Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiaa

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:44

Ik vind dit ook wel een moeilijke om eerlijk te zijn. Ik zou ook afknappen op dat haastige (wie weet moeten de mensen ze zondag niet eens hebben). En er zijn op zich 2-jarigen genoeg te vinden, denk ik dan.

Langs de andere kant als zij beweren dat het paard volledig in orde is, heb jij dan niet een soort van recht om de koop alsnog te ontbinden moest dat toch niet zo zijn (nadat je veearts de fotos heeft kunnen bekijken bv). Ik ben niet zo thuis hierin maar dat is wat ik verstond uit de discussie van een paar pagina's terug :+ Zou zelf die weg wel niet opgaan en het gewoon aankijken maar ik ben dan ook een eeuwige twijfelaar!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:02

Helemaal HappyAfbeelding

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:34

Als ik de berichten teruglees waar je naar refereert moet het denk ik inderdaad zo werken. Het gaat wel om een bedrijf (geregistreerd bij de KvK), dus dan zou hier de consumentenkoopwet gelden? En ik vraag me af; geldt dit dan pas als er een koopcontract getekend is of ook al als koop mondeling is toegezegd, maar het paard nog niet is betaald?

Ik krijg inderdaad ook echt stress van dat snelle handelen. Ik moet lang werken tot ik weer zo’n bedrag bij elkaar heb. Daarnaast is het ook mijn eerste paard, dus allemaal nieuw en spannend!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:40

Dat zou ik dus nooit zo spelen. Als de handelaar niet meewerkt moet je dus wel een rechtszaak starten om je gelijk te krijgen he? Dan heb je het paard dus al gekocht en moet je er nog meer geld in steken vanwege de juridische weg die je inslaat.

Je kan altijd afspreken dat je een paard koopt met als voorwaarde dat hij een positief advies bij de keuring krijgt. Maar dan moet de verkoper daar aan mee willen werken. Soms willen ze wel andere kopers afzeggen als je dus echt serieus bent. Maar voor iemand die nog niet gezegd heeft tot koop over te gaan gaan ze geen paard vast gouden.

Daarnaast zijn die rug en hals foto's bij een 2 jarige wel een ding. Daat kan je lang niet alles op zien, omdat ze nog vol op in de groei zijn. Bij mijn vorige 3,5 jarige kon de da nog aanwijzen wat nog aan het ontwikkelen was.

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:47

MyWishMax schreef:
Dat zou ik dus nooit zo spelen. Als de handelaar niet meewerkt moet je dus wel een rechtszaak starten om je gelijk te krijgen he? Dan heb je het paard dus al gekocht en moet je er nog meer geld in steken vanwege de juridische weg die je inslaat.

Je kan altijd afspreken dat je een paard koopt met als voorwaarde dat hij een positief advies bij de keuring krijgt. Maar dan moet de verkoper daar aan mee willen werken. Soms willen ze wel andere kopers afzeggen als je dus echt serieus bent. Maar voor iemand die nog niet gezegd heeft tot koop over te gaan gaan ze geen paard vast gouden.

Daarnaast zijn die rug en hals foto's bij een 2 jarige wel een ding. Daat kan je lang niet alles op zien, omdat ze nog vol op in de groei zijn. Bij mijn vorige 3,5 jarige kon de da nog aanwijzen wat nog aan het ontwikkelen was.

Ja dat klopt en zou ook zeker niet mijn voorkeur hebben. Ik heb inderdaad aangegeven tot koop over te willen gaan mits een onafhankelijke DA ook een positief advies geeft over de foto’s. De bezichtiging van morgen wordt alleen niet afgezegd, waardoor ik enigszins gedwongen wordt nu een beslissing te maken of morgen wellicht de kans loop om achter het net te vissen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:53

Kan ook een soort “ pushen” zijn van de verkoper

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:58

StalNollie schreef:
Jeetje maar 10 dagen later is wel erg laat. Was vandaag ook wel enorm slecht weer met die wind.

Pony staat officieel nog niet te koop en zij heeft geen haast en ik ook niet en dit kwam ons beide goed uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:04

Luna, dan maar achter het net vissen. Niet laten pushen tot overhaaste beslissingen, helemaal niet met betrekking tot keuren of niet dus. Je hoort vanzelf wat de andere kijkers willen, maar als je nu beslist dan ga je dus iets doen waar je eigenlijk niet achterstraat omdat je bang bent iets mis te lopen. En die overhaaste beslissing zou nog veel meer pijn kunnen gaan doen als blijkt dat er toch het een en ander mis is en ze daarom pushen zodat je niet keurt bijvoorbeeld.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:13

Muze schreef:
Kan ook een soort “ pushen” zijn van de verkoper

Ik heb vaak verkocht en meestal wilden mensen wel juist in het weekend afspreken. Dan had je dus een afspraak op zaterdag en zondag.

Voor die van zaterdag vervelend want die moest snel beslissen, voor die van zondag vervelend want die had de kans om in de ochtend afgezegd te worden.

Verwachten jullie dat een verkoper dan de kijker van zondag zou afzeggen in zo'n situatie?

@Kimberly: leuk dat je zo de tijd krijgt, dan kun je het echt rustig beslissen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:15

Hier zijn altijd de andere kopers afgezegd zodra wij lieten weten het paard te willen kopen ovb keuring. Maar dat waren iets minder gekke tijden. Hoewrl er ook andere kopers waren die serieus waren en al waren geweest, maar nog niet hadden laten weten of ze echt wilden kopen en wij dus wel.

Als dat niet zo zou zijn ga ik alsnog niet beslissen dat ik het paard dan maar zonder keuring koop. Dan houdt het gewoon op als die anderen dat wel doen.

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:18

MyWishMax schreef:
Luna, dan maar achter het net vissen. Niet laten pushen tot overhaaste beslissingen, helemaal niet met betrekking tot keuren of niet dus. Je hoort vanzelf wat de andere kijkers willen, maar als je nu beslist dan ga je dus iets doen waar je eigenlijk niet achterstraat omdat je bang bent iets mis te lopen. En die overhaaste beslissing zou nog veel meer pijn kunnen gaan doen als blijkt dat er toch het een en ander mis is en ze daarom pushen zodat je niet keurt bijvoorbeeld.

Ja dat is ook hoe ik er nu naar kijk. Ik wil geen overhaaste beslissing maken. Stel dat ze na morgen nog niet verkocht is en ik de kans krijg om de foto’s te laten herkeuren. Zien jullie er dan meerwaarde van in om helemaal opnieuw klinisch en RX te laten keuren? Of vertrouwen jullie dan op foto’s van +/- een maand oud?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:22

Dikke kans dat die verkoper meerdere geïnteresseerden voor het paard heeft en gewoon wil verkopen aan de eerste die geld op tafel legt. Ik snap wel dat sommige verkopers niet willen wachten op onzekere dames die een net keuringsrapport alsnog wantrouwen.

Jammer voor onzekere types. Maar tja, bij onzekere types heb je als verkoper ook heel veel kans dat ze er toch maar vanaf zien omdat ze toch niet durven kopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:45

Het is helemaal niet onzeker als je foto's nog wilt laten nakijken door een eigen dierenarts. Je hoeft niet zo denigrerend te doen omdat niet iedereen een verkoper op zijn of haar woord gelooft en graag het advies van eigen Da wilt. Dat is juist verstandig.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:47

Vind het ook wel gekke uitspraak, ze heeft het keuringsverslag niet eens gezien want moest nog opgevraag worden. Ze moet hen maar gewoon op hun woord vertrouwen dat het oké is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:06

Groot gelijk. Er wordt echt teveel gesjoemeld in de verkoop hoor om iedereen maar op z’n blauwe ogen te geloven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:29

O ik veroordeel ook niet dat iemand voorzichtig is. Dat moet je als koper helemaal voor jezelf weten.

Maar niet iedere verkoper zal de tijd nemen om een voorzichtige koper af te wachten. Veroordeel zo'n verkoper svp ook niet meteen alsof hij je onder druk zet. Het hoeft niet altijd "verkopen onder druk" te zijn, soms zijn er ook gewoon meer gegadigden en wil de verkoper gewoon vrij zijn om met een ander verder te gaan.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:37

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels in de op

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:46

Dilan93 schreef:
Maar ook nu kun je je paard aan een goed tehuis verkopen :j

Je hoeft er ook geen vraagprijs bij te zetten.
Heb ik wel gedaan toen. Ben wel gezakt in prijs bij degene die hem uiteindelijk wilde kopen, omdat het geld voor mij niet het belangrijkst was.

Ohja dat klopt!

(Mijn post is verwijderd omdat er werd aangenomen dat ik m’n paard te koop zette hier, dat is dus níet het geval, hij is niet te koop)

Het punt is meer dat ik er geen hoofdprijs voor ga krijgen omdat ik daar niet echt achter sta.

En paarden momenteel zo mega absurd duur zijn! Dus ik snap dat mensen zeggen ik laat het even, dat doe ik nu ook. Ik kijk wel rond hoor, maar vooralsnog neem ik maar even genoegen met wat ik heb, heb geen 10.000 euro om even bij te leggen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:48

Luna02 schreef:
Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Hebben jullie nog adviezen?

Tja, ik weet natuurlijk de prijsklasse niet, maar ik zou haar gewoon ophalen. Ik snap wel, als mensen meerdere geïnteresseerde hebben, dat ze ze niet vast gaan houden voor twijfelaars, dan hebben ze straks helemaal geen koper. Maar goed, bij echt dure paarden vind ik wel dat je de tijd moet krijgen om even goed na te gaan natuurlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:59

Eilatan schreef:
Luna02 schreef:
Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Hebben jullie nog adviezen?

Tja, ik weet natuurlijk de prijsklasse niet, maar ik zou haar gewoon ophalen. Ik snap wel, als mensen meerdere geïnteresseerde hebben, dat ze ze niet vast gaan houden voor twijfelaars, dan hebben ze straks helemaal geen koper. Maar goed, bij echt dure paarden vind ik wel dat je de tijd moet krijgen om even goed na te gaan natuurlijk.

Punt is dat er op dit moment te veel gekken zijn die niet nadenken maar gewoon 10k aftikken en het paard meenemen.

Het gevolg is dat de groep die over een poos, als er weer ruimte is naar een "normaler" leven, tot de ontdekking komt dat ze er toch niet zoveel tijd/geld in willen steken als nodig, het paard weer verkopen.
Dan spat die opgeblazen zeepbel van veel te dure paarden uit elkaar en is de markt "dood".

Degenen die fatsoenlijke paarden voor meer normale prijzen willen kopen, hebben ze dan weer voor het uitzoeken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 10:03

Dat is een aanname Ikke. Weet niet of het zo gaat lopen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:06

Ik hoop eigenlijk van wel.
Ik heb t ook op een lager pitje gezet .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:11

upendo schreef:
Dat is een aanname Ikke. Weet niet of het zo gaat lopen.

Dat is geen aanname, dat is weten hoe marktwerking in elkaar steekt.

Je kunt het wel ontkennen en blijven blèren over veel vraag en weinig aanbod maar als je de oorzaak van die vraag niet wil erkennen, slaat ie je binnenkort gewoon om de oren. Dan stort de vraag in en even later de prijzen.

Dat is intussen al jaren bewezen, net als de huizenmarkt. Over een paar jaar hebben weer hetzelfde gezeik als enkele jaren geleden met hypotheken die "onder water staan" en meer van dat soort geleuter omdat mensen zich in 2020 - 2021 knettergek hebben laten maken over wat er kan maar vooral hoever ze (eigenlijk niet) kunnen gaan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 10:16

Ik vraag me steeds meer af of dat wel klopt. Heb het ook geroepen, maar het valt me op dat de mensen die een paard gekocht hebben die ik spreek wel ter dege weten hoe tijdsintensief het is.

Corona heeft mensen vooral stil laten staan bij wat ze nou daadwerkelijk belangrijk vinden.

Dus ik vraag me af of de markt echt weer afzwakt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:18

Huizen heb je nodig dus mensen zullen blijven kopen.

Aangezien er meer mensen dan huizen komen zal die markt nooit verloren gaan