Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:57

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:
Jij doet toch precies hetzelfde? Jouw mening er door drukken en anderen afkraken is alles wat jin hier doet. Iets met de pot verwijt de ketel.

Zonder dat dit opnieuw op een discussie uitdraait waar alle aandacht weggehaald wordt van dit onderwerp ben ik wel heel benieuwd waar ik mijn mening erdoor druk en wie/wat ik dan afkraak. Kun je mij dat uitleggen?

Naar mijn mening kraak ik nergens een ander af, maar wijs ik erop dat we niet moeten verzanden in enkel wijzen. Ook heb ik meerdere malen aangehaald dat we actie moeten ondernemen, als in de omheiningen moeten beter voordat de EU ons serieus neemt en gevraagd wat we nog meer kunnen doen. Bedoel je daarmee een mening erdoor drukken? Want ik zie dat als aandacht vragen voor dit delicate onderwerp. Sarcastische en kinderlijke uitingen richting de wolf, de zogenaamde wolven experts en mensen die vóór de terugkeer van de wolf zijn, is voor mij geen oplossing en draagt ook enkel bij aan polarisatie. En ook dat heb ik al eerder benoemd.

Om maar even iets aan te halen heb ik onderstaande post van jou gekopieerd.

Als je nu al dieren hebt laten slachten, dan snap je het ook niet helemaal.

Dat ging over die hertenkampen. Maar zelf heb je je oude pony in laten slapen uit voorzorg. Vind ik heel rot voor je, begrijp me niet verkeerd, maar ga anderen dan niet verwijten dat ze hun omheining niet aan willen of kunnen passen. Verder moet je misschien je eigen berichten maar eens goed terug lezen. En dit is het laatste wat ik hier over kwijt wil.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:12

Huertecilla schreef:
loriene schreef:
Jammer voor dat dier maar eenmaal op ons terrein en onze dieren lopen gevaar dan grijp ik wel in.
Op wat voor manier dan ook.

Gebruik svp je gezonde verstand en denk aan een katapult met peperballen ipv dichterbij.

Dat je iets dergelijks wellicht niet hebt is in míjn ogen nalatige voorbereiding.

Nogmaals; het is imo verbluffend dat hier niet al klip en klaar over gesproken is met dierenhouders vóór de eeuwwisseling want het was al decennia daarvoor politiek natuurbeleid.

De geit én de kool (of de wolf) sparen lukt alleen door geit en kool (wolf) bij elkaar vandaan te houden.

Ik gebruik mijn gezond verstand.
Heb toch wat anders staan dan een katapult hoor.
Kan ik hem op afstand mee raken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:01

Dreamboy schreef:

Dat ging over die hertenkampen. Maar zelf heb je je oude pony in laten slapen uit voorzorg. Vind ik heel rot voor je, begrijp me niet verkeerd, maar ga anderen dan niet verwijten dat ze hun omheining niet aan willen of kunnen passen. Verder moet je misschien je eigen berichten maar eens goed terug lezen. En dit is het laatste wat ik hier over kwijt wil.

In mijn ogen ben je nu appels met peren aan het vergelijken. Echter wil ik deze eerdere post van mij best nader verklaren. Als je dat aan mij vraagt, dan ben ik daartoe altijd bereid. Met andere woorden, wanneer je dingen voor mij in gaat vullen vanuit jouw perceptie, dan komt mijn antwoord er heel anders uit te zien. Dat werkt polarisatie in de hand en laten we daar ver van weg blijven.

De herten uit hertenkampen zijn, zoals hier benoemd, ingeslapen/ geslacht vanuit een andere beweegreden dan het inslapen van onze oude pony. Bij de herten wordt er namelijk gerefereerd aan het feit dat er op hertenkampen een verbod komt. Wat dus inhoudt dat deze diersoort houden niet meer mogelijk is. De beslissing om hertenkampen te verbieden was nog altijd discutabel en werd her en der ook nog altijd bevochten. Bovendien, als het verbod op het houden van een hert verboden zou worden, zouden de dan nog levende en gehouden herten gewoon aangehouden worden, aangezien het gelukkig niet zo is dan het verbod inhoudt dat alle dieren geruimd moeten worden. Met andere woorden, dieren slachten of in laten slapen omdat er een verbod aan komt op het houden van deze dieren, is in mijn ogen totaal onnodig.

Onze oude pony hebben wij in laten slapen vanwege het feit dat wij in een gebied wonen waar meerdere wolven zich gevestigd hebben en onze oude pony niet opgesloten kon worden, zoals onze sportpaarden. Wij hebben onze omheiningen aangepast, om het de wolven zo moeilijk mogelijk te maken. Echter onze sportpaarden komen voor het donker binnen en de oude pony niet. Zij leefde in vrijheid, waardoor haar veiligheid in het gedrang kwam, omdat niets 100% veilig is. Vanwege haar hele hoge leeftijd en een eventuele aanval te voorkomen, maar ook vanwege een vorm van dementie een andere manier van leven dan zij gewend was te besparen, hebben wij in overleg met onze dierenarts deze beslissing genomen. Dat is een hele hoge prijs, dat kan ik je wel vertellen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:33

DuoPenotti schreef:
Precies je kan het niet zo op zijn beloop laten.

Maar zelfs die biodiversiteit heb ik mijn vraagtekens wel over...
Wat zouden ze bijdragen dan, ook werkelijk bijdragen. Feiten. Niet de theorie van pro wolf.
Ik kan het nog begrijpen in een heeeeel groot aaneengesloten natuurgebied. Al heb ik daar net zoveel verhalen gelezen dat ze ook niet bijdroegen, omdat ze teveel 1 soort uitroeide en dan verder gingen me een ander soort uitroeien.

De schapen die hei kaal houden om hei niet te laten doen wat hei eigenlijk moet doen, stikstof aan kale zandgrond binden zodat er bos kan groeien. Zelfs die cultuurgrond kan zo niet eens makkelijk bijgehouden worden.

Dat de wolf invloed heeft gehad op de biodiversiteit in Yellowstone park klopt. Helaas zijn de effecten die de wolf daar heeft gehad dingen die we in Nederland juist niet willen. (zoals omleiding van rivieren door toegenomen aantal bevers) Hoe de wolf in Nederland een toevoeging zou kunnen zijn ben ik dan ook nog niet achter. Wat ik wel zeker weet is dat de wolf veel leed in Nederland heeft gebracht.

Zo verstopt het wild zich nu meer. Hierdoor wordt er minder wild geschoten dan naar verwachting nodig was. Bijvoorbeeld zwijnen zullen niet voldoende voedsel in de bossen kunnen vinden, waardoor ze in bermen op zoek gaan naar voedsel. Hierdoor neemt het aantal aanrijdingen toe.

Volgens bij12 is het zeker dat er tenminste 20 volwassen wolven in Nederland leven. Dit naar aanleiding van het gevonden DNA bij onder andere aangevallen vee. In 2023 hebben er inmiddels 458 aanvallen plaats gevonden. Hiervan werd tenminste 83% gelinkt aan de wolven. (de andere 17% was een ander dier of geen duidelijke uitslag) Met een gemiddelde van 3 gedode dieren per aanval zijn dat meer dan 1000 dieren in alleen 2023 door 20 wolven! Ik vind het leed dat de wolf brengt dan ook niet in verhouding staan...

Ook zijn er in 2023 zeker 15 wolven overleden, waarbij tenminste 11 door aanrijding met het verkeer. Ik gun de wolven ook een fijn leven, maar het drukbevolkte Nederland is mijn inziens gewoon geen geschikte plek voor de wolf.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:26

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:

In mijn ogen ben je nu appels met peren aan het vergelijken. Echter wil ik deze eerdere post van mij best nader verklaren. Als je dat aan mij vraagt, dan ben ik daartoe altijd bereid. Met andere woorden, wanneer je dingen voor mij in gaat vullen vanuit jouw perceptie, dan komt mijn antwoord er heel anders uit te zien. Dat werkt polarisatie in de hand en laten we daar ver van weg blijven.

De herten uit hertenkampen zijn, zoals hier benoemd, ingeslapen/ geslacht vanuit een andere beweegreden dan het inslapen van onze oude pony. Bij de herten wordt er namelijk gerefereerd aan het feit dat er op hertenkampen een verbod komt. Wat dus inhoudt dat deze diersoort houden niet meer mogelijk is. De beslissing om hertenkampen te verbieden was nog altijd discutabel en werd her en der ook nog altijd bevochten. Bovendien, als het verbod op het houden van een hert verboden zou worden, zouden de dan nog levende en gehouden herten gewoon aangehouden worden, aangezien het gelukkig niet zo is dan het verbod inhoudt dat alle dieren geruimd moeten worden. Met andere woorden, dieren slachten of in laten slapen omdat er een verbod aan komt op het houden van deze dieren, is in mijn ogen totaal onnodig.

Onze oude pony hebben wij in laten slapen vanwege het feit dat wij in een gebied wonen waar meerdere wolven zich gevestigd hebben en onze oude pony niet opgesloten kon worden, zoals onze sportpaarden. Wij hebben onze omheiningen aangepast, om het de wolven zo moeilijk mogelijk te maken. Echter onze sportpaarden komen voor het donker binnen en de oude pony niet. Zij leefde in vrijheid, waardoor haar veiligheid in het gedrang kwam, omdat niets 100% veilig is. Vanwege haar hele hoge leeftijd en een eventuele aanval te voorkomen, maar ook vanwege een vorm van dementie een andere manier van leven dan zij gewend was te besparen, hebben wij in overleg met onze dierenarts deze beslissing genomen. Dat is een hele hoge prijs, dat kan ik je wel vertellen.

Hieruit blijkt maar weer dat jij alleen leest wat je lezen wil. Het ging niet om de vergelijking tussen de herten en jouw pony, maar over het elkaar in de waarde laten. Mensen mogen een afwijkende mening hebben zolang het maar dezelfde als jouw mening is want dat is de enige goede.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:55

Met het aantal zichtmeldingen wat er zijn geloof ik nooit dat we 20 volwassen wolven hebben. Da5 moeten er zeker 2 keer zoveel zijn zo niet meer.

tamary

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:03

Kijkende naar de BIJ12 cijfers hebben we dus 20 bewezen probleemwolven. Waarom worden daarvoor geen bijbehorende maatregelen genomen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:08

tamary schreef:
Kijkende naar de BIJ12 cijfers hebben we dus 20 bewezen probleemwolven. Waarom worden daarvoor geen bijbehorende maatregelen genomen?

Omdat een kleine minderheid schreeuwt alsof ze een meerderheid zijn en daar naar geluisterd word.
Zonder ook maar enige vorm van zelf kennis vergaren in de politiek wel volgen wat die zelf benoemde experts uit hun nek kletsen.
Want er is toch geen probleem? Ligt allemaal aan de boeren zelf (burgers in het buitengebied snappen ze ook niet) want 120 afrasteren en het is opgelost...

En zo is het met zoveel dingen in politiek Den Haag waar niets van klopt, zoals de stikstofcijfers die al zo vaak met onderbouwing zijn weerlegd. Maar gewoon doorgaan....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:27

SusanH schreef:
Met het aantal zichtmeldingen wat er zijn geloof ik nooit dat we 20 volwassen wolven hebben. Da5 moeten er zeker 2 keer zoveel zijn zo niet meer.

Er werd altijd 50 genoemd en nu met al die welpen er bij, zijn het veel meer. Hier in het DFW zijn al 10.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:43

Dreamboy schreef:
Hieruit blijkt maar weer dat jij alleen leest wat je lezen wil. Het ging niet om de vergelijking tussen de herten en jouw pony, maar over het elkaar in de waarde laten. Mensen mogen een afwijkende mening hebben zolang het maar dezelfde als jouw mening is want dat is de enige goede.

Je zult met iets beters moeten komen om er een zinnige discussie over te hebben, anders is het niets meer dan modder gooien.
Jij maakt een vergelijking met de wolf en onze oude pony. Vervolgens zeg ik dat dat niet opgaat met een uitleg waarom niet. Immers het nieuwsbericht werd aangehaald dat er op de hertenkampen geen verbod meer komt. Daar reageren twee personen op dat er al dieren zijn geslacht, waarop ik reageer met de quote waar jij vervolgens een vergelijking trekt met mijn oude pony. En dan gaat het niet om de vergelijking.

Prima dat je je aan me stoort, helaas. Maar wat je nu doet, is niet erg realistisch. Waarop je mij beticht met de pot verwijt de ketel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 17:45

Als je dat verhaal van die herten had gelezen dan had je ook geweten waarom ze zouden worden ingeslapen.

Jouw mening daarover doet er dus niet aan toe.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:03

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:

Je zult met iets beters moeten komen om er een zinnige discussie over te hebben, anders is het niets meer dan modder gooien.
Jij maakt een vergelijking met de wolf en onze oude pony. Vervolgens zeg ik dat dat niet opgaat met een uitleg waarom niet. Immers het nieuwsbericht werd aangehaald dat er op de hertenkampen geen verbod meer komt. Daar reageren twee personen op dat er al dieren zijn geslacht, waarop ik reageer met de quote waar jij vervolgens een vergelijking trekt met mijn oude pony. En dan gaat het niet om de vergelijking.

Prima dat je je aan me stoort, helaas. Maar wat je nu doet, is niet erg realistisch. Waarop je mij beticht met de pot verwijt de ketel.

Ik stoor me niet aan je maar ik begrijp gewoon niet waarom je zo door blijft drammen over dingen waar je anders over denkt. Als ik de berichten terug lees dan verschillen jij en ik en vele anderen hier helemaal niet zoveel van mening. Het enige waar we wel van mening over verschillen is dat jij vind dat we allemaal maar moeten investeren in die dure wolfproef omheiningen, zelfs dan maar in de schulden moeten steken, terwijl de rest dat gewoonweg financieel niet kan of niet wil omdat inmiddels al lang en breed bewezen is dat het niets uit haalt. Jij kunt dat niet respecteren en accepteren en blijft daar maar op hameren. En nu stop ik met deze zinloze discusdie en ga jou verder negeren. Misschien kun jij dat ook doen?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:15

pillow schreef:
SusanH schreef:

Er werd altijd 50 genoemd en nu met al die welpen er bij, zijn het veel meer. Hier in het DFW zijn al 10.

Er zijn zeker meer dan 20 wolven in Nederland. Van zeker 20 wolven is alleen het DNA bekend, o.a. Vanwege de aanvallen op vee..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:18

En die 20 waar het dna van bekend is komen dus sowieso te dicht bij de mensen. Vallen weidedieren aan. En dus volgens Europese regels probleemwolf.
En mogen geschoten worden.

Het kan zo simpel maar Nederland moet moeilijk doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:55

DuoPenotti schreef:
En die 20 waar het dna van bekend is komen dus sowieso te dicht bij de mensen. Vallen weidedieren aan. En dus volgens Europese regels probleemwolf.

Via het DNA is inderdaad wel duidelijk welke wolven ook daadwerkelijk langs wolfwerende afrastering komen. Dat was bij mijn weten ook de defenitie van probleem wolf in Europees opzicht? Het is misschien alleen wat lastiger om ze ook in het wild te herkennen, ze hebben tenslotte geen bordje met hun DNA om hun nek hangen. :+ En ik verwacht zeker niet (ook niet in de toekomst) dat er zonder duidelijke identificatie op ze geschoten gaat worden...

Het grootste issue is denk ik ook nog dat er een bepaald aantal wolven moet worden bepaald, om het voortbestaan in een land te verzekeren. En ik denk dat ook over het aantal wolven dat in Nederland zou moeten kunnen leven de meningen flink verdeeld zullen zijn..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:25

Onali schreef:
Als je dat verhaal van die herten had gelezen dan had je ook geweten waarom ze zouden worden ingeslapen.

Jouw mening daarover doet er dus niet aan toe.

Ik heb het desbetreffende nieuwsbericht gelezen, waarop een reactie kwam waarin omschreven stond dat het zonde is dat de bok van de buren al geslacht is. Voor niets. Aldus degene die dat bericht heeft geschreven. Waarop ik zeg
Citaat:

Dat het onaardig is dat ik zoiets zeg, dat kan. Maar zeg dat dan. Zeg niet zoals jij hierboven dat mijn mening erover niet er toe doet. Want dan kunnen we allemaal wel inpakken.

En trek ook niet de vergelijking zoals Dreamboy met de herten en onze oude pony om vervolgens te zeggen dat het eigenlijk erom gaat dat hij/zij zich stoort dat ik het niet kan accepteren dat er mensen zijn die hun hekwerk niet kunnen of willen aanpassen. Want als hij/zij dat eerder had gezegd, in plaats van eerst een nutteloze appels met peren vergelijking te maken, dan had ik hem/haar gelijk gegeven. Ik steek mijn mening daarover niet onder stoelen of banken. Ik vind namelijk dat je het verplicht bent om je dieren te beschermen. Ik val niemand aan die zijn of haar best doet om een omheining zo goed en zo kwaad mogelijk naar eigen vermogen aan te passen om het een wolf zo moeilijk mogelijk te maken. Dat kan ik niet zeggen over mensen die niets doen en boos blijven op de komst van de wolf. Naar mijn mening heeft zich hier nog niemand gemeld die dat zegt of doet, maar indirect zal ik blijven refereren naar deze zorgplicht die elke houder van dieren heeft. Daarmee zeg ik niets verkeerd, aangezien één ieder het recht daartoe heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:40

journee schreef:
DuoPenotti schreef:

Via het DNA is inderdaad wel duidelijk welke wolven ook daadwerkelijk langs wolfwerende afrastering komen. Dat was bij mijn weten ook de defenitie van probleem wolf in Europees opzicht? Het is misschien alleen wat lastiger om ze ook in het wild te herkennen, ze hebben tenslotte geen bordje met hun DNA om hun nek hangen. :+ En ik verwacht zeker niet (ook niet in de toekomst) dat er zonder duidelijke identificatie op ze geschoten gaat worden...

Het grootste issue is denk ik ook nog dat er een bepaald aantal wolven moet worden bepaald, om het voortbestaan in een land te verzekeren. En ik denk dat ook over het aantal wolven dat in Nederland zou moeten kunnen leven de meningen flink verdeeld zullen zijn..

Ik denk als men dat wil ze wel te volgen zijn.
Ze weten ook te goed waar de roedels en jongen leven enz.
Een zwervende wolf dat is moeilijker.

Het aantal wolven bepalen kun je al simpel houden. Alles wat aan weidedieren komt.
Als er dan midden in een bos schuwere leven van wild is dat minder snel een probleem.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:58

Dreamboy is een (dream)girl *\%/*

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:10

Dreamboy schreef:

Ik wist het niet zeker, dus zonder te generaliseren het politiek correct gehouden :D

Leuk je reactie *\o/*

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:16

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:

Ik wist het niet zeker, dus zonder te generaliseren het politiek correct gehouden :D

Leuk je reactie *\o/*

Dank je. Je kunt ook niet alles weten toch?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:24

Kaja schreef:
De herten uit hertenkampen zijn, zoals hier benoemd, ingeslapen/ geslacht vanuit een andere beweegreden dan het inslapen van onze oude pony. Bij de herten wordt er namelijk gerefereerd aan het feit dat er op hertenkampen een verbod komt. Wat dus inhoudt dat deze diersoort houden niet meer mogelijk is. .

Is al terug gedraaid en hertenkampen mogen gewoon blijven bestaan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:27

Tieme schreef:
Kaja schreef:
De herten uit hertenkampen zijn, zoals hier benoemd, ingeslapen/ geslacht vanuit een andere beweegreden dan het inslapen van onze oude pony. Bij de herten wordt er namelijk gerefereerd aan het feit dat er op hertenkampen een verbod komt. Wat dus inhoudt dat deze diersoort houden niet meer mogelijk is. .

Is al terug gedraaid en hertenkampen mogen gewoon blijven bestaan.

Misschien verstandig om het een en ander terug te lezen voordat je reageert. Dat het terug gedraaid is, was al bekend namelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:32

Dat was idd al bekend. Ik gaf daarop aan dat de buren hier daarop hun bok pas hebben laten slachten.
Waarop Kaja lomp moest reageren. Vast omdat ik het zei want dan laat ze geen moment voorbij gaan, maar dat terzijde.
Maar hier verder beweerd dat ze altijd heel netjes is... :?
Daar word nu vervolgens pagina's lang over door gezeverd en dat is onderhand wel slaap verwekkend.
Ik heb het proberen te negeren maar er staat zowat niks anders...

En nog ff en ik ga daar op temmen want dat gezeik is onderhand wel duidelijk lijkt me.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:35

DuoPenotti schreef:
Dat was idd al bekend. Ik gaf daarop aan dat de buren hier daarop hun bok pas hebben laten slachten.
Waarop Kaja lomp moest reageren. Vast omdat ik het zei want dan laat ze geen moment voorbij gaan, maar dat terzijde.
Maar hier verder beweerd dat ze altijd heel netjes is... :?
Daar word nu vervolgens pagina's lang over door gezeverd en dat is onderhand wel slaap verwekkend.
Ik heb het proberen te negeren maar er staat zowat niks anders...

En nog ff en ik ga daar op temmen want dat gezeik is onderhand wel duidelijk lijkt me.

Maar nu weer olie op het vuur gooien is ook niet echt nodig. Dan begint het weer van voor af aan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:36

Als dat olie is... Jullie 2 zijn verdorie tig berichten bezig . Het is nooit gestopt. Dus welke van vooraf aan?
Hebben jullie mijn olie niet voor nodig zo te zien. Ga verder per pb.

En hier laat ik het verder weer bij. Maar denk dat er meer wel klaar mee zijn