Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:12

Helaas, mijn zoektocht gaat verder...
Gelukkig had ik er nog een paar 'achter de hand', dus ik ga zsm nieuwe afspraken maken :)

Spannend, Limonade!

welmoed__

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:19

Wat jammer Pizzaz ;(

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:36

Wcht waar pizzazz?! Mag ik vragen wat ze had mag ook via pb hoor. Dat is wel balen zeg!

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:48

ambre schreef:
Ik ga graag voor een merrie en heb dus idd veel meer keuze!
Maar dan is het nog moeilijk hoor.
Net ff op de horsetelex gekeken en de Valdez die ik ben gaan kijken zondag heeft 52% bloed.
Das wel erg veel....

Dat wil niet altijd alles zeggen.
Mijn paard heeft ongeveer 56% (volgens Horsetelex) maar is echt dood en doodbraaf.

@Pizzazz: wat ontzettend jammer :( Mag ik vragen waarom hij/zij niet goedgekeurd werd?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:21

Ik denk dat de meeste warmbloedpaardden toch wel rond dat percentage zitten ? Er staat hier een knuppel van een merrie op stal met 53 % en daar is echt niks bloederigs aan. Mijn ouwe hobbel heeft 47% en veel flegmatieker in het werk vind je ze niet.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:22

@ Piazzzz balen! Veel succes met verder zoeken ook voor jou komt zeker je droom paard nog voorbij :(:)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:28

Ik heb weinig tot geen verstand van de percentages. Maar mijn eerste paard (merrie) was 46'48% en echt niets bloederig en de merrie waar ik nu mee bezig ben heeft 41,6% maar ook niet heel bloederig voor zover ik haar nu ken natuurlijk maar weer wel wat meer als mijn eerste merrie denk ik. Is natuurlijk beide nog wel ruim onder de 50%. Maar misschien is er hier wel iemand die mij er iets meer uitleg over kan geven?
Ik leer altijd graag bij :)

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:29

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:30

Bibi, had haar gezien indd, maar staat bij dat het een pittige merrie is en dat is eigenlijk wat ik echt niet meer wil, geef mij maar een lekker sul. :o

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:38

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:09

Dank voor je uitleg, Torius16. Ik moet dan ook zeggen dat ik op basis van deze uitleg het helemaal met je eens ben. Alhoewel wij beiden, naar nu blijkt, een andere insteek op het artikel hebben ben ik het wel eens dat de 'wensenlijst' van mensen nagenoeg onmogelijk is te realiseren.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:12

Stasja schreef:
@ Limonade wat een stoer paard. Schelen die prijzen echt zo met nl en hef je dat dan niet op door het transport? (alleen nieuwsgierig hoor ik heb een hele leuke merrie in nl op het oog)

Dat wil ik ook wel graag weten. Aangezien de PRE's/Lusitano in NL erg aan de prijs zijn. Zeker als je het vergelijkt met een KWPNer...

Echt jammer zeg pizzazz..

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:01

Bedankt iedereen!
Ik vind het vooral heel rot voor de eigenaresse :(:) Hopelijk valt het allemaal mee.

Het perfecte paard bestaat niet en lijstjes zijn, voor mij in ieder geval, meer een richtlijn dan keiharde eisen. Het enorme aanbod zorgt er wel voor dat ik steeds wat kritischer word, hoewel ik qua stokmaat juist wat flexibeler ben geworden nu ik heb gemerkt dat een groot paard ook best kan :D

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:11

toch wel echt balen pizzaz, ze zie je maar weer, als je het paard denk te zien tegen gekomen moet ie ook nog door de keuring komen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:13

Hier krijgt m'n nieuwe aanwinst nog een staartje, en een flinke zure ook :n

waarschijnlijk ( via kanalen) is er zomer eczeem in het spel, en vorige eigenaren ontkennen dit. ( uiteraard gaan we uit van het goede,maar moeten ook uitgaan van het minder goede)
pony terugbrengen kost ons heeeel veel geld ivm de benzine kosten, maar houden kost ons ook flink omdat ze het verzwegen zitten en de pony het aankoopbedrag gewoonweg niet waard is. ( lieve pony hoor, maar wil niet nog een 3de eczemer op stal hebben :n )

weet iemand een site/iets wat onze rechten hiervoor zijn?
er is een koopcontract waarin dit specifieke probleem gemeld wordt en er getekend is dat ze het niet zou hebben, maar goed.. als blijkt dat ze dit bewust verzwegen hebben, vind ik dit een erg dure grap :n

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:19

leonie87 schreef:
@Limonade. Ik heb in Spanje gewerkt met paarden die verkocht werden naar oa nederland. Het verschilt enorm per bedrijf maar ik heb nog nooit gezien dat iemand kreeg wat ie gekocht heeft!
De een kreeg er een die idd alle knoppen had maar een zware blessure achter de rug had en de ander kreeg er een die gewoon echt niet mak was. Ik hoop voor je dat ik het mis heb maar na 10 maanden in Spanje heb ik heel veel gezien!

Het is een Lusitano, dus uit Portugal :) Daarbij is hij 1 van de grootste fokkers uit Portugal, en is fokker hier in NL 1 van de beste Lusitano fokkers. Ik heb nu meerdere paarden gezien van hem, ik weet hoe goed hij is en dat hij niet een 'slecht product' naar NL zal sturen, dat zal zijn naam ontzettend schaden. Over het verlies van verkoop maar te zwijgen, want dat zal de fokker hier ook zeker niet accepteren.

Ik ga hem recreatief gebruiken. Hier lekker op het strand rijden en 2 x per week een les.

Net bericht gekregen dat hij morgen wordt gekeurd!! OEEEHHH.

Pizzazz, bummer zeg!

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:22

Oh voor mij scheelt het denk ik rond de 35% incl. transport. Natuurlijk moeilijk inschatten wat hij hier in Nederland zou doen. Beetje gis en gok werk dus :)

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:27

Oh nee toch, Lowara! Wat een ellende. Zie je al iets of heb je alleen gehoord dat ze het heeft?
Hopelijk kom je eruit met de vorige eigenaren :(:)

Echt heel spannend, Limonade. Wil je er zelf niet heen? Vliegen is niet zo duur ;)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:29

Lowara schreef:
Hier krijgt m'n nieuwe aanwinst nog een staartje, en een flinke zure ook :n

waarschijnlijk ( via kanalen) is er zomer eczeem in het spel, en vorige eigenaren ontkennen dit. ( uiteraard gaan we uit van het goede,maar moeten ook uitgaan van het minder goede)
pony terugbrengen kost ons heeeel veel geld ivm de benzine kosten, maar houden kost ons ook flink omdat ze het verzwegen zitten en de pony het aankoopbedrag gewoonweg niet waard is. ( lieve pony hoor, maar wil niet nog een 3de eczemer op stal hebben :n )

weet iemand een site/iets wat onze rechten hiervoor zijn?
er is een koopcontract waarin dit specifieke probleem gemeld wordt en er getekend is dat ze het niet zou hebben, maar goed.. als blijkt dat ze dit bewust verzwegen hebben, vind ik dit een erg dure grap :n

Heb je een koopcontract? Anders kan je niet zoveel rechterlijk dacht ik. Handelsstallen zijn volgens mij verplicht het paard/pony een half jaar na aankoop terug te nemen bij verborgen gebreken die toen al bestonden en niet vermeld zijn.
Pin me er niet op vast, ik heb het wetboek niet bij me.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:00

we hebben een koopcontract en die is ondertekend.
maar ja.. pony terugbrengen is leuk en aardig, de verkopers" verliezen' niets, en verkopen de pony doodleuk aan de volgende, en wij maken flinke kosten omdat de pony dus terug moet worden gebracht. en dat alleen puur omdat ze dit dan verzwegen hebben.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:34

Als in het koopcontract ondertekend door koper en verkoper staat dat de pony geen ZE heeft, maar dit nu wel blijkt te hebben (wat waarschijnlijk door een DA moet worden bevestigd), je de pony op hun kosten terug moet kunnen sturen of laten ophalen. Lijkt mij...., maar goed ik heb geen ervaring met dit soort dingen.

Edit: denk dat dan ook nog meespeelt of de verkoper logischerwijs op de hoogte had moeten kunnen zijn van de ZE.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 03:53

emma525 schreef:
Krijg deze week een filmpje van een 9 jarige merrie op M1 niveau van Plansky (denk stiekem dat ze Polansky bedoelen). Ben benieuwd :)
Kun je de advertentie doorsturen? Ik heb ook een 9jarige polansky op hetzelfde niveau gehad nl. Het kan de mijne niet zijn trouwens hoor, maar ben wel nieuwsgierig

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:38

@Lowara: wat een ellendig verhaal! Een bloedtest zal duidelijkheid geven, maar een dergelijk onderzoek is niet goedkoop. Als je particulier gekocht hebt, zal het lastig zijn. Ook zal in het koopcontract niet zo specifiek 'geen ZE' zijn opgenomen, maar mss wel iets als 'geen andere gebreken dan'.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Je kunt namelijk altijd via de rechter afdwingen dat de koop ongedaan wordt gemaakt, maar als je niet verzekerd bent, is dat wrs een hogere kostenpost (incl. bewijzen dat er sprake is van allergie) dan de pony heeft gekost. Overigens heb ik heel goede ervaringen met Cavalesse als 'medicijn' tegen ZE. Eigenlijk is het slechts een voedingssupplement, maar het werkt erg goed en is niet duur. Maar goed, dat ter zijde. Hopelijk vindt je een goede oplossing.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:16

Balen zeg Lowara! Ik denk idd dat je eerst moet laten vast stellen door een dierenarts dat ze ZE heeft... :o Maar wel echt balen zeg!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:17

Pizzazz schreef:
Helaas, mijn zoektocht gaat verder...
Gelukkig had ik er nog een paar 'achter de hand', dus ik ga zsm nieuwe afspraken maken :)

Spannend, Limonade!

Balen zeg! :(:)