Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:57

Denisesilver
Ja welsh a x shire was m'n meest aparte ooit :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:59

denisesilver schreef:
Komen jullie ook soms kruisingen tegen dat je denkt wtf? Niet specifiek een advertentie, gewoon in het algemeen :+

Ja :+

Ik heb trouwens bij elk paard bij elke kliniek een verslag gekregen. Niet alleen bij keuringen, maar ook bij blessures, controles, foto's en noem maar op. Eerst op papier, daarna papier en digitaal. Ging ook allemaal in dossier. En niet maar bij 1 kliniek, maar echt bij meerdere. Ik zou er dus niet eens over nadenken dat iemand wel foto's heeft, maar geen rapport van de da erbij. Ik heb er nog nooit om hoeven vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:12

De meeste fokkers laten hun veulens al met 18 maanden keuren of soms zelfs al met een jaar.
Om te kijken of verder opfokken nog wel de moeite waard is. Maar zelfs dan zit er vaak nog wel een rapportje bij.

Maar bij een aankoopkeuring hoort er gewoon een keuringsrapport van de veearts bij te zitten. die moet de foto's en de klinische keuring interpreteren en er schriftelijke bevindingen van geven.
Dat is belangrijk wat het kan dus best eens voorkomen dat dierenartsen met elkaar van mening verschillen over de interpretatie. Dat zul je minder tegenkomen bij geregistreerde paardenkeuringsartsen omdat die keuren volgens internationale richtlijnen en daarvoor ook worden opgeleid.

Of KS wel of niet op het keuringsrapport moet staan... Ons paard had een KS categorie 3 toen we hem groen kochten. Toen zei de veearts ook dat dat eigenlijk niet eens gemeld had hoeven worden op het rapport omdat het niet echt relevant was. We hebben het wel gedaan, omdat ik denk dat het meerwaarde heeft dat je kunt laten zien dat - hij is inmiddels 7 en Z2 - de KS stabiel is gebleven en in zijn geval nog een klasse is verminderd.
In het geval van Gulpje met ook artrose in de sprong, kan het natuurlijk dat het een het ander beïnvloedt. Dat is dan aan de keuringsarts om dat te interpreteren. De ene veearts zal het als 2 los staande bemerkingen zien, de ander kan het met elkaar in verband brengen.
Verder vindt ik KS achter het zadel (in het lendengebied) meer risico geven op het functioneren als sportpaard, dan recht onder het zadel zoals bij die van ons. Dat zou ik een paard wel eerder op laten staan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:38

MyWishMax schreef:
denisesilver schreef:
Komen jullie ook soms kruisingen tegen dat je denkt wtf? Niet specifiek een advertentie, gewoon in het algemeen :+

Ja :+

Ik heb trouwens bij elk paard bij elke kliniek een verslag gekregen. Niet alleen bij keuringen, maar ook bij blessures, controles, foto's en noem maar op. Eerst op papier, daarna papier en digitaal. Ging ook allemaal in dossier. En niet maar bij 1 kliniek, maar echt bij meerdere. Ik zou er dus niet eens over nadenken dat iemand wel foto's heeft, maar geen rapport van de da erbij. Ik heb er nog nooit om hoeven vragen.

Ja zeker als je je paard in de verzekering hebt zitten, dan moet je wel een verslag krijgen. Hier ook altijd bij blessure of anders, maar niet altijd een geseald rapport bij een keuring. Wel op papier ondertekend, maar niet geplastificeerd of iets dergelijks (en uiteraard digitaal).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:56

Babootje schreef:
Dat hoort wel. Bij een geregistreerd paardenkeuringsarts zul je het niet anders krijgen.
De interpretatie van de veearts hoort er gewoon bij en zwart op wit. Dan zal een veearts ook niet zo snel geneigd zijn iets door de vingers te zien.

Je kan het wel zo hard blijven zeggen maar het is onzin. Ik heb ook gewoon foto's zonder rapport dus het kan zeker wel :+ van inderdaad een eigen fokproduct om zelf te weten wat het is. Niet omdat ik der ging kopen oid. En bij sommige heb ik wel een rapport.
Als je een rapport wil, hoort het er digitaal of op papier bij. Als je foto's wil hoef je niet perse dat rapport te hebben. Heel simpel. Maar net wat je afspreekt.
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 14-08-24 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:58

Geplastificeerd weet ik niet zeker inderdaad. Volgens mij niet altijd, nee. Verder precies wat je zegt, maar zelfs degene niet in de verzekering kregen we het altijd wel.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:16

Hi, ik volg al even mee. Nu bijna een jaar geleden heb ik afscheid moeten nemen van mijn beste vriendinnetje. Wist al meteen dat ik wel weer een topper voor mezelf wil.

Kijk afentoe wat op de verschillende sites. Maar vooral wat passief en nog niet mega actief. Wel bij 1 wezen kijken van een kennis maar voelde de klik niet helemaal. Heb nu zondag een bezichtiging gepland bij 1 die redelijk al mijn boxjes af tikt.

Ben op zoek naar grote D tot E pony, doel wat dressuren, buitenritjes, misschien een sprongetje en vooral lol samen. leeftijd liefst tussen de 3 en 7. Die ik ga kijken is 2, maar op beeld heel leuk! Dus best spannend!
Hebben jullie nog tips voor vragen stellen die ik echt niet moet vergeten? Of waar ik op moet letten?

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:32

Als fokker en verkoper is dat het allerbeste wat je momenteel kan doen. De foto's kan je objectief aanbieden. Elke beoordeling van de foto's door een dierenarts is subjectief.

Zolang er geen objectieve standaard is en elke dierenarts een andere beoordeling geeft, is een rapport niets waard. Mooi omschreven door onderstaande springruiter:
Afbeelding

Seven schreef:
Ik heb het nog nooit gehad dat ze je gelijk een contract geven bij een bezichtiging.
Wel dat mensen je pushen omdat ze hopen dat je sneller beslist. Mensen tegen elkaar uitspelen in de hoop meer geld te krijgen etc.

Maar mijn nieuwe ergernis bij het zoeken naar een paard is toch wel dat mensen geen keuringsrapporten meer hebben bij hun paarden. Wel de foto's maar geen rapport van de keurende arts zijn visie. Waar komt dit toch door, doen dierenartsen dat niet meer standaard? Ik weet niet beter dan dat ik altijd een keuringsrapport heb gekregen bij de röntgenfoto's.

Nu heb ik al zo veel röntgenfoto's gezien in mn leven dat ik zelf ook een heleboel kan beoordelen maar ik wil ook weten wat een expert er van denkt. Ik kan moeilijk voor elk paard wat me wat lijkt mijn dierenarts storen met beoordeling van de foto's. Die arme man heeft wel wat anders te doen :=

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:44

Babootje schreef:
De meeste fokkers laten hun veulens al met 18 maanden keuren of soms zelfs al met een jaar.
Om te kijken of verder opfokken nog wel de moeite waard is. Maar zelfs dan zit er vaak nog wel een rapportje bij.

Maar bij een aankoopkeuring hoort er gewoon een keuringsrapport van de veearts bij te zitten. die moet de foto's en de klinische keuring interpreteren en er schriftelijke bevindingen van geven.
Dat is belangrijk wat het kan dus best eens voorkomen dat dierenartsen met elkaar van mening verschillen over de interpretatie. Dat zul je minder tegenkomen bij geregistreerde paardenkeuringsartsen omdat die keuren volgens internationale richtlijnen en daarvoor ook worden opgeleid.

Of KS wel of niet op het keuringsrapport moet staan... Ons paard had een KS categorie 3 toen we hem groen kochten. Toen zei de veearts ook dat dat eigenlijk niet eens gemeld had hoeven worden op het rapport omdat het niet echt relevant was. We hebben het wel gedaan, omdat ik denk dat het meerwaarde heeft dat je kunt laten zien dat - hij is inmiddels 7 en Z2 - de KS stabiel is gebleven en in zijn geval nog een klasse is verminderd.
In het geval van Gulpje met ook artrose in de sprong, kan het natuurlijk dat het een het ander beïnvloedt. Dat is dan aan de keuringsarts om dat te interpreteren. De ene veearts zal het als 2 los staande bemerkingen zien, de ander kan het met elkaar in verband brengen.
Verder vindt ik KS achter het zadel (in het lendengebied) meer risico geven op het functioneren als sportpaard, dan recht onder het zadel zoals bij die van ons. Dat zou ik een paard wel eerder op laten staan.

Bij een aankoopkeuring hoort een rapport, maar niet alle röntgenfotos worden voor een aankoop gemaakt natuurlijk. Net zoals die fokkers die voor zichzelf willen checken of ze gezond zijn dus meestal geen rapport hebben.

Als het goed is accepteert een verzekering een 3 op de rug wel. Is dat in jullie geval ook zo geweest?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:48

Hier gaan ze met 2,5 op de foto, of iets later, maar wel voordat ze opgepakt worden. Dan weet je of ze gezond zijn en je niet voor verassingen komt te staan met beleren. En als we ze niet aanhouden, dan weet je wat je verkoopt en kun je je prijs daarop baseren.

3tje op de rug is inderdaad geen probleem voor opname in de verzekering. Ik vind dat ook totaal niet spannend en zou er een paard niet voor laten staan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:01

Frydis schreef:
Alja schreef:
Wil je haar kopen als rijpaard of fokmerrie?

Als rijpaard.

Ik heb een paar jaar geleden mijn merrie verkocht voor de fok.
En die heb ik zelf voorgereden voor de kopers.

Een kennis van mij die veel deed in de paardenhandel sprak ooit de woorden: "de eerste keer altijd laten voorrijden, je weet niet bij wat voor gek je bent aangeland."
Ik ben ook bij "superbrave" paarden geweest tijdens mijn zoektochten. O.a. eentje waar de zadelmakmaker tijdens mijn bezoek werd gebeld omdat de verkoper er niet (meer?) op kon komen. Eentje bij een bekende stal cq. ruiter die niet voorgereden kon worden "want de vaste ruiter was er niet, maar ik mocht er wel op hoor :j". En nog steeds de topper: eentje waar in de advertentie stond "kan mee het bos in". Dat klopte. Tijdens het opstijgen verdween die met ruiter en al in volle galop in het tegenoverliggende bos +:)+ :j .

Kortom: als die niet voorgereden kan worden dan met een grooooooote boog er omheen lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:42

mavantos schreef:
Bij een aankoopkeuring hoort een rapport, maar niet alle röntgenfotos worden voor een aankoop gemaakt natuurlijk. Net zoals die fokkers die voor zichzelf willen checken of ze gezond zijn dus meestal geen rapport hebben.

Dat klopt. Overigens hoort bij een PROK ook gewoon een keuringsrapport.

mavantos schreef:
Als het goed is accepteert een verzekering een 3 op de rug wel. Is dat in jullie geval ook zo geweest?

Ja klopt. Was geen probleem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:45

rijpaarden schreef:
Als fokker en verkoper is dat het allerbeste wat je momenteel kan doen. De foto's kan je objectief aanbieden. Elke beoordeling van de foto's door een dierenarts is subjectief.

Zolang er geen objectieve standaard is en elke dierenarts een andere beoordeling geeft, is een rapport niets waard. Mooi omschreven door onderstaande springruiter:
[ Afbeelding ]

Er zijn gewoon internationale standaarden, dus ik snap niet zo goed waar hij het over heeft.
Soms gebeurt het dat een veearts een interpretatieverschil heeft v.w.b een classificatie, maar dat zijn dan geen totale missers. Als er twijfel is, is er altijd een mogelijkheid om foto's nog een keer voor te leggen aan een andere keuringsarts. Dat zijn meestal niet de kosten.
Voor een keuring zou ik wel weg blijven van de huis-tuin-keuken veearts van op de hoek, maar laten keuren bij een keuringsarts paard die volgens die internationale standaarden beoordeelt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:52

Nou ik snap jullie maar ik heb een hele brave waar je wel zo op kan dus het is niet in 100% van de gevallen. Mn ruiter kon een keer niet en dat meisje is er ook zelf als eerste op gegaan. Ik heb dat netjes van te voren besproken. Ben ermee naar een vreemde locatie geweest en zelfs daar top braaf met een vreemd kind erop.

Het probleem is dat mensen liegen en hun dier overschatten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:26

Roodvos schreef:
. En nog steeds de topper: eentje waar in de advertentie stond "kan mee het bos in". Dat klopte. Tijdens het opstijgen verdween die met ruiter en al in volle galop in het tegenoverliggende bos +:)+ :j

Je bedoelt zoiets? _O- _O-
https://www.youtube.com/watch?v=8Is4OS6Brhk

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:29

Goh, als de verkoper zelf al aangeeft dat het dier zich onvoorspelbaar gedraagt en ze daarom niet willen voorrijden, dan laat ik dat paard staan. Wel netjes dat ze het tenminste zeggen.

Vreemde kruisingen? Oja, een belgisch trekpaard met een belgisch warmbloed. Ik sta al huiverachtig tov F1-kruisingen maar een porsche motor in een 2pk’tje steken vind ik geen slim plan. Evenmin ben ik fan van de F1-kruisingen tussen koudbloed en arabier. En een fries x PRE zou ook niet mijn ideale kruising zijn.
Nu heb ik zelf ooit een grote E-pony gehad uit een C-pony hackney x grote KWPN. Die was wel geslaagd, zowel qua bouw als karakter, maar daar blijf je wel in het warmbloed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:30

Roodvos schreef:
Frydis schreef:

Als rijpaard.

Ik heb een paar jaar geleden mijn merrie verkocht voor de fok.
En die heb ik zelf voorgereden voor de kopers.

Een kennis van mij die veel deed in de paardenhandel sprak ooit de woorden: "de eerste keer altijd laten voorrijden, je weet niet bij wat voor gek je bent aangeland."
Ik ben ook bij "superbrave" paarden geweest tijdens mijn zoektochten. O.a. eentje waar de zadelmakmaker tijdens mijn bezoek werd gebeld omdat de verkoper er niet (meer?) op kon komen. Eentje bij een bekende stal cq. ruiter die niet voorgereden kon worden "want de vaste ruiter was er niet, maar ik mocht er wel op hoor :j". En nog steeds de topper: eentje waar in de advertentie stond "kan mee het bos in". Dat klopte. Tijdens het opstijgen verdween die met ruiter en al in volle galop in het tegenoverliggende bos +:)+ :j .

Kortom: als die niet voorgereden kan worden dan met een grooooooote boog er omheen lopen.

Maar wat hebben die paarden jou dan verteld?

Want dan zet ik er toch tegenover dat ik met enige regelmaat een paard gereden heb waarvan ervaren profs hardop tegen de eigenaar zeiden: ga jij daar vrijwillig OP zitten?
Het was een schat van een beest maar je moest enkele spelregels in acht nemen. Ik heb ermee op plekken gestaan waar anderen niet met hun paard durven komen.....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:31

Babootje schreef:
Roodvos schreef:
. En nog steeds de topper: eentje waar in de advertentie stond "kan mee het bos in". Dat klopte. Tijdens het opstijgen verdween die met ruiter en al in volle galop in het tegenoverliggende bos +:)+ :j

Je bedoelt zoiets? _O- _O-
https://www.youtube.com/watch?v=8Is4OS6Brhk

_O-

Hier zeggen ze vaak “een kind kan er zo mee wegrijden.” Dan vraagt een vriendin van me steeds “en komt dat kind ook terug óp het paard?”

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:53

Even een blij berichtje *\o/* :D
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 14-08-24 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:53

@ikke, je lijkt soms een beetje voorbij te gaan aan het feit dat er veel verschillende soorten paarden zijn.
Ik gok dat jij in je leven veel paarden tegen bent gekomen van het type: Dominante merrie met eigen mening, doet het prima zolang je haar accepteert en in haar waarde laat.

Dat soort paarden kan ik ook heel prima mee. EN dat zijn ook de type paarden waarmee je veilig dingen kan doen, omdat hoe gek ze ook doen, ze zullen altijd zuinig zijn op zichzelf (en meestal ook hun ruiter mits ze deze accepteren).

Echter zijn er ook paarden van het type: Ik vind alles eng (of juist bijna niks maar ik zie ineens een stro-tje de verkeerde kant op liggen, ik ren mezelf, en alles om me heen dood als ik ergens van schrik en laat me nergens door tegen houden.

En dan heb je ook nog het type: ik loop heerlijk, ik loop goed, ik loop fantastisch....AUW!!! Ik heb pijn en sta zonder enige zichtbare reden stijl overeind, begin te bokken etc.
(en dan heb je natuurlijk nog alles daartussen in)

Als je de eerste treft, en je kunt goed met het paard overweg, ben je hartstikke veilig.

tref je 1 van de andere, kan het zomaar 1 van je laatste ritjes op een paard zijn.

Daarom ook de tip: Nooit zelf als eerste opstappen als er geen ruiter beschikbaar is bij een gereden paard.
Het kan namelijk ook een iets sensibele zijn, die normaal altijd de singel op gaatje X heeft, maar nu zadelt iemand anders op en singel zit op gaatje Y....Paard vliegt door het dak heen. Dat zijn de gevalletjes: Doet hij anders nooit.
En als de eigen ruiter erop zit, vertelt het paard je ook al heel veel (zoals je dat zelf altijd zegt)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:54

MarjanB schreef:
Even een blij berichtje *\o/* :D

GEFELICITEERD!!!! <3 <3

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:57

Zooo herkenbaar
Ik ging bij een echt brave kijken dr kind kon dr op weg rijden, klopte ook maar zodra je wat ging vragen kreeg je dit 5 min lang :=

Afbeelding

Jeej gefeliciteerd marjan op naar lekker buiten kms maken *\o/*

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:59

Jeetje seven. Gezellig dier :')

Gefeliciteerd Marjan!!!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:02

Ja was een leuke eerste keer proefrijden :=
Maar weet je wat dat dier kon het niet helpen. Heb dr ook niet afgestraft heb dr terug aan de eigenaar gegeven en aangegeven dat een onderzoek naar de oorzaak wellichtbene verstandig idee was. Want ook aan de hand al beetje zuurder dier. Ik had er eigenlijk niet eens op moeten gaan maar dat is achteraf.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:06

Ik had het een beetje hetzelvde gisteren. Super braaf beest maar was so intens scherp aan je been dat ik kon er weinig me. Ga ik ook melden naar de eigenaar omdat als ze een echte amateur er op laat zitten omdat die zogenaamd braaf is kan het echt fout gaan als die gaat knijpen.