[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:19

Art_Ificious schreef:
Hha ik zit op de bank thuis maar ook dan opgetrokken schouders hoor.

Ik ook. Krijg ze met geen mogelijkheid los. Allerlei therapeuten ook niet. Lastig probleem.

Fijn dat je weer stappen zet ts, begeleiding is altijd goed en voor jezelf ook fijn.

Oakland1990

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:42

Dat je training krijgt is goed, als je de overige 5 dagen dan niet gaat doen wat je deed of je krijgt wat je kreeg... daarmee wil ik je trainer niet onderschatten maar zij kan dus maar 1 of 1,5u per week helpen want ik ga er niet van uit dat je hem gelijk een vol uur traint. En dat is weinig, voor een jong paard met "problemen", waarbij de ruiter ook heel veel begeleiding nodig heeft, dat je het niet volledig zelfstandig kan is ook normaal. Maar zie die training dus in zijn context.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:44

Art_Ificious schreef:
Hha ik zit op de bank thuis maar ook dan opgetrokken schouders hoor.

Ik vermoed dat het bij jou een heel groot deel psychisch is wat zich uit in spanning in je schouders/lichaam. Ik zou je toch echt willen aanraden om daarvoor hulp te zoeken. Het lichamelijke gedeelte kan je aanpakken door houdingstherapie (mensendieck of ceasar) waarbij je leert heel bewust je spieren te gebruiken al zal het waarschijnlijk pas echt werken als je ook het mentale gedeelte aan gaat pakken.

Je komt op mij over als iemand die bijna constant in een soort fase van 'angst/spanning' leeft en tegelijkertijd ontzettend beïnvloedbaar is. Ik ken natuurlijk verder je geschiedenis niet maar ik krijg het gevoel dat als je dit weet aan te pakken en je 'weerbaarder' word, het leven voor jezelf en dientengevolge ook voor Limo een heel stuk makkelijker word.

Verder top dat je lekker met hem bezig bent. Vergeet niet op tijd je zadel te laten controleren en indien nodig opvullen hè. Is bij nieuwe zadels over het algemeen echt nodig omdat de vulling zich gaat zetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 21:03

Zadelmaker komt terug na 20 rijuren. Ik hou ze ook netjes bij zodat ik haar tijdig kan verwittigen :j

Ik wil je een pb sturen, momentje

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:08

+:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:18

Goed bezig :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:50

Goed bezig TS :) .

Mijn moeder heeft ook opgetrokken schouders. Ik las iets over ademhalen, dat kan volgens mij wel helpen :).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:57

Thnx :) ook voor de tips over de schouders.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:02

Art, wat ik momenteel heel erg gebruik als ik me bewust wordt van spanning in de spieren: Span die spieren even nog extra heeeeel strak aan en laat ineens los. Voel dat verschil. Zo kom je ook steeds een stapje verder

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 12:03

Rocamor schreef:
Art, wat ik momenteel heel erg gebruik als ik me bewust wordt van spanning in de spieren: Span die spieren even nog extra heeeeel strak aan en laat ineens los. Voel dat verschil. Zo kom je ook steeds een stapje verder

Dus eigenlijk schouders dan expres optrekken als ik het goed begrijp?

Ik ga het eens uittesten. Bedankt

Een vorige lesgever (toen ik les nam op een fries) zei me schouders ronddraaien naar achter en naar voor. Maar dit helpt niet helaas, ik hoor het dan wel kraken :+
Armen ronddraaien kon ook zei ze maar dat moet ik niet proberen op een paard wat nog snel schrikt van bewegingen boven hem. Dan zal ik er gegarandeerd weer langs liggen en dat willen we vermijden nu in deze training.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:11

Inderdaad, die spieren die je voelt, even extra aanspannen en daarna echt even helemaal loslaten. Het maakt je bewust van welke spieren je aanspant (kun je ook even doen als je tv-kijkt, de afwas doet, fietst, in de auto, in bad, kortom, altijd en overal) maar ook hoe je ze (al is het voor even) weer helemaal loskrijgt.

Als ik naar jou foto's kijk, denk niet alleen aan je schouders, maar ook aan (bv) je kaken.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:59

Goed bezig! Fotos zien er goed uit. Gewoon zo lekker door gaan. Rijd je de andere dagen ook nog als je geen les hebt? Of longeer je hem dan?

Voor de andere die zeggen dat paard nog niet ontspannen loopt en het een niet goed uit ziet. Kom op zeg! ts heeft net drie lessen gehad. Als alles dan al goed was geweest waren vele instructeurs werkloos geweest. En het is nog een jong paard die trek je niet in de Krul! Dat komt vanzelf met regelmatig oefenen en ontspanning. T’s ga zo door en ik hoop dat je de negatieve reacties naast je neer kan leggen. Dat is helaas typisch bokt. Ene kant moet je alles rustig aandoen en andere kant moet paard wel meteen correct lopen....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 17:35

Ik rij hem wekelijks zelf nog 2x 30min. Dan rijd hij elke week bijna 3u. Les is max 45min. Ik rij zonder les wel minder vaak in draf maar probeer in stap de ontspanning dan langer aan te houden.
Zowel tijdens de les als vrij stoppen we op de rechterhand omdat limo dit de engere kant vind om te doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:53

Wat je schouders betreft: begin eens met je ellebogen naast je lichaam te houden ipv je armen vooruit te strekken, want met vooruitgestrekte armen kan je je schouders niet ontspannen, want die zijn "aan het werk".

Verder vind ik Centered Riding lessen heel goed als je met spanning zit op bepaalde punten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 19:31

Voor wie afvraagt hoe het met spirit gaat:
Ik kan hem probleemloos uit de stal halen en buiten zetten. Binnen halen lukt mits ik hem met wat voer lok, anders komt hij niet naar me toe door de modder. Hij krijgt dan snel 1 minihapje voer en de rest pas als hij in de stal staat.

Helaas lukt het de stalbaas niet om hem buiten te zetten, spirit draait zijn gat naar hem in de stal, idem bij stalgenoot. Dus vandaag heb ik de stalbaas hem naar de stal doen brengen vanaf de paddock. Dit een paar keer herhalen en dan zal spirit hem ook wel vertrouwen.

Is uit de pony groep gehaald Ivm zijn hormonen. Ponies waren bijna allemaal merries dus geen goed idee hem erbij te laten. In de lente wordt hij gecastreerd en gaat hij de grote weides op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 19:32

hwn schreef:
Wat je schouders betreft: begin eens met je ellebogen naast je lichaam te houden ipv je armen vooruit te strekken, want met vooruitgestrekte armen kan je je schouders niet ontspannen, want die zijn "aan het werk".

Verder vind ik Centered Riding lessen heel goed als je met spanning zit op bepaalde punten.

Hou ze vooruit om limo teugel te geven. Anders heb ik ze zo gestrekt niet hoor.
Zal je zien als ik in de week een filmpje heb van het rijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:32

Is het dan niet handiger om hem in een opfok te plaatsen? Daar leert hij meer van soortgenoten en hoeft hij ook niet alleen te staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 19:34

Alles is volzet voor hengsten.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:35

Interessant om te zien dat je op een heel andere manier les krijgt dan ik :) meerdere wegen naar Rome, leuk dat je onder 1-op-1 begeleiding met hem aan de slag gaat! Daar ga je zelf ook veel van leren :j Waar zijn jullie nu vooral mee bezig?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 19:44

Eight schreef:
Interessant om te zien dat je op een heel andere manier les krijgt dan ik :) meerdere wegen naar Rome, leuk dat je onder 1-op-1 begeleiding met hem aan de slag gaat! Daar ga je zelf ook veel van leren :j Waar zijn jullie nu vooral mee bezig?

Nu voornamelijk op ontspanning krijgen bij limo. En voor mij voornamelijk het juiste gebruik van beenhulpen en teugelhulpen en op mijn houding letten. Zoals benen wat meer naar achteren ipv voor de singel vooral in draf nog best lastig, handen laag en van de hals af houden. Ik heb namelijk altijd mijn handen te hoog gehouden, en als limo schrok gingen ze nog hoger wat dus verkeerd is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:47

Dus eigenlijk trainen jullie nu vooral jou en krijgt Limo daar ook wat beweging bij.
Ik vraag me nog steeds af of het niet goed zou zijn om zelf goede lessen te nemen op een hoger opgeleid paard zodat je eigen houding beter word en je daardoor Limo beter kan begeleiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:03

Ik vind Spirit een leuk ventje.
Waarom niet nu castreren? Met de kou en zonder vliegen geneest het mooi snel.
Heb je ook minder kans dat hij zijn komende hengstenstreken tegen jou gaat gebruiken (dat doen hengsten als ze niet met anderen kunnen stoeien).

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:09

Art_Ificious schreef:
Eight schreef:

Nu voornamelijk op ontspanning krijgen bij limo. En voor mij voornamelijk het juiste gebruik van beenhulpen en teugelhulpen en op mijn houding letten. Zoals benen wat meer naar achteren ipv voor de singel vooral in draf nog best lastig, handen laag en van de hals af houden. Ik heb namelijk altijd mijn handen te hoog gehouden, en als limo schrok gingen ze nog hoger wat dus verkeerd is.

Grappig zo verschillend! Ik werk eigenlijk vooral aan Zaras houding, snel reageren waardoor Zara goed over de rug loopt en het contact niet verbroken wordt :) uiteraard krijg ik tussendoor ook feedback op mijn eigen houding, maar in het begin haast alleen maar bezig met beestje van achter te stimuleren en voor op te vangen. Nu dat steeds beter gaat zijn we verder aan het werken aan mijn houding en het rechtrichten :) Ik ben heel benieuwd naar updates over een poos, het is zo leuk als je verschil begint te zien :j

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:49

[quote="Sizzle"]
Ik vind Spirit een leuk ventje.
Waarom niet nu castreren? Met de kou en zonder vliegen geneest het mooi snel.
Heb je ook minder kans dat hij zijn komende hengstenstreken tegen jou gaat gebruiken (dat doen hengsten als ze niet met anderen kunnen stoeien).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 22:20

Sizzle, omdat dierenarts het nu te koud vind om hem liggend in de wei te castreren, en staand kan niet omdat hij pony is (dat is een lastigere houding ofzo voor de dierenarts om goed zicht te hebben?) . De grond is te koud en vochtig zei de dierenarts.