Een nieuw paard kopen deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:42

goldenarrow schreef:
Maar je merkt dan toch ook wel dat het paard het werk gewoon niet aankan? En het is natuurlijk per paard verschillend of dat je ze een week stil kan laten staan en er dan weer opstapt of dat je dat alleen moet doen als je dood wilt. Dat heeft verder niks met training te maken, behalve het feit dat je de ene iedere dag beweging MOET geven en bij de andere mag je dat kiezen.

Mijn nrps ruin van 4 is ook superbraaf. Op ponykamp van de club met oudere paarden was hij de braafste die er tussen liep :+

Paarden die zo snel zijn en ril dat je ze geen week weg zou kunnen zetten, zou ik niet zomaar een hele winter stil zetten. Die zou ik liever heel rustig door trainen. Vaak is dat dan meer voor het trainen tussen de oren dan fysiek.

En ik denk dat teveel mensen niet voelen wanneer ze te ver gaan. Daarbij komt dat er zoveel jonge paarden gewoon door gereden worden en fanatiek ook. Dat is dan de standaardnorm, omdat iedereen het doet ;) maar mijns inziens hoeft niet ieder paard een paar maanden op rust, mits je de training maar wel steeds aanpast op het paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:44

KarinvdM schreef:
ikke schreef:
Nou, beide?

Maar vooral: omdat de ruiter de tijd niet neemt om het paard volwassen te laten worden en uit te groeien. En die brave paarden pikken het allemaal en zijn versleten voordat ze 10 jaar zijn, laat staan dat ze 20 jaar worden........

Paarden kunnen om talloze redenen op welke leeftijd dan ook uitgeschakeld raken.
Niet alle brave 4-jarigen die op die leeftijd L liepen gaan vroeg stuk, dat is flauwelkul.
Paarden die recreatief teveel op de voorhand oneindige rondjes de de bak een sukkelen hebben ook een grote kans op stuk te gaan...

Het maakt niet zoveel uit HOE je ze naar de knoppen helpt, het punt is dat die paarden naar de knoppen gereden worden, hetzij door prestatiedrang, hetzij door onvoldoende/verkeerde training maar meestal beide.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:00

KarinvdM schreef:
Niet alle brave 4-jarigen die op die leeftijd L liepen gaan vroeg stuk, dat is flauwelkul.
Paarden die recreatief teveel op de voorhand oneindige rondjes door de bak een sukkelen hebben ook een grote kans op stuk te gaan...

Niet alle, wel best veel ;(
Maarre, hoeveel paarden van boven de 15 (of 20) kom je op wedstrijden tegen? Ik denk dat dat een heel ander getal is dan het aantal 15+ paarden die je bij de NVVR (recreatieruiterclub) actief ziet meedraaien. Mijn 25-jarige merrie is nog steeds niet gegarandeerd de oudste deelneemster bij weekenden :P (toegeven, ondertussen wel vaak, maar 20+ wordt niet heel erg van opgekeken)

SophievdV

Re: Een nieuw paard kopen deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:04

Nou, onze 16 jarige hengst loopt nog fanatiek mee in de aangepaste sport (internationaal) nadat hij in de reguliere sport tot het Z1 en daarna weer tot het M2 is gereden :j Die is nog heel fris en fruitig. Alleen wat grijs op zijn voorhoofd :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:06

Ik denk een groot deel van de paarden die vroeg stuk gaan een matige start hebben gehad en als veulen en verder tijdens het opgroeien veel te weinig beweging hebben gehad.
Vaak zie je mensen die het leuk vinden om eens een veulen te fokken terwijl ze op een pension/manege staan waar de omstandigheden daarvoor niet geschikt zijn waardoor veulens vaak veel te veel op stal staan en dan willen ze het vaak later ook niet uit handen geven waardoor het jonge paard op zo'n stal blijft en veel te veel opgehokt wordt ipv dat het naar een goede opfok gaat waar het lekker kan renenn en doen op grote weides.
Het is echt niet het rijden alleen waar een paard van te lijden heeft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:07

Klopt Karin :j het gaat om het hele plaatje. Vaak zijn het ook steeds dezelfde mensen die het 'overkomt'.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:09

Dat je niet veel oudere paarden in de wedstrijden ziet vind ik niet zo vreemd. Vaak komen ze jong in de sport, worden dan nog een hoger nivo gereden, afhankelijk van wat ze kunnen en daarna worden ze vaak verkocht om als leerpaard te dienen. Daarna verdwijnen ze vaak in de recreatieve sector.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:15

Daar ben ik het ook mee eens, hoor. Met de huisvesting kun je ook veel verpesten.
Maarre, waarom "verdwijnen ze in de recreatieve sector"? Omdat ze dus eigenlijk al (vroegtijdig?) stuk aan het gaan zijn?
Overigens kom je bij de NVVR dat type "recreatiepaard" juist weer heel zelden tegen. Waarom zou dat zijn?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:17

Nog hoger in de sport is vaak niet haalbaar en de nieuwe eigenaar vindt het vaak gewoon lekker om wat rond te rijden :) Althans, zo begrijp ik het.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:17

Waratje schreef:
Niet alle, wel best veel ;(
Maarre, hoeveel paarden van boven de 15 (of 20) kom je op wedstrijden tegen? Ik denk dat dat een heel ander getal is dan het aantal 15+ paarden die je bij de NVVR (recreatieruiterclub) actief ziet meedraaien. Mijn 25-jarige merrie is nog steeds niet gegarandeerd de oudste deelneemster bij weekenden :P (toegeven, ondertussen wel vaak, maar 20+ wordt niet heel erg van opgekeken)

Ik merk dat de paarden boven de 15 jaar toch wat stroever zijn dan de jonkies.
Daarbij zullen de actieve wedstrijdruiters een paard al "klaar" hebben voor de 15e en hebben ze die vaak goed kunnen verkopen als leerpaard.

Ik denk ook dat het niet met de wedstrijdsport te maken heeft, maar met de juiste training in combinatie met nog veel meer zoals aanleg,tuig,stalling + voer etc etc etc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:30

Pletje123 schreef:
Nog hoger in de sport is vaak niet haalbaar en de nieuwe eigenaar vindt het vaak gewoon lekker om wat rond te rijden :) Althans, zo begrijp ik het.

Maar het hoeft toch niet "nog hoger in de sport" als het paard als leerpaard is verkocht? Juist met een leerpaard kun je toch heerlijk ervaring opdoen met wedstrijden? Paard kent het kunstje al en kan dus de ruiter door de proeven helpen :j

Ja, paarden boven de 15 worden wat stroever, dat vergt een beetje begrip bij het losrijden, meer niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:33

Paard wordt uit de sport gehaald door de oude eigenaar en verkocht als leerpaard ;) maar niet iedereen die een leerpaard wil, wil ook met dat paard wedstrijd rijden :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:38

En er zijn ook nog genoeg mensen die hun paard houden en op een gegeven moment stoppen met wedstrijden rijden, om welke reden dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:40

ikke schreef:
[naam] schreef:
Ken genoeg vierjarige die nu L2 lopen en gewoon fijn te rijden zijn.

Maar hoeveel ken jij er die dat op 20-jarige leeftijd nog steeds doen?

L2 lopen? ;)

Het ligt er helemaal aan hoe je je paard traint. Ik rijd vierjarige in het L, vijfjarige in het M etc
De paarden train ik 3 tot 4 keer in de week max 30 minuten. Veel basis en weinig oefeningen. De paarden worden dus absoluut niet zwaar/overtraind.

Ook kijk ik naar de bouw en de gesteldheid van het paard ok te kijken wat ik van ze kan vragen.

Maar ik ken ook genoeg mensen die krap een L1 proef rondgestuurd krijgen maar wel iedere dag het paard van stal trekken en ze alle kanten in elkaar trekken en stampen omdat ze niet beter weten.

Dan vraag ik me af welke paarden er met hun 20 nog lopen...

Alle paarden die ik heb gehad zijn bij aankoop röntgen gekeurd en bij verkoop. Nooit geen gekke dingen gehad. Paarden waren nog net zo mooi op de foto als toen ze drie waren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:45

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Maar niet iedereen weet, realiseert of durft dat te erkennen.

Ik krijg vaak al kromme tenen als iemand vertelt zijn/haar paard iedere dag te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:46

En dan iedere dag in de baan.... Ik rijd ook regelmatig buiten met ze. Heerlijk voor beide!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:49

KarinvdM schreef:
En er zijn ook nog genoeg mensen die hun paard houden en op een gegeven moment stoppen met wedstrijden rijden, om welke reden dan ook.

Klopt!

Meer geduld en begrip voor wat oudere paarden die stroever zijn is logisch, máár voor een actieve wedstrijdruiter moet er wel wat tegenover staan bijv een paard wat méér kan dan de basis . Deze zijn er niet zoveel of érg duur en dan is het alternatief om met jongere paarden te gaan starten en hopen dat er een topper tussen zit <<) .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:52

vonneke schreef:
En dan iedere dag in de baan.... Ik rijd ook regelmatig buiten met ze. Heerlijk voor beide!

mits ze dat ook beide leuk en fijn vinden.
Mijn overleden paard niet, ookal was ze niet angstig ofzo... ze draaide om wanneer ik niet op zat te letten (en ja altijd lange teugel)
zelf vind ik er ook niet veel aan :o
Elke dag trainen vind ik ook niks -O- Met mijn huidige paard heb ik tm de M1 max 4 x in de week gereden voor een wedstrijd en vaak dus nog veel minder, toch veel prijzen gereden. Bij de M2 kwamen we wat kracht en conditie tekort :o (1 proef ging wel, maar dan waren we leeg,haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:53

Ook in de groep vond ze het niet leuk?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:57

Superwoman, buiten kan je wel super aan conditietraining doen :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:00

vonneke schreef:
Ook in de groep vond ze het niet leuk?

Weinig "groep" hier, aan huis :o
Maar ook daarvoor op pension gestaan, waar ze er ook niet veel aan vond toen we met z'n 2e een rondje gingen.

Pletje123 :j

Oh ja, wel een grappig paard, want ze ging graag op wedstrijd. Rende bijna de trailer in, met haar vlechtjes in :D :D :D
Laatst bijgewerkt door superwoman op 29-05-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:02

Hihi nee dan zal je alleen moeten. Zijn niet alle paarden van gecharmeerd :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:02

Ik koop inderdaad heel bewust een 14 jarige. Heerlijk, hij heeft alles al gezien en gedaan en is lekker relaxed. Goed leerpaard voor mijn kinderen.
Nog 10 dagen wachten tot hij gekeurd kan worden. Duurt veel te lang ha..ha.. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:03

haha dan is 10 dagen een lange tijd, spannend!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:13

bertine37 schreef:
Ik koop inderdaad heel bewust een 14 jarige. Heerlijk, hij heeft alles al gezien en gedaan en is lekker relaxed. Goed leerpaard voor mijn kinderen.
Nog 10 dagen wachten tot hij gekeurd kan worden. Duurt veel te lang ha..ha.. :+

10 dagen is zeker lang! Is er een reden voor waarom het zo lang duurt?