Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

proven02

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:53

1 stap tegelijk mirjam komt echt goed ! Rot dag ertussen kan altijd een keer

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:23

Nou ja misschien toch ook niet slim om dag na ziekenhuis weer zo te willen trainen. Zor deed iig wel zijn best.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:13

Ja Mirjam door paardrijden kan je echt in een achtbaan terecht komen. Als het goed gaat kan je bijna niet gelukkiger zijn maar als het fout gaat dan baal je als een stekker.
En een lichaam wat niet mee wil werken zou ik zelf heel zwaar vinden. Sterkte!

LanocaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:22

Sterkte voor iedereen die het nodig heeft, vroeger zei ik altijd dat ik echt rijden moest, nu kan ik op bepaalde dagen beter niet gaan rijden. Mijn paard vindt dat prima, maar als ik mij niet 100% voel gaat de training toch ook minder. Ik vind het spiegelen zo zweverig klinken, maar misschien zit daar wel een kern van waarheid in.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:50

Ik heb gisteren met een sprengen bustrens gereden. Man wat maakt dat een verschil zeg!!! Normaal heb ik haar heel licht, lossig en sensibel. Maar nu, jeetje. Een totaal ander paard. Veel meer gewicht, trager in het reageren, ik zou haast zeggen stugger. Reageerde amper op mijn ophoudingen. Zat zelfs een keer te pullen. Nou dat heeft ze echt nog nooit gedaan!!! Maar goed, er was dus wel veel meer verbinding en stabiliteit. Dat was wat ik bijvoorbeeld in de stap heel erg miste. En die ging in één keer 90% beter, zonder dat ik daar iets voor deed. En tijdens de wissels voelde haar lichaam helemaal aan elkaar naar mijn hand toe. De galop was volgens mijn instructie ook mooi doorgesprongen.
Het losrijden begon trouwens ook best aardig. Totdat er een tweespan voorbij draafde over de weg. Daarna was haar concentratie verdwenen. Totdat we weer meer aan het werk gingen. Het uitdraven ging super. Maar dat gaat het normaal ook wel vaak. Kortom, we moeten nog wel weer onze afstemming vinden, want die was aardig zoek, maar ik ga dit bitje zeker een kans geven. Ik mag hem 8 dagen uitproberen. Wordt vervolgd.
Ik heb nog geen tijd gevonden om naar de gratis cursus te kijken want volgens mij is er weer een filmpje. Misschien vandaag.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:55

Ohhh fijn promisse, nu dus verder testen!

Nieuwe filmpje is van Tristan. Maar versta geen engels. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:59

Ben benieuwd Promisse!

Ik heb vanwege ziekenhuis ook dinsdag niet gereden, Mirjam. Wist van te voren al dat het niks ging worden dan. Gisteren was nog een beetje spannend. Ik was buiten begonnen, maar achter de heg waren ze aan het snoeien/maaien. Dus af en toe zo'n fel oranje pakje en herrie. Op zich was ze redelijk braaf, maar toch maar naar binnen gegaan. Daar liep ze best aardig, was vrij warm, dus ik was gewoon wat los aan het werken. Toen kwamen ze stukje naast de bak doen en dat was een pokkeherrie, alles vloog tegen de zijkanten aan. :') Nog even doorgereden en dat deed ze braaf, ondanks dat ze gespannen werd en toen lekker gestopt. We waren allebei zeiknat.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:06

Braaf van haar! Die lichamen van ons zijn ook maar krakkemikkig zeg. :(:)

Heb zondag "wedstrijd" maar zoals het nu gaat moet ik afzeggen. Lichaam werkt nog steeds niet mee. :\

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:53

mirjamalvaro schreef:
Braaf van haar! Die lichamen van ons zijn ook maar krakkemikkig zeg. :(:)

Heb zondag "wedstrijd" maar zoals het nu gaat moet ik afzeggen. Lichaam werkt nog steeds niet mee. :\

Andere krak de mik meld zich ook, zal straks even filmpje kijken en vrije vertaling leveren :D :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:32

Sorry was in slaap gevallen.

De hele vrije vertaling, denk er even Fries accent bij voor het idee... (aangezien hij Engels praat met flink Aussie accent).

Hoi ik ben TT bij DPM van C welkom bij je 3e week bla bla
bla bla bla wat ik vaak tegen mezelf zeg.. bla bla
Ik stel mezelf vaak de vraag.
Wie is mijn paard en wat denkt hij?

Ik probeer dit onderwerp vaak aan te snijden en zie dit vaak op dressuur wedstrijden.
Ik ben niet van een traditioneel systeem wat betreft rijden, dus ik denk niet vaak aan de technische aspecten van rijden, op wedstrijd gaan, welke tijd moet ik waar zijn bla bla.

Ik denk meer aan de mindset van mijn paard, wat denkt mijn paard, is hij klaar voor de show, heb ik hem getraind en geleerd wat hij gaat ervaren op de show.
Dus ik heb de vliegende wissels en bewegingen en de test al wel paar keer gereden en goed gevoel dat ik de oefeningen wel kan rijden.
Maar ik wil ook het geveol hebben dat ik weet dat mijn paard weet wat voor omgeving hij in terecht komt, ik wil hem voorbereidnen voor de geluiden die hij tegen gaat komen en de voorwerpen, al die vreemde dingen in de arena en alles wat er om hem heen gebeurt en ik wil dat het paard in mijn energie zit en niet verdwaald raakt in de energie van de omgeving dus het is kwestie van hoe is de staat van je paard als je hem van de trailer af haalt. Als ik hem van de trailer naar het stallenblok loopt (wat ik niet direct doe soms), maar soms loop ik extra rondjes. Hou mijn gedachten op mijn paard dat van de trailer komt voordat hij in de stal wordt gezet, dat hij ontspannen is. Dus niet eerst op stal zetten waar hij dan staat wachtend op het stro dat ik nog moet komen brengen.
Hij moet eerst rust hebben voor hij de stal in gaat.
Dit is dan een goede start van hoe hij de show gaat beleven, als ik begin met gespannen paard in slechte staat, merk je dat in de warming uip en in de ring. bla bla bla over de keuring. Het is niet zo dat ik hem meeneem naar de vetcheck, maar hij neemt dan zichzelf mee. En vaak zie je andere ruiters en zelf ook wel eens, dan is er een spannend iets en dan is het niet zo, dat je hem laat meeslepen door iemand anders aan de teugels of dat je hem erlangs trapt, maar ik probeer te voelen dat het paard voelt dat hij controle heeft over zichzelf.
Zo zorg je ervoor dat hij de juiste mindset heeft als hij de ring in moet.
Als ik mijn grondwerk patronen moet doen, terwijl iedereen naar me kijkt alsof ik een rare australische cowboy ben, die rare dingen doet met zijn paard, ik wil er voor zorgen dat mijn paard dezelfde relaxte staat heeft als thuis, dus wat denkt mijn paard, is hij hetzelfde als thuis. Of is hij in een nieuwe omgeving en denkt wat in hemelsnaam doe ik hier en ik ben hartstikke bang en weet niet of ik me kan concentreren op de proef die komt.
Dus bij elk aspect wat je doet, moet je denken aan, wat denkt mijn paard, hoe is zijn state of mind. IN plaats van verdwaald raken in het proces van wat moet ik doen op wedstrijd en wat moet ik doen in de ring.
Het belangrijkst is uiteindleijk waar je paard zijn mindset is, als hij zich lekker voelt dan zal de ervaring in de ring waarschijnlijk voor hem net zo goed zijn als thuis.

Ik hou in gedachten, dan veel paarden niet denken het is een wedstrijd. Paarden zonder erveraing zeker niet, ervaren paarden leren het wel als ze jaren meegeweeset zijn en die echte showartiesten zijn.
Maar in het begin weten ze het niet dat dit het belangrijkste moment is bla bla .
Dus wat je paard denkt is hetzelfde als wat je normaal thuis hebt. Net zoals elke dag thuis, als je in een andere ring rijdt, op wedstrijd, of training. Het laden op de trailer etc.
Je kan alleen op het moment trainen, niet op wat er morgen misschien gebeurt of het verleden. Je moet dus op het moment alles op het moment doen (bla bla warming up, voordraven, etc. etc. en in de ring, je moet niet vasthouden aan je plan en daarmee de zelfverzekerdheid van je paard ondermijden, je hebt al 5 fouten in je proef, dus hoef je niet meer te rijden alsof het voor goud is, maak er een training van zodat hij de volgende keer lekker de ring in gaat.
En als je altijd zelf de mindset hebt alsof je een training in gaat, dan heb je niet dat je dingen overslaat of mist waarbij hij onzekerheden opdoet, zoals niet houden van indoor of outdoor bakken of een bepaald jury hokje, of waarbij hij iets ervaart waardoor je zijn vertrouwen schaadt. Dan sluipen die dingen er niet onbewust in, want je focust er meer op dat het een training is en je houdt in je eigen mindset over wat je paard denkt en voelt gaandeweg en zo kruipen er geen onzekerheden in.
En zo sla je niets over waarbij er kleine onzekerheden in sluipen.
We kunnen geen smoesje voor onszelf bedenken of het paard beschuldigen van of hij doet het niet of houdt er niet van
want als die er insluipen, zoals niet van planten houden, niet van outdoor wedstrijden, niet van paraplus , of als hij gek wordt als je moet voordraven of als hij niet te houden is als je naar de arena moet rijdne.

Het ligt eraan hoe wij onze paarden voorbereiden, zodat we beter begrijpen wat ons paard nodig heeft en we hem beter kunnen voorbereiden zodat we niet in situaties komen die ons paard niet leuk vind en wij ook niet.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:20

Wow thanks Sjol! Eigenlijk dus schriktrainingen doen en daarin je paard leren kennen en dit dan ook toepassen op wedstrijd.

Lichaam nog steeds flut. Vandaag heel even op Eli. Lekker rondgestapt en klein stukje draf. Toen moest ik er alweer af ivm duizeligheden. :+
Denk dat ik "wedstrijd" zondag ook maar af zeg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:57

Nou ja, niet eens schriktrainingen, gewoon rustig laten wennen...
Moet wel zeggen leuk verhaal van TT en jullie hier weten dat je die van mij zo ongeveer over dwars voor een tractor kan gooien of in de bak van een kraan kan laten staan, maar geloof me op wedstrijd zijn ze echt wel anders, hi hi. (en ja, schuldig... als ik dan raar ben zijn zij dat ook...)
Moet zeggen die kleine is wat dat betreft wel lolbroek ene wedstrijd loopt ze zo relaxt en cool dat je denkt huh?? terwijl je er rustig op tijd op zat, volgende wedstrijd denk je wtf!!! Heb ik een AV of een Fjord??? (moet zeggen ten tijde van de hoedjes reed ik Sjol wel eens met en wel eens met cap, keek in de trailer en dacht dan.. Hoedjes dag.. of hmmm cap dag.. Je zag het meteen aan d'r hoofd als je het voordeurtje open trok.

Wat betreft de challange ze doen volgens mij niets nadda noppes met de FB tags, alleen met instagram gok ik zo. Jouw en mijn dingen staan er echt niet tussen of ik moet van slechtziend ineens naar stekeblind zijn gegaan. 8-) :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:30

Nope ze doen echt niets met FB. Dus doe ook geen moeite meer. :o

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:41

Wat fijn promiss!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:42

mirjamalvaro schreef:

Ach we doen het gewoon voor diegenen die ook wel eens in de knoop zitten met hun paard en denken dat ze de enigste zijn.
Van de week aantal mensen zien rijden en dacht, heeehh, die doen precies hetzelfde fout als ik :+ dan denk je ach.. ben in ieder geval niet de enigste.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:55

Haha fijn he als andere het ook fout doen. :')

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:29

Sjolvir schreef:
mirjamalvaro schreef:

Ach we doen het gewoon voor diegenen die ook wel eens in de knoop zitten met hun paard en denken dat ze de enigste zijn.
Van de week aantal mensen zien rijden en dacht, heeehh, die doen precies hetzelfde fout als ik :+ dan denk je ach.. ben in ieder geval niet de enigste.

Dit herken ik.
Misschien hebben andere lezers dat ook, maar door het zien van die fouten, krijg ik ook beter door hoe ze ontstaan. En dat inzicht helpt mij om fouten bij mezelf te voorkomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:54

Kadankovitch schreef:
Dit herken ik.
Misschien hebben andere lezers dat ook, maar door het zien van die fouten, krijg ik ook beter door hoe ze ontstaan. En dat inzicht helpt mij om fouten bij mezelf te voorkomen.

Klopt en dan denk je vaak, jeetje dat ik dat niet door had.. Maar in theorie de oplossing weten en die dan ook nog in praktijk brengen vind ik vaak wel heel moeilijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:49

Toobs.. dressuur... Wat is het toch een schatje!!! <3 <3 <3
En wat kan je toch veel leren van die floepstrupper al is het wel eens frustrerend dat hij op alle slakken zout legt. :')
En kreeg ik deze week van stalgenoot foto's van zijn nog geen week oude nieuwe vliegendeken in stukken... blijft een liefie. (vloek vloek vloek, over die deken..., vorig jaar zelfde verhaal.. dat is dus ook patchwork, deze wordt dat ook)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:29

Toobs :+:

Toch maar meegedaan aan challenge 3. 2 wel overgeslagen heb geen opstap filmpje. :')

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:49

Wat een leuk paard sjolvir!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:29

Sjolvir schreef:
Kadankovitch schreef:
Dit herken ik.

Klopt en dan denk je vaak, jeetje dat ik dat niet door had.. Maar in theorie de oplossing weten en die dan ook nog in praktijk brengen vind ik vaak wel heel moeilijk.

Ach ik denk dat een van de aspecten die zo leuk zijn aan paardrijden, is het oplossen van problemen. Ik denk dat een goede africhter feitelijk, stiekem, diep van binnen :+ blij is als er een probleem is. Ik heb dat niet al te lang geleden bij mij ontdekt.
Belachelijk en daarvoor moet je dan 60 worden :D *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:39

Denk dat inderdaad voor de meesten daarin het grootste plezier van het rijden ligt, het proberen te begrijpen hoe je het moet oplossen en als het is opgelost samen de volgende uitdaging aangaan. Maar dan is het wel fijn dat je hier en daar inderdaad kan oplossen en gaan begrijpen. Het lastigste vind ik persoonlijk altijd als je weet dat je een probleem hebt, maar de oplossing niet meteen ook helemaal uitvoerbaar is door jezelf.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:55

Nou, denk ik dat we daar wel van mening verschillen: Ik denk juist dat bij de meesten daar niet het grootste plezier in ligt. Ik vind dat bij paardrijden vooral het competitie-element een te grote rol speelt. Het verslaan van andere ruiters, beter zijn dan de anderen. Dat schept veel afgunst. En 'afgunst' is in de rijkunst een slechte raadgever. Te vaak worden paarden daardoor te hoge prestaties gevraagd. En ofschoon ikzelf ook wedstrijd heb gereden en ik er ook niet op tegen ben, vraag ik mij wel af of men rijkunst wel onderwerp van een wedstrijd kan maken. Feitelijk kan men twee paarden al moeilijk met elkaar vergelijken; ofschoon heel verschillend kunnen ze beiden even goed zijn. En elk dier vraagt een zeer individuele aanpak. Ik ben niet tegen wedstrijden, maar ik hecht niet zo'n enorm belang aan de uitslag. En dat doet men in de regel wel. En ik heb de indruk dat die tendens sterker is geworden in de laatste 20/30 jaar.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:28

Ik heb weer met bustrensje gereden en kreeg al een veel betere afstemming dan de eerste keer. Ik heb het idee dat we elkaar even opnieuw moeten leren verstaan. Ik heb haar nog niet zo fijn als hoe ik haar uiteindelijk met watertrens kan hebben. En de hals is duidelijk stabieler maar dus ook minder makkelijk bewerkbaar. Maar ook gisteren sprong ze de wissels veel mooier in verbinding met mijn hand en dat was ook zo in de stap.