Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pletje123 schreef:Hoe de pony er van buiten uit ziet zegt natuurlijk niks over zijn bottentenzij hij bijv enorme gallen heeft. Maar een kruising pony kan net zo goed goed zijn op de foto als een sportpony
Pinda_Dipje schreef:Pletje123 schreef:Hoe de pony er van buiten uit ziet zegt natuurlijk niks over zijn bottentenzij hij bijv enorme gallen heeft. Maar een kruising pony kan net zo goed goed zijn op de foto als een sportpony
Tuurlijk zegt dat niet specifiek wat over de botten, maar het is pure onzin een paard te keuren voor iets wat hij/zij op voorhand al niet is. Dus een potentiele koper hoeft ook niet te verwachten dat ik bereid ben de kosten daarvan te delen, omdat hun zelf de buiten proportionele drang voelen alles uit te sluiten.Wat basisfoto'tjes van de beentjes kan ik me nog voorstellen, maar 30 foto's van straalbeen tot bovenlijn slaat echt helemaal nergens op. Als ze dat willen prima, maar dan betalen ze alles gewoon zelf.
Pinda_Dipje schreef:Yelly schreef:Mijn nieuwe paard viel ook in de 'lagere prijsklasse' (onder de 3500 Euro) en die heb ik ook heel uitgebreid laten keuren hoorZowel klinisch als röntgenologisch goedgekeurd voor de sport
Gezien eerdere ervaringen ook nog eens de bovenlijn op de foto laten zetten, dat zag er ook allemaal prima uit
![]()
Waarom kun je mensen nu al vertellen dat hij niet goedgekeurd wordt?
Heel simpel, je laat toch geen sportpaardenkeuring los op een boeren recreatiepony?Een paard wordt gekeurd op basis van het gestelde doel, als recreatiepony zou hij perfect door de keuring komen hoor. Maar als mensen hem laten keuren met als gesteld doel 'sportpony' dan lacht die dierenarts zich suf. En ik ook.
Pony is overigens volkomen gezond, maar gewoon een huis-tuin-keuken-recreatiedier, niet iets wat kan voldoen aan een PROK keuring. Daar is hij niet op gefokt, en ook niet voor gemaakt
Sprintje schreef:Ja pletje 1213, dat heb ik gelezenDat keuren onzin is in een lagere prijsklasse is denk ik voor iedereen persoonlijk omdat te beslissen, wie de kosten op zich neemt is een andere discussie inderdaad.
Pletje123 schreef:Sprintje schreef:Ja pletje 1213, dat heb ik gelezenDat keuren onzin is in een lagere prijsklasse is denk ik voor iedereen persoonlijk omdat te beslissen, wie de kosten op zich neemt is een andere discussie inderdaad.
Preciesal laat je een shetje helemaal binnenste buiten keren, dat is je goed recht.
Sprintje schreef:Ja pletje 1213, dat heb ik gelezenDat keuren onzin is in een lagere prijsklasse is denk ik voor iedereen persoonlijk omdat te beslissen, wie de kosten op zich neemt is een andere discussie inderdaad.
Pinda_Dipje schreef:Sprintje schreef:Ja pletje 1213, dat heb ik gelezenDat keuren onzin is in een lagere prijsklasse is denk ik voor iedereen persoonlijk omdat te beslissen, wie de kosten op zich neemt is een andere discussie inderdaad.
Ik zeg nergens dat het onzin is om een paard te keuren hoor. Alleen dat ik niet betaal voor andermans angsten en onzekerheden, en dat ik het stompzinnig vind als men hun toch al beperkte budget steeds verder in laten slinken door toch al voordelig geprijsde paarden steeds weer van voren naar achteren te laten keuren op eigen kosten. Daarin zou ik zelf gewoon een risico-afweging maken en genoegen nemen met een uitgebreide klinische keuring en hooguit wat foto'tjes van de stralen en knieen. Zelfs het meest uitgebreid gekeurde paard kan een dag later met een gebroken hoefbeen in de wei staan, het sluit dingen uit maar geeft geen garanties.
En met betrekking tot de prijs van de pony: 9 jaar oud, Hij heeft een unieke kleur, uniek voorkomen, 100% bomproof, 100% verkeersmak, keurig opgevoed, diverse politie-schriktrainingen volbracht, kan een leuke B/L proef lopen en laat zich tegenwoordig zelfs enkele hogere dressuuroefeningen wijsmaken, heel zacht in de hand, gemakkelijk te rijden, loopt zo de trailer op, braaf bij de smid/arts, makkelijk met soortgenoten, braaf op vreemd terrein, erg gezond en sterk, zo hard op de hoeven dat er zelfs na uren over asfalt nog niets aan e hand is, maakt een leuk sprongetje, geschikt voor zowel jonge kinderen als een stevige volwassene, beheerst alle mogelijk denkbare vrijheidsdressuuroefeningen en is dan ook nog eens enorm lief en knuffelig op stal zonder een sulletje te zijn. Nou schiet mij maar lek als 2750 euro met toebehoren 'aan de prijs is' volgens jou.![]()
Sprintje schreef:Ik ben trouwens ook op zoek nu naar een nieuw paard. Als de verkopende partij al op voorhand aangeeft geen kosten op zich wil nemen voor de keuring in geval van afkeuren, dan is dat voor mij een reden het paard te laten staan.
Als de verkoper daar zo stellig in is dan zal hij/zij wel vermoeden dat het dier niet door de keuring komt is mijn redenatie. Immers als de verkoper er van overtuigd is dat zijn dier gezond is dan kan hij/zij best het risico nemen akkoord te gaan met de kosten bij afkeur, want dan zal dat dus waarschijnlijk niet van toepassing gaan zijn.
MyWishMax schreef:Als hij op hals en rug afgekeurd werd, betaalden we alleen klinisch en die rug/hals foto's. Want de rest stond dan niet op de foto. Als hij op normale foto's afgekeurd was, betaalde verkoper klinisch + foto's en wij alleen rug en hals.
Pinda_Dipje schreef:Waarom struikelt iedereen toch zo over die bokhoefjes? Ik heb inmiddels 7 paarden met een bokhoefje gereden en altijd probleemloos. Mijn gepensioeneerde ruin heeft zelfs jarenlang op hoog niveau mee gelopen met een flink steile bokhoef. Voor een beetje basissport tot aan het Z vormt dat echt geen enkel probleem; Feitelijk heb je vaak een ontzettend leuk paard voor ook nog eens een leuke prijs. En naar mijn ervaring laat een bokhoefje zich vaak ook nog redelijk goed begeleiden naar wat verbetering.
Iedereen van harte met de goedgekeurde paardenbeestjes!