Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:30

Ik ga ook mee met de derde theorie. Een foto kan inderdaad haast nooit weergeven of je paard volledig goed loopt op dat moment. Ook denk ik inderdaad dat niet alle topruiters daadwerkelijk rijden volgens de ontspanning en de rien-manier om zo maar te zeggen zoals wij dat proberen te doen.
Niks ten nadele overigens want ik doe het ze niet na dat niveau! Maar van het hoogste niveau kan ik alleen foto's van Rien en van Romy vinden van de driehoekjes en de rechte lijnen en de ruiter die helemaal recht zit. Alle andere ruiters zitten met hun been te ver naar voren en voorste driehoekje 3x zo groot als achterste driehoekje.

En als ik naar mezelf kijk is de beste foto die ik heb volgens de lijntjes dat alles klopt een foto op een moment waarvan ik weet dat we hartstikke veel spanning hadden en we 1sec daarna de oefening compleet verpesten door in galop te gaan i.p.v. draf verruimen.

Nou ja ik heb er verder niet veel verstand van ben ook maar een basisruiter maar dit viel me gewoon op was benieuwd hoe jullie erover dachten.

proven02

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:31

@promiss dat was mijn vraag:
Er schiet me trouwens ineens iets te binnen. Rien legde heel mooi uit hoe je aan een foto kan zien of een paard van achter naar voren wordt gereden. Met de driehoekjes en lijnen enzo.
Maar ik heb nu even wat foto's opgezocht van topruiters, Edward Gal, Isabell Werth en ga zo maar door. Maar ik kan dus geen 1 foto vinden die volgens wat Rien zegt van achter naar voren wordt gereden. Wat houdt dit in? Rijden al die topruiters dan niet van achter naar voren? Dat lijkt me niet kloppen toch? Of heb ik iets in de uitleg gemist misschien

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:36

Oh ja die had ik gelezen.... Sorry.
Ook dat kan ik trouwens nergens vinden, dat hij uitlegt van die lijntjes en zo. Wel dat hij de driehoek in de stap noemt.
En ja, ik wil niks missen ;-)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:59

Trouwens, ik denk wel dat hoe meer verzameling je hebt, hoe moeilijker dat 3 hoekjes verhaal wordt.
https://www.google.nl/search?q=ingrid+k ... k69rEgXPIM:
Daarbij komt nog bij in welke gang het paard gaat in de draf, passage of uitgestrekte draf bijvoorbeeld, en op welk moment de foto is genomen. Zelfs van Ingrid kom je perfecte foto's tegen, maar ook die niet kloppen volgens het 3 hoekjes verhaal. Dus ik hou het er op dat de theorie misschien wel klopt, zeker bij een paard dat nog niet in verzameling gaat, maar dat de praktijk weerbarstiger is.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:04

En je ziet bij die foto van Ingrid Klimke wel dat het paard correct gaat met een super achterbeengebruik maar een meer dan super voorbeengebruik. Waar ik bij Totilas zijn achterbeen meestal echt teveel achter vond blijven in het strekken.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:05

Sjolvir schreef:
Dat is nogal een verschil zeg, en ja, spanning doet wel heel wat zeg.
Toobs is ook een rare met spanning die sluit zich dan helemaal af.

Ik zeg insturen! Ik wil ook weer eens wat insturen, maar gezien de responstijd vind ik het ook weer zo zinloos.. lastig..
Nou ja, waar ik mee zit, moet Toobs meer van voren tegen houden en teugels korter houden, zodat hij meer sluit en geen 60 meter lang wordt, ik snap dat deel, maar ik wil/kan hem niet tegenhouden zoals gewenst vind dat te veel druk, geen idee of dat ook echt teveel druk is, zou dat graag eens horen, want contactteugel klinkt prachtig, maar daar zit hem nou net de clou, wat is contact en wat is te los en wat is te strak?? Heb ik het even niet over L en R niet gelijk en te langzaam zijn etc.

Nou dat was weer een heel eind bijlezen mensen, weer heel leuk en leerzaam. Filmpjes van Sjolvir en Mirjam weer leuk om te zien, vooral de stoere Hepsie :D

Ik had een filmpje gemaakt van de vaak balansloze Fries om in te sturen voor de 1e week vd challenge, maar had het toen niet eens bekeken omdat hij zo taktloos aanvoelde. Zit ik het uiteindelijk terug te kijken, ziet het er best prima uit... Ook wel eens leuk, maar wel te laat nu, hahaha.

Ik zeg altijd dat hoe beter ik het leer, hoe minder ik vind dat ik ook maar enigszins kan rijden, dus herken de zelfkritische houding van velen hier wel. Tip: soms moet je even eerst een filmpje van vorig jaar kijken en dan eentje van vorige week... Is natuurlijk ook het leuke aan rijden, dat er altijd veel te leren over blijft.

En wat betreft de druk en de contactteugel: Als je van achteren naar voren rijdt (ritme vraagt en kantelen van het bekken, niet snelheid), dan krijg je druk. Soms licht, soms zwaarder, dat varieert per paard en per dag en per gang en per mate van verzameling. Zolang je die druk niet statisch vastpakt (met strakke schouders, strakke armen, knakpolsjes of anderszins), maar erin meebeweegt, vind ik druk geen bezwaar. Als ik het maar gekregen heb en niet gehaald, dan valt het volgens mij te rijmen met het principe vd contactteugel.

Dat is de theorie, want ik moet elke twee seconden tegen mezelf zeggen dat ik mijn schouders los moet laten... 8)7

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:13

https://www.google.nl/search?q=totilas+ ... AtYSV3sxQM:
als je dan deze foto vergelijkt met die van Ingrid dan zou ik hier zeggen dat Totilas breekt in de rug waar het paard van Ingrid zijn kont er onder gooit. Ook als je kijkt naar de beide nog op de grond staande benen van Totilas. Het op de grond staande achterbeen is al verder in de afwikkeling dan het op de grond staande voorbeen.
Ik vond Totilas overigens een fantastisch paard hoor!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:15

vur schreef:
Trouwens, ik denk wel dat hoe meer verzameling je hebt, hoe moeilijker dat 3 hoekjes verhaal wordt.
https://www.google.nl/search?q=ingrid+k ... k69rEgXPIM:
Daarbij komt nog bij in welke gang het paard gaat in de draf, passage of uitgestrekte draf bijvoorbeeld, en op welk moment de foto is genomen. Zelfs van Ingrid kom je perfecte foto's tegen, maar ook die niet kloppen volgens het 3 hoekjes verhaal. Dus ik hou het er op dat de theorie misschien wel klopt, zeker bij een paard dat nog niet in verzameling gaat, maar dat de praktijk weerbarstiger is.

Nou we bedoelen zeker hetzelfde. MAAR een 'theorie' die niet overeenkomt met de praktijk die deugt niet en mag volgens mij ook niet zo genoemd worden. Daarom heeft het 'verhaal' van de driehoekjes voor mij maar zeer beperkte betekenis. Inderdaad wringt het naar mate de verzameling toeneemt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:16

Helemaal met je eens. En ook met Promisse. Dus wat mij betreft gaat het 3 hoekjes verhaal niet altijd op voor elke africhtingsgraad en moet je het hele gereden zijn en lichaamsgebruik van het paard mee in ogenschouw nemen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:19

Promisse schreef:
https://www.google.nl/search?q=totilas+ ... AtYSV3sxQM:
als je dan deze foto vergelijkt met die van Ingrid dan zou ik hier zeggen dat Totilas breekt in de rug waar het paard van Ingrid zijn kont er onder gooit. Ook als je kijkt naar de beide nog op de grond staande benen van Totilas. Het op de grond staande achterbeen is al verder in de afwikkeling dan het op de grond staande voorbeen.
Ik vond Totilas overigens een fantastisch paard hoor!

Nou, bekijkt men de zeer verzamelde piaffe en passage, dan wordt voor mij duidelijk dat Totilas een ietwat weke rug had. Bij het vergelijke van beelden, moet men ook rekening houden de bouw van de paarden. Beoordelen op basis van foto's blijft een riskante zaak, vind ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:38

Ik denk dat de driehoekjes wel op gaan voor paarden die heel normaal bewegen. Voor mijn beide paarden kan ik er prima mee uit de voeten.

Maar dan heb je nog een categorie paard die zo veel elastiek hebben dat ze meer beweging in het voorbeen hebben dan het achterbeen ooit mechanisch zou kunnen. Dan is het achterbeen al maximaal er bij maar heeft het voorbeen een ruimere actieradius simpelweg omdat er geen buik in de weg zit en het been anders gesteld is. Dat zou voor mij een logische verklaring kunnen zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:23

Al met al vind ik het hee; teleurstellend dat van der Schaft dergelijk simplistische 'handgrepen' geeft. Die worden te vaak gebruikt om iemand die blij is met z'n paard, tot op de bodem af te branden.
En wat mij sowieso stoort is de, hierboven al aangehaalde, dubbele norm met betrekking tot top-ruiters en de andere ruiters. En waarom ? Volgens mij omdat, .. indien hij er een punt van zou maken dat men zou moeten rijden zoals hij vindt dat het hoort, hij met klikken en klakken eruit werd gegooid ! Zelfs Klaus Balkenhol was men in Duitsland liever kwijt dat rijk, op het moment dat hij met een smoes ontslag nam als Deutscher Bundestrainer. Hij drukte te zwaar zijn stempel op het rijden van ruiters die getraind werden door mensen die in niets voor hem onder deden.
Wat Rien van der Schaft betreft, heeft zijn prestige eraan gewonnen sinds hij bondstrainer is en met die cursus verdiend hij een stevige slok op de borrel erbij. Daar is niets op tegen, maar laten we tenminste een kat, een kat noemen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:23

Al met al vind ik het hee; teleurstellend dat van der Schaft dergelijk simplistische 'handgrepen' geeft. Die worden te vaak gebruikt om iemand die blij is met z'n paard, tot op de bodem af te branden.
En wat mij sowieso stoort is de, hierboven al aangehaalde, dubbele norm met betrekking tot top-ruiters en de andere ruiters. En waarom ? Volgens mij omdat, .. indien hij er een punt van zou maken dat men zou moeten rijden zoals hij vindt dat het hoort, hij met klikken en klakken eruit werd gegooid ! Zelfs Klaus Balkenhol was men in Duitsland liever kwijt dat rijk, op het moment dat hij met een smoes ontslag nam als Deutscher Bundestrainer. Hij drukte te zwaar zijn stempel op het rijden van ruiters die getraind werden door mensen die in niets voor hem onder deden.
Wat Rien van der Schaft betreft, heeft zijn prestige eraan gewonnen sinds hij bondstrainer is en met die cursus verdiend hij een stevige slok op de borrel erbij. Daar is niets op tegen, maar laten we tenminste een kat, een kat noemen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:17

Wat een leuk en interessant topic, ik ga hier even meelezen als jullie dat goed vinden.
Ik zal me even kort voorstellen:
Ik ben Yvonne. Tot een paar jaar terug heerlijk wat gefokt (kwpn), met regelmaat eens een verreden handelspaard of pony opgeknapt en gecorrigeerd, lesgegeven en dat alles met het Skala als leidraad. Doorzitten was altijd al lastig, dus meestal stopte ik als ik L2 of M1 geklasseerd was en kocht weer een ander project. Ben helaas nu geen hele actieve ruiter meer (heupen zijn niet meer goed genoeg), dus heb nu een karaktervolle töltende IJslandermerrie waar ik recreatief van geniet (en natuurlijk ook wel dressuur mee rijd met 5 gangen, wat erg leuk en nieuw is).

Wat betreft Rien; ik ben erg blij met hem als bondscoach. Maar ik herken wat jullie ook opmerken hier. Als ik erover nadenk, denk ik dat hij op een goeie en diplomatieke manier positieve aspecten toevoegt aan de Nederlandse topsport. Ik denk namelijk dat vanaf hogerhand topruiters een totaal andere wijze van rijden opleggen echt niet gaat werken. Maar dat is mijn gevoel erover.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:32

De hele wereld heeft commentaar gehad op ldr en nu heeft Rien tegengas met de contact teugel. Maar wat komt er nu nog meer voor die Euros?
De duitsers zouden Toot ook wel even corrigeren......

Ik kan niet goed genoeg rijden om de ldr methode toe te passen, maar met de contact teugel ben ik al jaren bezig, zonder dat het die naam had.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:39

Hmm zo negatief zou ik het ook weer niet willen zien.
Ik denk dat het best eens goed is dat het ideaal plaatje weg gezet wordt. En dat is dat je aanleuning krijgt en niet neemt. En dat het lijf belangrijker is als de kop.

Ik denk niet dat hij met 2 maten meet. Maar dat je alle subtiliteiten niet in een online video gepropt krijgt. Met een Diererik heeft hij natuurlijk ook een geschiedenis. Dus als die zijn paard er wat achter laat lopen maar hij weet dat de basis helemaal in orde is kun je daar meer van hebben dan wanneer een onbekende amateur binnen komt waar je vaak nog een hoop andere problemen bij ziet. Dan ga je eerst terug naar de kernwaarden en sleutel je eerst daar aan.

Alleen is het ook zo dat als je dat er achter rijden meteen als optie aanzet dat mensen daar mogelijk toch gewoon een gewoonte van houden. Zie je: Rien/Dierderik doet het ook dus het is goed. Ik kan mij helemaal voorstellen hoe dat dan gaat.

Maar goed dat is speculeren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:44

Pol013, u hebt inderdaad een zeer sterk argument, indien u stelt dat 'achter de loodlijn rijden' natuurlijk niet iets is dat de beginner direct wil leren als een optie om toe te passen. Temeer wij allemaal weten hoe snel men zichzelf een bekwaam ruiter vindt. Daar geef ik u zeker gelijk in.

Het stoort mij echter dat hij met zijn 'prestige' als bondscoach zo nadruk erop legt dat hij al die personen die wel eens een dergelijk 'handgreep' toepassen, nu direct in een kwaad daglicht stelt. Waarbij ik verdomd zeker weet dat hij het vroeger zeker zelf ook op wedstrijd terreinen heeft toegepast. En ik twijfel er voor mijzelf niet aan dat hij het nu nog doet indien hij het nodig vindt. Ik heb daar niets op tegen. Ik vind paarden die voor de loodlijn tegen de hand worden 'geschopt' echt even zielig. Misschien zijn ze er zelfs erger aan toe, want hun ruiters worden nauwelijks aangesproken op het 'teveel' aan teugelspanning.

Persoonlijk vind ik dat een iets neutraler standpunt hem iets beter zou staan.
En juist omwille van het bovenstaande blijf ik bij mijn opvatting aangaande de dubbele standaard die hij hanteert.

Voor mij persoonlijk dragen deze video's niets bij. Dan ken ik andere trainers die meer 'blikveld-verruimend'werken. Die niet iets zeggen wat ik al in honderden handboeken 'hoe leer ik paardrijden' gelezen heb, maar die iets schrijven zeggen dat je op nieuwe of verhelderende gedachten kunnen brengen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:03

Ik volg de online cursus natuurlijk niet, alleen de challenge. Het leuke en nuttige er aan (en wat er hier wordt geschreven verder) is dat je toch weer bewust even gaat kijken of je het zelf wel echt zo doet en niet onbewust anders bent gaan rijden/rijdt.

Het is niet denk ik niet zo zwart wit als gesteld wordt. Zoals Pol al zegt zijn bepaalde dingen wel 'gevaarlijk' om uit te leggen als je iemand niet live en niet vaak ziet. Een keer achter de loodlijn vind ik geen probleem, als je er ook weer uit kan rijden. Maar het is het totaalplaatje. Het is, denk ik, net zoiets als lang en laag losrijden. Dat klinkt heel leuk, alsof elk paard dat moet kunnen en iedereen zo moet losrijden, maar het werkt niet voor elk paard. Lang en laag, zonder op de voorhand te vallen bijvoorbeeld is iets wat best veel balans vraagt van een paard. Dat kan je dan niet verwachten van een paard die daar moeite mee heeft. Ga je dan wel zo rijden, of rijd je iets minder laag waar de balans beter blijft? Ik kies dan voor minder laag, maar beter in evenwicht, omdat ik vind dat we daar meer aan hebben.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:17

ho ho Kadankovitch, Rien is de eerste, en zegt dat keer op keer, die toegeeft dat hij meer fouten gemaakt heeft dan velen van ons. Dit hoor je hem in de cursus en heel vaak tijdens zijn clinics etc. zeggen.
Ook in het filmpje van deze gratis cursus zegt hij: Ik zeg niet dat mij het luktm maar we moeten er wel naar streven. ( zoiets )
Dus ik weet niet waar jij jouw idee over hem vandaan haalt.
Rien staat al jaren achter wat hij nu predikt. Nu is hij bondscoach, geen reden om ineens om zijn mening ineens te veranderen of anders te brengen. Men heeft hem aangesteld voor deze functie, wetende hoe hij tegen alles aankijkt. En blijkbaar werd dat helpvol geacht.

En verder ga ik me buiten dit gesprek houden want ik kom hier om beter te leren rijden en nergens anders voor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:45

Dat is precies wat ik zocht om te omschrijven; je streeft ernaar. Ik vind het prettig hoe hij het schetst en dat hij als bondscoach ook te maken krijgt met ruiters/amazones en amazones die een andere methode hanteren is logisch. Die school je niet om, maar help je op de punten waar je kan en ik denk dat hij een enorm positieve invloed is en kan zijn op niet alleen de top, maar zeker ook de rest van paardrijdend Nederland.

Heb je nog gereden, Promisse? Sorry voor het afwijken :=

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:11

Promisse schreef:
ho ho Kadankovitch, Rien is de eerste, en zegt dat keer op keer, die toegeeft dat hij meer fouten gemaakt heeft dan velen van ons. Dit hoor je hem in de cursus en heel vaak tijdens zijn clinics etc. zeggen.
Ook in het filmpje van deze gratis cursus zegt hij: Ik zeg niet dat mij het luktm maar we moeten er wel naar streven. ( zoiets )
Dus ik weet niet waar jij jouw idee over hem vandaan haalt.
Rien staat al jaren achter wat hij nu predikt. Nu is hij bondscoach, geen reden om ineens om zijn mening ineens te veranderen of anders te brengen. Men heeft hem aangesteld voor deze functie, wetende hoe hij tegen alles aankijkt. En blijkbaar werd dat helpvol geacht.

En verder ga ik me buiten dit gesprek houden want ik kom hier om beter te leren rijden en nergens anders voor.

Goed, indien hij dat zegt, ontvalt dat punt van mijn argumentatie, maar de rest blijft staan.

Ik persoonlijk vermoed dat hij eerder gekozen is omdat hij een vakman is die toch niet als trainer nu dominante top-ruiters vertegenwoordig. En hij heeft een gematigd gedrag wat van een figuur als Janssen niet gezegd kan worden. Hij is dus voor velen acceptabel. Dat is eerder een verstandig politiek besluit als dat het om zijn vaardigheden als trainer gaat.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:16

Leuk dat je dat vraagt MyWishMax!
Ja ik heb nog gereden en heel erg mijn best gedaan om het correct te doen. Op zich gaat het niet heel erg verkeerd of zo, maar het losrijden bijvoorbeeld, ik wil zo graag die vallende hals hebben. Maar dat gaat nooit echt makkelijk. Ze loopt meestal net iets hoger dan dat ik haar hebben wil. Ik zat me vandaag af te vragen of dat niet komt omdat ze altijd bezig is met de omgeving in de gaten te houden. Deed haar moeder bij iemand anders ook altijd. Ze doet wel braaf haar ding maar ik zie aan haar oren dat ze er niet echt bij is. Pas als we moeilijkere dingen gaan doen en als ik haar wat meer op kan sluiten, dan laat ze zich mooier rijden. En bij het uitdraven heb ik haar meestal wél met een mooie vallende hals en ook nog eens met de schoft omhoog op vier benen in balans. Ik zou zo graag willen dat ik zo beginnen kon, maar dat komt zelden voor. Dan kon ik haar ook korter rijden omdat ik effectiever los zou kunnen rijden.
Ik merk dat het voor haar heel belangrijk is dat ik super constant bij haar mond blijf. In alles wat ik doe. Dus niet per ongelijk de verbinding wat verbreken. Dat vergt flinke concentratie van mij en komt echt heel nauwkeurig. Ik rij haar altijd met een watertrens maar ik ga morgen proberen een bustrens te kopen om eens te kijken of een stiller liggend bit haar helpt. df
Op zich gaat het over het geheel genomen nog steeds vooruit hoor. Ze begint de galop pirouettes steeds beter te begrijpen en laat zich er steeds beter in rijden. Ik doe het zoals ik de stap pirouettes ook aangeleerd heb: Ik ga op een volte en streef er naar om alles makkelijk te kunnen doen, schouder voor, travers achtig, pasje naar richting buitenkant volte, pasjes meer opzij, meer verzamelen, meer naar voren. Zodat ze er aan gewend raakt dat ik van alles kan vragen en ze zich zo makkelijk mogelijk laat bewerken. Ik vind dat zelf een hele fijne manier en we maken per keer vooruitgang. Ik train maar hooguit 4x in de week dressuurmatig en doe het pirouette werk maar kort op beide handen omdat het, zeker nu het zo bloedje heet is, behoorlijk zwaar is. Maar we hebben alle tijd. Ik hoef niet naar de olympische spelen ;-)
Bij de wissels komt er nog teveel spanning als ik er meerdere te snel achter elkaar doe. En er is ook nog teveel spanning als ik een zig-zag appuyement doe in galop. Dus ik ben nu bijv. naar de a-c lijn aan het appuyeren en probeer haar dan ergens op die weg rechtuit te rijden en zo recht mogelijk te laten galopperen om van daaruit weer verder te gaan met het appuyement of recht vooruit te blijven galopperen. Dat gaat nog niet goed. Ze spant zich zodra ik het appuyement onderbreek om haar rechtuit te laten lopen. Maar dat is wel een beetje haar karakter. Alles wat anders gaat dan dat ze kent, geeft spanning.
Zo wil ik ook bij het oefenen van de wissels kunnen schakelen. Dus terug galopperen (om haar goed op de achterhand te zetten) dan een paar passen vooruit en een wissel om de wissel mooi groot te laten zijn. Maar dat vindt ze zo spannend! En dan is de verleiding groot om het niet te doen en simpel te houden, maar ik móet haar kunnen zetten en toe kunnen rijden als ik straks de series wil kunnen doen. Dus dan maar nu wat oponthoud...
En zo freubelen we verder.
Fijn om mijn gedachten even hier neer te kunnen zetten. Als iemand ideeën heeft dan hoor ik het graag.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:24

Die spanning heeft Zorro ook gehad. Toen hij doorkreeg dat hij het wel allemaal kon is de spanning weggegaan. Dus denk dat het toch een kwestie is van zo doortrainen. En tussendoor natuurlijk weer laten ontspannen.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:44

Wat doe je de andere 3 dagen in de week promiss ? En hoeveel dagen trainen de anderen hun paarden en wat doe je de andere dagen ? Ben erg benieuwd. En als je dressuurmatig traint hoelang duurt de training ongeveer dan ?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:48

3-4 keer per week rijden. 1 x bos, 1 x springen/cross en 1-2 keer dressuur.
Normaal zit ik er 30-45 minuten op. Een cross training kan wel eens langer duren.
Ze staan daarnaast 24/7 buiten.
Heerlijk afwisselend en ze zijn 'breed' geschoold. Het gaat alleen niet zo gek snel dan.