al wel zo serieus dat ik wil kopen. Niet gewoon een 2e keer kijken en advies aan een da vragen, maar echt al kopen als keuring goed is. En dat is bij elk paard ook gelukt. En ja, daarvoor zijn er andere kopers afgezegd die voor 2e keer wilden komen en ik ben ook al afgezegd omdat paard gekeurd werd door een ander.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:48

Moderatoropmerking:
voldoet niet aan de regels in de op
Laatst bijgewerkt door Ymor op 14-03-21 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan de regels

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:53

Ligt volledig aan de rest vh plaatje ;)
Beweging, correctheid op de benen, exterieur, maat in de lijn, sportpotentie...
Hij kan best nog 10cm groeien in 3 jaar tijd, dus alleen de maat zegt nu vrij weinig.
En dan zou ik aan alles denken tussen 4-15k.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:18

De vraag is niet wat wij ervoor zouden willen betalen, maar meer: wat heb jij er voor over?
Als wat jij ervoor over hebt past bij de vraagprijs, dan maakt ieder andere mening toch niet meer uit?

Was het maar zo makkelijk dat er een ANWB boekje was met richtprijzen voor paarden :D

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:24

FleurSandro schreef:
Zoektocht pas een week geleden gestart en alles gaat ineens zo super snel! Gisteren meerdere haflingers bekeken en ook meteen de perfecte match gevonden! Nooit verwacht zo snel al een maatje te vinden.
Zojuist de verkoper laten weten dat ik hem wil kopen afhankelijk van een positief koopadvies. Morgen e3n dierenarts regelen voor de keuring en hopen dat hij goed door de keuring heen komt.

Wat fijn dat jij je stukje goud al hebt gevonden. Zal duimen dat de keuring goed is!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:26

Hij is mee naar huis
Meet Guinness
Afbeelding
Afbeelding
Zo verschrikkelijk blij.
Lief, aanhankelijk en heel wit.....iemand nog tips om hem schoon te houden en schoon te krijgen :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:31

Dees schreef:
De vraag is niet wat wij ervoor zouden willen betalen, maar meer: wat heb jij er voor over?
Als wat jij ervoor over hebt past bij de vraagprijs, dan maakt ieder andere mening toch niet meer uit?

Was het maar zo makkelijk dat er een ANWB boekje was met richtprijzen voor paarden :D

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Ymor op 14-03-21 13:58, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:32

Wauw, wat een gaaf dier, esje! :D Gefeliciteerd!

goldenarrow schreef:
Dees schreef:

Moderatoropmerking:

Ik zou even op Sporthorses rondkijken wat prijzen voor vergelijkbare paarden daar doen. En je kunt imo beter te hoog inzetten dan te laag - je prijs naar beneden bijstellen is toch wat makkelijker dan andersom. :P
Laatst bijgewerkt door Ymor op 14-03-21 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:37

Moderatoropmerking:
bericht voldoet niet aan de regels in de op
Laatst bijgewerkt door Ymor op 14-03-21 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan de regels

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:42

@esje01
Wowwwwe wat een knapperd <3

Gefeliciteerd en veel plezier toegewenst

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:47

Ik had al even op sporthorses gekeken, maar overal staat vraagprijs 'in overleg' bij, dus daar heb je precies niks aan :+

Ik vind de 'wat is uw uiterste prijs' vraag ook altijd zo irritant. Doe gewoon een bod :roll:

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:50

Esje01 plaatje hoor heel veel plezier ermee

Vraagprijs blijft een dingetje maar voor de juiste ruiter en klik wil ik wel paar duizend zakken.

Paard zet ik gewoon hoog in zo blijven de prutsers weg en zakken kan ik altijd maar ik wil 6000€ en jij hebt een klik dus je mag 9000€ betalen werkt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:54

goldenarrow schreef:
Ik had al even op sporthorses gekeken, maar overal staat vraagprijs 'in overleg' bij, dus daar heb je precies niks aan :+

Ik vind de 'wat is uw uiterste prijs' vraag ook altijd zo irritant. Doe gewoon een bod :roll:
Ik denk dat veel mensen gewoon niet meer weten wat onderhandelen is. :+ (En dat ook heel erg op zichzelf als persoon betrekken.)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:04

Moderatoropmerking:
ik heb vandaag alweer wat berichten moeten verwijderen. Dit topic is om te bespreken hoe het is om een paard te kopen. Helaas wordt er veel gesproken over paarden die te koop staan. Deze berichten neigen naar verkapte advertenties en zoals meerdere malen aangegeven is dit niet toegestaan. Wij verzoeken jullie je te richten in dit topic op het proces van het kopen van een paard

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:17

Ik ben zo iemand die écht niet kan onderhandelen.. Ik vind het vreselijk! Weet totaal niet wat ik ermee moet en ik zie het ding ook niet zo, vraag toch gewoon wat je wil krijgen voor dat paard, dan weet ik waar ik aan toe ben :+ Ik weet wel dat het niet zo werkt, maar ja. |o

Prachtig dier Esje! Veel plezier ermee, en veel succes met het wassen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:36

Kiwiaa schreef:
Ik ben zo iemand die écht niet kan onderhandelen.. Ik vind het vreselijk! Weet totaal niet wat ik ermee moet en ik zie het ding ook niet zo, vraag toch gewoon wat je wil krijgen voor dat paard, dan weet ik waar ik aan toe ben :+ Ik weet wel dat het niet zo werkt, maar ja. |o

Prachtig dier Esje! Veel plezier ermee, en veel succes met het wassen :')
Het staat je natuurlijk vrij om de vraagprijs te betalen. Je bent natuurlijk niet verplicht om te onderhandelen, maar als je wilt afdingen, is "wat is je bodemprijs" gewoon een gekke vraag. :P

-----
Overigens begrijp ik niet zo goed waarom hier zo streng gemod wordt, maar oké. :o Als we alleen het koopproces mogen bespreken, horen discussies over zadels, juridische status van particulieren en handelaars ook niet thuis in dit topic. (Niet dat ik het storend vind overigens, maar dat vind ik ook niet van mensen die hun kant als verkoper belichten of vragen stellen over het verkopen van een paard.)