Train alleen dressuurmatig. Elke dsg dus 1. (1.5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Promisse schreef:Maar Pol013, hoe bouw jij je galop training op en tot hoe lang achter elkaar laten jullie eventers ze galopperen?
Promisse schreef:Leuk dat je dat vraagt MyWishMax!
Ja ik heb nog gereden en heel erg mijn best gedaan om het correct te doen. Op zich gaat het niet heel erg verkeerd of zo, maar het losrijden bijvoorbeeld, ik wil zo graag die vallende hals hebben. Maar dat gaat nooit echt makkelijk. Ze loopt meestal net iets hoger dan dat ik haar hebben wil. Ik zat me vandaag af te vragen of dat niet komt omdat ze altijd bezig is met de omgeving in de gaten te houden. Deed haar moeder bij iemand anders ook altijd. Ze doet wel braaf haar ding maar ik zie aan haar oren dat ze er niet echt bij is. Pas als we moeilijkere dingen gaan doen en als ik haar wat meer op kan sluiten, dan laat ze zich mooier rijden. En bij het uitdraven heb ik haar meestal wél met een mooie vallende hals en ook nog eens met de schoft omhoog op vier benen in balans. Ik zou zo graag willen dat ik zo beginnen kon, maar dat komt zelden voor. Dan kon ik haar ook korter rijden omdat ik effectiever los zou kunnen rijden.
Ik merk dat het voor haar heel belangrijk is dat ik super constant bij haar mond blijf. In alles wat ik doe. Dus niet per ongelijk de verbinding wat verbreken. Dat vergt flinke concentratie van mij en komt echt heel nauwkeurig. Ik rij haar altijd met een watertrens maar ik ga morgen proberen een bustrens te kopen om eens te kijken of een stiller liggend bit haar helpt. df
Op zich gaat het over het geheel genomen nog steeds vooruit hoor. Ze begint de galop pirouettes steeds beter te begrijpen en laat zich er steeds beter in rijden. Ik doe het zoals ik de stap pirouettes ook aangeleerd heb: Ik ga op een volte en streef er naar om alles makkelijk te kunnen doen, schouder voor, travers achtig, pasje naar richting buitenkant volte, pasjes meer opzij, meer verzamelen, meer naar voren. Zodat ze er aan gewend raakt dat ik van alles kan vragen en ze zich zo makkelijk mogelijk laat bewerken. Ik vind dat zelf een hele fijne manier en we maken per keer vooruitgang. Ik train maar hooguit 4x in de week dressuurmatig en doe het pirouette werk maar kort op beide handen omdat het, zeker nu het zo bloedje heet is, behoorlijk zwaar is. Maar we hebben alle tijd. Ik hoef niet naar de olympische spelen![]()
Bij de wissels komt er nog teveel spanning als ik er meerdere te snel achter elkaar doe. En er is ook nog teveel spanning als ik een zig-zag appuyement doe in galop. Dus ik ben nu bijv. naar de a-c lijn aan het appuyeren en probeer haar dan ergens op die weg rechtuit te rijden en zo recht mogelijk te laten galopperen om van daaruit weer verder te gaan met het appuyement of recht vooruit te blijven galopperen. Dat gaat nog niet goed. Ze spant zich zodra ik het appuyement onderbreek om haar rechtuit te laten lopen. Maar dat is wel een beetje haar karakter. Alles wat anders gaat dan dat ze kent, geeft spanning.
Zo wil ik ook bij het oefenen van de wissels kunnen schakelen. Dus terug galopperen (om haar goed op de achterhand te zetten) dan een paar passen vooruit en een wissel om de wissel mooi groot te laten zijn. Maar dat vindt ze zo spannend! En dan is de verleiding groot om het niet te doen en simpel te houden, maar ik móet haar kunnen zetten en toe kunnen rijden als ik straks de series wil kunnen doen. Dus dan maar nu wat oponthoud...
En zo freubelen we verder.
Fijn om mijn gedachten even hier neer te kunnen zetten. Als iemand ideeën heeft dan hoor ik het graag.
proven02 schreef:Wat doe je de andere 3 dagen in de week promiss ? En hoeveel dagen trainen de anderen hun paarden en wat doe je de andere dagen ? Ben erg benieuwd. En als je dressuurmatig traint hoelang duurt de training ongeveer dan ?