Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 07:53

Hoe weet ik nou eigenlijk welke maat beugelriemen (mono) ik zou moeten hebben? Ik heb natuurlijk nog geen bestaande beugels om op te meten.
Zou ik dan het oude trucje "lengte van je oksel tm je hand" aan kunnen houden?
Dat deden we vroeger altijd om de beugels alsvast op maat te hangen.

Als ik dat doe kom ik op 68 cm uit. Mn beenlengte (lies tot de grond) is ca. 75 cm...

De beugels komen er ook nog aan te hangen, dus dat voegt dan ook nog lengte toe. >;)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:30

@leedebee Beugelriemlengte vind ik ook lastig. Ik heb hele lange benen dus heb zo lang mogelijk genomen. De 'standaard' maat 150cm ofzo?? was voor mij veel te kort. Ik heb 175cm oid, maar ik heb dus lange benen.

Gisteren er weer eens vanaf gekletterd ;( . Gelukkig had ik een cap op want ik viel dus ook op mn hoofd. Deels eigen schuld deels van het zadel. Paard was vervelend en ik was er even klaar mee, kom iets te scherp in en ze spurt in galop weg. Dat kent ze nog niet zo goed dus dikke disbalans, zadel schuift opeens weg(hoe dan? Oke ik denk niet goed aangesingeld, rond paard dus alles glijdt makkelijk) en ik voel mezelf gewoon eraf vallen, geen andere keus dan mezelf te laten vallen. Merrie van de zeik, zadel onder de buik. Maar na een rondje paniek ging ze keurig stil staan en kon ik gelukkig zo weer opstappen. Het is me wel een tante :+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:52

Oh jeetje! Heb je je verder niet bezeerd? Wel fijn dat ze niet al te lang in paniek was. Weer een ervaring rijker :+

Ik heb inmiddels de Sprenger bow balance via MP gekocht. Een stalgenoot heeft ze ook en dat leken me ook fijne beugels.

Nu alleen nog de beugelriemen!

ElinaSK

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:17

Ik ben wat duizelig en heb ook duidelijk een beurse plek op mn hoofd. Verder wat spierpijn. Volgens de huisarts heeft de cap goed zn werk gedaan en kon ik dit vergelijken met het stoten van je arm ofzo, dus dat valt gelukkig mee...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:19

Oh gelukkig! Hopelijk ben je weer snel opgeknapt dan +:)+

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:54

Ik ben een stille meelezer, maar wil nu even mijn hart luchten. Mijn paard Orlando is een jaar geleden 1,5 maand in training geweest, en letterlijk net iets meer als zadelmak terug gekomen. Met als gevolg dat ik hem alsnog bijna helemaal zelf opgeleid heb tot waar wij nu staan. Iets waar ik trots op ben. We gingen heel goed, alleen heeft hij zich maandag 27 mei met linker uitstekende deel van bekken, gestoten tegen de buitendeur. Dit was met het naar buiten gaan in de ochtend. Ze doen dan halster om in de stal, halen hem daar uit en dan los. Hij heeft waarschijnlijk dus de bocht buitendeur te krap genomen. Was in de avond erg stijf, maar wilde nog wel lopen. Dinsdag was het erger en kwam hij echt stokkreupel binnen, met achterhand scheef naar rechts.

Woensdag 29 mei dierenarts erbij, toen wilde hij niet eens meer om in stal. 2 dikke stalbenen achter en op linker bekken een wondje. Ze voelde zwelling, ook rectaal gevoeld. Kon niet met zekerheid zeggen of er iets gebroken was. Foto maken ging niet lukken met hun apparatuur zei ze, dus dan zou ik naar andere kliniek moeten zoals Someren of Heesch. Besloten af te wachten, met boxrust en Novacam.

Maar dat weekend werd het niet heel veel beter, had ondanks Novacam nog pijn en wilde niet bewegen of veel gewicht op linker achterbeen zetten. Besloten om maandag 3 juni meteen naar Someren en Heesch te bellen, kijken wie er snelste plek had. Maar de vaste dierenarts van mij was toevallig die maandag op stal, en de staleigenaresse belde dat ze wilde proberen het op foto te zetten. Dat was gelukt en diagnose een haarscheurtje/fissuur in bekken. Ze had het ter beoordeling naar Someren gestuurd en die bevestigde het ook. Behandeling 2 weken boxrust en Novacam, dan evt klein stukje lopen naar de paddock en dat nog 4 weken zo houden. Dus 6 weken rust totaal.

Mocht het niet beter gaan na 2 weken dan alsnog naar Someren. Het zag er beter uit, zwelling beide achterbenen weg en bewoog weer in box. Novacam is klaar, dus gister hem aan de hand naar paddock gedaan. Heel erg stijf en achterhand nog steeds scheef naar rechts. Vanochtend was hij nog wat stijver en ook weer die achterhand. Dierenarts belt mij morgenvroeg, dan overleg hoe of wat. Weer op Novacam of verder onderzoek. Ik maak me er veel zorgen, lijkt alsof er iets scheef staat ergens.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde het even kwijt/delen met jullie

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:10

Jeetje wat een ellende, ik begrijp dat je je zorgen maakt! :(:)

Zo'n scheurtje zal m best zeer doen, dus wat dat betreft is het denk ik niet vreemd dat hij het niet wil belasten en misschien daardoor ook scheef staat/ loopt. Ze gaan toch compenseren.

En de stijfheid lijkt mij ook wel een soort logisch. Als je zo lang stil staat roest alles vast en als je dan weer wat gaat bewegen kan dat natuurlijk ook een reactie geven.

Maar ik ben geen dierenarts natuurlijk :o

Hopelijk krijg je morgen wat meer duidelijkheid.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:50

Hoe gaat het nu?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:35

Afbeelding

Ik heb deze op proef. Massimo dressuur 2 zadel met boommaat 40 en zelfs nog iets wijder aangepast. Ligt prefect op hem lijkt het. Zit fantastisch en vergelijkbaar met de hastilow concept. Soms heb je toeval en komt een zadel om de hoek te koop die juist ook door een zadelpasser geadviseerd werd. Dit type zadel is echt breedt. Morgenochtend hopelijk droog dan komt er nog iemand kijken en rijden. Daarna beslissen. Denk wel dat het goede kans maakt. 2de hands toch fijn en hopelijk blijft deze passend. Anders tzt weer verder kijken het blijft beetje gok maar voelt erg goed.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:31

Dat zou top zijn als deze het wordt :j

Hier hadden we ff een "vanaf waar zou je op kunnen stappen actie".
Deze stond nog in de bak, dus inparkeren en prima! Daarna ook nog vanaf het hek en vanaf een krukje... dat kan hij maar alvast!

Uiteraard ben ik er niet op gaan zitten (überhaupt nog niet gedaan), want had ook geen cap op.
Dat komt nog wel een keer als "het moment daar is" :+

Een stalgenoot had deze foto gemaakt. Toch ook leuk om te hebben! Hij stond nog op een snoepje te kauwen, dus trekt een beetje een gekke bek hihi.

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 06:28

Nienketje hoe is het inmiddels?
Geweldig Leedebee! Altijd handig inderdaad. Hier wordt ook overal gebruik van gemaakt op het terrein qua opstappen. Of van helemaal niets. Niet de voorkeur maar indien nodig dan handig dat ze er niet van verschieten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:55

Nienketje, wat een ellende. Dat zal flink pijn doen. Dat moet toch wel een flinke klap zijn geweest dat er een scheurtje in het bekken zit. Uiteindelijk zal het wel goed komen en het is logisch dat het paard zich nu scheef houdt natuurlijk. Zal echt wel een tijdje duren. En revalidatie zal ook zo zijn tijd in beslag nemen. Beterschap in ieder geval.

@Dierenfan. Fijn altijd als je met zadel 2e hands goed kunt slagen. Wij hebben nu ook een zadel van een stalgenootje op proef die we waarschijnlijk wel gaan overnemen. Een Albion SLK Ultima Adjusta. Wat jonger dan het zadel dat we nu hebben. We hebben nu ook een Albion SLK Adjusta (iets ander model). Destijds ook van iemand overgenomen. Die Adjusta zadels van Albion kun je in 3 boommaten verstellen en kunnen dus met je paard "meegroeien". En omdat we onze paarden van jong af hebben en opleiden is zo'n zadel dan een goede keuze. En qua model passen ze echt op ieder paard. Ons huidige zadel kan ik ook echt overal op leggen.

@Leedebee. Wat een braaf ding ook! Leuke foto.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:39

Babootje dat idee had ik ook met eerder zadel. Echter als de boommaat op maximaal staat en paard is te breedt dan moet je toch schakelen. Alle zadels met thorowgood bomen passen dus niet op mijn paard. Weer wat geleerd hier haha. We hebben een wintec wide liggende die we als eerste zadel gebruiken en na inrijden komt er definitief zadel. Werkt fijn zo en zodoende kon ik de tussentijd tussen de zadels ook goed opvangen met de wintec. Die hebben natuurlijk verwisselbare bomen dus daarmee alles opgelost.

In elk geval het massimo zadel net betaald. Ook vanmorgen is er mee gereden en bleef het keurig liggen en werd alles goed bevonden qua ligging, drukvlakken enz.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:02

Ff tussendoor weer. Ja ik merkte ook dat de Albion SLK Adjusta vaak past! Maar was ellende wel. Springzadels passen ook vaak beter op meerdere paarden. Dat was mijn plan. Kan je ook even snel in verlichte zit als ze even maf doen :Y)

Had het wel eens eerder gezegd. Doe nu het beste vriendinnetje van die van mij en sinds enkele weken ook onder het zadel (net 3 jaar oud)! Voelt toch wel een beetje gek dat ik nu dit proces meemaak met een paard met wie ze altijd optrok. Maar wel super blij dat ik op deze mag rijden, en zeker al vanaf deze fase! Is wel een dier weer met een enorme kop _O- maar ja, dat houd je van de straat.

ze is nu bijna een half jaar geleden ingeslapen en heb soms kort Sporthorses geopend en de juiste filters aangeslingerd maar werd nergens warm van. Leuke paarden, eerlijk waar. Maar voor nu haalt niets het nog. Ook merk ik dat ik het moeilijk vindt een jong dier in de kudde te scharen. Die Nederlandse dieren uit de opfok hebben soms een grote mond en in een grote kudde krijgen ze dan nog wel eens wat klappen. Daar is het vermoedelijk vorige keer ook fout gegaan.
Komende 1.5/2 jaar geniet ik maar weer van bijrijden, tijd genoeg hier dan over na te denken. Alleen de lusten en niet de lasten _O-

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:22

Rustig aan raineri.
Super fijn dat je lekker haar vriendinnetje mag bij rijden.
En als er wat op je pad komt...so be it.

Zadel perikelen met jonge paardjes is altijd wel een ding.
Ben nog steeds blij met mijn graziozo.
Muisje had even 1,5 vakantie.
Was even naar kreta.
Nu weer lekker aan de bak.
Opstappen en tuffen maar weer.
Mijn beste vriendinnetje.
Ook nog even bij viespeuk jackje geweest.
Die komt 1 oktober naar huis.
Kan niet wachten,beestje is ook echt wel toe aan liefde en aandacht.
Als ik er ben is ie niet bij mij weg te slaan.
En heeeel lief.
Eerst september zijn balletjes eraf.
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:56

dierenfan schreef:
Ik wil zoooo graag ook voor nieuw zadel kijken maar zo lastig. Hij wordt morgen 5 jaar en lijkt nog niet echt klaar. Alles met kent and master of torrowgood bomen valt af. De grootste maat is te klein. Nooit! Verwacht. Vandaar zo blij eerst met ons hastilow concept zadel maar die staat nu te koop. We willen leer en lage lepel. Ik keek voor een massimo zadel maar kennelijk zijn die niet van constante en betrouwbare kwaliteit en wel hoge lepel. We komen uit op ideal zadel nu. Zag fijne aanbieding maarrrrr bedrijf zit in Friesland. Effe vanuit Zeeland met paard naar daar voor passen zie ik niet zitten. Andere optie daar is enkel kopen en houden. We zoeken gewoon door 2de hands en vinden we niets dan komend voorjaar maar nieuw. Iemand eventueel tips die bij onze wensen aansluiten? Hij heeft nu wintec met witte boom. Ligt fantastisch maar die zitten zo hard voor ons als ruiters en hebben geen leren zadels.

Er zijn wel wat bokkers met bv Shire's onder het zadel. Je zou eens rond kunnen vragen wat voor zadel zij hebben.
@ Raineri: fijn dat je weer wat te rijden hebt. Misschien bevalt het zo goed dat je geen eigen meer wil :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:48

Even een ego post.

Wij gaan 8 juli met Ellie naar de kliniek. Ellie blijft af en toe niet goed lopen. Instructrice vindt het niet kreupel, eerder niet helemaal zuiver. Wat mij betreft is dat hetzelfde; niet zuiver is gewoon kreupel. Zo'n jonge merrie (ze wordt 1 juli pas 4) die nog amper wat gedaan heeft; ik vind het gewoon niet kloppen.
Dus ipv weer de fysio te bellen, vind ik het tijd dat onze DA mee kijkt.
Ik ben benieuwd en tegelijkertijd houd ik mijn hart vast. Teveel slechte ervaringen al is er geen aanleiding om te denken dat er in dit geval ook iets ernstigs aan de hand is.

Gek is trouwens wel dat als je haar goed aan elkaar rijdt, ze helemaal rad loopr. Maar goed, gister zag ik haar LA kreupel lopen en bij de hoefsmid leek ze moeilijk op LA te steunen. Hij heeft nog met de tang gekeken maar daar reageerde ze niet op. Ik verwacht dus geen hoefzweer (en anders zouden we dat de komende dagen wel merken)

Het houdt me iig bezig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:48

Oh wat balen Koekie, maar goed dat jullie het goed gaan laten onderzoeken! Spannend hoor!
Wat geven de fysio en de instructrice dan voor verklaring voor het niet zuiver lopen?

Hopelijk is het gewoon iets als scheefheid of onbalans, maar altijd beter om het even goed te laten bekijken op de kliniek bij twijfel. Duimen dat het niets speciaals is!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:26

Jongigheid en nog scheef zijn etc. Maar je zou denken dat dat dan in de loop van weken wel verbeterd.
Maar wellicht zegt de DA hetzelfde... liever maar even wat uitsluiten voordat we dingen evt erger maken.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:32

He rot is dat. Goed dat je je gevoel volgt! Dan ben je straks ook geruster als het "gewoon" scheefheid of zo is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:17

Hier ook even een ego post.

Owen gaat top! Na mijn val was mijn heup toch echt wel zwaar gekneusd en heeft het wel een maand geduurd voor ik uberhaupt weer een beetje kon lopen, laat staan opstappen op een paard.

Zeker omdat opstappen sowieso nog een dingetje was, wat niet lekker liep en waar Owen veel stress van kreeg. Dus 2 weken geleden, toen ik weer zover was dat ik kon rijden, gewoon even echt met instructrice van stal even 2 privé lesjes genomen, puur op op en afstijgen, in alle rust en vastgehouden door iemand met kennis van zaken ipv iedere keer iemand anders die net toevallig beschikbaar is.
Opstap probleem helemaal verholpen, ik kan nu gewoon zonder hulp in 1 keer opstappen en hij blijft braaf staan. Ideaal! Dus nu het rijden lekker aan het opbouwen. Inmiddels in alle 3 de bakken op stal gereden, en vrijdag ook met een ander paard erbij. Hij is heel relaxed met rijden, begint al lekker mijn hand op te zoeken en dan zijn lijf te gebruiken en volgens mij wordt ie ook al iets rechter. Volgende week de galop erbij pakken.

Trailerladen was ook een dingetje geworden. Laatste keer naar de aquatrainer was hij achteruit gegaan met de stang eropdoen, waardoor degene die de stang deed haar hand klem kwam te zitten en de stang liet vallen....nou daarna was trailerladen een drama. Afgelopen 3 weken ook veel mee geoefend en dat lijkt nu ook weer onder controle, dus hopelijk binnenkort starten met lessen bij mijn vaste instructrice. Dat kan niet op de stal waar ik sta, willen ze geen instructrices van buitenaf wat begrijpelijk is als ze zelf meerdere goede instructeurs hebben lopen. Maar dan moet dus wel het trailerladen onder controle zijn voordat ik bij haar kan gaan lessen.

Maar alles bij elkaar, wordt ik gewoon superhappy van hoe hij het doet! Vorige week zondag is hij 5 jaar geworden. Mooie leeftijd om samen de wereld te gaan ontdekken <3

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:00

Jeetje, nog best lang mee gelopen dan!
Nog gefeliciteerd *\o/*
Fijn dat je nu weer lekker verder kan!

Hier steeds met het krukje geoefend en 1x half gehangen met gewicht. Dat ging best goed. Been er over zonder echt gewicht is ook ok.

Afbeelding

Voor nu laat ik het weer ff met rust voor een paar weken. Hij bouwde toch wel wat "enthousiaste" spanning op, dus maar ff gestopt voordat het omslaat in onrust. We hebben geen haast gelukkig ;)

Hij blijkt nog wel wat "naweeën" van die zwaren hoefzweer te hebben. Vermoedelijk had hij een lederhuidontsteking, want het groeit nu aan alle kanten uit. Nu heeft hij dit! Woensdag komt de smid er naar kijken. Gelukkig heeft hij er geen last van, maar wat zal dat toen pijn gedaan hebben! Misschien was het wel een goede bijkomstigheid dat hij toen AB kreeg voor dat einschuss been. (Die 2 gaten waren van de uitgesneden hoefzweer plekken)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:39

Hoi! :wave:

Na lange tijd meld ik mij ook weer eens. Heel benieuwd hoe jullie guppy’s gaan!
Ik ga vanavond even rustig bijlezen als de kids op bed liggen of op pad zijn O:)

Maar mocht je al een update klaar hebben, hoor of zie ik die graag!! :j

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:39

Mijn merrie heeft eindelijk wat meer rust gevonden en komt mooi aan!

Het rijden gaat ook echt goed. Filmpjes uploaden moet zeker nog steeds via YouTube?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:37

@oji wat fijn dat het opstappen weer de goede kant op gaat. En ook goed te lezen dat het onder het zadel ook goed gaat

@leedebee wat een goede volgende stap al *\o/* . Wel balen dat die hoefzweer zoveel naweeën brengt.

Hier gaat het eigenlijk ook super, ze begint al stabiel in de aanleuning te worden. Ze is alleen nog erg scheef rechtsom gaat echt top, linksom is het wat lastiger, daar leunt ze graag op de binnenschouder. Maar dat gaat helemaal goed komen. Ben super trots op hoe ze het doet.

Afbeelding

Still uit een filmpje dus slechte kwaliteit, maar geeft een idee :+