Een nieuw paard kopen deel XI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:24

tienus63 schreef:
NathalieW schreef:
iemand deze al tegen gekomen? Wat een gaaf dier! Mankeert wel wat maar daar is de prijs naar. Heeft hier iemand ervaring met zo'n soort 'afwijking'?

http://link.marktplaats.nl/605649182

Ik krijg een Nigeriaanse oplichters bende-gevoel bij deze advertentie.

Nee, dat valt mee. Ik "ken" deze dame niet persoonlijk maar heb enige tijd met haar gemaild.
Ze doet in Nederland veel zaken met Wendy van der Helm. Had toen Inspekteur gekocht maar die kreeg een trailerongeluk en ging toen niet door. Of ze betrouwbaar of onbetrouwbaar is durf ik niet te zeggen, maar doet al jaren handel in Ned en Tjechie. Spreekt ook nederlands.

tienus63

Re: Een nieuw paard kopen deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:29

Blijkt het waarschijnlijk toch anders te zijn, dan mijn eerste ingeving zegt.
Toch leuk om te lezen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:39

Ik zou geen problemen hebben met die cornage , aangezien hij er ver mee gekomen is.
Vind hem prachtig om te zien , hoe hij beweegd en qua karakter is , weet ik ook niet.
Maar als het alleen cornage is , ach

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:40

Ps ... Pagina 99 !
Is er al een nieuw topic aangemaakt ?
Hint hint :-)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:30

Pinda_Dipje schreef:
@A_nouk: Maar indien je toch gaat verzekeren loop je in feite geen risico voor 4.000 euro. De verzekering keert bij afkeuring toch uit.

Het enige argument dat een potentiele koper dan nog kan noemen is; Maar ik wil mezelf voor emotionele risico's en schade berokkenen. Logisch want voor de meesten bokkers hier is zo'n dier geen nummertje maar je beste vriend die plotseling ziek is geworden door mankementen waar jij (mogelijk) reeds van op de hoogte was bij aankoop. Maargoed indien je paard toch in de verzekering zit, zal deze in ieder geval jou financiele schade dekken en je ook nog eens de mogelijkheid bieden om tegen een gering bedrag eigenaar te blijven van jouw trouwe maatje. Het staat je vrij het dier tóch aan te houden, enkel te gebruiken voor recreatie doeleinden of nog jarenlang een (nagenoeg) pijnloos bestaan als grasmaaier te bieden. Dus dan vervalt het argument van emotionele schade alsnog.... En houdt hooguit een een argument van feitelijk egoisme stand met argumenten als; Ik ga toch niet financieel krom liggen voor een paard dat ik niet meer voor de door mij gewenste doeleinden kan benutten? Als ik deze aanhoud belet ik mezelf in de mogelijkheden een nieuw paard aan te schaffen.... Waarin de keuze voor levensbeëindiging wordt onderbouwt met argumenten als; Wat heeft een dier nu aan groene weiden? Een paard heeft toch geen tijdsbesef etc.

Allemaal eigen keuzes die een rol spelen, en waarin je zelf de hand hebt. Zodra je jezelf realistisch de vraag stelt voor hoeveel paarden het leven daadwerkelijk niet meer levenswaardig is, zult je moeten concluderen dat dit zelden het geval is. Immers zijn de meeste mankementen welke de levensvreugd belemmeren helemaal niet te signaleren op een Xray of klinisch, en kunnen deze zelfs de allerbeste/meeste gezonde dieren overkomen; Zeer ernstige koliek vlak na aankoop, ongeval, botbreuk, ernstige peesblessures, ernstige wondtrauma's, acute blindheid, zenuwaandoening, tumoren op onmogelijke plaatsen etc.
Een paard met HKO of artrose waar niet nog maanden mee rondgesleept is, kan prima pijnvrij genieten van de groene weiden. Jij (!) kunt ook nog steeds van hem genieten. Maargoed ik weet dat veel mensen deze keuze niet snel zullen maken, maar mogelijk is het zeker.

Met mijn Lagune heb ik ook wel gemerkt hoe gemakkelijk DA's een punt zetten achter een paardenleven. Immers is het voor hen inmiddels ook wel de standaard geworden dan mensen zich snel neerleggen bij 'iets' wat niet meer aan de verwachtingen voldoet, liever iets nieuws en gezonds ervoor terugkopen. Mijn DA heb ik bij de terugkoop van Lagune zelfs persoonlijk moeten bezoeken om hem ervan te doordringen dat ik écht wilde weten hoe realistisch de kans op herstel en paardwaardig pensioen was "Waar begin je aan? Die revalidatie is zo intensief, waarom zou je? Hij merkt er niets van als we hem laten gaan". Klopt, maar het vrolijke wezen dat ik nu een jaar later nog steeds in de weiden heb staan is onbetaalbaar. De beste man is zich mede door het verhaal van Lagune ook beter gaan realiseren hoe belangrijk die risico-berekening is die je aan mensen mee geeft; Hoe essentieel (en bepalend) zijn opinie voor veel van zijn klanten is door een gebrek aan eigen kennis, ervaring en doortastendheid. Door de doelstelling waarvoor een paard ooit is aangekocht te veranderen na afkeuring, blijkt vaak nog heel veel mogelijk. De mogelijkheden schuilen vaak niet (alleen) in het paard, maar moeten er vooral bij de eigenaar zijn.

Alleen maar goed dat je je nu al zo aan het orienteren bent. Het is heel spannend om zulke keuzes te moeten maken bij aankoop, en bij twijfel zeker laten keuren als dat voor je eigen geruststelling dient. Maar laat je droompaard niet staan omdat het afgekeurd word voor bijvoorbeeld de basisport, terwijl jij toch alleen maar fijne bosritjes wenst te maken bijvoorbeeld.

Zo ik heb je post eindelijk kunnen lezen :)
Ik ben het helemaal met je punt eens en het is precies het punt waar voor veel mensen en voor mij het issue in zit. Ikzelf zou financieel niet in staat zijn om een paard op pensioen op stal te hebben en een paard te hebben waarmee ik lekker aan de slag kan. Nee, ik heb geen spotambities maar vind het wel heerlijk om dressuurmatig met een dier aan de slag te gaan, en zou in alle eerlijkheid niet tevreden zijn met een paard waar ik alleen op zijn tijd een bosritje mee zou kunnen maken… Ik betwijfel dan ook persoonlijk of ik op zo’n moment een paard terug zou kopen.

Cru maar dat is inderdaad een punt waar je tegen aan loopt, vandaar ook mijn twijfel of ik in ieder geval het paard zijn benen op de foto zou laten zetten bij aanschaf, als ik zo een beetje rondkijken zitten vaak daar de problemen bij aankoop. Dan heb je in ieder geval gedaan wat je kon doen…

Ernstige koliek of ‘beschadigdheden’ na aankoop door onzorgvuldig rijden of zorg daar kun je niet aan doen :j

@NathalieW, het is qua prijs wel een buitenkansje, maar ik weet niet of ik daar wel helemaal gelukkig mee zou zijn…

Ik heb gisteren ook weer een lekkere teleurstelling voor mijn kiezen gekregen -O- , wat zal ik blij zijn als ik een paard voor mezelf heb zeg, ellende met bijrijdpaard en motivatie is me behoorlijk in mijn schoenen gezakt, twijfel of het adres nog wel het leuke adresje is

Volgens mij heb ik nu de laatste pagina vol gepropt met tekst :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:41

Vocht ophoping in de sprong,

Kan ook overvulde peesschede zijn volkomen onschuldig.

Of dat de buigspier is uitgerekt waardoor de aders bloed lekken ook volkomen onschuldig, kun je eventuweel dicht laseren.

Om te weten wat het is kun je alleen rontgen en scan maken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:17

Ik denk idd dat het feit dat DA's zich soms snel een punt achter een paardenleven zetten komt doordat veel paardeneigenaren er maar wat snel vanaf willen als hun paard wat mankeert. Als de kosten te hoog worden en er niet meer gereden kan worden zoals men wil zet de gemiddelde eigenaar er al snel een punt achter dus waarom zou de DA zich nog inspannen. Mijn plaatselijke DA begrijpt er ook niks van dat ik mijn paard nog heb, iedere keer als hij ergens voor moet komen bij mijn paard merk ik aan hem dat hij het zonde van mijn geld vindt. ik zie echter een vrolijk en levenslustig paard die er goed uitziet! De DA's op de klinieken waar ik geweest ben geven aan dat ik dit paard zonder schuldgevoel in zou kunnen laten slapen maar dat ik hem ook zeer zeker nog zo kan laten rondlopen en dat zijn toestand nog wel jaren stabiel kan blijven.
Ik kan geen fatale naald laten steken in een beest wat nog zo'n plezier heeft, verder is hij mijn maatje, mijn alles. Dan maar niet meer fanatiek rijden, jammer! En zoals PindaDipje zegt, ik kan er nog steeds erg van genieten! Gewoon om wie mijn paard is.

Als je een paard koopt weet je dat hij wat kan gaan mankeren, een keuring is een risico-inschatting wat ook niet waterdicht is. En als je geld hebt voor een paard om op te rijden, datzelfde paard kost toch nog steeds hetzelfde als hij met pensioen is? En is toch ook nog steeds net zo leuk en lief?

Ik vind het heel goed dat mensen voordat ze een paard gaan kopen goed over dit soort dingen nadenken want de kans dat het je gebeurd is best heel groot, ik zie het om me heen veel te vaak.
Ik zal eerlijk zeggen dat het elle ellendeproces waar ik met mijn paard doorheen ben gegaan er wel toe heeft geleidt dat ik niet meer aan een nieuw paard begin als mijn paard komt te overlijden. ik durf het niet meer, heb zoveel pech gehad met paarden. En dan is het niet durven nog niet eens een financieel iets maar meer de emoties, het is zo zwaar als je dier van alles gaat mankeren, net een achtbaan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:45

@ vala ; klopt inderdaad. Hoor het heel veel om me heen " als ie niet meer gereden kan worden kan die ook wel weg"
Mijn paard is mijn maatje, mn alles!
Ik weet ook alles vn tegenslagen en hoge kosten, maar door dat alles ben ik nog meer vn hem gaan houden!
Maar goed, er zijn genoeg mensen die hun paard als geld zien. Zodra het niets meer opbrengt dan ist klaar.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:56

Vala, Romanoff, laat ik voorop stellen dat is hoe ik er nu naar kijk.
Ik zou echt niet weten wat ik zou doen wanneer ik het dier al jaren in mijn bezit heb, waarschijnlijk zal ik dan ook een persoon zijn die geen afstand kan doen van een dier..:) wanneer er iets zou over komen met mijn huisdier, zou ik namelijk ook alles doen wat in mijn macht ligt..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:03

Je zou ook eigenlijk geen paard moeten gaan kopen met de verwachting dat het mis kan gaan maar de hedendaagse realiteit is helaas dat het heel vaak toch gebeurd, ik zie om me heen zoveel ellende, bij ons rijdt ongeveer de halve stal standaard niet ivm blessures etc, er zijn er altijd wel een paar waar wat mee is. En een aantal die blijvend niet meer geschikt zijn, soms ook niet eens meer voor recreatief gebruik.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:07

Inderdaad, ik moet er ook niet vanuit gaan dat een paard altijd 100% is.. Dat kan ook niet aangezien een dier zich altijd kan verstappen, schrikken etc. en dat is dan ook geen issue, absoluut niet zelfs. De grote vraag bij mij is hoever ik bij aankoop zou gaan om te controleren of het dier geen bemerkingen heeft :) HEt is toch (bijv) 4.000 en hopelijk een hele lange tijd die je met dat dier door wilt gaan brengen.

Maar zoals ik eerder tegen Pinda_dipje zei ik ben me vooral erg aan het orienteren wat ik wil wat ik verwacht etc.. Een eigen paard is niet een beslissing die ik van hak op de tak wil gaan maken ( zou wel willen in deze situatie maar dat is niet reeel). Heb tijd genoeg concreet zal het allemaal pas eind volgend jaar bij mij gaan gebeuren :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:11

Ik zal altijd laten keuren ook al kosten ze maar 1 euro. Die aankoop hoe hoog of laag die ook is geef je maar 1x uit, voorderest kun je een leven lang financieel leeglopen. Een keuring is natuurlijk een momentopname maar kan ook voorspellend zijn. Op een keuring zou ik nooit besparen, je weet dan in ieder geval wat je uitgangspunt is. En komt er een bemerking uit dan kan je altijd nog kijken of je de gok waagt of niet.
Een aankoopbedrag zegt mij persoonlijk niks. Ja je moet het geld hebben maar eenmaal uitgegeven kost een paard van 15000 euro bij de DA net zoveel als eentje die je gratis krijgt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:35

Vala schreef:
Je zou ook eigenlijk geen paard moeten gaan kopen met de verwachting dat het mis kan gaan maar de hedendaagse realiteit is helaas dat het heel vaak toch gebeurd, ik zie om me heen zoveel ellende, bij ons rijdt ongeveer de halve stal standaard niet ivm blessures etc, er zijn er altijd wel een paar waar wat mee is. En een aantal die blijvend niet meer geschikt zijn, soms ook niet eens meer voor recreatief gebruik.

Om heel eerlijk te zijn zou ik dan toch nog eens heel kritisch gaan kijken naar het beleid bij jullie op stal en ook naar de instructie die bij jullie over de vloer komt, want dit is wel heel veel "uitval". Bij ons is het uitzondering dat er een paard niet gereden kan worden en dan is de gemiddelde leeftijd van de paarden ook nog eens behoorlijk hoog. Toegeven, het gaat niet allemaal even fanatiek, maar van paarden boven de 20 hoeft dat ook niet meer (de mijne uitgezonderd :P ).

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:55

suusantana schreef:
Spoec schreef:
Jeeetje wat gaan jullie snel! :Y)

Gaaf beest Lisch zo in de knotten! En wat heeft je man precies gedaan?! Dubbele beenbreuk is niet niks!

Amarial; vind jou paard ook een hele mooie, zoek alleen echt een ruin, gewoon volhouden, komt vast iemand voor!

Ik ben zelf ook rustig aan het rondkijken geweest maar nu tot de conclusie dat ik ivm stalling toch echt tot het voorjaar moet wachten -O-

http://dieren.marktplaats.nl/paarden/60 ... -ruin.html deze heeft al eerder in het topic gestaan maar vind ik echt zooon stoer ding! Jammer genoeg iemand anders ook want hij is al gereserveerd :Y)

marktplaats
Deze vind ik ook leuk! Wel nog wat groen maar wel leuk :)

Pfff nu maar wachten tot het lente wordt ...

En wij vonden (en vinden) de ruin *\o/* <3 ook een mooi paard. Staat binnenkort op stal bij mijn buurmeisje.
Dus ook wij zijn geslaagd in dit topic. Was het eerste paard dat we een bezichtiging waard vonden.

Wat leuk! Het is dat ik nog moet wachten tot de nieuwe stal klaar is maar anders was ik ook zeker gaan kijken! Gefeliciteerd :)

Deze vind ik ook leuk: http://dieren.marktplaats.nl/paarden/59 ... -ruin.html

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:59

Vala schreef:
Ik zal altijd laten keuren ook al kosten ze maar 1 euro. Die aankoop hoe hoog of laag die ook is geef je maar 1x uit, voorderest kun je een leven lang financieel leeglopen. Een keuring is natuurlijk een momentopname maar kan ook voorspellend zijn. Op een keuring zou ik nooit besparen, je weet dan in ieder geval wat je uitgangspunt is. En komt er een bemerking uit dan kan je altijd nog kijken of je de gok waagt of niet.
Een aankoopbedrag zegt mij persoonlijk niks. Ja je moet het geld hebben maar eenmaal uitgegeven kost een paard van 15000 euro bij de DA net zoveel als eentje die je gratis krijgt.

Klinische keuring is een must, maar de vraag zit hem bij rontgen :)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:02

Ik denk dat we inmiddels in dit topic de hele discussie klinisch/röntgen keuren al 3 gehad hebben (en iedereen het toch zelf moet weten, aangezien het ook een ervarings/gevoelskwestie is!), misschien weer tijd om terug te gaan naar het oorspronkelijke doel van het topic?? ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:20

Nog maar 1 pagina *\o/*
*en Nicole heeft nog niks* :')

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:21

Agh je bent er bijna toch. Je gaat al bij 2 paarden kijken ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:22

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:48

Cardy schreef:
NathalieW schreef:
iemand deze al tegen gekomen? Wat een gaaf dier! Mankeert wel wat maar daar is de prijs naar. Heeft hier iemand ervaring met zo'n soort 'afwijking'?

http://link.marktplaats.nl/605649182

Op sporthorses staat ie overigens voor 10.000-15.000 te koop: http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... tapio.aspx

Stond op MP voor 7500 maar goed thuis vond ze belangrijker stond erin..
As ie 10cm kleiner was wou ik hem wel als leermeester :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:50

Bijna nieuw topic
Eens met somebody de hele wel nier keuren discussie is nu wel vaak genoeg langs gekomen :D

Ik heb ook op een stal gestaan waar de dieren om me heen blessure naar blessure kregen en ben echt snel weg gegaan dat kon geen toeval meer zijn namelijk. Ik was nog geen week weg of er waren 2 dieren overleden door koliek heb nooit meer terug gekeken maar oei wat een rot gevoel had ik toen ik dat hoorde.

@tita
Een overvulling van een peeschede is nooit onschuldig dit is een flinke irritatie en moet je niet zien als oorzaak maar meer een symptoom. Een dier die had heeft zal ik goed laten onderzoeken kans dat er overbelasting in het spel is of is geweest is heel groot. Genezen doen de dieren vaak goed mist er op word gelet dat het niet weer geirriteerd raakt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:57

Dat zeg ik toch, moet je foto's enn scan laten maken, kan ook gewoon van een val geweest zijn. Of zoals men dat in volksmond noemt gal, want dat is een overvulde peesschede.

Overvulde peesschede kan wel degelijk onschuldig zijn maar ja wie ben ik....... en overvulde peesschede is praktisch niet te genezen.. je kunt het laten wegspuiten als je dat bedoelt...maar ja dan ben je dus fout bezig helemaal als dat paard erna te koop komt te staan.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:12

Citaat:
Op sporthorses staat ie overigens voor 10.000-15.000 te koop: http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... tapio.aspx

Stond op MP voor 7500 maar goed thuis vond ze belangrijker stond erin..
As ie 10cm kleiner was wou ik hem wel als leermeester :D

Ik vind die prijs wel erg laag voor zo'n klein gebrek. Zeker voor een LT paard en "pas" 12 jaar... Maar het kan natuurlijk wel dat het klopt :-)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:12

Oke, Oke , ik houd me mond en lees en kijk vooral weer lekker mee met jullie toekomstige aankopen :D :P

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:28

@ CleovG: Dat vind ik nou ook.. Krijg bijna het gevoel dat "alleen een vervelend geluid", niet het enige is.