Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:02

Staat mooi, knappe Pinda! :))
Leuk dat ze het goed deed!
Een paar dagen geleden hetzelfde gedaan met Malik, ook balkjes!
Vorige keer ging het niet zo met de training dus ik dacht, dan maar even wat anders.
En hij deed het ook erg goed. +:)+

Welkom PSvanLot!

Candalisa, toch weer positief afgesloten.
En het moet allemaal niet direct he, ik heb met mijn vorige paard heeel lang gewacht met galop, dat vond hij gewoon lastig.
En toen we meer controle hadden in stap en draf gingen we pas galopperen, ging het ook veel meer vanuit rust.

Prazani is zeker knap!
Stoer zo he met zadel!
Van stap-galop worden ze meestal wel heel actief haha!

Gentle al zo goed bezig, fijn hoor met je nieuwe zadel!

S1993 ja het is ook lastig iets over te zeggen natuurlijk maar sommige paarden hebben wat meer leiding nodig in het begin.
Tandarts nog wat ontdekt?

Haha Joy de dikbil!
Wel knap dat ze cool is gebleven.

Marie de knapperd, ze ziet er blij uit!

Mrs Midnight wat goed van Timmie.
Malik vindt afspuiten wel goed maar als het zo bovenop zijn billen naar beneden loopt trekt hij wel zijn kontje in, dat vindt hij nog wat spannend. :D
Gave kleur heeft hij toch ook!
Hij ziet er goed uit.

Nog gefeliciteerd met Feyre!
Ook flink aan het groeien, hopelijk haar hoofd niet! :D

Ben benieuwd hoe de les gaat Xutopia !

Fransje heerlijk hoor dat Joya zo braaf is, veel plezier morgen!

Jodym haha lekker uitproberen, ze zijn ook niet gek he en weten precies wat ze kunnen uithalen en bij wie! :=
Idd rustig aan wennen buiten is wel fijn, ik ben heel blij dat ik dat met Malik al zo lang doe, want ik wil straks ook wel veilig naar buiten kunnen!
Als je gaat beginnen met afspuiten werkt het altijd beter om bij de schouder te beginnen, daar schrikken ze minder van dan op de benen.

Froukje wat fijn dat Malenka zo braaf is!

Haha blooper, je werd bijna gelanceerd!
Had zelf trouwens ook een blooper, pleurde achterover van het krukje. :=

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:42

Ja tandarts is gister geweest, ze vond het 'een normaal jonge paarden gebit', maar wel erg scherp. Dat gebeurt vaker bij jonge paarden maar is natuurlijk niet fijn. Gelukkig geen wondjes in zijn mond en het is nu weer netjes gevijld. Hij was super braaf :j

Over het afspuiten: Koda vond in het begin ook het geluid van het water heel spannend (niet wegrennen-spannend, maar wel met zijn ik-vind-dit-moeilijk-hoofd spannend). Daarom heb ik ook regelmatig de slang naast hem gelegd en gewoon gaan poetsen, zodat hij een positieve associatie kreeg. Pas toen hij daar comfortabel mee was ben ik overgegaan op afspuiten. Van mij mag een paard ook aangeven dat ze ergens nog niet aan toe zijn en dan bouw ik het wat rustiger op :)

Knappe pinda nu een eigen hoofdstel!

Veel jonge paarden hebben moeite met galopperen en balans. Koda heeft eigenlijk een heel makkelijk galopje, alleen is onze bak enorm zwaar op het moment dus dat maakt het lastig voor hem. Vaak vraag ik daarom het aangalopperen ohz en neem ik hem na een aantal galopsprongen zelf terug.

Zadel staat goed bij Prazani :)

Haha Miranda van het krukje gevallen, Malik zal raar hebben opgekeken! Geen pijn gedaan?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:47

Hier ook een paard met moeite in de galop. Maar het gaat steeds beter *\o/*

Mooi hoofdstel van Pinda! En ja, Joy is 156. Ze heeft echt een hele dikke kont :o :+

Hier zie je dat een beetje:
Afbeelding

Serenity350

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:48

*Kruipt even onder haar meeleessteen vandaan*

Joy heeft een heerlijke kont. :)) Maarr...... Is daar nu iemand de bak aan het grasmaaien? >;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:55

Serenity350 schreef:

Joy heeft een heerlijke kont. :)) Maarr...... Is daar nu iemand de bak aan het grasmaaien? >;)

_O-

Trekker training :D

Joy is een beetje spooky met motoren. Ik heb nu iemand erbij gehaald die haar (en mij ok toegegeven) van die angst af gaat helpen. Vorige keer zijn we begonnen met een vlag, vorige week was de beurt aan de zoon van de staleigenaar op de grasmaaier. Voltes rijden, erlangs, elkaar tegenkomen, Joy achter de maaier aan enz. Zodra ik een filmpje heb, zal ik hem posten.

Volgende keer gaan we oefenen met een grote trekker. Zo hoop ik dat we straks lekker ontspannen naar buiten kunnen *\o/*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:03

Is Joy ook nog niet gewoon een beetje overbouwd? Feyre ziet er op dit moment ook zo uit :))

Wat doet Gentle het ontzettend knap zeg! Ziet er heel fijn uit :j

Mooi hoofdstel voor Pinda! En goed dat ze de balkjes begint te snappen :))

Zag ook nog een knappe schimmel met een zadel en gevaarlijke krukjes.

Voor Feyre komt vrijdag de zadelpasser, hoop echt dat het zadel groen licht krijgt! Niet dat we voorlopig gaan rijden (zie de opmerking over het overbouwd zijn :P ) maar dan kan ik er wel spelenderwijs mee beginnen met longeren en wat lange lijnen met het zadel erop.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:06

Afbeelding

Ze is inderdaad nog overbouwt. Maar ik vraag me af of dit recht gaat trekken. Het is trouwens erg lastig te zien hoor, juist omdat ze zoveel bespiering heeft (echt van die heuvels achterop). Maar ze zal nooit helemaal opwaards komen. (dat is ook niet gebruikelijk bij quarters)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:07

Gimme_Joy schreef:
Serenity350 schreef:

_O-

Trekker training :D

Joy is een beetje spooky met motoren. Ik heb nu iemand erbij gehaald die haar (en mij ok toegegeven) van die angst af gaat helpen. Vorige keer zijn we begonnen met een vlag, vorige week was de beurt aan de zoon van de staleigenaar op de grasmaaier. Voltes rijden, erlangs, elkaar tegenkomen, Joy achter de maaier aan enz. Zodra ik een filmpje heb, zal ik hem posten.

Volgende keer gaan we oefenen met een grote trekker. Zo hoop ik dat we straks lekker ontspannen naar buiten kunnen *\o/*

Had al zo'n vermoeden, maar kon het niet laten er een flauwe opmerking over te maken. :')

Hier heb ik laatst de buurman gevraagd of hij met zn nieuwe scooter even heen en weer wilde scheuren over de oprit toen ik aan het oefenen was. Zelfde idee inderdaad. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:10

Joy is nu 4 toch? Grote kans dat ze dan nog wel een heel eind door ontwikkelt. Ze zal inderdaad nooit zo rechtop komen als een dressuurpaard, maar denk dat dit nog wel wat bij trekt hoor!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:26

Berdien schreef:
Joy is nu 4 toch? Grote kans dat ze dan nog wel een heel eind door ontwikkelt. Ze zal inderdaad nooit zo rechtop komen als een dressuurpaard, maar denk dat dit nog wel wat bij trekt hoor!

Ja Joy is 4

To be perfectly honest... :o

Ik hoop niet dat er nog heel veel bijkomt :+

Daarbij is ze heel snel geweest met alles. Er zal misschien nog wel iets bijkomen, maar kan me niet voorstellen dat ze nog centimeters gaat groeien. Maar we zullen zien :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:27

Hahaha Serenity my kind of humor :)) _/-\o_

BAPLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:34

Hoi! Ik ben nieuw hier, ik heb wat terug gelezen, maar niet alle 97 pagina's!
Wij hebben er ook eentje dat dit jaar zadelmak gemaakt word, ik ga dat zelf doen (denk ik). Ik zal hem even voorstellen:

Zijn naam is Be Jackson KH, hij is 5 jaar oud dit jaar en is bij ons geboren, uit mijn KWPN merrie. Het was het braafste en aanhankelijkste veulen ooit! Helaas en onverklaarbaar is dit enorm veranderd. Jackson is echt de grootste bangerik die ik ken. Die zoekt overal wat achter en als je nog maar te lang kijkt krijgt hij al bang. Met mij valt hij wel mee, en stilaan zijn we aan het oefenen dat andere mensen hem ook geen kwaad doen, want die konden hem niet eens aanraken. Hij is altijd goed in de hand geweest en heeft wel wat grondwerk gedaan als 2 jarige. Vorig jaar ben ik begonnen met wat meer grondwerk en schriktraining, en als we in de piste zijn valt het eigenlijk best mee, ik kan zijn hele lijf ook met een zweep of een zakje aanraken nu. Het hoofdstel vond hij best oké, en ook de longeersingel en een zadel zonder beugels waren geen probleem. Hij was super braaf! Toen ik de stijgbeugels (omhoog, dus niet loshangend naar beneden) aan het zadel had gehangen, is hij helemaal geflipt toen dat lawaai maakte in galop. Intussen is hij daar ook weer over. Binnenkort ga ik er dus eens overhangen, maar ik denk dat hij gaat flippen. En dan is er natuurlijk nog het grootste probleem... Wie gaat hem vasthouden? Als iemand buiten mezelf hem vasthoudt, is hij super achterdochtig en schrikt hij super snel. Mensen vinden dit vaak leuk, die 'exclusieve' band, ik absoluut niet! Want hij is ook niet van mij, mijn stalbazin/vriendin heeft hem gefokt uit mijn merrie. Ik zie hem doodgraag, dus ik ben er voornamelijk veel mee bezig... Ik heb al gedacht misschien een professional te laten komen die dagelijks zadelmak maakt, die er op gaat terwijl ik hem vasthoud. Maar ik weet het dus even niet...
Het is een vervelende situatie, want dat paard heeft nooit een slechte ervaring meegemaakt. En zijn beide ouders zijn zalig te rijden en helemaal niet achterdochtig.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:40

Welkom Evi_Nijem! En wat een lastige situatie zo! Wil je vooral veel wijsheid, rust en succes met hem toewensen en het klinkt alsof je heel zorgvuldig bezig bent met af te wegen wat ook voor het paardje steeds weer de juiste volgende stap is.

Zomaar iets wat in me op kwam toen ik je verhaal las en toch wilde vragen/delen. Weet je een beetje wanneer die gedragsverandering precies plaatsvond? Was dat plots of geleidelijk? En niet dat er heel specifiek iets aanleiding voor is, maar de manier van schrikken zoals jij beschrijft doet me erg afvragen of hij misschien niet iets aan zijn ogen heeft. Daar kan een paard ook erg onzeker van worden.

Puur uit interesse en medeleven hoor! Want het lijkt me vooral een heel lastige situatie en kan me heel goed voorstellen dat jullie al heel lang hiermee aan het zoeken zijn. Succes vooral dus!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:44

Thanks voor jullie opbeurende berichten heb even snel meegelezen want momenteel zit ik op een andere roze wolk <3

Ga vanmiddag even heel rustig met een bak koffie bijlezen en reageren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:45

<3

BAPLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:53

Serenity350 schreef:
Welkom Evi_Nijem! En wat een lastige situatie zo! Wil je vooral veel wijsheid, rust en succes met hem toewensen en het klinkt alsof je heel zorgvuldig bezig bent met af te wegen wat ook voor het paardje steeds weer de juiste volgende stap is.

Zomaar iets wat in me op kwam toen ik je verhaal las en toch wilde vragen/delen. Weet je een beetje wanneer die gedragsverandering precies plaatsvond? Was dat plots of geleidelijk? En niet dat er heel specifiek iets aanleiding voor is, maar de manier van schrikken zoals jij beschrijft doet me erg afvragen of hij misschien niet iets aan zijn ogen heeft. Daar kan een paard ook erg onzeker van worden.

Puur uit interesse en medeleven hoor! Want het lijkt me vooral een heel lastige situatie en kan me heel goed voorstellen dat jullie al heel lang hiermee aan het zoeken zijn. Succes vooral dus!

Gho, ik ben toen hij 1-2 jaar was een jaar naar de UK gegaan voor mijn werk (mijn paarden waren mee, hij dus niet) en het was eigenlijk zo als ik terug kwam, maar hij had gewoon op de wei gestaan met vriendjes en de eigenares nam hem wel af en toe nog in de hand, en dat lukte wel, maar op de duur niet meer dan een halster aan krijgen en leiden, toen ik terug was had ik dus weinig problemen met hem, ik merkte wel dat hij schrik had maar hij liet alles doen, terwijl hij bij andere mensen een meter achteruit sprong (soms nog) Ik ken de eigenares heel goed en een betere persoon als haar bestaat er niet, dus daar zit het probleem zeker niet. Zij krijgt hem nog steeds een halster aan en kan hem buiten zetten, maar dat vindt hij dan wel voldoende... >;) Ook de kindjes zijn nu aan het oefenen om hem te aaien, en stilaan gaat dat beter. Een vriendin van mij is er soms mee bezig, maar dan zie je hem zo angstig naar mij kijken :D Het komt wel goed geloof ik want er zit beterschap in. Allen gaat het heeeeeeeeeeeeeel traag

BAPLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:57

Dit is Jackson trouwens;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:10

Hij is wel heeeel erg mooi zeg. <3 En hij heeft de uitstraling van een ontzettend gevoelig paardje :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:17

Wauw hij is prachtig! <3 Wel een lastig probleem, zeker als je niet echt kunt herleiden wat het veroorzaakt heeft. Maar zo te lezen ga je er wel op een hele goede manier mee om!

BAPLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:23

Ik houd jullie op de hoogte van de vooruitgang in het zadelmak maken. En hopelijk gaat hij door te werken minder nadenken

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:28

Prachtig paard! Ik heb zo geen tips voor je (ik heb namelijk een hele makke quarter :+ )

Maar mocht je het willen uitbesteden (misschien is het niet in frage en heb je deze tip al een keer gehoord), ik heb hele goede verhalen gehoord over Featherlight horsemanship. Ze heeft wel een bizarre wachtlijst volgens mij, maar misschien is dat een optie?

BAPLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:38

Gimme_Joy schreef:
Prachtig paard! Ik heb zo geen tips voor je (ik heb namelijk een hele makke quarter :+ )

Maar mocht je het willen uitbesteden (misschien is het niet in frage en heb je deze tip al een keer gehoord), ik heb hele goede verhalen gehoord over Featherlight horsemanship. Ze heeft wel een bizarre wachtlijst volgens mij, maar misschien is dat een optie?

Als er een wachtlijst is is het geen optie, ik zou nu liever doorwerken, maar ik ga het wel eens researchen!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:22

Welkom Evi, wat een prachtig paard is het, maar wat rot dat hij zo ineens is veranderd... Ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen bij jullie, dus wees welkom om mee te kletsen hier :)

BAPLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:18

Bedankt xXUtopiaXx !

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:59

Evi, welkom!
Mooi dier. <3
Mijn vorige paard was ook heel moeilijk, binnenvetter, ontzettend lief, gevoelig, dominant en onzeker, lastige combi.
Nieuwe dingen hadden lange introductie nodig en er hoefde maar een heel klein dingetje mis te gaan, dan zag hij het niet meer zitten en moest je nog langer aan de gang.
Het belangrijkste is denk ik dat zo'n paard moet leren zelfverzekerd te worden en fouten mag maken, met heel veel belonen en heel weinig druk.
Ik zou zo'n paard liever niet uitbesteden want als je dat goed wil doen duurt het heel lang met zo'n paard.
Mijne heb ik alleen ingereden en dat ging het beste, alles wat erbij kwam veroorzaakte alleen maar stress.
En hij heeft nooit een stap verkeerd gezet toen ik erop ging.
Later met buiten rijden nog wel heel veel gedoe gehad.
Je zou ook kunnen kijken voor goede grondles, want als je je paard goed kan lezen helpt dat enorm!

Joy heeft denk ik een typische quarterbouw, lekkere dikbil. :))

S1993 als er geen wondjes waren zal dat het waarschijnlijk niet zijn.
Wel super dat hij braaf was.
Malik is wel gewend aan de tuinslang want daar geef ik water mee.
En nu sproei ik de bak, hij laat zich zelf niet natsproeien maar laatst trok hij wel de slang eraf, mormel! }>
Ik had me niet bezeerd hoor gelukkig, ik plofte heel charmant neer. :x
Het was gelijk een goede oefening, Malik keek gelijk naar me maar schrok niet, dus had hem gelijk een snoepje gegeven. :))

Candalisa, gefeliciteerd, wat een mooi kind! <3

Had trouwens een topic gemaakt van Malik zijn onderdanen!
[ITP] Mini Killers.