Ja welsh a x shire was m'n meest aparte ooit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
denisesilver schreef:Komen jullie ook soms kruisingen tegen dat je denkt wtf? Niet specifiek een advertentie, gewoon in het algemeen
MyWishMax schreef:denisesilver schreef:Komen jullie ook soms kruisingen tegen dat je denkt wtf? Niet specifiek een advertentie, gewoon in het algemeen
Ja
Ik heb trouwens bij elk paard bij elke kliniek een verslag gekregen. Niet alleen bij keuringen, maar ook bij blessures, controles, foto's en noem maar op. Eerst op papier, daarna papier en digitaal. Ging ook allemaal in dossier. En niet maar bij 1 kliniek, maar echt bij meerdere. Ik zou er dus niet eens over nadenken dat iemand wel foto's heeft, maar geen rapport van de da erbij. Ik heb er nog nooit om hoeven vragen.
Babootje schreef:Dat hoort wel. Bij een geregistreerd paardenkeuringsarts zul je het niet anders krijgen.
De interpretatie van de veearts hoort er gewoon bij en zwart op wit. Dan zal een veearts ook niet zo snel geneigd zijn iets door de vingers te zien.
Seven schreef:Ik heb het nog nooit gehad dat ze je gelijk een contract geven bij een bezichtiging.
Wel dat mensen je pushen omdat ze hopen dat je sneller beslist. Mensen tegen elkaar uitspelen in de hoop meer geld te krijgen etc.
Maar mijn nieuwe ergernis bij het zoeken naar een paard is toch wel dat mensen geen keuringsrapporten meer hebben bij hun paarden. Wel de foto's maar geen rapport van de keurende arts zijn visie. Waar komt dit toch door, doen dierenartsen dat niet meer standaard? Ik weet niet beter dan dat ik altijd een keuringsrapport heb gekregen bij de röntgenfoto's.
Nu heb ik al zo veel röntgenfoto's gezien in mn leven dat ik zelf ook een heleboel kan beoordelen maar ik wil ook weten wat een expert er van denkt. Ik kan moeilijk voor elk paard wat me wat lijkt mijn dierenarts storen met beoordeling van de foto's. Die arme man heeft wel wat anders te doen
Babootje schreef:De meeste fokkers laten hun veulens al met 18 maanden keuren of soms zelfs al met een jaar.
Om te kijken of verder opfokken nog wel de moeite waard is. Maar zelfs dan zit er vaak nog wel een rapportje bij.
Maar bij een aankoopkeuring hoort er gewoon een keuringsrapport van de veearts bij te zitten. die moet de foto's en de klinische keuring interpreteren en er schriftelijke bevindingen van geven.
Dat is belangrijk wat het kan dus best eens voorkomen dat dierenartsen met elkaar van mening verschillen over de interpretatie. Dat zul je minder tegenkomen bij geregistreerde paardenkeuringsartsen omdat die keuren volgens internationale richtlijnen en daarvoor ook worden opgeleid.
Of KS wel of niet op het keuringsrapport moet staan... Ons paard had een KS categorie 3 toen we hem groen kochten. Toen zei de veearts ook dat dat eigenlijk niet eens gemeld had hoeven worden op het rapport omdat het niet echt relevant was. We hebben het wel gedaan, omdat ik denk dat het meerwaarde heeft dat je kunt laten zien dat - hij is inmiddels 7 en Z2 - de KS stabiel is gebleven en in zijn geval nog een klasse is verminderd.
In het geval van Gulpje met ook artrose in de sprong, kan het natuurlijk dat het een het ander beïnvloedt. Dat is dan aan de keuringsarts om dat te interpreteren. De ene veearts zal het als 2 los staande bemerkingen zien, de ander kan het met elkaar in verband brengen.
Verder vindt ik KS achter het zadel (in het lendengebied) meer risico geven op het functioneren als sportpaard, dan recht onder het zadel zoals bij die van ons. Dat zou ik een paard wel eerder op laten staan.
Frydis schreef:Alja schreef:Wil je haar kopen als rijpaard of fokmerrie?
Als rijpaard.
mavantos schreef:Bij een aankoopkeuring hoort een rapport, maar niet alle röntgenfotos worden voor een aankoop gemaakt natuurlijk. Net zoals die fokkers die voor zichzelf willen checken of ze gezond zijn dus meestal geen rapport hebben.
mavantos schreef:Als het goed is accepteert een verzekering een 3 op de rug wel. Is dat in jullie geval ook zo geweest?
rijpaarden schreef:Als fokker en verkoper is dat het allerbeste wat je momenteel kan doen. De foto's kan je objectief aanbieden. Elke beoordeling van de foto's door een dierenarts is subjectief.
Zolang er geen objectieve standaard is en elke dierenarts een andere beoordeling geeft, is een rapport niets waard. Mooi omschreven door onderstaande springruiter:
[ Afbeelding ]
Roodvos schreef:. En nog steeds de topper: eentje waar in de advertentie stond "kan mee het bos in". Dat klopte. Tijdens het opstijgen verdween die met ruiter en al in volle galop in het tegenoverliggende bos![]()
Roodvos schreef:Frydis schreef:
Als rijpaard.
Ik heb een paar jaar geleden mijn merrie verkocht voor de fok.
En die heb ik zelf voorgereden voor de kopers.
Een kennis van mij die veel deed in de paardenhandel sprak ooit de woorden: "de eerste keer altijd laten voorrijden, je weet niet bij wat voor gek je bent aangeland."
Ik ben ook bij "superbrave" paarden geweest tijdens mijn zoektochten. O.a. eentje waar de zadelmakmaker tijdens mijn bezoek werd gebeld omdat de verkoper er niet (meer?) op kon komen. Eentje bij een bekende stal cq. ruiter die niet voorgereden kon worden "want de vaste ruiter was er niet, maar ik mocht er wel op hoor". En nog steeds de topper: eentje waar in de advertentie stond "kan mee het bos in". Dat klopte. Tijdens het opstijgen verdween die met ruiter en al in volle galop in het tegenoverliggende bos
![]()
.
Kortom: als die niet voorgereden kan worden dan met een grooooooote boog er omheen lopen.
Babootje schreef:Roodvos schreef:. En nog steeds de topper: eentje waar in de advertentie stond "kan mee het bos in". Dat klopte. Tijdens het opstijgen verdween die met ruiter en al in volle galop in het tegenoverliggende bos![]()
Je bedoelt zoiets?![]()
![]()
https://www.youtube.com/watch?v=8Is4OS6Brhk