Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:34

Dreamboy schreef:
En zou het een wilde hond geweest zijn, hoeveel kans heeft die dan om te overleven in het territorium van meerdere wolven?

Nou, als hij zo agressief is, dan misschien wel. Maar dat maakt het niet gezelliger of beter dan een wolf. Behalve dan dat de kans dat die hond al een hele roedel heeft die hetzelfde gedrag over kunnen nemen, erg klein is.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:23

Imo, is die man aangevallen door een hond, hond afmaken. Is ie aangevallen door een wolf(achtige), wolf(achtige)afmaken.
Als was ie door een woelmuis zo toegetakeld, woelmuis afmaken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:27

Benzz schreef:
En wat wil je ermee zeggen hc?

Wat begrijp je hier niet aan?

Citaat:
Mwah; er zijn verschillende veel-posters die alleen maar hoogst tendentieus anti wolf kunnen schrijven: ongenuanceerd geen enkele wolf in NL kunnen begrijpen. Puur respectloos tegen de belangen/meningen van anderen zijn.

Kijk, dat je geen wolf in NL wil is één, een goed recht, doch datzelfde recht van anderen met een andere mening verketteren... nee, dat is imo geen goed bedoelen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:15

Kaja schreef:
Benzz schreef:
En wat wil je ermee zeggen hc?

Wat begrijp je hier niet aan?

Citaat:
Mwah; er zijn verschillende veel-posters die alleen maar hoogst tendentieus anti wolf kunnen schrijven: ongenuanceerd geen enkele wolf in NL kunnen begrijpen. Puur respectloos tegen de belangen/meningen van anderen zijn.

Kijk, dat je geen wolf in NL wil is één, een goed recht, doch datzelfde recht van anderen met een andere mening verketteren... nee, dat is imo geen goed bedoelen.

Blijf je nu echt de hele tijd doorgaan met ruzie zoeken. Laat het los!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:27

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:03

Eind van de middag/vooravond 5 paarden over het theewater en 2 paarden verstrikt geraakt in omheining en enkele paarden door de omheining gegaan.
Paarden lijken behoudens grote onrust, kijkerig, bezweet en niet willen eten in orde te zijn.
Locatie Oldendiever, Drenthe

Bron:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:12

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:18

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:28

tienus63 schreef:
Vogels uit volière getrokken door vermoedelijk wolf.
Volière staat tegen de woning aan. Locatie Elim

De vogels blijken gegrepen te zijn door twee sledehonden.

Aesopus anno nu in NL :roll:

...en ondertussen roepen dat ´de mensen´ het niet serieus nemen. Gut wat vreemd.

Er ís een probleem en dat gaat niet weg, noch heeft het een oplossing. Feitelijk correcte informatie is het enige wat tot een compromis leidt. Emotionele opklopperij is contraproductief.

Pro-wolf begrijp ik ook niet trouwens: Alles sussen en bagatelliseren is net zo onserieus want gewoon fout. Het verder is het belang van de wolf dat deze zo schuw mogelijk voor mensen is. Promoot op elke wolf schieten met paintball bijvoorbeeld. Peperballen liefst.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:20

HC, ik denk dat een nadeel van verjagen met paintball en andere verstorende toestanden is dat het ook averechts kan werken. Een gewonde of paniekerende wolf kan (als kat in het nauw) wellicht vreemd gedrag vertonen.
Waardoor de scheidslijn tussen natuurlijk of gevaarlijk gedrag nog weer vager wordt.

Vooralsnog hebben we gewoon met zorgplicht te maken van een beschermd dier (niet verstoren, verjagen, doden enz). En tegelijkertijd ook zorgplicht voor onze gehouden dieren.
Dat dit gezien de snel gewijzigde situatie van landschap zonder, naar landschap met toppredator conflicterend is is wel duidelijk.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:35

Marigold schreef:
HC, ik denk dat een nadeel van verjagen met paintball en andere verstorende toestanden is dat het ook averechts kan werken. Een gewonde of paniekerende wolf kan (als kat in het nauw) wellicht vreemd gedrag vertonen.
Waardoor de scheidslijn tussen natuurlijk of gevaarlijk gedrag nog weer vager wordt.

Vooralsnog hebben we gewoon met zorgplicht te maken van een beschermd dier (niet verstoren, verjagen, doden enz). En tegelijkertijd ook zorgplicht voor onze gehouden dieren.
Dat dit gezien de snel gewijzigde situatie van landschap zonder, naar landschap met toppredator conflicterend is is wel duidelijk.

Hoe zie je dat voor je dan? Die zorgplicht van een beschermd dier?
Mijn eigen dieren gaan toch echt wel voor die van de wolf hoor!!
Ik heb zorgplicht voor mijn dieren en wat die groene graaiers ook zeggen ik ga mijn dieren echt wel beschermen tegen de wolf!!
Jammer voor dat dier maar eenmaal op ons terrein en onze dieren lopen gevaar dan grijp ik wel in.
Op wat voor manier dan ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:44

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:19

loriene schreef:
Marigold schreef:

Hoe zie je dat voor je dan? Die zorgplicht van een beschermd dier?
Mijn eigen dieren gaan toch echt wel voor die van de wolf hoor!!
Ik heb zorgplicht voor mijn dieren en wat die groene graaiers ook zeggen ik ga mijn dieren echt wel beschermen tegen de wolf!!
Jammer voor dat dier maar eenmaal op ons terrein en onze dieren lopen gevaar dan grijp ik wel in.

Ik ook. Al is het met een riek want iets anders heb ik niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:08

Marigold schreef:

De overheid en diens adviseurs van WC-eend zijn hiermee decennia achter de ontwikkelingen. Heel kortzichtig níet in het belang van in dit geval de wolf.

Wat paintball betreft heb je denk ik geen idee wat dit is. Het is een praktisch en onschadelijk voorbeeld van hoe wolven schuw te houden van mensen.
De wolf niet verstoren in een dichtbevolkt gebied is een onderstreping van totaal onbenul over realiteit en een píezel breder belang van de wolf in NL.
Verder is het verwijtbaar nalatig dat de NL wet mbt probleemwolven nog niet aangepast is tot wat binnen EU regels mogelijk is.

Ik ben een groot voorstander van de natuur laten gaan, van samenleven doch realistisch is dat dit zeker leidt tot problemen en dat is schadelijk voor de belangen van´natuur´. Het schuw maken/houden van de wolf reduceert de interactie, reduceert de kans op conflicten.
In míjn ogen is het meer in het belang van een individuele wolf dat deze schuw is en uit de buurt van mensen blijft dan dat het dier door gebrek aan respect afgeschoten wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:22

loriene schreef:

Gebruik svp je gezonde verstand en denk aan een katapult met peperballen ipv dichterbij.

Dat je iets dergelijks wellicht niet hebt is in míjn ogen nalatige voorbereiding.

Nogmaals; het is imo verbluffend dat hier niet al klip en klaar over gesproken is met dierenhouders vóór de eeuwwisseling want het was al decennia daarvoor politiek natuurbeleid.

De geit én de kool (of de wolf) sparen lukt alleen door geit en kool (wolf) bij elkaar vandaan te houden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:08

Huertecilla schreef:
loriene schreef:

Gebruik svp je gezonde verstand en denk aan een katapult met peperballen ipv dichterbij.

Dat je iets dergelijks wellicht niet hebt is in míjn ogen nalatige voorbereiding.

Nogmaals; het is imo verbluffend dat hier niet al klip en klaar over gesproken is met dierenhouders vóór de eeuwwisseling want het was al decennia daarvoor politiek natuurbeleid.

De geit én de kool (of de wolf) sparen lukt alleen door geit en kool (wolf) bij elkaar vandaan te houden.

Als we even zeggen dat de geit de kool is en de wolf de geit, dan is het probleem in Nederland dat er veel te lang door de overheid is beweerd dat geiten geen kool eten...

En dat geiten dus veel te makkelijk langs het geitenwerende hek komen om de kool (en de rest van de moestuin) op te eten. :+

Nederland is helaas zo dichtbevolkt dat die geiten ook continue met de moestuinen in contact komen. Dat maakt het extra lastig. En ik begrijp dan ook best dat veel mensen stoppen met de moestuin als hij telkens wordt leeggegeten... Beetje lastig om te voorkomen tenzij je misschien besluit voortaan in de moestuin te overnachten, maar dat lijkt mij ook de omgekeerde wereld...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:38

Het werkt ook zo fanatisch hè die wolfwerende rasters....

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:25

Ach wat sneu toch allemaal, wordt er heel beroerd van

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 02:04

Op de Veluwe hebben ze de wolven inmiddels al zo goed leren springen dat 1.80 al geen probleem meer is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:26

Hier vorig jaar ook 180
En meerdere malen 160.

Dus voor mij is het niets nieuws.
Maar dit zijn wel de dingen die gedeeld moeten worden omdat er maar steeds geroepen word dat men maar goed moet afrasteren.

Ik heb 'm ook weer op mijn fb pagina gezet en de media gersgd.
Met dit moet de media laten zien.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:03

Deze beste man slaat hier de spijker op z’n kop.
Zo ook voor sommige personen hier, alleen maar afgeven op de wolf en op de mensen die een andere mening hebben, draagt helemaal niets bij. Je komt geen stap verder door alleen maar te roepen dat iets niet kan of dat jij het er niet mee eens bent. Iemand verketteren omdat diegene een andere mening heeft….

Citaat:
Hij noemt het het absolute dieptepunt in zijn dertien jaar als burgemeester van de gemeente Westerveld. "We praten nog steeds over de wolf zonder te kijken naar een oplossing. Zo laten wij de wereld nog steeds polariseren rondom dit onderwerp", aldus Rikus Jager (69).

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/161308 ... gt-aan-ons

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:24

Kaja schreef:
Deze beste man slaat hier de spijker op z’n kop.
Zo ook voor sommige personen hier, alleen maar afgeven op de wolf en op de mensen die een andere mening hebben, draagt helemaal niets bij. Je komt geen stap verder door alleen maar te roepen dat iets niet kan of dat jij het er niet mee eens bent. Iemand verketteren omdat diegene een andere mening heeft….

Citaat:
Hij noemt het het absolute dieptepunt in zijn dertien jaar als burgemeester van de gemeente Westerveld. "We praten nog steeds over de wolf zonder te kijken naar een oplossing. Zo laten wij de wereld nog steeds polariseren rondom dit onderwerp", aldus Rikus Jager (69).

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/161308 ... gt-aan-ons

Jij doet toch precies hetzelfde? Jouw mening er door drukken en anderen afkraken is alles wat jin hier doet. Iets met de pot verwijt de ketel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:41

Dreamboy schreef:
Jij doet toch precies hetzelfde? Jouw mening er door drukken en anderen afkraken is alles wat jin hier doet. Iets met de pot verwijt de ketel.

Zonder dat dit opnieuw op een discussie uitdraait waar alle aandacht weggehaald wordt van dit onderwerp ben ik wel heel benieuwd waar ik mijn mening erdoor druk en wie/wat ik dan afkraak. Kun je mij dat uitleggen?

Naar mijn mening kraak ik nergens een ander af, maar wijs ik erop dat we niet moeten verzanden in enkel wijzen. Ook heb ik meerdere malen aangehaald dat we actie moeten ondernemen, als in de omheiningen moeten beter voordat de EU ons serieus neemt en gevraagd wat we nog meer kunnen doen. Bedoel je daarmee een mening erdoor drukken? Want ik zie dat als aandacht vragen voor dit delicate onderwerp. Sarcastische en kinderlijke uitingen richting de wolf, de zogenaamde wolven experts en mensen die vóór de terugkeer van de wolf zijn, is voor mij geen oplossing en draagt ook enkel bij aan polarisatie. En ook dat heb ik al eerder benoemd.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:49

Ik lees ook dat de mensen geen hekel aan de wolf hebben maar dat het dier niet past in zo'n dichtbevolkt land als Nederland... Nederland staat na malta op de tweede plaats in de EU.
Andere landen waar de wolf al veel langer komt daar heeft men ervaring met de wolf en deze landen handelen heel anders dan wat er in Nederland mag.. Waarom daar niet van leren?
Mensen leren van fouten, domme mensen alleen van hun eigen fouten.
Het gaat binnenkort een keertje fout en dan is het hek van de dam...
Weg krijgen is misschien te laat en ik snap dat het een toevoeging is op de biodiversiteit maar afschrikken en afschot als er teveel komen lijkt me wel logisch...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:25

Precies je kan het niet zo op zijn beloop laten.

Maar zelfs die biodiversiteit heb ik mijn vraagtekens wel over...
Wat zouden ze bijdragen dan, ook werkelijk bijdragen. Feiten. Niet de theorie van pro wolf.
Ik kan het nog begrijpen in een heeeeel groot aaneengesloten natuurgebied. Al heb ik daar net zoveel verhalen gelezen dat ze ook niet bijdroegen, omdat ze teveel 1 soort uitroeide en dan verder gingen me een ander soort uitroeien.

De schapen die hei kaal houden om hei niet te laten doen wat hei eigenlijk moet doen, stikstof aan kale zandgrond binden zodat er bos kan groeien. Zelfs die cultuurgrond kan zo niet eens makkelijk bijgehouden worden.