Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:07

Toevallig had ik het daar laatst over met iemand.

Sommigen vinden paarden die niet communiceren heel veilig voelen. Dus niet kijken, aangeleerde hulpeloosheid zeg maar ofzo. Ik vind dat heel eng voelen. Ze mogen bij mijn van alles doen, als ze maar communiceren van te voren.

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:23

Ik heb weleens andersom gehad dat het normaal altijd brave paard bij sommige ruiters ineens niet zo braaf was. Stom verbaasd natuurlijk, maar dat kan ook.

Ga wel mee dat als er wel ruiters beschikbaar zijn maar ze willen niet voorrijden dat dit een rode vlag is.

Gefeliciteerd Marjan! Super leuk!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:24

Maar daarom is braaf/project etc toch in alles subjectief? En kun je dus nooit zwart wit zeggen: daar moet je nooit opstappen, of dat kun je zo kopen.

Dat maakt dit topic zo boeiend. Het is allemaal niet zo zwart wit.

Marjan: welkom bij de gele aardappel club!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:26

Audesta schreef:

Sommigen vinden paarden die niet communiceren heel veilig voelen. Dus niet kijken, aangeleerde hulpeloosheid zeg maar ofzo. Ik vind dat heel eng voelen. Ze mogen bij mijn van alles doen, als ze maar communiceren van te voren.

Ik vind Tuigers altijd grappig, maar zou het zelf nooit willen hebben. Met buitenzetten communiceren ze alles: ' Kijk, een vogel, zag je dat hek? Dat sjabrak hing er gisteren niet' . Constant kijken, 20 meter hoger worden.... maar wel aan een slap touw.

Heel veel klanten vinden die 'spannend' om buiten te zetten. Terwijl ze niks doen, ja drama maken :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:29

Marjan is geslaagd!? Gefeliciteerd!!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:37

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:40

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:43

ruitje schreef:
Audesta schreef:

Ik vind Tuigers altijd grappig, maar zou het zelf nooit willen hebben. Met buitenzetten communiceren ze alles: ' Kijk, een vogel, zag je dat hek? Dat sjabrak hing er gisteren niet' . Constant kijken, 20 meter hoger worden.... maar wel aan een slap touw.

Heel veel klanten vinden die 'spannend' om buiten te zetten. Terwijl ze niks doen, ja drama maken :')

Zo was Jam van mij ook, veel mensen dachten altijd dat hij lastig was, maar hij was gewoon heel erg blij en oplettend, staart op zijn rug, veel gesnuif en getoeter maar deed echt nooit wat. Aan de hand niet en als je er op zat ook niet. In de jaren dat ik hem had is hij zelfs nog nooit ergens van geschrokken. Hij was alleen mega energiek. En daar hou ik van :+

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:45

Audesta schreef:

Eens, ik vind dat ook fijner. Paarden die niet communiceren, daar kan ik weinig mee. Voelt gewoon niet safe ofzo, of ze zijn mij te simpel.

Maar je hebt ook zat ruiters die het zelf gewoonweg niet ‘voelen ‘, of kunnen communiceren. Kennisje van mij kocht een 3.5 jarige en stapte zonder zadel op en reed ermee weg het natuurgebied in. Dat dat beest stopte met ademen en met een geknepen staart wegliep had ze (gelukkig) niet in de gaten. Juist omdat ze het niet voelde bracht ze ook geen spanning over en ging het gelukkig allemaal goed. Zo heb ik hem ook vaak in het begin in de binnenbaan gezien, maar hop ze legde haar been aan en na 2 rondjes kwam de ontspanning. Wij zaten met geknepen billen te kijken en zij had nooit in de gaten dat dat dier helemaal bol stond. Achteraf best gelopen allemaal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:47

ruitje schreef:

Zulke paarden zijn echt mijn lievelings :D
Mooi omschreven.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:52

Ik vind dat van de pre dus. Ja ze staan aan, kunnen rete heet zijn maar (in mijn ervaring) dan alleen vooral heel voorwaarts. Ik hou ervan!

Net zoals een die al aandraaft als je het denkt. Ja fantastisch. Doe mij er maar zo een.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:53

Gefeliciteerd Marjan

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:55

Ik hou van tuigers die van gisteren was een halve. Willen lopen maar niet te gek doen gewoon lekker sjouwen <3 deze ook even lijken naar iets wat hij zag en gewoon weer door.

De dame van de foto was gewoon klaar met alles, ik gaf enkel ene hulp voor draf en hop, hulp voor galop hup. Eigen alles wat ze zelf niet had bedacht was hup in de staak en ik geloof niet dat dieren dat zomaar doen of omdat ze het werk zogezegd niet leuk vinden. Daarom ook aangegeven laat dr checken want is vast iets wat dr dwars zit. Eigenaar easnook niet bezorgd of verbaasd toen ze begon, deed ze wel vaker werd verteld. Mijn conclusie dan op dat moment niet braaf maar zegt niet dat het geen braaf dier is.

Audesta
Ja heel herkenbaar, ik wil braaf maar dat staat bij heel veel dus gelijk aan sloom en dat wil ik dus niet. Ik wil er aan kunnen zitten maar niet moeten := En ik wil gewoon rond kunnen rijden en niet elke meter een stuk op de loop gaan of zigzaggend alles ontwijken wat ze zien :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:58

Eens. Al heb ik er hier 1 lopen die m.i. erg op compromis was gereden ( helemaal nagelopen) en die dus gewoon geleerd had: als ik dreig als iemand iets moeilijke vraagt houdt de vraag op. Tjah :+

Dat is een tijdje best lastig geweest met rijden en nu gaan we als een tierelier.

Oh hemel nee, geen trapzak of paard wat nergens enthousiast van lijkt te worden. Ze mogen best zelf wat initiatief nemen en het leuk vinden om mee te mogen :D

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:58

Audesta schreef:
Ik vind dat van de pre dus. Ja ze staan aan, kunnen rete heet zijn maar (in mijn ervaring) dan alleen vooral heel voorwaarts. Ik hou ervan!

Net zoals een die al aandraaft als je het denkt. Ja fantastisch. Doe mij er maar zo een.

Ik heb zo'n PRE hengst gereden die de hele weg (zo'n 15min langs merries op weg naar de buitenbak) in passage deed en mega heet was. Maar dat was met een los teugeltje bij wijze van spreken :') Ik voelde me altijd heel safe op hem. De PRE hengst die ik erna te rijden kreeg, was het compleet het tegenovergestelde. Die wist niet dat hij hengst was maar kon wel uit het complete niets helemaal aan de kletter gaan, bokken, ... Daar heb ik een paar keer lelijk vliegles van gekregen

Mijn huidig paard (oldenburger) is dan weer zo 1 die ik soms echt kan voelen borrelen onder me. Terwijl je dat aan de buitenkant amper ziet, Ik voel dan dat het moet afvloeien even, terwijl mijn lesgever net op zo'n moment dat tikje extra wil :') Hij is door mijn zwangerschap nu al een geruime tijd niet meer gereden, dus ik denk dat ik binnenkort ook met geknepen billetjes opstap terwijl het echt een braaf paard is :o

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:18

ruitje schreef:
Maar daarom is braaf/project etc toch in alles subjectief? En kun je dus nooit zwart wit zeggen: daar moet je nooit opstappen, of dat kun je zo kopen.

Dat maakt dit topic zo boeiend. Het is allemaal niet zo zwart wit.

Marjan: welkom bij de gele aardappel club!

:D :D :D
Van harte gefeliciteerd Marjan! Ik vind het een hele knappe aardappel

Qua proefrijden heb ik van alles meegemaakt. Eentje die wel werd voorgereden maar erg gespannen toonde. Ik er op en na even aanvoelen in stap aangedraafd en dat paard ging finaal uit z’n dak. Met veel moeite blijven zitten. Dat werd m dus niet…Heb ook wel ns een paard proefgereden die niet werd voorgereden maar die was M2 geklasseerd en vond de uitleg van de verkoper gewoon heel plausibel. Ben gewoon opgestapt en naar de bak gereden en daar dier uitgetest. Ging prima, maar is m om andere reden toen niet geworden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:25

Gefeliciteerd Marjan! Ik vind vooral die kop van die pony echt boekdelen spreken :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:44

Gefeliciteerd Marjan!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:56

MarjanB schreef:
Even een blij berichtje *\o/* :D
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een knapperd, gefeliciteerd!! *\o/*

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:57

Dank jullie!

Haha ja dat fjorden hoofd :') tijdens de keuring dacht ie ook ineens oh grasjes _O- dus moest hem weer even terug sleuren naar het harde. Maar ook met keuren super braaf!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:45

Sky_As schreef:
@ikke, je lijkt soms een beetje voorbij te gaan aan het feit dat er veel verschillende soorten paarden zijn.
Ik gok dat jij in je leven veel paarden tegen bent gekomen van het type: Dominante merrie met eigen mening, doet het prima zolang je haar accepteert en in haar waarde laat.

Ik stoor mij aan de vooringenomenheid waarmee er hier vanalles af geserveerd wordt op basis van niks.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:08

Gefeliciteerd Marjan
Veel fijne kilometers gewenst met jouw gele vlek.
Wat een mooie uitstraling

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:09

Ik had er pas ook 1 ze wilde hem niet voorrijden, ik kon toch zelf rijden?
Keuren "mocht"ook niet, deed zij ook nooit :+
Nou fijne dag dan maar verder :wave:

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:22

Gefeliciteerd Marjan! *\o/*

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:34

Seven schreef:
Denisesilver
Ja welsh a x shire was m'n meest aparte ooit :=

:wow: