Pinda_Dipje schreef:@A_nouk: Maar indien je toch gaat verzekeren loop je in feite geen risico voor 4.000 euro. De verzekering keert bij afkeuring toch uit.
Het enige argument dat een potentiele koper dan nog kan noemen is; Maar ik wil mezelf voor emotionele risico's en schade berokkenen. Logisch want voor de meesten bokkers hier is zo'n dier geen nummertje maar je beste vriend die plotseling ziek is geworden door mankementen waar jij (mogelijk) reeds van op de hoogte was bij aankoop. Maargoed indien je paard toch in de verzekering zit, zal deze in ieder geval jou financiele schade dekken en je ook nog eens de mogelijkheid bieden om tegen een gering bedrag eigenaar te blijven van jouw trouwe maatje. Het staat je vrij het dier tóch aan te houden, enkel te gebruiken voor recreatie doeleinden of nog jarenlang een (nagenoeg) pijnloos bestaan als grasmaaier te bieden. Dus dan vervalt het argument van emotionele schade alsnog.... En houdt hooguit een een argument van feitelijk egoisme stand met argumenten als; Ik ga toch niet financieel krom liggen voor een paard dat ik niet meer voor de door mij gewenste doeleinden kan benutten? Als ik deze aanhoud belet ik mezelf in de mogelijkheden een nieuw paard aan te schaffen.... Waarin de keuze voor levensbeëindiging wordt onderbouwt met argumenten als; Wat heeft een dier nu aan groene weiden? Een paard heeft toch geen tijdsbesef etc.
Allemaal eigen keuzes die een rol spelen, en waarin je zelf de hand hebt. Zodra je jezelf realistisch de vraag stelt voor hoeveel paarden het leven daadwerkelijk niet meer levenswaardig is, zult je moeten concluderen dat dit zelden het geval is. Immers zijn de meeste mankementen welke de levensvreugd belemmeren helemaal niet te signaleren op een Xray of klinisch, en kunnen deze zelfs de allerbeste/meeste gezonde dieren overkomen; Zeer ernstige koliek vlak na aankoop, ongeval, botbreuk, ernstige peesblessures, ernstige wondtrauma's, acute blindheid, zenuwaandoening, tumoren op onmogelijke plaatsen etc.
Een paard met HKO of artrose waar niet nog maanden mee rondgesleept is, kan prima pijnvrij genieten van de groene weiden. Jij (!) kunt ook nog steeds van hem genieten. Maargoed ik weet dat veel mensen deze keuze niet snel zullen maken, maar mogelijk is het zeker.
Met mijn Lagune heb ik ook wel gemerkt hoe gemakkelijk DA's een punt zetten achter een paardenleven. Immers is het voor hen inmiddels ook wel de standaard geworden dan mensen zich snel neerleggen bij 'iets' wat niet meer aan de verwachtingen voldoet, liever iets nieuws en gezonds ervoor terugkopen. Mijn DA heb ik bij de terugkoop van Lagune zelfs persoonlijk moeten bezoeken om hem ervan te doordringen dat ik écht wilde weten hoe realistisch de kans op herstel en paardwaardig pensioen was "Waar begin je aan? Die revalidatie is zo intensief, waarom zou je? Hij merkt er niets van als we hem laten gaan". Klopt, maar het vrolijke wezen dat ik nu een jaar later nog steeds in de weiden heb staan is onbetaalbaar. De beste man is zich mede door het verhaal van Lagune ook beter gaan realiseren hoe belangrijk die risico-berekening is die je aan mensen mee geeft; Hoe essentieel (en bepalend) zijn opinie voor veel van zijn klanten is door een gebrek aan eigen kennis, ervaring en doortastendheid. Door de doelstelling waarvoor een paard ooit is aangekocht te veranderen na afkeuring, blijkt vaak nog heel veel mogelijk. De mogelijkheden schuilen vaak niet (alleen) in het paard, maar moeten er vooral bij de eigenaar zijn.
Alleen maar goed dat je je nu al zo aan het orienteren bent. Het is heel spannend om zulke keuzes te moeten maken bij aankoop, en bij twijfel zeker laten keuren als dat voor je eigen geruststelling dient. Maar laat je droompaard niet staan omdat het afgekeurd word voor bijvoorbeeld de basisport, terwijl jij toch alleen maar fijne bosritjes wenst te maken bijvoorbeeld.
Zo ik heb je post eindelijk kunnen lezen
Ik ben het helemaal met je punt eens en het is precies het punt waar voor veel mensen en voor mij het issue in zit. Ikzelf zou financieel niet in staat zijn om een paard op pensioen op stal te hebben en een paard te hebben waarmee ik lekker aan de slag kan. Nee, ik heb geen spotambities maar vind het wel heerlijk om dressuurmatig met een dier aan de slag te gaan, en zou in alle eerlijkheid niet tevreden zijn met een paard waar ik alleen op zijn tijd een bosritje mee zou kunnen maken… Ik betwijfel dan ook persoonlijk of ik op zo’n moment een paard terug zou kopen.
Cru maar dat is inderdaad een punt waar je tegen aan loopt, vandaar ook mijn twijfel of ik in ieder geval het paard zijn benen op de foto zou laten zetten bij aanschaf, als ik zo een beetje rondkijken zitten vaak daar de problemen bij aankoop. Dan heb je in ieder geval gedaan wat je kon doen…
Ernstige koliek of ‘beschadigdheden’ na aankoop door onzorgvuldig rijden of zorg daar kun je niet aan doen 
@NathalieW, het is qua prijs wel een buitenkansje, maar ik weet niet of ik daar wel helemaal gelukkig mee zou zijn…
Ik heb gisteren ook weer een lekkere teleurstelling voor mijn kiezen gekregen
, wat zal ik blij zijn als ik een paard voor mezelf heb zeg, ellende met bijrijdpaard en motivatie is me behoorlijk in mijn schoenen gezakt, twijfel of het adres nog wel het leuke adresje is
Volgens mij heb ik nu de laatste pagina vol gepropt met tekst