Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:52

linda2008 schreef:
Quir, welkom :)

Ik denk dat de methode van nicky best wel goed is, maar je moet er wel enorm handig in zijn en vaak reageren we net iets te laat waardoor je niet het gewenste effect krijgt.... ik zou zelf gewoon voorzichtig met een longeersingeltje blijven werken (nog geen heel zadel of andere poespas). Uiteindelijk gaat de singel van je zadel namelijk ook niet los (druk er af) als ze zich goed gedragen, dus daar moeten ze toch aan wennen...

Granoek, wat een gedoe met je hoofdstel, maar ik zou hem nog iets lager proberen zoals Miranda aangaf, dan krijg je ook meer ruimte bij de neusriem :j

Alleen kan die dus niet lager want hij zit op het grootste haha. Dan zou ik gaatjes bij moeten prikken maar ik betwijfel of dat genoeg gaat zijn, dus dan stuur ik hem liever terug in zijn originele staat :+

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:15

Haha ja dan is ie gewoon te klein :=

Zoiets had ik trouwens gister ook met kleding. Paardrijkleding kopen vond ik sowieso al vervelend want ik kan rustig 2 maten groter pakken dan wat ik met normale kleding heb :o en dan denk je te weten welke maat je van een bepaald merk nodig hebt, maar dan pak je een ander model en dan valt die ineens weer veeeel groter of kleiner.... zo irritant! Krijg er een complex van :P haha!

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 09:34

Lastig Granoek! Ik heb het juist andersom. Joy heeft een iniminie neusje vergeleken met haar hoofd en de rest van haar lijf. Cob is om haar neus te groot... >;)

En ik ben blij met een spijkerbroek voor het rijden :D

Afbeelding
Afbeelding
Ze glimt je tegemoet. Niet schrikken van haar nek, het is een quarter en haar hoofd is dus klein...

Maar we gaan wel weer even verder met trainen volgende week. *\o/* (als in los in de bak gas, rem, stuur erop en dan vakantie) :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:29

Nicky_Rilana:
Je bedoeld dus met een longeerlijn als singel op "afstand"? Dat lijkt me eigenlijk best gevaarlijk. Of ik snap niet helemaal wat je bedoeld. :=

Doe zelf wel als eerste een lijn om het paard heen als "singel". Maar dan gewoon in stilstand in te laten wennen aan iets om ze heen. In stilstand goed gewend dan in stap aan de hand, maar wel zo dat ik de lijn altijd meteen weg kan trekken zonder in de knoop te raken.

Zou zelf aan de longe beginnen met gewoon een elastische deken singel. Dat sluit toch goed aan, maar voelt niet meteen zo massief als een longeersingel of zadel of iets dergelijks. Als dat goed gaat ga ik verder met een longeersingel, niet aangesingeld. Dus wel aansluitend maar niet strak. Om te voorkomen dat de singel naar achter schuift, maak ik deze vast met een (halster)touw voor om de borst langs. Als dat goed gaat, singel een gaatje strakker, etc.

Ik ga even terug lezen wat precies het probleem was. :=

Bedankt! Liberty is een Kadans x Irakion! :D

Granoek:
Het is wel een prachtig hoofdstel! Zo jammer dat het niet past. Neusriem zou inderdaad gaatje lager mogen, maar dat gaat dus niet. :+
Denk ook niet dat het leer lang genoeg is dat ie ver genoeg kan zakken als je er gaatjes bij prikt. Erg jammer!

Misty444:
Vervelend dat ze het in galop zo eng vond. Ik zou eerst weer even stapje terug gaan en alleen een elastische dekensingel om doen. Waar veel paarden in het begin van schrikken is het "massieve" van een gewone singel. Zodra ze een keer diep inademen zet de borstkas uit (wat ze in galop vaak doen) en komen ze "ineens" een massieve singel tegen en dat kunnen ze heel beangstigend vinden in het begin.
Met een elastische dekensingel voelen ze wel de druk, maar het veert ook mee met het inademen. Zodra ze dat niet meer eng vind kan je verder gaan met een gewone singel!

Verder kan je inderdaad wel zoals fransje23 zegt regelmatig gewoon even het dekje en BBP erop leggen! Gewoon even met poetsen, tijdens het longeren (maar dan niet mee laten lopen), enz. Vooral doen alsof het heel normaal is, als jij laat merken dat het spannend is, zal zij het automatisch ook spannend vinden.

Fransje23:
Dankjewel!

Linda2008:
Dankjewel!
Heel herkenbaar dat met rijkleding! Toen ik nog elke dag veel paarden reed natuurlijk ook veel rijbroeken, maar had alle maten tussen 36 en 44, zo'n grote verschillen. :')

Gimme_Joy:
Ze is inderdaad net een spiegel! Ziet er goed uit. :j
Vind haar ergens wel wat weg hebben van mijn Liberty haha. Niet zo zeer qua bouw, maar haar uitdrukking lijkt er veel op en zelfde kleur en ook twee witte achter voeten. :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 11:20

Ik snap wat je bedoelt Quir! Ze lijken best op elkaar :j

Knappie trouwens! Spannend hoor *\o/*

Misty444, inderdaad even een stapje terug doen. En langzaam opbouwen weer. Ik ben met Joy begonnen met een longeersingel. Maar die heeft nog nooit een kick gegeven eigenlijk. Ergens wel lastig, want ik weet ook niet wat haar grenzen zijn. Die moet ze hebben namelijk :+ . En ik kom daar liever achter als ik ernaast sta to be perfectly honest :o

En soms is het ook iets waar ze even doorheen moeten hoor. Veel paarden gaan ook helemaal los als je voor het eerst gaat longeren met zadel. Behalve Joy natuurlijk >;) . Die geeft 1 bokje en dan is het daarna teveel moeite ofzo... :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:16

nicky_rilana schreef:
MirandaFuego schreef:
Als je een longeerlijn om haar buik doet moet je wel heel goed oppassen dat het niet naar achter glijdt want dan gaat ze zeker bokken.. :=

Dat is eigenlijk ook de bedoeling. Als je gaat rijden en je wilt aan draven dan geef je been (druk) en laat je los als je paard de juiste reactie geeft, Aandraven bijvoorbeeld.
In het geval van de longeerlijn geef je dus druk. Reactie is dat het paard gaat bokken en je houd druk. Stopt het paard met bokken laat je los. Ik snap dat dit apart klinkt, en in het begin vond ik dit zeker ook heel raar. Maar ik heb dit toch al heel vaak gezien het het werkt echt goed. Hier door leer je het paard dat bokken op druk niet gewenst is. Ik begrijp het ook wel als je dit niet toepast hoor. Het kan alleen wel een manier zijn om iets te leren.

Welkom quir, leuk paard om te zien, wat is de afstammeling?

Het principe snap ik wel..ik bedoel dat de lijn naar de liezen schuift, dat lijkt me niet zo'n goed plan.
Er bestaat maar weinig paarden die daarvan niet gaan bokken.
Maar een gespannen paard zou ik nooit dwingen, dat werkt averechts, ik heb hiervoor een paard gehad die heel snel gespannen werd, als je die dwong dan deed hij het nooit meer en ging dan compleet door het lint.
Dus sowieso is dit niet zo handig om toe te passen op een gespannen paard en ook niet als je daar zelf niet genoeg ervaring mee hebt.

Quir, welkom!

Ooh ik moet gaannn, lees later verder! :evaw:

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:13

Het is dat ik joy hier al vaker voorbij heb zien komen anders was ik ook in de war geweest met Liberty haha!

Uiteraard als je blij bent met nieuwe spullen, groeit die koe in je oude Dexter spullen ~~}>

Afbeelding

Was eigenlijk net blij dat ik voor hem nu bruine spullen kon kopen maar nu heb ik geen smoesjes meer :=

Dat met die longeerlijn-singel zou ik ook niet gelijk proberen. Ik snap het idee er achter maar denk dat dit toch wel wat ervaring vereist op z’n minst

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:41

*\%/*

Afbeelding

Ze was echt kei braaf :D <3
(Ik zie wel dat ik toch wat groot ben voor dr := zij moet groeien in spieren en ik ga mijn best doen om er nog wat kilootjes af te krijgen en dan worden we vast een mooi team :o )
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 11-05-19 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:42

ooooh super leukk !! <3

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:03

Wat leuk! En ze blijft zo knap <3 Ik vind je helemaal niet heel groot. :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:05

Wat gaaf, Linda2008! *\o/*

Prachtige kleur heeft ze ook! Ik ben dol op bijzondere kleurtjes!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:24

Quir, leuk paard!
Blijven ze gewoon van die spullen af in de stal?

Granoek, opeens een hoofdgroeiactie.. _O-

Gimme_Joy, Malik heeft natuurlijk ook een breed voorhoofd en smal neusje maar cob past hij wel.
Ik heb een full hoofdstel nu maar daar heb ik gaatjes bij gemaakt, kon gemakkelijk.

Linda, wat goed! *\o/*
Volgens mij valt het wel mee hoe groot je bent, je hangt scheef dus lijkt het anders.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:04

MirandaFuego schreef:
Quir, leuk paard!
Blijven ze gewoon van die spullen af in de stal?

Granoek, opeens een hoofdgroeiactie.. _O-

Gimme_Joy, Malik heeft natuurlijk ook een breed voorhoofd en smal neusje maar cob past hij wel.
Ik heb een full hoofdstel nu maar daar heb ik gaatjes bij gemaakt, kon gemakkelijk.

Linda, wat goed! *\o/*
Volgens mij valt het wel mee hoe groot je bent, je hangt scheef dus lijkt het anders.

Je bedoeld in de tent?
De draak stopt wel alles in haar mond, trekt overal aan, maar er staat ook niets waar ze niet aan mogen komen. Staan twee grote bakken 1 waar het hooi in zit en de andere zit een accu voor het licht met een deksel erop die ze niet open krijgen. En dan twee voerbakken. :D
Oh en zaagsel dan, blijven ze gewoon vanaf. :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:03

Ja dat bedoel ik, wat braaf!
Mijne zou overal aan gaan zitten, die heeft laatst nog houten paaltjes van de buren over de stroomdraad gekregen en half opgeknaagt. :=
En de ponnies nemen gewoon happen uit zandzakken dus zaagsel zullen ze zeker lustten. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:15

Afbeelding

Wij hebben lekker gewandeld, en Joya gesnackt, vandaag.
Had haar als oefening even een longeersingel, borsttuig en wat zadeltassen om gedaan.
Was allemaal geen enkel probleem.
Gras eten is sowieso belangrijker dan wat dan ook.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:50

Joya vergeet alles als er gras is! :D
Maar wel braaf hoor! :))

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:05

Heerlijk zo’n afleidingsactiviteit :))

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:07

Haha uiteraard, grasjes is ALLES

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:44

Ze had alles al om voor we naar het gras liepen maar dingen op of om haar heen vindt ze sowieso nooit echt spannend.
Maar is wel de eerste keer dat ze de singel meer dan een uur om heeft gehad.

Vanaf dat ik haar kocht als veulen heb ik telkens mijn armen om haar heen geslagen zoals een zadel met singel zit. Toen ze klein was konden mijn vingertoppen elkaar nog raken dan :D
Dat leek mij een mooie gewenning voor de toekomst een dat lijkt ook zo te zijn.

Joya zet eten altijd met stip op nummer 1!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:18

Oh dat deed ik ook inderdaad :D En over de rug heen aan de andere kant kriebelen, toen ik er nog overheen kon
Maar hier gaat eten ook boven alles ja haha, voor beide paarden trouwens :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:59

Die omarmactie doet mijn man altijd bij Malik! :D
Die knuffelen s'morgens altijd want dan voert hij.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:02

Afbeelding

Ik heb er ook weer opgezeten vandaag! Het voelde voor het eerst alsof ik aan het rijden was *\%/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:13

Wat goed Isabel! +:)+

Malik ziet tegenwoordig beren op de weg! _O-

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:10

Isabel, wat goed :D je straalt ook helemaal :) super leuk!

Miranda, whahaha!! Maar Malik kijkt er wel vriendelijk naar :P

Ik heb vandaag ook weer op Raika gezeten en we hebben zelfs een rondje los gestapt en gedraafd :):) (al is het aandraven wel hilarisch!! Ze kent natuurlijk geen hulpen en stem vanaf de rug vind ze ook wat twijfelachtig, dus het is aanmoediging alsof er een belangrijke voetbalwedstrijd gewonnen wordt... := )

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:08

Ik zag twee beren broodjes smeren Y)(^)

Wat leuk dat het zo goed gaat met Raika!