Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:53

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe het met de aanwinsten van Nathe en Adin gaat? Voldoen ze nog steeds aan jullie verwachtingen?

Een algemene vraag: Je weet natuurlijk nooit precies wat je koopt. Paard kan met proefrijden heel erg braaf zijn, maar thuis na verloop van tijd toch heviger zijn dan verwacht of andersom. Volgens mij maakt het ook helemaal niet uit of je een onbeleerde, net zadelmakke of al (veel) langer doorgereden paard koopt. Het is altijd maar afwachten of het uitpakt zoals je hebt proberen in te schatten en hoe moeilijk is het om in te schatten of een paard uiteindelijk goed bij je zal passen. Hoe gaan jullie hier mee om?
Laatst bijgewerkt door Pollux op 29-02-12 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:54

Nou pollux ben je weer even zoet mee :) succes en hopelijk zit er wat tussen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:06

@Pollux idd, wat dacht je van verkopers die een rotknol hebben en aangezien jij een datum + tijd geprikt hebt nog even wat sedatie toevoegen voor die tijd?
Eenmaal bij jou op stal blijkt dat brave bereden paard en wilde furie te blijken (je klin en ront keuring ten spijt :D ).
Daarom nogmaals: niets is wat het lijkt en jammer dat er zo negatief over handelsstallen en/of handelaren wordt gesproken op dit topic.
Ook op een aantal van deze stallen gebeurd dit heus, maar vaak minder, immers ze willen nu een paard aan jou verkopen en volgende week graag aan Jantje en die week daarop aan Pietje. Een handelsstal zit vaak niet te wachten op negatieve publiciteit want dat schaadt hun handel.
Echter hoe lager het prijssegment, hoe meer 'rotzooi' je tegenkomt (uitzonderingen daargelaten). Immers elke waar is naar zijn geld!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:24

@Torius: daarom ga ik bij voorkeur kijken bij paarden van handelsstallen met een goede naam. Ik ben eigenlijk niet zo bang om een gesedeerd paard aan te treffen. Het gaat mij er om dat ik het moeilijk vind om in te schatten of het paard uiteindelijk wel bij je zal passen. Bijv. wanneer je een onbeleerd of net zadelmak paard koopt, kun je aan de hand van zijn gedrag op stal en omgang, de manier waarop hij uit zijn ogen kijkt, of hoe hij reageert op aanrakingen etc denk ik wel te kunnen inschatten of je te maken hebt met een dominant, rillerig of nuchter paard. Maar hoe moeilijk is het om in te schatten hoe het karakter van een paard zich in de toekomst zal ontwikkelen en of het dan nog steeds bij je zal passen. Volgens mij is dat bijna niet in te schatten en natuurlijk kom je met gezond verstand heel ver, maar je weet het nooit zeker.

Edit: ik vraag me dit dus af omdat ik met mijn merrie uiteindelijk een verkeerde beslissing had gemaakt. Dit paard bleek na een jaar of 2 toch te heftig voor mij te zijn. Ondanks goede opvoeding, goede begeleiding etc.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:29

ben nog altijd tevreden met mijn paardje! Ben al wel een hoop miserie tegen gekomen ondertussen...

Protest in de vorm van steigeren/bokken/wegspringen aan de longe... zware verkoudheid... vastgelegen in stal en daardoor een maand niet kunnen werken en een behandeling van osteopaat en chiropractor...

In ieder geval heb ik er al veel meer werk aan gehad dan gedacht. Om dan nog maar van haar bulldozer gewoontes te zwijgen. We hebben ze nog veel moeten leren, zelfs stilstaan in de wasplaats was een opgave. Het is ook een merrie die je de hele tijd kan triggeren en uitdagen. Het flessenveulen karakter zit er in ieder geval in.

Je kan dan ook begrijpen dat ik in het begin even met de handen in het haar zat :) Ik liet haar enkel longeren door mijn instructrice omdat ik zelf niet goed kon anticiperen op haar onvoorspelbare en vaak overdreve reacties.

Maar nu sinds enkele weekjes kan ik eindelijk zeggen dat we elkaar begrijpen... ik longeer haar nu zonder problemen en vanaf gisteren wordt ze zelfs terug gereden! Ze doet het echt super nu!

En inderdaad een karakter kan je nooit op voorhand weten... (al had ik het wel kunnen denken want ze is een vosse merrie :D)

Marion71

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:43

Tuurlijk moet je elkaar leren kennen, vertrouwen en accepteren. Dat kost tijd, energie, maar ook radeloosheid, haren en handen. Daarin ben je echt geen uitzondering, Nathe. Enne, ik ben dol op vossen. Ze zijn mss niet de makkelijksten in het begin maar als je ze voor je gewonnen hebt, gaan ze door het vuur voor je. Respect voor je aanpak!

Een paard is zoals Torius al schreef geen voorgeprogrammeerde machine en kan zich op een nieuw adres met een nieuw baasje heel anders gedragen dan op z'n vorige plek. Voor een jong paard geldt dat helemaal. Door gebrek aan absolute leiding, steun of twijfel van z'n nieuwe baas zal hij zich heel anders gedragen door grenzen te verkennen of de leiding over te nemen. En dat de nieuwe baas soms twijfelt, is niet zo gek. Alleen snapt paardlief dat niet.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:50

@ Pollux mijn huidige paard was met proefrijden super maar toen zij bij mij was werd het ellende. Na 1,5 week heb ik de vorige eigenaar gebeld omdat ik niet harder ging dan stap. Ik heb genoeg paarden gereden in mijn leven maar dit had ik nooit meegemaakt. Bleek geen medisch iets te zijn maar puur uittesten. 3 weken heb ik op mijn strepen moeten staan en toen was het klaar. Maar pfff wat een trukendoos..
Ik ging puur op mijn eigen gevoel af ookal kocht ik haar van mijn toenmalige instructeur. Ik weet binnen 5/10 minuten rijden of ik het wat vind of niet.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:51

Ik weet nog niets.... verwacht vanavond wel iets te weten.
Gaat namelijk via de fokker/vriendin hier in NL. Zij heeft contact met de fokker ( spreekt ook de taal met hem, wat het toch wat makkelijker maakt haha ;) ).
Nog even duimen draaien dus, haha.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:56

@Marion71 je slaat de spijker op z'n kop!
Idd vind ik het geen aanrader om een jong paard aan te schaffen als jezelf nagenoeg hier een ervaring mee hebt. Natuurlijk voor alles is een eerste keer maar als je veel afhankelijk bent van anderen mbt stalling, rijden, naar wedstrijd gaan, instructie ed, geef ik de voorkeur aan een ouder paard die meer geleerd heeft.
Laatst kwam er ook iemand bij ons op stal kijken naar een jong paard, omdat ze nu een ouder paard had die volgens haar volledig verpest was door de vorige eigenaar en waardoor zij veel problemen ondervond, ging ze nu kijken naar een jong paard zodat dat niet de oorzaak meer kon zijn van de problematiek.
Toen ik haar om zag gaan met het paard en haar manier van rijden twijfelde ik enorm of het nu echt aan haar paard en/of vorige eigenaar of aan haarzelf.
Ze was enorm 'lief' en 'meegaand' tegen het paard en tja dan is het net als met kinderen, als ze één keer het kunstje door hebben om hun zin te krijgen, gaan ze steeds meer dingen 'verzinnen', zeker jonge paarden moet je consequent zijn, duidelijk en hoe moeilijk ook soms even 2 stappen terug om 1 stap voorwaarst te gaan.
In ieder geval was deze dame dusdanig eigenwijs dat ik wijselijk mijn mond dichthield en blij was dat de keuze niet op mijn paard viel.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:02

De keuze van een jong paard is mij tot nu toe nog niet slecht bevallen. Ik heb ook veel geduld en we zijn zelfs helemaal back to basics gegaan. Blijkbaar longeerden ze haar niet bij de fokker omdat ze daar altijd erger deed dan onder zadel...
Bijgevolg zijn we begonnen aan de longe en zijn we daar meer dan een maand mee bezig geweest voordat dat gecontroleerd kon. Ik heb haar sinds 1 december en gisteren 28 februari hebben we er het eerst opgezeten. We hadden ook de indruk dat ze dat echt nodig had, wat extra verwerkingstijd.

Uiteraard ken ik haar nu ook veel beter en kan ik heel snel anticiperen op haar.
Ik moet wel bekennen dat ik dit niet allemaal had gekunnen zonder de staleigenares. Zij heeft me door de moeilijke punten geholpen. Begeleiding is bij een jong paard natuurlijk altijd nodig.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:15

@Torius: volgende week gaat 1 van onze jonge paarden in verkoop. Daarvoor zoeken we echt iemand die past bij haar karakter en africhtingsniveau. Als iemand dat niet heeft, maar haar wel wil kopen, verkoop ik haar echt niet aan degene. Wij hebben veel tijd en geld in de opleiding van dit jonge paard gestoken juist om ongelukken en verrijden te voorkomen.
@Nathe: je hebt het toch alleen maar heel goed aangepakt? Iedereeen is ooit onervaren. Met de juiste hulp kun je die ervaring opdoen. Degenen die het allemaal wel weten en dan het paard (of de verkoper) de schuld geven pakken het niet goed aan. Die verprutsen een paard én leren er niks van.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:16

Tsja, hoe weet je zeker dat een paard goed bij je past...
Toen mijn merrie voorgereden werd en aandraafde voelde ik een kriebel in mijn buik. Eenmaal zelf in het zadel voelde het heel vertrouwd. Op de grond hadden we sowieso een klik, ze is heerlijk knuffelig.
Thuis bleek mevrouw iets meer sensibel te zijn dan goed voor mij is/was, dat is even een moeilijk periode geweest.
Overigens hebben we nog steeds lastige periodes, ik moet haar zeer consequent rijden, ze pakt alle kansen, echt een 'spiegel'.
Ondanks de momenten dat ik denk/dacht 'jemig, gaan we weer' past ze toch bij me.
Puur door het eerste gevoel wat ik had toen ik haar zag, het vertrouwen wat ik direct in haar had en de omgang met haar op de grond.
En consequent rijden? Haha, ik moet nu wel. :Y)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:22

Haha, dat 'jemig gaan we weer' herken ik, Pion. En toch past mijn merrie als geen ander bij me en ik bij haar. Andere ruiters kunnen haar een paar keer heerlijk rijden, maar dan komt de trucendoos die overigens vooral flauwe en geen gemene grapjes bevat. Wat ik met haar heb, heb ik met geen enkel ander paard, maar god wat heb ik het 't eerste jaar moeilijk gehad.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:14

@ Pion, ik zag dat jij ook op mij had gereageerd in het taxatietopic. Ik kwam er helaas achter dat je niet iemand anders paard mag laten taxeren.
Dus ik plaats hier straks even het filmpje/foto als je nog nieuwsgierig bent.

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:26

Hallo,

Ik kom mij ook weer melden.
Mijn paard staat nog steeds te koop maar ben ondertussen naar veulens/jaarlingen aan het kijken.
dus mochten jullie nog een leuke weten hoor ik t graag :D

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:28

Selinaa1 schreef:
Hallo,

Ik kom mij ook weer melden.
Mijn paard staat nog steeds te koop maar ben ondertussen naar veulens/jaarlingen aan het kijken.
dus mochten jullie nog een leuke weten hoor ik t graag :D

Hoi
Wat voor ras en wat is je prijsklasse?

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:34

Ras maakt opzich niet veel uit alleen geen koudbloed.
prijsklasse tot €2000
voor in de toekomst dressuur
ik ga zaterdag al bij 1tje kijken al hoewel ik hier een beetje over twijfel.
Laatst bijgewerkt door Selinaa1 op 29-02-12 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:36

Waarom dat?

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:37

welmoed_ Ik stuur je een pb

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:14

Hij is goedgekeurd!! :D Krijg morgen het keuringsrapport! Kan ik het transport regelen, woehoeee :D

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:16

Limonade schreef:
Hij is goedgekeurd!! :D Krijg morgen het keuringsrapport! Kan ik het transport regelen, woehoeee :D

GEFELICITEERD!!! *\o/*

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:17

Woehoeee! Gefeliciteerd Limonade! *\o/*

Selinaa1: waarom wil je een jonkie? Spannend hoor, ben benieuwd of die van zaterdag meevalt ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:19

emma525 schreef:
@ Pion, ik zag dat jij ook op mij had gereageerd in het taxatietopic. Ik kwam er helaas achter dat je niet iemand anders paard mag laten taxeren.

Ik ben altijd nieuwsgierig :Y)
Ben wel een amateur hoor qua taxeren, en bovendien, in het echt zie je meer dan van een foto/filmpje. :j

Gefeliciteerd limonade! :D
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 29-02-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:20

Pion schreef:
emma525 schreef:

Ik ben altijd nieuwsgierig :Y)

Haha, ken jij iets van Polansky? IK weet dat hij van een bokker is. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:21

Ja klopt. Persoonlijk ken ik geen polansky nakomelingen. :n