de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:01

Ah Knap stel. Hoe deed George het op de jonge paarden competitie?

Vandaag voor het eerst met Gino wat cross hindernissen gesprongen. Hij vond het prachtig om te doen is alleen nog wat terughoudend in het tempo. Dit ligt bij mij. Ik rijd heel veel pony's voor de handel en daar cross ik dan ook mee om ze allround te kunnen trainen. Bij hem had ik heel erg het gevoel dat ik veel te hard ging in draf en in galop al helemaal, alleen nu ik de filmpjes terug zie zie ik dat meneer paard helemaal niet zo hard gaat.
Vandaag ook voor het eerst van Gino afgevallen... en nog niet eens omdat hij weigerde ofzo, nee was een stuurcommunicatiefout waardoor ik ineens de bosjes inging, helaas hing daar net een tak waar ik echt niet onder paste, probeerde hem nog vast te pakken en er aan te gaan hangen maar mijn spiderman kwaliteiten zijn ook niet zo geweldig.

hier een indruk van wat we gedaan hebben https://www.youtube.com/watch?v=M0LzRv9 ... e=youtu.be

en hier kan je ongeveer zien wat ergebeurde toen ik viel. Toen mijn vriend zag dat ik er naast stuiterde heeft hij meteen de camera uitgezet maar het geeft een indruk :S
https://www.youtube.com/watch?v=4d0X-zU ... e=youtu.be

Voordeel is wel dat ik nu weet wat Gino doet als ik val. Verbaasd omzich heen kijken waar ik ben gebleven mij zoeken en naar me toe stappen :D

JudithGigi

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:06

Leuke filmpjes!
Wat gemeen van m om net onder de takken door te lopen :=

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:38

Prima titel zo! :)

Ik vind het wel stoer en hij doet het ook braaf, maar ik vind hem hier nog best jong voor Kady.

Jetteke is inmiddels ook echt 4 jaar. Vroeg veulen dus.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:05

Dat mag je natuurlijk vinden Karin, het is voor mij voorlopig niet de planning om hem in de spring of eventing sport te rijden of om dit op wekelijkse basis te doen. Ik vind het echter wel een goede oefening voor jonge paarden om ze hier mee kennis te laten maken. Ze leren hier zo ongelooflijk veel van.
Genoeg paarden van 3 a 4 die al in de springsport op B of op L niveau lopen of zelfs al in de eventingsport actief zijn dus ik zie zelf het probleem niet zo. Daarnaast kijk ik naar bouw en kunnen van paard mijn andere G zou dit absoluut nog niet kunnen behappen met zijn lijf. Ik stap veel tussendoor en rijd ook geen uren. De hindernisjes die ik heb gesprongen waren ook niet hoger dan 70 cm, geen op en afsprongen gedaan, geen slootjes enz... alleen de simpele rechte hindernisjes.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:25

Ik zeg verder ook niks, je moet dat soort dingen zelf weten. :)
Maar ik denk dat het voor botten, pezen en spieren een behoorlijk zware belasting is voor zo'n jong dier. Ik zou het zelf niet doen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:33

Tuurlijk is het een belasting, en het is ook zwaarder dan rechte lijnen en wat figuurtjes in de bak. daarom ook (voorlopig nog) niet te vaak doen en als je het wel doet met beleid, niet te lang en niet te hoog.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:18

Maar qua afwisseling is het natuurlijk wel erg goed...
Soms is het best lastig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 07:40

Ik begin nu ook met springen hoor... Geen cross hindernissen dan maar gewoon +- halve meter en iets hoger. Is ook een beetje dressuur.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:55

George ging - voor mij - goed! We waren veels te laat (een uur langer over gedaan met de auto, arme dier had 2,5 uur op de trailer gestaan), uiteindelijk toch nog mogen starten. Niet gelongeerd, en toen ik er nog naast stond moest ik gelijk de ring in. Dus gauw opgestapt en de ring in gegaan. Arme beestje wist niet wat hem overkwam. Toch bleef hij heel braaf. Hij vond alles natuurlijk spannend, veel spanning waardoor ik niet kon laten zien wat ik wilde zien. Hij wilde niet dicht langs de kant lopen, niet langs de rij met mensen, enzovoort. Maar wat ik hiervan heb geleerd is dat ik hem wel kan vertrouwen in dit soort situaties. Hij vertrouwt mij ook en dat is een heel fijn gevoel. Tegen het einde van het 'proefje' begon hij heerlijk te ontspannen, kon ik eraan gaan rijden. En toen was de proef afgelopen. :D Dus, al met al heeft George niets fout gedaan, heel braaf geweest zelfs, maar ik had even moeten kunnen losrijden... En arme ding ging na 2,5 uur op de trailer, 15 minuten eruit voor het proefje, liep hij er zo weer in :(:) Getuigd toch wel weer van zijn braafheid en eerlijkheid! :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:51

Wat fijn picassox dat ie zo braaf was.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:38

Goedemorgen :-).

Je mag inderdaad heel blij zijn Picassox. Goede ervaring dus ondanks niet zoals je zelf had gepland.

Ik vind het heel lastig om in te schatten wat je nu wel of niet kan doen met een 3/4 jarige en of er dan nog (veel) verschil zit in paard qua maat en bouw. Ik rij Gideon nog steeds om de dag en sommige zeggen dat ik gerust per 2 dagen kan gaan rijden en dan een dag vrij. Ik weet het niet zo goed, ga gewoon maar op mijn gevoel af.

Gister zijn we naar een schiktraining geweest en zoals ik al een beetje had ingeschat was Gideon niet echt onder de indruk. Hij vond het zelfs wel leuk :).

Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:35

Ik snapte de titel niet. :')

Dacht dat het een oud topic was waar ik ooit in gereageerd had en nu weer tot leven was gekomen. _O-
Hier ook een late; Gibbie is van juli

Picasso; wat braaf van George!

Anneruth wat leuk, die van mij vond schriktraining ook leuk. :D

Afgelopen zaterdag ben ik verhuisd van stal. Samen met een stalgenootje met een tinker. Die 2 stonden al wel even in de stallen en de paddocks naast elkaar maar hadden nog nooit samen gestaan. Maar Gibbie heeft 1 keer gegild tegen hem en toen wist hij wat zijn plek was. Nu zijn ze de dikste maatjes samen. :+
Er is een paar keer gegil geweest naar de andere paarden (ze staan nu nog apart daarvan) maar verder (nog) geen gekke dingen. Ik zei nog dat Gibbie vrij dominant is en dat werd dat een beetje weggewuifd dat hun ook een paar dominante paarden hadden en dat 1 van die de leiding wel zou nemen.
Maar toen die 3 andere paarden bij het draad aan het kijken waren liep Gibbie erop af. Tot een meter of 2 ervoor ging ze stilstaan. Ze trekt haar lip omhoog, oortjes draaide ze, sloeg haar hoofd omhoog en ze draaiden alle 3 om en liepen weg. :')

Stalgenoten waren even verbaasd want dat hadden ze toch niet verwacht. :=

Zal zo even wat foto's uploaden, paarden hebben het zo goed daar. Lekker onbeperkt hooi, grote stallen, veel meer ruimte buiten dan op de oude stal. Ja echt super zo, ben heel blij met mijn beslissing! Gisteren zijn we meteen het bos ingeweest met de paarden. Heerlijk relaxed ritje kunnen maken. :j

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:31

@ kady braaf dat hij het zo goed doet, probeer hem wel beetje ruimte te geven. vind dat je hem vaak tegenwerkt met je handen bij de landing.

_Anneruth leuke foto. fijn dat hij zo braaf was. denk ook dat je gewoon moet doen waar je je prettig bij voelt.

Picassox super dat hij toch ontspande. is voor hem dan echt een mooie ervaring geweest!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:39

Leuk zeg Anneruth, leuke foto ook! :) Braaf ding!

De intensiteit en frequentie van training vind ik ook lastig. De één zegt dit, de ander dat. Je hoort de meest uiteenlopende meningen. Doen waar je je goed bij voelt, je gezonde verstand gebruiken en af en toe wat naslagwerk lezen kan geen kwaad.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:57

@ peservero dat had ik zelf idd ook gezien toen ik de filmpjes terug keek. Waar het precies door komt dat ik dat doe weet ik niet. Denk dat het ook mee te maken heeft dat ik zelf moeite heb met zijn sprong in te schatten. De afgelopen jaren is alles waar ik mee gesprongen heb niet groter geweest dan 1,55 en de meeste waren grote D ponys. Dat springt toch heel anders (+ vorig jaar in mei mijn rug op 2 plekken gebroken en sindsdien eigenlijk amper nog gesprongen dus miss ook wat spanning van mijn kant)
Ben wel van plan om in de toekomst met gino wat springlesjes te nemen om zo ook aan mezelf te werken. Maar op dit moment vind ik het voor gino nog te vroeg om echt springles te nemen. Maar wie weet in het na jaar

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:47

Leuke nieuwe titel van het topic! :)

Leuke foto anneruth! Braaf paard.

Ook hier vind ik het lastig wat nu wel en niet met een jong paard te doen. Het verschilt per paard, het ene paard is lichamelijk al een stuk meer ontwikkeld dan het andere paard, daarnaast blijft het dat de botten en pezen gewoon tijd nodig hebben. Af en toe een sprongetje moet wel kunnen, het houd de jonge paarden ook lekker fris in het hoofd om wat anders te doen dan alleen maar in de bak, cross hindernissen zou ikzelf niet te vaak nemen.

Guusje is er klaar mee in de bak en haar dikke zwangere buik, ze vindt het echt niet leuk meer. Zondag een buitenritje gemaakt, ging best goed een aantal spannende dingen maar voor de rest braaf.

Fijn kaitlyn dat jullie het naar het zin hebben op de nieuwe stal, veel geluk en plezier.

Fijn dat george braaf was Picasso, wel jammer dat je wat in tijdnood kwam dat is gewoon balen. Maar weer een ervaring rijker.

Leuke filmpjes kady1 , braaf paard

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:57

Vind het soms ook lastig om te besluiten was net wel, en wat net niet te doen met een jonkie.

Met Gigi vandaag een mooie mijlpaal bereikt. Na gisteren flink door gepusht te hebben in de rechtricht oefeningen liet ze vandaag aan de longe geweldig mooi haar rug los en gebruikte ze flink haar achterhand! Achteraf deed ze zelfs rechts buigen over de hoefslag zonder haar schouder weg te drukken :D
Ook is het me sinds gisteren gelukt om zonder hulp van een touw alle 4 haar hoeven uit te krabben, en het te overleven!

Nieuw zadel is nog onderweg, maar ook zonder is er nog altijd genoeg om aan te werken :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:13

Je boekt mooie vooruitgangen, JudArthos! Lekker is dat :-).

@Kaitlyn: klinkt goed, je nieuwe stal!

@Anonymous1: wanneer is Guusje uitgeteld? Het zou fijn zijn als je nog geregeld een buitenritje kan maken.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:00

Ik heb niet alles bijgelezen, maar over het algemeen gaat het bij iedereen vrij goed!

Afgelopen weekend heb ik Gio voor het eerst gelongeerd met bijzet. Na een ongeval met mijn eigen paard durfde ik niet meer te longeren met bijzet, maar het moest gewoon echt gebeuren. Gelukkig was hij braaf en liep hij alsof hij nooit anders gedaan had. Zondag gereden en hij gaat echt met sprongen vooruit!

A.s. zaterdag mag hij mee voor zijn eerste echte dressuurproef! Ik ben benieuwd wat hij ervan vind, al die witte hekjes, juryhok en bloemen.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:23

Guusje is 13 mei uitgerekend anneruth, dus dat duurt nog even. Ik hoop ook dat ik nog wel eventjes wat buitenritjes kan blijven stappen. Is voor de conditie van guusje ook beter. Jammer dat het savonds net nog niet licht genoeg is dus ben ik afhankelijk van de weekenden om buiten te rijden. Wat een regenweer zeg al de hele dag. Bah. Ik ga de paarden even buiten zetten nu, het wordt wat droger. Mijn jongste ligt op bed dus heb even mooi de tijd om de buitenboel te doen nu.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:32

Picassox : wat fijn dat george zo braaf bleef..weer een ervaring rijker toch!

Het is niet mijn week pff heel t weekend ellende maar gelukkig gaat t met pa beter.

De intensiteit van grease zijn training gaat omhoog. Hij heeft me vandaag zonder aanleiding van zijn rug getorpedeerd. Kon met geen mogelijkheid blijven zitten en ben met beide ellebogen op betonnen rand gevallen...met t gevolg dat ik er niet meer op kon.. grrrr

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:42

Oh wat vervelend maudenmarc! Nu nog last?

Zo blij dat Phoebe dat soort grappen niet uithaalt.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:27

Ik ben hier ook niet zo blij mee..
Een hoop blauwe plekken en gekneusde elleboog.

Maar goed ga t dadelijk toch weer proberen..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:28

maudenmarc schreef:
Picassox : wat fijn dat george zo braaf bleef..weer een ervaring rijker toch!

Het is niet mijn week pff heel t weekend ellende maar gelukkig gaat t met pa beter.

De intensiteit van grease zijn training gaat omhoog. Hij heeft me vandaag zonder aanleiding van zijn rug getorpedeerd. Kon met geen mogelijkheid blijven zitten en ben met beide ellebogen op betonnen rand gevallen...met t gevolg dat ik er niet meer op kon.. grrrr

Aii dat is niet prettig. :n :(:)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:37

Oww jee, das niet zo mooi, vallen doet geen pijn, maar dat neerkomen!

De mijne gaat erg goed, hij begint nu mooi wat in de breedte uit te zware (hij krijgt ook erg veel eten).
Zal binnenkort als het mooier weer is weer eens wat foto's maken. Heb 2 lessen gehad inmiddels, en was er erg blij mee.

Helaas kreeg ik maandagochtend een berichtje dat mijn lesgever (weer) een herseninfarct heeft gehad, dus voorlopig geen les kan geven...
Nu voorlopig maar even door oefenen op de dingen die tijdens de les besproken zijn, en wat conditie training gaan doen.

Heb erg lang heel rustig aan gedaan (1 a 2 keer per week maar gereden) maar ben dit nu wel aan het opvoeren naar 3/4 keer per week rijden en 1 keer longe (als het weer het toe laat en de cirkel goed is).

Wil graag in de winter eind dit jaar gaan starten in de B (en dan thuis eigenlijk wel L1/L2 klaar zijn), dus we oefenen gewoon lekker rustig aan verder.