Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:33

Elisa2 schreef:
Polar schreef:
Het punt is ook dat ik denk dat er heel veel mensen op Bokt zitten die vergelijkbare situaties hebben meegemaakt, als buitenstaander.
Die dit heel graag zouden willen vertellen, maar weten dat zodra ze dit doen, ze op een aangifte wegens smaad kunnen wachten.
Een bedrijf of persoon bij naam noemen en feitelijk vertellen wat je hebt gezien, met of zonder bewijs, is strafbaar.

Klopt, daarom zou anoniem mogen melden met bewijs ook veel kunnen schelen. En dan bij de desbetreffende instantie. Niet op social media.
Dit zou een hele goede oplossing zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 04:21

Maar dan moet zo'n instantie er wel wat mee doen. Nu komen zulke zaken soms ook op SM terecht, juist om druk te zetten op de instanties die het anders gewoon negeren of bewust onder het tapijt vegen.

Je moet zo'n instantie wel de tijd en kans geven actie te ondernemen, maar als dat niet gebeurd kan het ook afgedwongen worden door het openbaar te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:43

Feitelijk vertellen wat je gezien hebt met bewijs is in een rechtsstaat NOOIT strafbaar.

(Maar de tegenpartij zal er "iets van vinden" en het is wel handig om 'back-up' te hebben. De vrouwenbeweging heeft op gegeven moment een proefprocessenfonds opgericht, met in hetzelfde gebouw een feministische juridische 'denktank'.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:47

MyWishMax schreef:
Maar dan moet zo'n instantie er wel wat mee doen. Nu komen zulke zaken soms ook op SM terecht, juist om druk te zetten op de instanties die het anders gewoon negeren of bewust onder het tapijt vegen.

Je moet zo'n instantie wel de tijd en kans geven actie te ondernemen, maar als dat niet gebeurd kan het ook afgedwongen worden door het openbaar te maken.

Dat is zo, dat was wel te zien aan die lage straf voor Cassoe Kruth en de publieke verontwaardiging daar op.

Ik denk dat ze beter kunnen werken met duidelijke regels.

Bijvoorbeeld:
Overtreding 1, een schorsing van een jaar oid plus flinke geldboete. Overtreding 2, schorsing van 5 jaar met driedubbele geldboete, schorsing 3 uitsluiting voor de rest van het geld inclusief samenwerking met de rechter voor een algeheel houdverbod oid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:08

Janneke2 schreef:
Feitelijk vertellen wat je gezien hebt met bewijs is in een rechtsstaat NOOIT strafbaar.

(Maar de tegenpartij zal er "iets van vinden" en het is wel handig om 'back-up' te hebben. De vrouwenbeweging heeft op gegeven moment een proefprocessenfonds opgericht, met in hetzelfde gebouw een feministische juridische 'denktank'.)

Daar zit je dus echt fout. Het kan zeker wel strafbaar zijn, het is alleen de afweging of het algemene belang van dat voorval openbaar maken op een social media groter is als het recht op oa privacy en bescherming van goede naam van degene.

De waarheid of bewust liegen heeft alleen te maken of het smaad of laster is. Maar vrijheid van meningsuiting heeft wel zijn beperkingen en verschilt per geval of je daarvoor strafbaar bent.

Elisa, zoiets ja. Ik haat die SM hetze, hoor. Maar in sommige gevallen is het wel door het 'lekken' dat er eindelijk actie wordt ondernomen. Zowel door instanties, maar ook sponsoren bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-09-24 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:09

Me eens Elisa.

Ik had gevraagd aan horses en hoefslag waarom ze niks over Alicia schrijft, maar dat willen ze niet doen.

Op haar eigen YouTube kanaal zit ze alle comments over de video te deleten zodra ze online komen.

Vindt ik toch niet acceptabel aangezien ze zelf is in de krant gewest na het gebeuren met Dujardin en vertelde dat ze de samenwerking met haar had meteen stopgezet toen het gebeurde omdat het zo erg was…

Maar ja, als je bevriend ben met zo een advocaat kan alles lekker weg laten gaan zonder problemen blijkbaar. En in de tussentijd blijven mensen haar YouTube kanaal volgen alsof er niks aan de hand is omdat ze niet beter weten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:52

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:

Daar zit je dus echt fout. Het kan zeker wel strafbaar zijn, het is alleen de afweging of het algemene belang van dat voorval openbaar maken op een social media groter is als het recht op oa privacy en bescherming van goede naam van degene.

De waarheid of bewust liegen heeft alleen te maken of het smaad of laster is. Maar vrijheid van meningsuiting heeft wel zijn beperkingen en verschilt per geval of je daarvoor strafbaar bent.

We gaan wat off topic.

Ik heb het niet over iets publiceren op SM.

Als we als hippische sector 'de rotte appels' er uit willen halen kan dat wel, maar als je naar de rechter wil, heb je een goede organisatie nodig.

Afweging van belangen hoort thuis in een rechtsstaat.
Maar 'het algemeen belang van iemand als Helgersand zijn gang laten gaan want commercie
versus iemand als AH die dieren mishandelt en aan de kaak gesteld moet worden'
lijkt mij van een andere orde dan vrijheid van meningsuiting.

Please mind, ik ben zelf ooit bedreigd door 'iemand die professioneel paarden traint'.
Leuk is anders, maar de politie was aardig voor mij.
(Dat is niet de reden dat ik ooit besloot dat ik anoniem wens te zijn op Bokt, maar het heeft deze wens wel versterkt.)

Fly_high

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:32

Je haalt allerlei zaken door elkaar hier, smaad (waar MWM het over heeft) heeft niks te maken met bedreigd worden door wie dan ook noch met vrijheid van meningsuiting.

Vrijheid van meningsuiting gaat over niet vervolgd worden door de overheid. Pietje mag nog steeds Jantje voor de rechter slepen als die hem dierenbeul noemt (ook al is Pietje feitelijk dieren aan het mishandelen).

Anonimiteit op bokt is overigens een illusie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:34

Je zit alsnog fout met jouw stellige uitspraak dat feitelijk vertellen wat je gezien met bewijs hebt NOOIT strafbaar is. De rest doet er niet toe en is helemaal niet waar ik het over heb. Ik heb het puur over jouw uitspraak dat het nooit strafbaar zou zijn, wat juridisch niet correct is. Ook buiten social media om trouwens.

Dan ga ik met alle liefde offtopic, ik vind het wel belangrijk dat mensen geen uitspraken doen die juridisch gewoon niet kloppen. Zo offtopic is dat ook niet in zulke zaken en wel riskant om het te zo te stellen. Het heeft ook niks te maken met bedreigd worden, dat staat volledig los van elkaar.
Er moet juist altijd ook goed nagegaan worden hoe er wat gezegd wordt, waar en tegen wie En met welk doel. En het hele afwegen kan jij wel van andere orde vinden, maar met zulke uitspraken kom je in gevaarlijk gebied als mensen dat door gaan trekken naar andere zaken die zij vergelijkbaar vinden en zelf het algemeen belang van meer belang vinden. In zulke gevallen zijn er namelijk 2 grondrechten met elkaar in strijd en dan is niet altijd vrijheid van meningsuiting de belangrijkste, aangezien grondrechten gelijk zijn. In het ergste geval gaat een rechter bekijken welke van groter belang is. En dan kan je met een feitelijke uitspraak met bewijs alsnog strafbaar zijn en ook echt veroordeeld met een boete of zelfs gevangenisstraf tot gevolg, omdat de manier waarop het verwoord is of het doel waarom het verspreid is ineens wel onder een strafbaar feit valt.

Zo'n vaart loopt het heel vaak niet, maar zulke stellige uitspraken doen met nadruk op NOOIT als je de juridische kennis niet hebt is echt niet handig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:44

Phonix schreef:
Me eens Elisa.

Ik had gevraagd aan horses en hoefslag waarom ze niks over Alicia schrijft, maar dat willen ze niet doen.

Op haar eigen YouTube kanaal zit ze alle comments over de video te deleten zodra ze online komen.

Vindt ik toch niet acceptabel aangezien ze zelf is in de krant gewest na het gebeuren met Dujardin en vertelde dat ze de samenwerking met haar had meteen stopgezet toen het gebeurde omdat het zo erg was…

Maar ja, als je bevriend ben met zo een advocaat kan alles lekker weg laten gaan zonder problemen blijkbaar. En in de tussentijd blijven mensen haar YouTube kanaal volgen alsof er niks aan de hand is omdat ze niet beter weten.

Pfft wat triest zeg,vind het wel vreemd dat Horses niks over Alicia schrijft. Normaal zijn ze er als de kippen bij bij dat soort jounalistiek. Kennelijk wordt haar dan inderdaad de hand boven het hoofd gehouden.

Van Olst zei dit al gelijk over haar dat ze zo bekend stond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:20

Fly_high schreef:
(...) smaad (waar MWM het over heeft) heeft niks te maken met bedreigd worden door wie dan ook noch met vrijheid van meningsuiting.

Ach, dat mag jij vinden.

Sommigen vinden iets smaad en stappen naar de politie.
Anderen vinden iets smaad en gaan over tot dreigementen.
In mijn ervaring heeft het één dus wel degelijk te maken met het ander.

(Ik heb noch smaad noch bedreiging genoemd als 'vrijheid van meningsuiting'.)

Citaat:
Vrijheid van meningsuiting gaat over niet vervolgd worden door de overheid. Pietje mag nog steeds Jantje voor de rechter slepen als die hem dierenbeul noemt (ook al is Pietje feitelijk dieren aan het mishandelen).

De overheid heeft in Nederland het gewelds monopolie.

En ja, ook als iemand Pietje terecht en met bewijs een dierenbeul noemt,
heeft Pietje echt het recht om naar de rechter te stappen.
Daarbij gaat het meer om de kwestie 'dat je in principe altijd de waarheid mag spreken',
ook als je Jantje heet,
(in practisch opzicht graag met bewijs)
dan om vrijheid van meningsuiting.
Ik had het niet over SM.
(De waarheid is geen mening, after all. Een burger die weet heeft van kwalijke zaken wordt geacht naar de politie te stappen.)
En hoe overtuigender de rechter het bewijs van dierenmishandeling vindt,
hoe kleiner de kans dat de rechter Pietje gelijk geeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 22:22

Er bestaat laster en smaad. Als je iemand belasterd, dan vertel je onwaarheden over die persoon. Maar bij smaad vertel je de waarheid, alleen heb je dan geen goede grond om die waarheid over iemand te vertellen en daar kan je dus gewoon voor veroordeeld worden. Dus nee, je mag niet in principe altijd de waarheid spreken. Dat mag alleen als je er een goede grond voor hebt.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 00:04

Karl66 schreef:
Er bestaat laster en smaad. Als je iemand belasterd, dan vertel je onwaarheden over die persoon. Maar bij smaad vertel je de waarheid, alleen heb je dan geen goede grond om die waarheid over iemand te vertellen en daar kan je dus gewoon voor veroordeeld worden. Dus nee, je mag niet in principe altijd de waarheid spreken. Dat mag alleen als je er een goede grond voor hebt.
En als toevoeging hierop. Die grond kán klokkenluiden zijn (nadruk op kan, alles wordt nog altijd afgewogen door een rechter). Maar om onder de bescherming van de klokkenluiderswet te vallen moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn. Klakkeloos iets op social media gooien "zodat iedereen het weet" mag niet (let op het woord klakkeloos, er zijn natuurlijk casussen waarin het wel mag).

En voor de duidelijkheid: de klokkenluiderswet beschermt je anonimiteit als klokkenluider, maar beschermt je ook tegen dingen als juridische aanklachten als men weet wie je bent.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:51

Smaad is een vorm van belediging volgens de wetgever. Smaad is namelijk het opzettelijk iemands eer of goede naam aanranden door telastelegging van een bepaald feit, met het doel om daaraan ruchtbaarheid te geven. Kortom: er is sprake van smaad als iemand opzettelijk ‘slechte’ dingen zegt over een ander, met als doel dat anderen dit ter ore komt en deze persoon in een slecht daglicht wordt gesteld.
...bij smaad gaat het dus volgens de wet niet direct over 'is het waar of niet'.

Uiteraard blijven er allerlei juridische subtiliteiten, maar ik lees hier persoonlijk net niet in 'dat je dus de waarheid niet mag spreken'.

Ik lees er wel in, dat een frontale aanval op een persoon met als doel de persoon door de modder te sleuren verboden is.
... maar dat is naar mijn idee iets anders dan de waarheid spreken. :o

(Laat staan dat we wetten zouden hebben van het type "Je mag niets slechts zeggen over rijke/ machtige mensen" cq "types met macht enzo moet je naar de mond praten of zwijgen".)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:10

Janneke2 schreef:
bij smaad gaat het dus volgens de wet niet direct over 'is het waar of niet'.
Smaad is bij definitie een waarheid. Je zegt het zelf eigenlijk ook al, je gebruikt een "bepaald feit". Een feit is per definitie een waarheid. En hoewel sommige mensen feiten bediscusseren of ontkennen, discusseren ze dan eigenlijk of het feit in kwestie wel een feit is.

Als het geen feitelijke waarheid betreft, is het laster en geen smaad. Het heeft dus wel degelijk met een waarheid te maken, dat is letterlijk in de definitie van smaad het verschil tussen smaad en laster. En een negatieve waarheid publiekelijk verspreiden wordt juridisch al heel snel smaad.

Smaad is soms toegestaan, maar lang niet altijd. Het ligt aan de belangen die afgewogen moeten worden.

Janneke2 schreef:
(Laat staan dat we wetten zouden hebben van het type "Je mag niets slechts zeggen over rijke/ machtige mensen" cq "types met macht enzo moet je naar de mond praten of zwijgen".)
Tot 2020 was majesteitsschennis nog illegaal in Nederland, dus zo ondenkbaar zijn die wetten niet ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:26

Cambionn schreef:
Janneke2 schreef:
Tot 2020 was majesteitsschennis nog illegaal in Nederland, dus zo ondenkbaar zijn die wetten niet ;)

Ja, daar zeg je me wat...!!
_/-\o_
(...al gaat dat over 1 persoon, die formeel geen macht heeft en slechts een symbool is. Ik geef toe dat ons huidige symbool hartstikke rijk is.)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 16:36

Het ging erover dat je heel duidelijk fout zag met jouw NOOIT strafbaar. De juridische subtiliteiten zijn juist heel belangrijk, maar alsnog was jouw uitspraak juridisch gewoon echt fout. Misschien het juridische gedeelte over laten aan mensen die ervoor geleerd hebben en niet zulke stellige uitspraken doen of erkennen dat je fout zat.

Het ging er niet om of je snel aangeklaagd zou worden of noem maar op. Het enige waar reactie op kwam was op de opmerking dat het nooit strafbaar was en dat klopt gewoon niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 18:03

Goed, ik was te stellig.
En tja, ik heb hartelijk gelachen om majesteitsschennis. ;)
(Ook al gaf ik geen juridisch advies, als burger van dit land word je geacht de wet te kennen.)

En ik was getriggerd door gezeur over "dat je niets MAG zeggen".
Democratie is niet voor bange mensen en als gezegd, zelf ben ik niet op de mond gevallen. (Dat was niet zozeer nare dingen zeggen over iemand, maar tegen de persoon zelf. Die daar laten we zeggen niet zo goed tegen kon.)

Overigens heb ik keer op keer gezegd 'als je nare dingen zegt, doe het dan met bewijs'.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:54

MyWishMax schreef:
Het ging erover dat je heel duidelijk fout zag met jouw NOOIT strafbaar. De juridische subtiliteiten zijn juist heel belangrijk, maar alsnog was jouw uitspraak juridisch gewoon echt fout. Misschien het juridische gedeelte over laten aan mensen die ervoor geleerd hebben en niet zulke stellige uitspraken doen of erkennen dat je fout zat.

Het ging er niet om of je snel aangeklaagd zou worden of noem maar op. Het enige waar reactie op kwam was op de opmerking dat het nooit strafbaar was en dat klopt gewoon niet.

Ik ben oprecht zo blij met jouw juridische onderbouwingen. Daar leer ik steeds weer van :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:18

Grappig, 3 maanden geleden schreef ik dit. Ha ha was toen een wilde schot voor de boeg naar aanleiding van een podcast die ik net gehoord had van Stefan de Cockeleare over het inzetten van AI bij aankoopkeuringen en kreupelheidsonderzoek waarbij mijn geest ging dwalen dat het ook inzetbaar zou zijn voor meer objectieve jurering.
oji schreef:
Waar ik toekomst in zie voor verbetering zijn 2 dingen:
1. Transparantie. dus niet elke training filmen maar wel dat waarnemers van de FEI te allen tijden onaangekondigd een trainingsfaciliteit van een ruiter binnen mogen komen en beoordelen wat er gebeurt op alle vlakken, dus zowel rijden als management. Net zoals de doping controle. Topatleten kunnen in principe 24x7 365 dagen per jaar opgeroepen worden een plasje in te leveren.
2. Technische ontwikkelingen. Met AI kun je bewegingspatronen herkennen die je met het blote oog niet kan zien. Wordt al ingezet in de medische wetenschap/keuringen bij paarden om kreupelheden, afwijkingen in de beweging en scheefheid te detecteren die met het blote oog niet zijn te zien. Als je dit ook inzet bij jureren is een correcte piaff, ook al is het paard minder getalenteerd voor expressie, goed te onderscheiden van een getructe piaff met weggedrukte rug, vol spanning maar wel expressief omdat het dier zoveel talent heeft. En hiermee dus eigenlijk een extra jurylid inzet (of zelfs opnemen vanuit elk jury oogpunt).

Ik denk als een onafhankelijk oog (AI) objectief zonder gevoel/emotie de bewegingen en de overgangen in de proef op correctheid kan controleren, dat dressuur 1. van het stempel jurysport af kan komen en 2. de sport eerlijker wordt. Correcte proeven krijg je alleen door een correcte voorbereiding dus vang je 2 vliegen in 1 klap.

Vanmorgen hoorde ik een nieuwe podcast van Fenna&Gisella met Tineke Bartels die hier ook ideeen over heeft voor de ontwikkeling van de dressuur jurering, het objectiever maken en de correcte africhting onderscheiden van een voorbeenzwaaier met minder correct lichaamsgebruik. En zelfs ook het inzetten van AI bij training.

Overigens in zijn geheel een hele leuke en interessante podcast over topsport met paarden en paardenwelzijn.
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/sport/ ... -gesprek-m

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:53

@oji
Dat artikel is ook niet erg betrouwbaar.
Ik weet dat Gisella vaak de paarden bij Gert-Jan van Olst kwam behandelen.
Nou, Anne van Olst en Charlotte Fry hebben ook niet zeker geen vriendelijke manier van rijden. Ook bij Bartels is het niet altijd even fijn.
En om dan Academy Bartels als voorbeeld te nemen vind ik echt niet geloofwaardig overkomen.
Gisella weet het mooi te vertellen maar deze klanten zijn wel degenen die haar betalen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:38

Zo horsepassion, jij geeft nogal een veeg uit de pan aan super professionele mensen :wow:
Misschien is het beter om je mening als mening te verwoorden en niet als feiten?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:45

Bij Bartels is natuurlijk het verhaal bekend van U2 en Lonneke Engel. En ook is die valkkleurige dressuurpony daar al jaren terug te kort vastgebonden met longeren. (ben de naam van de pony even kwijt).
Dat is natuurlijk al weer heeeeel lang geleden en daarna heb ik eigenlijk niets meer gezien of gehoord wat er bij stal Bartels niet door de beugel zou kunnen. Sowieso ben ik er nooit bij geweest en moet een mening vormen op basis van media en iedereen weet dat die soms ook overdrijven, wat weer wat anders is dan goedpraten, want dat doe ik ook niet.
Dus wie weet verbeteren mensen zich gewoon. Want die kans hoor je ze wel te geven.
Maar mensen veroordelen vaak zelfs nog als iets al jaren geleden gebeurd is.
Ik zou in ieder geval nu best een dressuurweek durven boeken op stal Bartels. Dat vertrouwen heb ik er wel in. Ik heb altijd het beeld gehad dat het bij Bartels toch wel netjes ging en natuurlijk zal ook daar wel eens wat misgegaan zijn, maar wie heeft niet een keer te hard getrokken aan de teugels of te veel spoor gegeven?

Verder is het makkelijk om te zeggen dat ene Gisella bij topruiters paarden behandelt. Die Gisella komt vervolgens net zo goed bij andere mensen op stal paarden behandelen waarvan de ruiters minder bekend zijn. Betekent het dan dat topruiters net zo goed of net zo slecht rijden als minder bekende ruiters? Want alle paarden hebben kennelijk soms een behandeling nodig.
Zelfs een paard waar nooit op gereden wordt kan een blessure krijgen. Of is niet rijden dan ook weer slecht omgaan met een dier?
Laatst bijgewerkt door germie op 14-10-24 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:49

pol013 schreef:
Zo horsepassion, jij geeft nogal een veeg uit de pan aan super professionele mensen :wow:
Misschien is het beter om je mening als mening te verwoorden en niet als feiten?

Over de rijstijl van Anne van Oost kan ik alleen maar beamen dat die niet fijn is, heb haar meerdere malen zien rijden en sorry ik kan dat alleen maar harken noemen , wat is die dame grof !

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:08

germie schreef:
Bij Bartels is natuurlijk het verhaal bekend van U2 en Lonneke Engel. En ook is die valkkleurige dressuurpony daar al jaren terug te kort vastgebonden met longeren. (ben de naam van de pony even kwijt).
Dat is natuurlijk al weer heeeeel lang geleden en daarna heb ik eigenlijk niets meer gezien of gehoord wat er bij stal Bartels niet door de beugel zou kunnen. Sowieso ben ik er nooit bij geweest en moet een mening vormen op basis van media en iedereen weet dat die soms ook overdrijven, wat weer wat anders is dan goedpraten, want dat doe ik ook niet.
Dus wie weet verbeteren mensen zich gewoon. Want die kans hoor je ze wel te geven.
Maar mensen veroordelen vaak zelfs nog als iets al jaren geleden gebeurd is.
Ik zou in ieder geval nu best een dressuurweek durven boeken op stal Bartels. Dat vertrouwen heb ik er wel in. Ik heb altijd het beeld gehad dat het bij Bartels toch wel netjes ging en natuurlijk zal ook daar wel eens wat misgegaan zijn, maar wie heeft niet een keer te hard getrokken aan de teugels of te veel spoor gegeven?

Verder is het makkelijk om te zeggen dat ene Gisella bij topruiters paarden behandelt. Die Gisella komt vervolgens net zo goed bij andere mensen op stal paarden behandelen waarvan de ruiters minder bekend zijn. Betekent het dan dat topruiters net zo goed of net zo slecht rijden als minder bekende ruiters? Want alle paarden hebben kennelijk soms een behandeling nodig.
Zelfs een paard waar nooit op gereden wordt kan een blessure krijgen. Of is niet rijden dan ook weer slecht omgaan met een dier?

Ik denk dat je het hebt over Power and Paint en die stond bij van Balen op stal:
https://www.eurodressage.com/2007/10/02 ... -and-paint