Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:15

Jorie was gisteravond moe in de beentjes en plofte gewoon lekker neer waar ik bij was. Nadat hij eerst had gerold,dus wel wat zanderig.
Afbeelding

Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:20

Leuke en lieve foto's komen er voorbij zeg! :D
Flur is echt wit geworden zeg!

Hier al enkele foto's binnen van vorige week. Ze zijn zo gaaf! <3

Gister een honden fotomeeting gehad en daarna heel last minut met een van de fotografen naar Elano gegaan om hem voor de bloesem te zetten. Hij liep stevig door (wat ik al vreemd vond.. Nornaal is ie het eerste stuk heel langzaam tot stilstaan) en toen we daar waren was ie het na iets van 10 min zat.. Voor het eerst. :+
Uiteindelijk zo zat dat ie ging uitslaan, heb hem op zijn donder gegeven want dat kan en mag gewoon niet.
Toen we terug waren en ik tegen hem zei dat ie mocht gaan, ging hij als een debiel naar de rest. Om vervolgens een shetlander te pesten. Normaal speelt de shet mee maar die vond hem toen ook wel erg vervelend. :=

Heb aan stal maar gevraag wie zij altijd vragen voor castratie en dan hopelijk deze maand de ballen er af. Want anders is het straks feest met de merries.. Zal hij niet erg vinden maarja.. :P
Weet alleen niet 'hoe' ik hem precies laat castreren (liggend of staand), maar dat zal diegene anders wel weten wat het "beste" is. Want ieders mening/ervaring is daar anders over en ik zit dan van: Ja ehh, nog geen hengst gehad dus ook geen castratie. :+

_Reneee

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:40

Ik heb het staand gedaan omdat ik een koudbloed heb en het zo een stuk minder ingrijpend was. Denk er wel aan dat je over een paar maanden al met de vliegen enzo zit...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:55

Klopt, daarom wil ik hem het liefst deze maand ook doen. Nou scheelt het dat daar vrijwel altijd wind is en dus (bijna) geen vliegjes te vinden zijn.. Maarja, je zult het maar net hebben.. Castreer je je paard en dan een dag later plots geen wind en 50 miljoen vliegjes. 8)7
Maar mocht diegene niet kunnen, dan zoek ik een andere castreur/dierenarts.

Maar lees vooral staand of liggend. Want staan heeft voor en nadelen, maar liggend ook. Dus het is niet zo dat een van de twee geen nadelen heeft ofzo.. :+

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 07:47

Renske_W schreef:
Knappe kallistos!
Mag ik vragen waarom al met hoofdstel en bit in?
Ik vind dat persoonlijk met 2 jaar nog wat aan de vroege kant.
Hier komt eerst de tandarts een keer voor er überhaupt een bitje in gaat.
Niet als commentaar opvatten, maar ben gewoon erg benieuwd naar de gedachte erachter. :)

Ja hij pakt zo wie zo alles vast dus als ik hem met halster en hengstenketting meeneem pakt hij telkens die ketting in zijn mond en heb dan liever een bit in zijn mond als een ketting en zolang er niet aan getrokken wordt hebben ze er ook geen last van

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:17

Vandaag mijn vader meegenomen naar Jack. Die heeft hem alleen gezien de dag dat we hem ophaalden.
Hij bleef heel veilig achter het hek staan, voorzichtig alle paardjes aaien :))
Mijn vader is een beer van een vent, maar van paarden moet hij over het algemeen niks hebben haha.

Jack is nog steeds niet helemaal uit zijn wintervacht, hij ziet er echt niet uit op het moment :')
Alleen als ik hem borstel op zijn rug dan wordt zijn vacht helemaal grijs en 'stoffig', ik weet niet goed hoe ik het anders moet verwoorden. Komt dit door zijn wintervacht? Kan ik er iets tegen doen of maakt het niks uit?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:39

@Annikoe
Haha hier ook een vader die bang is voor paarden. Gelukkig hoeft hij ook niet mee. Spreek hem overigens ook niet meer dan een bedankt en een fijne feestdagen gewenst. :+

[ITP] Snorremans Elano pret op het strand!
Foto's van vorige week zondag zijn binnen! :D <3

Nu nog bloesem foto('s) afwachten. :))

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:10

Niet gewoon een berg stof in zijn vacht? :))

Hier zijn ze ook nog lang niet uit de wintervacht. Komt vanzelf wel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:01

Dat stoffige herken ik wel, als ze beter uit de wintervacht komen dan krijg je dat er makkelijker uit. Hier zijn de shetjes er nog niet helemaal doorheen. Wat een lading haar komt daar uit elke dag weer zeg!

Veronia is deze week officieel 2 jaar oud geworden! [ITP] Groninger Veronia viert haar tweede verjaardag!

Ze is weer een stukje volwassener geworden qua bouw de laatste tijd. Het sprietige gaat er steeds meer vanaf.
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren heb ik voor het eerst ter kennismaking de longeerlijn eens aan haar halster vast geknoopt. Sjonge wat was ik trots, wat een brave meid is het! Ik heb vroeger veel jonge paarden gehad en het kennismaken met longeren kan soms best wat lastig gaan (neus naar je toe willen draaien, niet begrijpen wat de bedoeling is en van de cirkel af willen lopen, vluchten enz), maar Veroon deed het super! Keurig stappen en met een klein beetje aanmoediging ook in een rustig drafje beide kanten op. Wat ik nog het mooiste vond is dat ze het stemcomando "Ho" kent. Dat gebruik ik altijd bij het naar buiten zetten als ze even moet wachten voor het lint (dat moet ik even open doen voordat ze er in kan). Ik dacht, we proberen het even, dus aan de longe in stap zei ik "Ho" en Veronia stond binnen een tel stil en keek me aan. Topper, dat doet haar moeder niet eens :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu gaat de lijn de kast weer in tot ergens in de zomer, dan doen we dit nog een keertje zo.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:04

Wat lief die Jorie :+:

Puber Elano :P

Murosch wat wordt ze knap! Ze zit ook al heel kort in de vacht?

Weer lekker geknuffeld met Fflur <3

Afbeelding

Afbeelding

Ook even lekker gepoetst. Heerlijk zeg die puber :')
Daarna even naar weitje geweest, en weer terug thuis even een deken er op gegooid.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:15

Zo die Veroon droogt al mooi op <3

Jorie neemt ook het halstertouw in de mond bij het wandelen, tis net een jonge hond :')

Brave Fflur hierboven, Jorie was allang weggeweest bij die deken. Hij is echt nog een schijtluis.
Fflur staat ook lekker omhoog met de kont zeg :))

Verder heb ik Jorie aan het halstertouw al eens kort rondjes laten lopen en hij snapt dat principe nu ook. Het lopen was over onze bakstenen, dus ook lekker slijtage van de hoeven. Ik moet ze zo ook nog weer even behandelen voor de rotstraal, maar bij Jorie lukt dat al amper meer, zijn stralen zijn al keihard geworden :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:09

Puzzle meent ook alles in zijn mond te moeten pakken.
Maar die krijgt toch op zijn donder als hij in het touw bijt.
Nu is een simpel EEY al genoeg om alles spontaan te laten vallen als hij weer eens is vergeten dat hij niks mag pakken. :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:13

@Mur
Mooie foto's! Die met de bloemetjes in de manen is leuk! :D

@kit
He, nieuw paard erbij? Wat voor ras? Spookpaard? :))

@Ren
Koop een piepspeeltje, heb ik ook gedaan. Geweldig.

*HAP* *PIEEEEEEEP* En dan kijkt ie echt van: Waar komt dat geluid nou weer vandaan? :o?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:15

Ze hebben een speelbal op de wei.
Mijn vriend heeft hem daar wel eens te keer mee zien gaan.
hij doet het alleen nooit als ik er ben. -O-
Bij mij jat hij alleen hoevenkrabbers en borstels uit de poetstas. :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:35

Die van mij krijgt piepspeeltje alleen als ik het mee neem en aan hem geef. Wie weet leert hij straks nog apporteren. :))

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:56

Jorie jat inderdaad ook alles. Ik snap zijn hoef kleur trouwens ook niet. Vorig jaar vond ik heel duidelijk dat ie witte voetjes had. Eigenlijk vind ik dat al vanaf dat ie veulen is. Maar nu zijn zijn hoeven (sorry dat het in het donker is, maar ik denk er nu opeens over na) er zo uit. Evenveel geel als grijs. Met flits achterbeen:
Afbeelding

Zonder flits voorbeen:
Afbeelding

Zelfde met flits :
Afbeelding

Ik weet zelf inmiddels dus niet meer of zijn hoeven nou grijs met geel, of geel met grijs zijn :')

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:49

Hier ook zo eentje die ALLESin haar mond pakt. Vanmiddag met poetsen had ze op e.o.a. manier de helft van de gesp van het halstertouw waar ze aan stond naar binnen gewerkt, toen ineens "AU" en ging ze van schrik een beetje hangen. Gevolg bloedlipje (was gelukkig maar een klein sneetje van nog geen cm in haar onderlip. Schoongemaakt en toen weer verder en de poetsbeurt afgemaakt met een paar vlechten in de manen en voorpluk, ze stond er gewoon onder te zweten dus hopelijk zo wat koeler voor haar. Ze is nu bijna helemaal in zomervacht *\o/* heeft me heel wat poetsblokjes gekost maar het resultaat mag er zijn!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:55

Missy haar zomervacht is trouwens donkerder? Ik had verwacht dat ze een slag lichter zou worden? Zomervacht is zo donker dat het wel een soort van grijs/zwart is? Das toch raar, normaal wordt schimmel toch lichter? Ik snap het niet }:0

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:02

Fennadev, die heeft lange hoefjes met hoge hielen, lijken wel ezelhoefjes :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:22

Ik heb de foto's bewust uit ongunstige hoeken genomen, ik veil ze nu wekelijks bij, zodat ze hopelijk geleidelijk aan minder lang worden. Hij staat er verder prima op, draaft en galoppeert er ook mee als een idioot. Ook van de rotstraal had hij geen last, terwijl Alex echt kleinzerig reageert met linksachter. Ik vind het echt gek dat ie pas na bijna twee jaar pas grijze hoeven heeft en ook nog met heel veel geel erdoor? Dus ik weet nog steeds niet of ie nou wel of geen witte voetjes heeft.
Ook een schimmel heeft verschillen tussen zomer en wintervacht lijkt mij, maar apart is het wel zo'n toverbal. Jorie wordt nu steeds roder qua vachtkleur.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 01:50

Goed dat je ze zelf bijhoudt, ik heb zulke hoefjes eigenlijk niet eerder gezien bij een paard of pony, ik vind het echt ezelhoefjes, wat zegt je smid er van?

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:09

Fennadev: denk met een goede schoonmaak beurt of met bekapbeurt van de smid dat ze wellicht gewoom geel zijn. En ik vind ze ook echt te lang, fijn dat je ze zelf kan bij vijlen maar zou nu toch echt even de smid de voetjes laten doen. (Mijn minishet gaat ongeveer om de 4 soms om de 6 maanden naar de smid)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:22

Ik zou hier ook zeker een keer een hoefsmid bij halen Fennadev.
Een verkeerde stand van de hoeven kan (later) zo veel ellende geven.

Ik heb hoefbekappen en ijzers terug eronder leggen allemaal gehad op school.
maar ik blijf mooi van de hoeven af.
Ik bel de smid wanneer ik vind dat het weer nodig is, en dat is pas 2 keer geweest sinds ze hier aan huis lopen. :))

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:15

Mijn bekapper zou vorige week komen, maar die zit met een gekneusd schouder nu dus dat kan pas over een paar weken weer. De foto's maken het trouwens erger dan het is. Zonet even een dik halfuur gewandeld en de hoeven zijn al een heel stuk bijgeslepen. Hij maakt zich zo druk om alles dat hij twee keer de afstand aflegt die ik afleg. De stralen zijn nu ook al mooi uitgehard.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:19

Kan je dan niet even een ander bellen? Na een helfuur wandelen zouden ze niet dusdanig korter mogen worden want dan heb je wederom een probleem wanneer je vaker aan de slag gaat.