Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:03

1x in de 3 dagen. Zorro een uur, rest 3 kwartier max.
Train alleen dressuurmatig. Elke dsg dus 1. (1.5 :P)

Promisse

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:16

vroeger 3 dagen rijden 1 dag rust. Nu:
maandag dressuur
dinsdag dressuur
woensdag bos
donderdag dressuurles
vrijdag kort dressuur of sprongetje
zaterdag 1 tot 2 uur staprit in het bos. Als ik lang ga dan ook kleine drafstukjes erbij.
zondag vrij
Ze staan overdag alle dagen in de wei.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:25

Ik ga meestal naar een bak op 25 minuten stappen ver weg. Heb er zelf 1 naast de deur maar daarvan vind ik de bodem niet fijn. En die andere is ongeveer 20x60 eb en vloed bodem. Dus er wordt veel gestapt. Dressuren doe ik bij normaal weer toch wel 50 minuten. Als ik niet op pas een uur. Bos hangt af van de rit maar een korte ritje is hier al gauw een uur. Als ik de dressuur dagen zwaar train dan ga op de woensdag niet veel langer dan 1 uur/ 1 1/2. Soms ruil ik een dressuurdag in voor een langere zwaardere rit waarbij ik bijv. lange stukken galoppeer. Maar aangezien ze best heel erg heet kan zijn, wil ik haar dat niet te vaak aandoen. Ikzelf vind het heerlijk, dus heel jammer dat zij er niet wat meer ontspannen van kan genieten. We hebben hier heuvels waar je ze echt tegenop kan laten knetteren. Dat vindt ze dan wel weer heel gaaf. Ik heb nu bedacht dat ik af en toe een lange rit ga maken met een ander paard erbij. Vroeger met een vorig paard, deed ik echt galoptrainingen. Dan reden we met gemak een half uur achter elkaar in een rustig handgalopje. Dat wil ik met haar ook zo graag. Maar ze ziet elke zoveel meter een krokodil en dan vraag ik me af of zij er wel van genieten kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:55

Die krokodillen in de galop ken ik. Wij hebben alleen geen keuze (doel=ook eventing) dus doen we wel heel vaak en het gaat steeds beter.
Al is het mentaal niet meteen ontspanning, het is volgens mij wel heel fijn voor het lijf: eens maximaal openen en sluiten.:

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:26

Vind ik ook heel fijn voor het lijf :) Als ze het niet voorop kunnen, dan doe ik het achter een ander paard.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:27

Heel verschillend zo te lezen! Dat is wel jammer die krokodillen, kan dat nog kwestie van wennen en ouder worden zijn of niet meer ?
Ik doe zelf 3 dagen dressuur, mijn bijrijdster 1 dag dressuur 2 dagen rust en ik wil graag 1 dag in de week naar het bos, maar dat durf ik tot nu toe alleen nog samen met iemand dus dat lukt niet iedere week. Ze is nogal van het steigeren en omdraaien als we alleen zijn en sinds we 1x zijn gevallen durf ik haar daar niet meer doorheen te rijden. Hopelijk van de zomer wel weer

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:37

Hier kun je enkel over straat :\

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:37

ze wordt deze maand 10 jaar en ik rij al vanaf het begin buitenritten. Het rare is wel dat sinds we een jaar geleden verhuisd zijn, ze veel schrikkeriger en heter is geworden in het bos. Ik dacht dat dat wel een keer minder zou worden maar dat gebeurt maar niet. Gelukkig vind ik het zelf totaal niet eng. Ze kan echt super snel wegspringen maar mijn lichaam is daar helemaal aan gewend en ik heb nooit het idee dat ik er af zal vallen. Maar door die spanning gebruikt ze haar lichaam natuurlijk ook niet echt op een goede manier en dat vind ik heel jammer. Maar ja, we gaan gewoon stug door want ik zou die ritten niet willen missen. Alleen maar dressuren zou ze zelf zeker weten ook niet leuk vinden.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:39

ja dat is wel jammer Mirjam. Ik realiseer me ook goed wat voor geluk ik daarmee heb. Je kan hier dagen achter elkaar rijden als je zou willen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:43

Heerlijk! In het begin ging ik nog wel eens naar buiten, maar Zorro zijn hoeven werden echt te slecht met al dat asfalt.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:48

Oh dat is echt fijn dat je dat zelf niet eng vind dan kan je het wel gewoon blijven doen idd ! Wel jammer dat dat veranderd is sinds je bent verhuist wie weet dat het ooit nog minder wordt, maar anders heb je wel nog lekker je stap en drafritjes

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:54

Ja en galopperen doe ik ook hoor. Soms gaat dat nog beter dan draven. Raar genoeg.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:57

Maar Pol013, hoe bouw jij je galop training op en tot hoe lang achter elkaar laten jullie eventers ze galopperen?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:58

Oh lekker joh!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:23

Je kijkt 2 dagen niet en... pfftt, jullie gaan hard.

Van achteren naar voren (niet rijden, maar beantwoorden)

Ik train Toobs 2 x in de week half uur, laat hem 1 x half uur rijden en probeer hem uit te lenen aan jan en alleman nu die zich dik staat te vreten in het weiland.
Heps rij ik uche.. varierend van 1 x tot 2 x per week en slijt ik ook aan jan en alleman.
(jan en alleman hebben wel namen, 2 bijrijders en nog wat andere mensen die wel normaal kunnen rijden en verantwoordelijk zijn in de omgang met paarden).
En ben heel blij dat die 2 van mij blijkbaar zo zijn opgeleid dat andere mensen er gewoon mee weg kunnen rijden, pffttt. Moest wel lachen om iemand die er gisteren voor het eerst op had gezeten, die zei, het is goede leermeester, als ik het niet goed deed deed ie iets anders dan ik dacht te vragen of niets, jup..Toobs is daar heel goed in, als je ook maar wat loopt te rotzooien dan haakt hij meteen af, ben je op wedstrijd zie je iemand anders achterstevoren stuiterend op een paard rondrijden waarbij je denkt.. pffttt. Toobs.. doen nou ook eens 1 x 6 minuten of ik alles goed doe, dat paard doet ook alsof!! Maar aan de andere kant van Toobs heb ik zoveel geleerd en leer ik nog elke dag, dat is dan ook weer zo leuk! Want hij kan superfijn lopen als je zelf niet loopt te @%@%$!%.

Rien, denk strategische keuze niet te veel verstrengelde belangen niet echt hoog geprofileerd als herrieschopper op wat voor wijze dan ook.
Wat betreft toppers versus voetvolk, toppers hebben eigen trainers ga je toch niet 180 graden om krijgen en voetvolk wil vaak nadoen wat ze zien, maar de uitvoering van het geheel is dan dusdanig jammerlijk dat de tranen in je ogen springen.
(onlangs nog jong meisje op haar paard zien rijden, gaat stilstaan gaat met lijf over hals paard hangen doen handen onder hals en trekt hoofd zo naar beneden en stapt zo weg.. Ja, zo geleerd van haar instructie... pfttttt, dan is Rien toch wel fijn tegengewicht, of tegengewicht aan de instructeur die begint met neusriem aansnoeren en vervolgens uur lang loopt te bleren meer binnenteugel..en dan aan einde van de les zegt, volgende week slof er weer aan, kan je hem naar beneden trekken. Ook fijne is een paard met tiedemann die zo strak zit dat paard hoofd niet hoger kan doen, zegt instructeur, je moet hem iets hoger rijden (ik en nog iemand aan de kant, tegen elkaar HOE dan? Zijn kop zit vastgeknoopt tussen zijn benen)) En he, ik ben ook niet roomser dan de paus er ook wel eens aan gehangen en getrokken (wat overigens geen effect had, dus waarom eigenlijk?)
Verder verdiend hij denk ik inderdaad prima aan de cursus en aan de rest, prima, zijn zaak. Fouten in verleden heeft ie toegegeven en hebben we allemaal gemaakt denk ik en maken we nog steeds wel eens.

Wat betreft uitzonderingen maken, heb ooit 4 x gereden bij R in lessen die bij een cursus hoorden, veel van geleerd en daar life merk je ook, dat hij commentaar aanpast op het paard, dus niet zo vast als in de video's. Ik begon met doorzitten (krijg die van mij echt anders totaal niet bij elkaar gefietst), wat uiteraard niet logisch is om daar mee te beginnen (ik rij op Toobs zelden licht) echter na mij licht te laten rijden, was ie al snel van mening dat ik vooral moest blijven doorzitten, niet iets wat hij normaal laat doen, maar wat voor ons wel de manier is. Idem met hoofd hals houding die werd ook aangepast aan het paard, dus het zwart wit van voor en achter is niet zo zwart wit, maar achter is ook niet meteen ldr uiteraard.

Ik ga hopelijk morgen weer genieten van zwartje, weer verder leren. Alleen wat is nou contact en wat is nou te veel aan teugels hangen? Ik weet wel dat mijn timing niet denderend is en dat ik ook nog wel eens losgooi wat niet de bedoeling is, maar wat is dan wel precies goed??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:08

Promisse schreef:
Maar Pol013, hoe bouw jij je galop training op en tot hoe lang achter elkaar laten jullie eventers ze galopperen?

Met mijn jonkie doe ik nog niet aan achter galoptrainingen. Die probeer ik gewoon wat langere stukken te laten galopperen in verschillende tempos in het bos en in de dressuur training. die vind ik nog te jong/ niet nodig. Bij mndere zag het er zo uit:
Opbouwen naar blokjes van 3-4 minuten x 3 met een even langs stap pauze er tussen. Om de 4 dagen afgewisseld met stukken galop waar ik op het einde sprints trok van 30 seconden op 30 seconden normaal en dat 3 keer.
Maar het is echt een enorm gepuzzel om die 4 dagen er in te houden. Toen hij 21werd ben ik dat minder strikt gaan doen en terug gegaan naar de B. Dat kan hij ook zonder galoptrainingen wel uitlopen op zijn eigen tempo. Dat is net te langzaam voor de cross maar who cares als je met zo'n oude sok zo nog kunt rijden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:27

Antwoord van Conny op "onze"
mail met filmpjes en vragen!
Citaat:
Ik zag ook je mail voor Rien voorbij komen. Ik ga de vragen aan Rien voorleggen en ook even kijken hoe we sommige aspecten in de nieuwe video's kunnen ondervangen :)

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:14

Dank je Pol013 voor de info. Best wel kort vind ik. Maar jullie rijden dan los van de sprintjes waarschijnlijk harder dan dat ik doe.
Waanzinnig dat jouw 21 jarige nog op B niveau mee deed!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:15

Promisse schreef:
Leuk dat je dat vraagt MyWishMax!
Ja ik heb nog gereden en heel erg mijn best gedaan om het correct te doen. Op zich gaat het niet heel erg verkeerd of zo, maar het losrijden bijvoorbeeld, ik wil zo graag die vallende hals hebben. Maar dat gaat nooit echt makkelijk. Ze loopt meestal net iets hoger dan dat ik haar hebben wil. Ik zat me vandaag af te vragen of dat niet komt omdat ze altijd bezig is met de omgeving in de gaten te houden. Deed haar moeder bij iemand anders ook altijd. Ze doet wel braaf haar ding maar ik zie aan haar oren dat ze er niet echt bij is. Pas als we moeilijkere dingen gaan doen en als ik haar wat meer op kan sluiten, dan laat ze zich mooier rijden. En bij het uitdraven heb ik haar meestal wél met een mooie vallende hals en ook nog eens met de schoft omhoog op vier benen in balans. Ik zou zo graag willen dat ik zo beginnen kon, maar dat komt zelden voor. Dan kon ik haar ook korter rijden omdat ik effectiever los zou kunnen rijden.
Ik merk dat het voor haar heel belangrijk is dat ik super constant bij haar mond blijf. In alles wat ik doe. Dus niet per ongelijk de verbinding wat verbreken. Dat vergt flinke concentratie van mij en komt echt heel nauwkeurig. Ik rij haar altijd met een watertrens maar ik ga morgen proberen een bustrens te kopen om eens te kijken of een stiller liggend bit haar helpt. df
Op zich gaat het over het geheel genomen nog steeds vooruit hoor. Ze begint de galop pirouettes steeds beter te begrijpen en laat zich er steeds beter in rijden. Ik doe het zoals ik de stap pirouettes ook aangeleerd heb: Ik ga op een volte en streef er naar om alles makkelijk te kunnen doen, schouder voor, travers achtig, pasje naar richting buitenkant volte, pasjes meer opzij, meer verzamelen, meer naar voren. Zodat ze er aan gewend raakt dat ik van alles kan vragen en ze zich zo makkelijk mogelijk laat bewerken. Ik vind dat zelf een hele fijne manier en we maken per keer vooruitgang. Ik train maar hooguit 4x in de week dressuurmatig en doe het pirouette werk maar kort op beide handen omdat het, zeker nu het zo bloedje heet is, behoorlijk zwaar is. Maar we hebben alle tijd. Ik hoef niet naar de olympische spelen ;-)
Bij de wissels komt er nog teveel spanning als ik er meerdere te snel achter elkaar doe. En er is ook nog teveel spanning als ik een zig-zag appuyement doe in galop. Dus ik ben nu bijv. naar de a-c lijn aan het appuyeren en probeer haar dan ergens op die weg rechtuit te rijden en zo recht mogelijk te laten galopperen om van daaruit weer verder te gaan met het appuyement of recht vooruit te blijven galopperen. Dat gaat nog niet goed. Ze spant zich zodra ik het appuyement onderbreek om haar rechtuit te laten lopen. Maar dat is wel een beetje haar karakter. Alles wat anders gaat dan dat ze kent, geeft spanning.
Zo wil ik ook bij het oefenen van de wissels kunnen schakelen. Dus terug galopperen (om haar goed op de achterhand te zetten) dan een paar passen vooruit en een wissel om de wissel mooi groot te laten zijn. Maar dat vindt ze zo spannend! En dan is de verleiding groot om het niet te doen en simpel te houden, maar ik móet haar kunnen zetten en toe kunnen rijden als ik straks de series wil kunnen doen. Dus dan maar nu wat oponthoud...
En zo freubelen we verder.
Fijn om mijn gedachten even hier neer te kunnen zetten. Als iemand ideeën heeft dan hoor ik het graag.

Ik denk dat je goed bezig bent, die spanning bij 'nieuwe' dingen kan je ook alleen maar weg krijgen door het te blijven doen. Het klinkt namelijk heel goed! Vooral dat je af blijft wisselen, zodat ze ook echt blijft luisteren en daarin ontspanning kan gaan krijgen. Qua losrijden snap ik dat je op het begin al die vallende hals wilt. Gaat het al wel beter? Sommige paarden hebben gewoon wat moeilijkere dingen nodig om op te letten, dat had mijn vorige ook. Dat was met losrijden ook altijd wat lastig, net niet zo fijn als ik wilde en hij kon, terwijl hij als we wat meer aan de slag gingen echt heel fijn was.

proven02 schreef:
Wat doe je de andere 3 dagen in de week promiss ? En hoeveel dagen trainen de anderen hun paarden en wat doe je de andere dagen ? Ben erg benieuwd. En als je dressuurmatig traint hoelang duurt de training ongeveer dan ?

Ik zelf rijd maar 2 dagen, mijn moeder 3 dagen en 2 dagen is het of longeren, of een vrije dag of een dag wel rijden, maar meer lummelen/spelen of een buitenrit. Buitenrit moeten we helaas voor met de trailer.

Ik rijd zo'n 3 kwartier en ze staat elke dag op het land overdag. Ik zou heel graag dichterbij bij een bos oid willen staan, hoewel we hier vlakbij wel iets hebben, maar dan moeten we over 60 en 80 km/h wegen, zonder fietspad, waar ze flink hard rijden. Te gevaarlijk vind ik. Met vorige wel op een stal in het bos gestaan, maar die was alleen niet zo braaf/dapper dat ik overal langs kon, dus dan ga je toch niet zo vaak.

Gaaf om te lezen, Pol013! Ook van je oudje!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:20

promiss: Het is wel onderdeel van de training natuurlijk Los draven en galopperen doe je ook. En bij voorkeur nog een flink stuk uitdraven. Ik ga denk ik wel een tikkie harder dan een gemiddeld ruiter ja :D en bij lange na nog niet zo hard als een top eventer. Maar de snelheid is geen graadmeter. Je kijkt naar de hartslag, die moet omhoog. En je gaat zo hard als nodig om de hartslag te krijgen waar je hem hebben wil. Uiteindelijk wil je dat je paard de cross afstand en snelheid met 2 vingers in zijn neus loopt + nog een beetje harder omdat een hindernis altijd vertraagd.
Echt langere stukken op een 'lagere' snelheid galopperen is wel waar je begint trouwens. Dat is nu de fase waar in ik met mijn jonge (6j) paard zit. Die laat ik in de baan en in het bos nu bewust wat langer galopperen dan de standaard mini stukjes. Maar daar haal je op een gegeven moment niets meer uit. Dat is meer duur/endurance training.

Mijn oudje is nu 22 en die zou ik 'morgen' weer mee durven nemen naar een cross. En had die ook in de planning staan maar kwam helaas niet van de wachtlijst af.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:58

Pffff vandaag weer Zorro gereden. Weet het niet hoor. Ipv lekker ruim lopen ging die lopen krabbelen.
Helaas moest ik er voortijdig af want lijf gaf het volledig op. Maar denk dat ik volgende keer tich weer wat harder laat gaan, dan loopt hij tenminste ruim. En dat ik daarna weer wat meer terug pak ofzo. Heb het idee dat we nu doen niet echt lekker gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:18

Ik denk dat je niet te veel in 1 keer moet verwachten/doen, Mirjam. :(:) Het kan niet elke keer goed gaan en als jij vindt dat hij weer voorwaartser moet om ruimte te pakken, dan moet je dat doen en pak je kleine stukjes in lager tempo mee. Gewoon steeds een paar passen waar je blijft controleren dat hij ruimte blijft houden en ontspannen blijft.

Komt écht goed! Daar ben je handig genoeg voor. Sterkte met lijf weer, blijft &^**$&@

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:24

Thanks. Ben jankend afgestapt, misselijk, duizelig. Klote lichaam. :o :x
Ja moet weer even terug naar eigen gevoel met hem. Wil nu te veel aan de slag met de tips en merk gewoon dat het even verkeerd uitpakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:30

:(:)

Je kan niet alles in 1 keer veranderen he?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:01

Die momenten zijn heel normaal toch?! Boehoe ik kan helemaal niets/het lukt niet etc.

Even terug naar waar je je fijn bij voelt en dan weer bekijken of je het weer op kunt zoeken. Of een (extra) les nemen en het dan weer aansnijden. Ik heb vaak dat ik dan nét iets anders moet doen en het *poef* wel lukt.