Grappig, 3 maanden geleden schreef ik dit. Ha ha was toen een wilde schot voor de boeg naar aanleiding van een podcast die ik net gehoord had van Stefan de Cockeleare over het inzetten van AI bij aankoopkeuringen en kreupelheidsonderzoek waarbij mijn geest ging dwalen dat het ook inzetbaar zou zijn voor meer objectieve jurering.
oji schreef:Waar ik toekomst in zie voor verbetering zijn 2 dingen:
1. Transparantie. dus niet elke training filmen maar wel dat waarnemers van de FEI te allen tijden onaangekondigd een trainingsfaciliteit van een ruiter binnen mogen komen en beoordelen wat er gebeurt op alle vlakken, dus zowel rijden als management. Net zoals de doping controle. Topatleten kunnen in principe 24x7 365 dagen per jaar opgeroepen worden een plasje in te leveren.
2. Technische ontwikkelingen. Met AI kun je bewegingspatronen herkennen die je met het blote oog niet kan zien. Wordt al ingezet in de medische wetenschap/keuringen bij paarden om kreupelheden, afwijkingen in de beweging en scheefheid te detecteren die met het blote oog niet zijn te zien. Als je dit ook inzet bij jureren is een correcte piaff, ook al is het paard minder getalenteerd voor expressie, goed te onderscheiden van een getructe piaff met weggedrukte rug, vol spanning maar wel expressief omdat het dier zoveel talent heeft. En hiermee dus eigenlijk een extra jurylid inzet (of zelfs opnemen vanuit elk jury oogpunt).
Ik denk als een onafhankelijk oog (AI) objectief zonder gevoel/emotie de bewegingen en de overgangen in de proef op correctheid kan controleren, dat dressuur 1. van het stempel jurysport af kan komen en 2. de sport eerlijker wordt. Correcte proeven krijg je alleen door een correcte voorbereiding dus vang je 2 vliegen in 1 klap.
Vanmorgen hoorde ik een nieuwe podcast van Fenna&Gisella met Tineke Bartels die hier ook ideeen over heeft voor de ontwikkeling van de dressuur jurering, het objectiever maken en de correcte africhting onderscheiden van een voorbeenzwaaier met minder correct lichaamsgebruik. En zelfs ook het inzetten van AI bij training.
Overigens in zijn geheel een hele leuke en interessante podcast over topsport met paarden en paardenwelzijn.
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/sport/ ... -gesprek-m