Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:10

germie schreef:
Bij Bartels is natuurlijk het verhaal bekend van U2 en Lonneke Engel. En ook is die valkkleurige dressuurpony daar al jaren terug te kort vastgebonden met longeren. (ben de naam van de pony even kwijt).
Dat is natuurlijk al weer heeeeel lang geleden en daarna heb ik eigenlijk niets meer gezien of gehoord wat er bij stal Bartels niet door de beugel zou kunnen. Sowieso ben ik er nooit bij geweest en moet een mening vormen op basis van media en iedereen weet dat die soms ook overdrijven, wat weer wat anders is dan goedpraten, want dat doe ik ook niet.
Dus wie weet verbeteren mensen zich gewoon. Want die kans hoor je ze wel te geven.
Maar mensen veroordelen vaak zelfs nog als iets al jaren geleden gebeurd is.
Ik zou in ieder geval nu best een dressuurweek durven boeken op stal Bartels. Dat vertrouwen heb ik er wel in. Ik heb altijd het beeld gehad dat het bij Bartels toch wel netjes ging en natuurlijk zal ook daar wel eens wat misgegaan zijn, maar wie heeft niet een keer te hard getrokken aan de teugels of te veel spoor gegeven?

Verder is het makkelijk om te zeggen dat ene Gisella bij topruiters paarden behandelt. Die Gisella komt vervolgens net zo goed bij andere mensen op stal paarden behandelen waarvan de ruiters minder bekend zijn. Betekent het dan dat topruiters net zo goed of net zo slecht rijden als minder bekende ruiters? Want alle paarden hebben kennelijk soms een behandeling nodig.
Zelfs een paard waar nooit op gereden wordt kan een blessure krijgen. Of is niet rijden dan ook weer slecht omgaan met een dier?

Het helpt ook niet als mensen ruiters met elkaar gaan verwarren.

Bartels is het verhaal met U2.

Van Baalen met Power en Paint.

Anne van Olst daar heb ik dat vaker over gehoord maar zelf nooit irl zien rijden dus wil niet oordelen voordat ik zelf wat gezien heb.

Ik weet wel, de paardenwereld is vaak onderhevig aan mode en een heel aantal jaar was de rollkur en de op druk rijdt methode helemaal in en scoorde natuurlijk gigantisch. Nu wil men dat niet meer zien (terecht) en er zijn ruiters die daardoor een andere weg in zijn geslagen. Zoals Marlies van Baalen bijvoorbeeld.

denisesilver

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:36

Het valt toch ergens niet te begrijpen dat je naar trainingsfilmpjes of foto's van jezelf kan kijken al rijdend in rollkur en dan denkt "ja, zo moet ik mijn paard trainen".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:09

20 jaar geleden was een hele andere tijd, dat sowieso.

Ik heb ook het idee dat de rollkur in het begin niet zo extreem was, het was meer LDR wat niet perse slecht was. (ligt aan de uitvoering) Maar een Edward bijvoorbeeld, ik werkte daar 20 jaar geleden reed toen echt nog heel netjes. Echt wel heel anders dan nu, maar toen zij (HP ook) veel dekhengsten gingen rijden kwam dat voorbeengezwaai en op druk rijden. Fokkers renden achter die hengsten aan..dat spectaculaire werd beloond.

Het "snelle" opleiden kwam voor het welzijn..dat werd gevraagd.

Ik heb het idee dat Anky bij Bonfire ook minder extreem was dan later met Salinero en de rest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:10

denisesilver schreef:
Het valt toch ergens niet te begrijpen dat je naar trainingsfilmpjes of foto's van jezelf kan kijken al rijdend in rollkur en dan denkt "ja, zo moet ik mijn paard trainen".

Nou, dat is niet helemaal waar hoor. Zo'n 20 jaar geleden werd dat gebracht als DE manier van trainen. Anky was er succesvol mee, en iedereen ging dat nadoen. Ook in gewone groepslessen met eigen paarden op de manege werd gewoon verteld dat je zo moest gaan rijden.
Net als het vasthouden en dan links-rechts drijven om de 2e draf er in te trainen. Oh ja, het werkt perfect hoor, maar geheel vriendelijk is het niet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:35

vind het oprecht jammer dat het paard voor vele niet veel meer is dan een attribuut, terwijl het juist de atleet is die de prestatie moet leveren

sport vervangen voor busines dan zijn mooie herinneringen extra waardevol, blij dat ik ze nog ken.
Laatst bijgewerkt door mce op 14-10-24 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:42

Elisa2 schreef:

Ik heb ook het idee dat de rollkur in het begin niet zo extreem was, het was meer LDR wat niet perse slecht was. (ligt aan de uitvoering) Maar een Edward bijvoorbeeld, ik werkte daar 20 jaar geleden reed toen echt nog heel netjes. Echt wel heel anders dan nu, maar toen zij (HP ook) veel dekhengsten gingen rijden kwam dat voorbeengezwaai en op druk rijden. Fokkers renden achter die hengsten aan..dat spectaculaire werd beloond.

Ik heb het idee dat Anky bij Bonfire ook minder extreem was dan later met Salinero en de rest.

Klopt hoor, maar het was gewoon niet geschikt voor de doorsnee amateur en die zijn helaas ook mee gaan klooien. Maar een beetje ronder, beetje dieper, beetje lager mag gewoon nog steeds en is voor sommige paarden ook prima om mee te pakken in een stukje training. Rollkur is wat anders en dat is eigenlijk ook het product van bepaalde publiciteit en het uitvergroten van momenten die misschien ook wel onbedoeld of een vergissing waren. Van iedereen is een lelijke foto te maken, tegenwoordig is dat voor sommigen een doel geworden. Rollkur is een kindje van de media geworden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:45

Nou het valt mij vooral op dat mensen tegenwoordig alles wat achter de loodlijn loopt gelijk rollkur noemen. Nouja, nu is dat weer een andere discussie misschien. Maar ik stoor me soms wel aan het gebrek aan nuances.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:43

Elisa2 schreef:

Nog steeds. Er zijn een aantal simpele paarden die toch later boven komen drijven en een heleboel spectakel hengsten waar je niets meer van hoort.

mce schreef:
vind het oprecht jammer dat het paard voor vele niet veel meer is dan een attribuut, terwijl het juist de atleet is die de prestatie moet leveren

sport vervangen voor busines dan zijn mooie herinneringen extra waardevol, blij dat ik ze nog ken.

Hier ben ik (helaas) helemaal mee eens. Kijk eens wat het doet als er niet zo onmogelijk veel geld meer om zou gaan in de sport. Zou mijn hand ervoor in het vuur durven steken dat er een hele hoop ruiters/stallen/etc. zullen stoppen. Er zullen vast nog wel mensen niet al te beste trainingspraktijken op na houden die per se willen winnen, maar nooit zoveel als nu.

Veronica, maar is het correct, dat LDR? En zo nee, waarom zou je het op die manier willen, waarom niet je tijd nemen met een paard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:13

LDR staat niet gelijk aan afdwingen hè? Dat is weer een beetje nuance die mist. Het is alleen wat ronder instellen met losrijden, vaak zodat de rugspier meer op rekt. Natuurlijk zijn er daarbij lui die deze houding afdwingen met de hand. Maar dat zijn dezelfde die een houding geforceerd op de loodlijn afdwingen.

En ja, spektakel scoort nog steeds bij fokkers en er wordt ook nog steeds getrixt maar inmiddels wordt daar wel veel beter doorheen gekeken en Bert Rutten heeft zich daar ook tegen uitgesproken. Het op druk rijden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:22

Elisa2 schreef:
LDR staat niet gelijk aan afdwingen hè?
Even heel flauw, maar gaat het paard dan zelf in die houding lopen?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:31

Polar schreef:
Elisa2 schreef:
LDR staat niet gelijk aan afdwingen hè?
Even heel flauw, maar gaat het paard dan zelf in die houding lopen?

als het de ruimte krijgt om de ontspanning op te zoeken, ja dan zoekt het vanzelf die houding op, mits het van achter naar voren gereden is/wordt,

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:34

Aha, ik heb nog nooit een paard gezien dat aan een losse teugel mag lopen en dan zelf uit vrije wil in die houding gaat lopen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:39

Polar schreef:
Aha, ik heb nog nooit een paard gezien dat aan een losse teugel mag lopen en dan zelf uit vrije wil in die houding gaat lopen.

die ken ik ook maar dat is imo niet de definitie van LDR
zou aan de hand van beelden makkelijker zijn

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:40

Ik ook niet, maar misschien heb ik een ander beeld van LDR? Vooral de R zie ik ze niet echt vanzelf opzoeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:40

Polar schreef:

Ik wel. Een paard wat aan het halster werd gelongeerd. Dus geen bijzetten, alleen een halster.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:46

Dit plaatje hoort voor mij bij LDR. Dit gaat IMO wel verder dan gewoon achter de loodlijn (ik heb dit plaatje geplukt van een artikel over hoe LDR uitgevoerd moet worden)

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:47

Ik ken een paard dat zo gefrustreerd was, dat het op een snikhete dag in de zomer zichzelf ging longeren, urenlang.

In principe is alles dat we een paard laten doen, (af)dwingen, zelfs meelopen aan een touwtje.
Soms lopen ze uit zichzelf mee, maar het merendeel staat toch het liefst lekker in de wei met vriendjes.
Ik vind het van belang om je dit te beseffen, dat het feit dat wij op hun rug mogen zitten, al heel erg bijzonder is.
Dat 'we' ze vervolgens al die trucjes willen laten doen die ze nooit uit zichzelf zouden doen, daar zouden wat mij betreft wel echt grenzen gesteld mogen worden.

In vrijheid, met motivatie en een eigen keuze, prima. Maar ontkennen dat LDR (en alle andere oefeningen zoals Piaffe, Passage etc.) (af)dwingen is, is wel echt jammer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:53

Als je dressuur truukjes noemt dan denk ik dat je de basis niet goed begrijpt.

Ook als je denkt dat een piaffe en passage alleen onder dwang kan dan kun je beter even terug naar school.

En ja, ik ken dieren die zelf in een LDR houding gingen/ gaan lopen. Om zich te onttrekken aan de aanspanning van achter uit.

Voor sommige paarden is het hun comfortzone.

Niet wenselijk maar soms ook niet iets wat ala minute op te lossen is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:55

Het zijn naar mijn mening trucjes, omdat het oefeningen zijn die een paard nooit uit eigen beweging zal uitvoeren als daar niet om gevraagd wordt.
Het zijn daarnaast geen natuurlijke bewegingen voor een paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:58

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:01

In die zin heb je gelijk, maar de oefeningen die wij van ze vragen, voeren zij niet uit om te imponeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:06

Nou..heb er ooit een gereden die vreselijk goed kon piafferen. Dat was wat ie altijd ging doen als hij zich op zat te winden. Voor hem was het een hele goede manier om spanning af te laten vloeien op die manier.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:13

Citaat:
De bedoeling is dat je je hand niet meer nodig hebt en dat de verbinding licht is.

Ruiters blijven steken in het rond instellen. De bedoeling is dat je je hand niet meer nodig hebt en dat de verbinding licht is. Dat bereik je niet als je zelf blijft vasthouden. Laat het paard los en word jij licht, dan voel je de spieren onder je aan de rug trekken, de wervelkolom aanspannen.
https://www.horses.nl/dressuur/ldr-zo-moet-het-wel/ ( ook al bij Prompter)

dat is wat ik bedoel dat de paarden dit zelf gaan opzoeken, zoals Karin in dit artikel aangeeft, maar dan ziet GOED er wel iets vriendelijker uit,

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:20

Polar schreef:

Ach, dat geeft niet hoor, je kunt niet alles gezien hebben in je paarden leven. Toch zijn er paarden die mn bij het longeren (zonder hulpteugels) zich ronder en dieper gaan presenteren.
Dat is wat ik in de afgelopen 40 jaar heb waargenomen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:39

Ik ben heel benieuwd naar video's daarvan, je bent immers nooit uitgeleerd. :)