Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:28

Snoekiej schreef:
emma525 schreef:
Krijg deze week een filmpje van een 9 jarige merrie op M1 niveau van Plansky (denk stiekem dat ze Polansky bedoelen). Ben benieuwd :)
Kun je de advertentie doorsturen? Ik heb ook een 9jarige polansky op hetzelfde niveau gehad nl. Het kan de mijne niet zijn trouwens hoor, maar ben wel nieuwsgierig

Ik krijg deze week een filmje. Ik had gereageerd op een advertentie, maar dat paard was te duur. Dus gevraagd of ze iets anders hadden en toen kwam deze merrie tevoorschijn. Het paard moet 4250,- kosten. Is dat veel? Mijn instructrice vind het wel.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:34

Lowara, ik weet niet waar je woont en waar de pony vandaan komt? Zomereczeem word veroorzaakt door vliegjes (ik geloof dat ze knutten genoemd worden) die bv bij de zee niet of veel minder voorkomen. In zo'n geval zou het idd best kunnen dat de pony er daar geen last van zou hebben gehad. En dat de eigenaren het idd niet hebben geweten...
Ik heb hier ook een pony gehad die er jaren geen last van had en de andere zomer haar manen er binnen no-time af had liggen. En de zomer daarna had ze weer nergens last van. Maar we hebben er ook 1 gehad die altijd kaal was. Dan had ze in het voorjaar op sommige plekken bijna 10 cm manen en die konden we er met geen mogelijkheid in houden. Maar in zo'n geval had je dat kunnen zien toen je de pony kocht.
(Schitterend profiel heb je trouwens...)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:41

Urnie85 schreef:
Lowara, ik weet niet waar je woont en waar de pony vandaan komt? Zomereczeem word veroorzaakt door vliegjes (ik geloof dat ze knutten genoemd worden) die bv bij de zee niet of veel minder voorkomen. In zo'n geval zou het idd best kunnen dat de pony er daar geen last van zou hebben gehad. En dat de eigenaren het idd niet hebben geweten...
Ik heb hier ook een pony gehad die er jaren geen last van had en de andere zomer haar manen er binnen no-time af had liggen. En de zomer daarna had ze weer nergens last van. Maar we hebben er ook 1 gehad die altijd kaal was. Dan had ze in het voorjaar op sommige plekken bijna 10 cm manen en die konden we er met geen mogelijkheid in houden. Maar in zo'n geval had je dat kunnen zien toen je de pony kocht.
(Schitterend profiel heb je trouwens...)

Klopt, mijn vorige pony had er hier nooit last van. In het begin bij zijn nieuwe eigenaar wel, maar dat is nu ook weer opgelost.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:11

Marion71 schreef:
@Lowara: wat een ellendig verhaal! Een bloedtest zal duidelijkheid geven, maar een dergelijk onderzoek is niet goedkoop. Als je particulier gekocht hebt, zal het lastig zijn. Ook zal in het koopcontract niet zo specifiek 'geen ZE' zijn opgenomen, maar mss wel iets als 'geen andere gebreken dan'.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Je kunt namelijk altijd via de rechter afdwingen dat de koop ongedaan wordt gemaakt, maar als je niet verzekerd bent, is dat wrs een hogere kostenpost (incl. bewijzen dat er sprake is van allergie) dan de pony heeft gekost. Overigens heb ik heel goede ervaringen met Cavalesse als 'medicijn' tegen ZE. Eigenlijk is het slechts een voedingssupplement, maar het werkt erg goed en is niet duur. Maar goed, dat ter zijde. Hopelijk vindt je een goede oplossing.

er staat letterlijk in dat de pony " vrij is van eczemen zoals zomer eczeem"
pony is particulier gekocht

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:13

Lowara schreef:
Marion71 schreef:
@Lowara: wat een ellendig verhaal! Een bloedtest zal duidelijkheid geven, maar een dergelijk onderzoek is niet goedkoop. Als je particulier gekocht hebt, zal het lastig zijn. Ook zal in het koopcontract niet zo specifiek 'geen ZE' zijn opgenomen, maar mss wel iets als 'geen andere gebreken dan'.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Je kunt namelijk altijd via de rechter afdwingen dat de koop ongedaan wordt gemaakt, maar als je niet verzekerd bent, is dat wrs een hogere kostenpost (incl. bewijzen dat er sprake is van allergie) dan de pony heeft gekost. Overigens heb ik heel goede ervaringen met Cavalesse als 'medicijn' tegen ZE. Eigenlijk is het slechts een voedingssupplement, maar het werkt erg goed en is niet duur. Maar goed, dat ter zijde. Hopelijk vindt je een goede oplossing.

er staat letterlijk in dat de pony " vrij is van eczemen zoals zomer eczeem"
pony is particulier gekocht

Advertentie goed bewaren, dat is dan je houvast en inderdaad laten testen.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:18

Kaja schreef:
Dank voor je uitleg, Torius16. Ik moet dan ook zeggen dat ik op basis van deze uitleg het helemaal met je eens ben. Alhoewel wij beiden, naar nu blijkt, een andere insteek op het artikel hebben ben ik het wel eens dat de 'wensenlijst' van mensen nagenoeg onmogelijk is te realiseren.

Torius en Kaja, dit is hoe ik er over denk.

Een ongunstig gebouwd paard dat zich ''Superman'' voelt, zal beter presteren dan een fraaie gefokt paard dat onzeker is over zichzelf.
Een goed karakter en de tegemoetkomendheid van het paard naar de ruiter compenseren vaak kleine en soms ook grote lichamelijke onvolmaaktheden.
De prestatie van een zelfverzekerd paard dat wil samenwerken is vaak beter dan van een ideaal gebouwd maar onzeker en/of angstig dier.

Vond het lastig om me niet met jullie discussie te bemoeien, voelde me soms best aangevallen... het grappige is dus dat, als ik jullie nu goed begrijp, er wel ongeveer hetzelfde over denken als ik. :)

Lowara

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:22

@ Urnie: helaas ben ik hier al in het bezit van 2 eczemers, waarvan eentje het best erg heeft.
we zitten midden tussen de bossen, houtwallen en de dinkel op 200 meter afstand, dus een eczemer wordt hier compleet gek :n
de dieren die ik heb die het hebben zijn een eigen fokproduct en een merrie die ik zo'n 12 jaar heb en waarvan we het pas sinds een jaar van weten, dus die doe ik niet zo snel weg.

maar dat gedoe met 24 uur per dag dekens om, al die smeerseltjes, spuiten en rekening houden met het weer.... Als er ook nog eens een derde bijkomt die het heeft, ik wordt echt gek :=

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:32

@ coroosje
De paarden worden inderdaad erg jong beleerd vind ik, 2,5 jaar en eigenlijk al gelijk flink aan het werk gezet. Slof er strak aan. Niet mijn manier.
Daarbij heb ik daar dingen gezien en meegemaakt die echt niet door de beugel kunnen..
Ze hebben inderdaad over het algemeen erg aansprekend spul staan en het meeste is zelf gefokt.
Maar de omgang met de paarden daar vind ik niet ok, erg jammer.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:35

Lowara, dan sta je toch volledig in je recht als blijkt dat er sprake is van zomereczeem?
Kan je niet alvast contact zoeken met het juridisch loket voor advies? Want als hij of zij ( sorry, even gemist ) zomereczeem heeft is dat een verborgen gebrek en kan je ze aansprakelijk stellen voor de onkosten.

Wat super balen zeg! :(

Vandaag de keuring, ooeeeeiiii!! *\o/*

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:11

Spannend, hoe laat is de keuring? :D

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:19

@limonade spannend! Duim duim

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:25

Spannend Limonade! Hoelaat?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:47

Nog een hele leuke Santano gevonden (zelfde afstamming als de Santano die ik eerder had bezichtigd). Verhaal klinkt goed! Krijg vanavond filmpje en zaterdag wil ik gaan kijken (als ik hopelijk een beetje beter ben)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:50

waar vinden jullie die paardjes altijd?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:27

meestal via via. Maar deze staat toevallig gewoon op SH..
Ik wil deze heel graag gaan bekijken omdat ik zijn broer dus heb gereden. Die was te klein, maar verder wel een heel erg fijn paard. Hopelijk is deze net zo fijn, alleen ietsje groter

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:31

jammer genoeg heb ik niet van die connecties.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:41

@ Limonada; oeww spannend spannend :D laat je het weten zodra het bekend is?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:46

Welmoed: je moet aan iedereen die het maar horen wil, laten weten dat je een paard zoekt. Dan gaat zo'n balletje meestal wel rollen. Die weet daar een paard, via die persoon kom je weer bij iemand anders. Instructrice, stalhouders, bellen naar handelsstallen, die weten vaak wel weer een andere stal of persoon als ze zelf niets hebben voor jou. Zo heb ik de meeste paarden gevonden die ik heb bekeken.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:47

Bedankt, maar zo'n beetje iedereen weet het al want ik was natuurlijk helemaal blij :o

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:49

toch alle sites blijven afstruinen dan :j
ooit komt het paard wat je aanspreekt wel voorbij

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:53

ben ik mee bezig hihi.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:02

Nou, heb ineens vier bezichtigingen. Morgenavond bij een 5 jarige Houston kijken en een 3 jarige Westpoint. Evt. zaterdag na de Santano nog bij een Lauries Crusador, maar hier weet ik vanavond pas meer over of het een paard voor mij zou kunnen zijn.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:09

Klinkt spannend iig, hopelijk zit er wat bij!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:12

Ilsemarie: ik duim hoor!
Lowara: oei, balen! Weet je al zeker dat het zomerexceem is?
Pizzazz: Balen :(:)

Limonade: ik duim!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:48

Zo pollux, mooie agenda.