Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lioony

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:56

Een zadel moet sowieso altijd geod passen, dus qua rug en schouderligging zie ik geen voor of nadelen. :)
Tenzij je er hoog mee springt natuurlijk, dan is een springzadel wel beter.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:05

Okee nee ik rijd alleen dressuurmatig en kleine buiteritjes maar daar ga ik geen Vzh zadel voor halen haha.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:06

Haha nee ik dus ook niet! Geldverspilling :=

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:07

ik zelf ben ook paardloos en op zoek

Ik was naar eurotinkers gegaan maar tis 'm niet geworden daar, ik vondt het beestje geweldig maar er werden telkens dingen in de info veranderd op het laatste maar besloten dat het 'm niet zou worden op die manier. De paardjes waren er wel leuk dat wel :), ik durfde het gewoon niet aan zelf. Achteraf nog te weten gekomen dat bepaalde stukken uit de info totaal niet klopten.

Daarna (niet in het echt gezien) nog een fjord aangeboden gekregen maar 't beestje was nog als jaarling ingereden geweest en nog maar net 2 jaar nu en werd meerdere keren per week gereden.

Nu ga ik als alles goed gaat over twee weekjes richting Noord-Brabant naar tinkers gaan kijken, volgens iemand die er paarden verzorgd zou "het" paard er zitten voor mij. Hopelijk wel. De tinker die er staat is :

*zwart met witte bles
* 2 zwarte en 2witte sokken
*alle knoppen er op nu nog behalve galop
*kein

[EA-GZ-PP] een braaf paard/pony gezocht <topic over wat ik zoek

voor meer info via pb :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:57

Donderdag of vrijdag kunnen we bij het paard kijken! Zal ik het doen of niet? Vind het echt spannend. :D

Even wat info over de merrie: 6 jaar, 1.65, L-niveau, geen wedstrijdervaring, zwartbruin met een kol en 3 witte voetjes, heel braaf. :)

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:58

@safire. Ik zou nooit een paard en zeker niet in een goedkopere prijsklasse alleen klinisch laten keuren! Voor hetzelfde geldt heeft het dier een dieperliggend probleem waar je klinisch niets van merkt!
Geloof me - ik spreek uit ervaring - een verborgen gebrek kan leiden aan duizenden euro's aan dierenartskosten!
Zet altijd de benen, hoeven, en rug op de foto!

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:59

@lauste kijken kan altijd, toch? Have fun!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:59

Over dressuurzadel vs. veelzijdigheid kan ik weinig zinnigs zeggen. :+
Maar dat vzh beter zou zijn voor de rug lijkt me sterk, als het zadel goed past en ligt dan is het goed voor de rug.

Dat is trouwens inderdaad best raar dat ze de info steeds veranderen..
Als je dan toch wil liegen, doe het dan ook goed en vertel steeds dezelfde info denk ik dan.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:00

Ohneeeee, kom er net achter dat ik vrijdagmiddag naar het ziekenhuis moet voor moedervlek laten weghalen.
En het is ruim 2 uur rijden, dus dat kan ook niet van tevoren.
Hopelijk kan het dan donderdag..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:20

@Lotte

jij kunt wel zeggen altijd rontgen keuren in de lagere klasses, maar ik denk dat heel veel eigenaars niet akkoord gaan met kosten verkoper bij afkeuren als het paard maar pak hem beet 2000 euro kost!

(ik denk dat Jotoma nog geluk heeft gehad dat deze mensen akkoord zijn gegaan met deze regeling..kijk je in een hogere prijsklassen dan is of het paard al gekeurd (is meestal wel het geval) of ze gaan wel akkoord met kosten bij afkeur voor verkoper.

Klinisch keuren moet toch voor 100 euro lukken en dat zou ik zelf nog wel willen betalen ook bij afkeur...

@Lauste wat een pech maar de moedervlek is belangrijker!!

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:44

@ studiemiep; als het paard klinisch goed is vind ik dat je als koper het risico moet nemen.
850 euro uitgeven voor de keuring van je droompaard is stukken gunstiger dan later uit je droom geschud te worden door vrachten aan dierenartsrekeningen. Mijn paard bleek een forse gradatie van KS te hebben.. Je kunt niet in een paard kijken, de DA gelukkig wel!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:28

@ Lotte daar heb je gelijk in hoor.

Maar dan neem je als koper ook een gok, ben je bij afkeuring ook dat geld kwijt en nog steeds geen paard. (of je moet geluk heb dat je een eigenaar treft die de keuring betaald bij afkeur...) en zovaak tref je deze mensen niet en ik kan die mensen ook niet ongelijk geven in de lagere prijs klasses.

Maar het is en blijft gewoon ontzettend lastig allemaal

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:40

Voor rontgen is de verkoper 1x die kosten kwijt dan. en weet hij ook meteen wat ie in de verkoop heeft gegooid :).
Tuurlijk als hij alleen klinisch goed verkocht kan worden fijn, maar als je een fijne baas treft die graag rontgen wil..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:45

@Lotte: als ik de afgelopen 15 paarden allemaal had laten keuren en ze waren rontgen afgekeurd en ik had afgesproken k.k. dan was ik nu dus heel wat euro's lichter geweest en kan ik geen paard meer kopen. Dus ja, sowieso rontgen keuring doen, maar als een verkoper dan zou zeggen k.k. dan zou ik mijn twijfels bij het paard hebben.

@studiemiep: ook de paarden in de lagere prijsklasses zouden tegenwoordig ook gewoon onder de regeling moeten vallen van betalingsregeling bij afkeuren. Juist omdat er in de lagere prijsklasse veel troep rond loopt. Ik vind die regeling logisch, want in mijn opzich moet zo'n keuring niet om de waarde van het paard gaan, maar om de problemen waar je naderhand tegen aan loopt gaan. Oke, niet lekker Nederlands. Maar de kosten van lichamelijke problemen zijn bij een goedkoper paard net zo hoog als bij een duurder paard.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:49

lotte23 schreef:
@ studiemiep; als het paard klinisch goed is vind ik dat je als koper het risico moet nemen.
850 euro uitgeven voor de keuring van je droompaard is stukken gunstiger dan later uit je droom geschud te worden door vrachten aan dierenartsrekeningen. Mijn paard bleek een forse gradatie van KS te hebben.. Je kunt niet in een paard kijken, de DA gelukkig wel!

Inderdaad! Ik had hem ook al 2 keer gehad anders.. Nu heb ik er 1 met een goed stel botten in z'n lijf zonder afwijkingen. Dingen kunnen altijd later ontstaan, maar een paard kopen die al iets heeft is wel echt dom!

En dat is inderdaad de truc bij de lagere prijsklasses, en ook gelijk de reden waarom ik daar niet eens meer keek. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:53

Ik ben nu een keuringsovereenkomst aan het opstellen, daarin zet ik in het kort waar het paard gekeurd wordt, op welke bemerkingen hij wordt afgekeurd (3 of hoger en chipjes) en wie de kosten betaald bij afkeuring/goedkeuring. Nu wil ik er nog 1 punt bij vermelden mbt de kostenbetaling bij afkeuring op hals/rug foto's. Die foto's vallen buiten de standaard keuring, dus stel: paard wordt goedgekeurd op benen, maar afgekeurd op rug/hals. Hoe doe je dat dan met de kosten?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:55

Dat is afhankelijk van de wil van de verkoper. Ik heb 1 keer gehad dat alleen de standaardkeuring betaald werd bij afkeuring en die van de rug/hals niet. En de laatste 2 keer zou gewoon alles betaald worden bij afkeuring door de verkoper.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:58

@lotte
vindt rontgen beetje duur, voor de doeleinden wat ik met paardje ga doen. Ik hobbel beetje rond.
Als je nou een sportpaard koop, zou ik rontgen doen.
Iedere zijn eigen mening.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:06

@lioony: dus bij die eerst, stel op standaard wordt hij goedgekeurd, maar op hals/rug afgekeurd. Wat zou jij dan betalen?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:10

Jotoma, jij stelt lastige vragen.... ik zou het je niet kunnen zeggen.....

Stel jij verkoopt een paard van 3000 euro en die mensen willen dan ook exact dezelfde keuring ~extra rug en hals foto´s. Zou jij als verkoper bereid zijn om het hele keurings bedrag te betalen ook al is hij klinisch en rontgen benen helemaal goed alleen op 1 rug foto niet waardoor de verkopers hem niet willen.......

sowieso zou ik de extra keurings kosten zelf betalen, jij wilt immers die hals rug foto´s die niet standaard zijn. Tja en op de benen wel goed denk dat 50/50 wel netjes is. Paard is immers goed op standaard keuring

Lioony zit ook in een andere prijsklasse te kijken denk dat dat ook wel scheelt, denk dat Jotoma heel veel geluk heeft gehad met deze mensen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:20

Nja, maar mijn paard is geen 3000 euro. En ook voor dat bedrag zou ik zorgen dat het paard al gekeurd is. Ik bepaal een vp op basis van een goed paard, dan wil ik ook dat mijn paard van binnen/buiten goed is. Als dat niet het geval is, kan ik ook niet een bepaalde vraagprijs eisen.

Geluk zou ik het niet noemen, dat is een kwestie van goede afspraken maken. In de zoektocht heb ik meerdere meegemaakt die akkoord gaan met deze regeling, dus zo gek is het naar mijn idee niet.

Als een paard op de rugfoto wel wat heeft en ik het paard daarom niet neem (dan moet het dus wel ook echt wat zijn), ben ik blij dat ik die foto's alsnog heb laten maken, want anders had ik er mee gezeten.

Lastig hoor.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:29

Safire schreef:
@lotte
vindt rontgen beetje duur, voor de doeleinden wat ik met paardje ga doen. Ik hobbel beetje rond.

Het ene probleem is erger dan de ander. Als iets al in mindere mate aanwezig is, maar wat bij een klinische nog niet tot uiting komt. Daar kun jij dan in de toekomst met rondhobbelen als nog problemen mee krijgen. ;)

Jotoma schreef:
@lioony: dus bij die eerst, stel op standaard wordt hij goedgekeurd, maar op hals/rug afgekeurd. Wat zou jij dan betalen?

Rug+hals.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:35

Lioony schreef:
Safire schreef:
@lotte

Het ene probleem is erger dan de ander. Als iets al in mindere mate aanwezig is, maar wat bij een klinische nog niet tot uiting komt. Daar kun jij dan in de toekomst met rondhobbelen als nog problemen mee krijgen. ;)

Ben ik ook mee eens. Eerst maar paardje vinden. lijkt om moment toch niet te lukken.
Ze willen afkeur bij Klinisch al niet betalen. geef het straks op.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:11

@Jotoma, ik zou gewoon die mensen bellen en met hun overleggen. Wij kunnen wel vanalles vinden maar als die mensen niet akkoord gaan dan houd het op :Y) . (Volgens mij zijn het hele fijne redelijke mensen dus jullie komen er vast uit met een constructie die voor beide voldoende is).

@Safire, klinisch keuren alleen k.k vind ik raar (rontgen kan ik mij in beide gevallen iets bij voorstellen zowel k.k als kosten bij afkeur bij verkoper en goedkeur koper).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:05

Safire schreef:
@lotte

Dat dacht een vriendin van mij dus ook, paardje van rond de 2000, wil er alleen recreatief mee rijden, dus alleen klinisch gekeurd, van de week naar de kliniek gebracht omdat hij kreupel liep, foto's gemaakt vamn de rug, knie achter en kogel voor.

Blijkt KS in de rug te hebben, atrose in de kogel en ocd in de knie.
Beetje mag nu met pijnstillers maar 3 kwartier lopen, dus geen buitenritten, alleen lang en laag rijdne en is binnen 3 jaar afgeschreven.
mwah, daar ben je ook als recreatief ruiter niet blij mee hoor